Nvidia prý možná chystá přesun výroby GPU Ampere na 7nm proces TSMC. Čip GA103?

115

GeForce RTX 3000 podle některých názorů trpí kvůli 8nm výrobnímu procesu od Samsungu. Nvidia to v roce 2021 ale možná změní, prý plánuje přesun na 7 nm.

U grafik Nvidia Ampere je pozoruhodné, že je Nvidia vyrábí na 8nm procesu od Samsungu, nikoliv na 7nm procesu TSMC, které je momentálně ve výrobních technologiích lídrem a 7nm proces by obecně měl dávat lepší výsledky. Má se za to, že tajemství této strategie je, že u Samsungu Nvidia získala výrazně nižší cenu čipu, což by mohla být kritická konkurenční výhoda.

To, že GPU Ampere jsou taktovaná poměrně blízko ke svým limitům a mají vyšší spotřebu než předchůdci, ale zase zavdává úvahám, zda se nižší výkon a/nebo efektivita 8nm procesu přece jenom trochu nevymstila. V tomto ohledu je velmi zajímavá zpráva, že Nvidia prý pracuje na 7nm čipech Ampere, které by teoreticky mohly nahradit ty 8nm a díky tomu dosáhnout lepšího výkonu.

Značný objem GPU přesunutý ze Samsungu na 7 nm u TSMC

Tato informace se objevila na webu DigiTimes, který se opírá o zdroje zřejmě z tchajwanského průmyslu. Nvidia podle něj prý chystá upgrade čipů Ampere z 8nm procesu na 7nm výrobu u TSMC. Mělo by se to uskutečnit v roce 2021.

Firma prý chystá u TSMC výrobu hodně velkého objemu čipů, takže by nemělo jít o nějaký vedlejší produkt, ale pravděpodobně o právě herní GPU GeForce. Zda to zdroje ověřily a vyloučily, že Nvidia chystá třeba 7nm SoC pro konzole Switch, auta, procesor ARM nebo něco úplně jiného, to není jasné. Takové produkty by asi ale měly mít objem objednaných waferů nižší.

Přesun na 7nm proces jiného dodavatele by nebyl jen tak, Nvidia by musela návrh značně přepracovat. Pokud se mají takové 7nm grafiky GeForce objevit brzy, pak na nich nejspíš firma pracovala už dost dlouho dopředu – možná by dokonce mohlo jít o záložní plán, vyvíjený paralelně s čipy od Samsungu.

GPU Nvidia GA104 vzorek GeForce RTX 3070 pro notebooky 1600
GPU Nvidia GA104 vzorek GeForce RTX 3070 pro notebooky (Zdroj: NGA.cn)

7nm GPU Ampere: přijdou modely s vyšším výkonem?

Jaká přesně bude role 7nm GPU Ampere, pokud se jejich příchod potvrdí? Nabízejí se asi dva nebo tři scénáře. Tím prvním je opakování strategie z doby GPU Pascal. Tehdy Nvidia vyráběla výkonnější čipy GP102, GP104 a GP106 u TSMC, ale menší GP107 a GP108 byly 14nm od Samsungu. Cílem byla asi hlavně diverzifikace a snaha vyjednat nižší ceny. Je možné, že toto nastane opět, a na procesu TSMC bude Nvidia vyrábět nějaké nižší levnější modely GPU jako GA106 nebo ještě menší. Tyto se často používají v noteboocích, kde by se vyšší efektivita mohla hodit.

Další možnost je, že, Nvidia chce mít jednoduše pro stejné grafiky dva zdroje výroby a některé čipy budou mít dvě verze, jednu od Samsungu a druhou od TSMC. Sice by se lišily vlastnostmi, ale Nvidia by díky tomu pak mohla výrazně zvýšit výrobu. Taková strategie bývá také pojistkou pro případ, že se stane nějaká chyba a čip by nemohl jít na trh – druhá verze v jiné továrně pak může situaci zachránit.

Pro nás by ovšem byla nejzajímavější třetí možnost. A sice to, že Nvidia již předem při vývoji poznala, že 8nm proces bude Ampere limitovat a začala pracovat na revizi, která bude mít 7nm proces od TSMC. Takové čipy by pak mohly být uvedené jako refresh s vyšším výkonem. Při stejném TDP by dokázaly běžet na vyšším taktu, možná by měly i větší rezervu pro OC. Jejich uvedení by dovolilo vydat výkonnější verze současných grafik GeForce RTX 3000.

7nm Ampere: GA103?

Tuto variantu, která je hodně spekulativní, zmiňujeme z jednoho důvodu. Už před časem ji totiž nadhodil twitterový leaker Kopite7Kimi, jenž měl v řadě ohledů velmi dobré informace o GPU Ampere ještě před jejich uvedením. A právě ten uváděl, že Nvidia prý možná chystá GPU označené GA103. To by mohlo představovat přepracování původního GA102 na 7nm proces a mohlo by 8nm čip nahradit ve výkonnějších kartách (původní verze by pak mohla jít do levnějších modelů). Pak by Nvidia mohla uvést nové verze grafik RTX 3000 s nižší spotřebou a zvýšenými takty a pokud by se třeba dostala pod tlak, když AMD vydá Radeony RX 6000, mohlo by vydání vylepšených 7nm GPU Ampere zase vrátit situaci pevně do jejích rukou.

Zatím je asi potřeba přistupovat k těmto zprávám opatrně a s rezervou, protože převod highendového GPU na jiný proces během jeho životního cyklu se hodně vymyká tomu, jak oblast GPU v posledních letech fungovala. Ovšem GeForce RTX 3000 se už vymykají běžným pořádkům v lecčems, například tím, že se objeví minimálně dva modely s dvojnásobnými kapacitami pamětí. Upgrade výrobního procesu uprostřed závodu by teoreticky tu sbírku neobvyklých rysů mohl rozmnožit. Sledovat budoucí konkurenční boj v herních grafikách tak ještě asi bude zajímavé.

Galerie: Výkon Nvidia GeForce RTX 3080 ve světových recenzích

Zdroje: techPowerUp, DigiTimes

Nvidia prý možná chystá přesun výroby GPU Ampere na 7nm proces TSMC. Čip GA103?
Ohodnoťte tento článek!
4.3 (85.33%) 15 hlas/ů

115 KOMENTÁŘE

    • Ved aj slevičku dosiahol, TSMC oficialne ohlasilo zlacnenie 7nm procesu. Problem Nvidie bol v tom že si objednali male zasobi waferov u TSMC, ktore všetke použili na A100, a ked pitali dalšie waferi u TSMC, tak im nedal nic. Až teraz sa niečo uvolnilo. Prdel je v tom že na konec roka 2021 maju objednane už 5nm waferi, tak že cca za jeden rok 3 rvozne vyrobne procesi 😀
      Samsung 8nm 3080 10GB 1.9.2020, TSMC 7nm 3080 20GB 1/4 2021?, a 4080 na 5nm 4/4 2021 ? ale skvor to vidim že na tom 5nm procese bude nastupca A100

          • Ale zaplatila karty jsou prakticky papírové vydání, snižují takty any fungovaly správně a jestli se tohle ukáže jako pravda tak tu máme jediného monopolního dodavatele. Když máte prakticky monopol TSMC tak cena chipů půjde nahoru.

            To není pesimismus to je realita. Ti investoři o kterých píšete by udělali v minulosti mnohem lépe kdyby prodali akcie Nvidie a dali je do TSMC. To už je ale pozdě.

            • „Ti investoři o kterých píšete by udělali v minulosti mnohem lépe kdyby prodali akcie Nvidie a dali je do TSMC.“ – tohle je fakt perla, mel bys delat poradce ve financich. Nemas vubec zadne informace, ale mas naprosto jasno. Ale v pohode, to zdaleka neplati jen pro tebe v teto diskuzi. 😀

            • Pokdu jsi ten zbytek komentare nepobral, tak je to evidentne zbytecne vysvetlovat…ale myslim, ze pochopil a jen trolis. 🙂

            • Princip trolení je v tom, že něco označíte z perlu a pak nejste schopen říci proč je to perla.

              Takže máte ještě jednu možnost mi odpovědět nebo dokázat, že sám jste trol.

            • OK, tak jinak – Ti investori, narozdil od tebe, moc dobre vedi co delaji, protoze (opet narozdil od tebe) maji relevatni informace k rozhodovani. Snazis se (jim) radit v necem, o cem nemas ani paru…

              Uz je to srozumitelne? Pokud ne, nevadi, a jen zapomen na mou reakci na tebe na toto tema, protoze pokracovat v debate je ztrata casu a energie… 🙂

            • Koukám, že se už perou.
              Dedek to sice vidí moc jednostraně, ale
              leppard o tom ví ještě míň a snaží se mu radit. Pančku vy jste dvojka. Zkusil aspoň jeden z vás sám investovat do akcií (amerických).
              Dedek si aspoň umí najít graf s akciema, a leppard jen poučuje o čem sám ví prd.
              A gogo? Ten jen nadává, to už je takový koloryt tady 😀

            • A Wendak opet jen vyplodil nicnerikajici blabol, takze zadna zmena a vse je pri starem. 🙂

              Ale jinak mas pravdu, ma investice do akcii NV letos v unoru se vubec nevyplatila…chytracku… 😀

            • wendaku, ano umí si najít graf … sice nevím, z čeho jsi to vydedukoval, ale budiž … teď si přečti co píše v jednom postu … brečí, že tu máme v podstatě monopol výrobce čipů, že budou dražší, hned nato napíše, že v minulosti měli investoři investovat do tsmc, místo do nvidie … takže … teď by tady byl ten monopol mnohem silnější, další věc je, že bysme hráli hry na síťovém čipu Broadcomu, nebo, pokud by to neinvestování nvidia přežila, byla by tady TOP grafika na úrovni gs 430 …

            • „umí si najít graf … sice nevím, z čeho jsi to vydedukoval, ale budiž …“ – Ale Wendak evidentne neumi, jinak by takovy nesmysl nenapsal…

            • potrefená husa leppard zase blábolí
              Já už jsem v US akciích víc jak 10 let -> takže závěr lepparda nic o tom nevím 😀 😀 , protože on si na jaře koupil pár akcií
              Jasně a teď tu o Karkulce. evidentně to nemá cenu debatovat, žij si ve své modré bublině

            • leppard 14.10.2020 at 11:52

              Tohle je opravdu perla „Ti investori, narozdil od tebe, moc dobre vedi co delaji,“ Kdyby tohle byla pravda pak ba žádný investor nezkrachoval. Oni si ti Investoři jenom myslí, že vědí a snaží se o tom přesvědčit i ostatní. Faktem ale je , že jejich investice prověří až čas.

              To není argument o mém perlení či trolování. Čas může dát za pravdu mně ale i Vám. Nedodal jste mi jediný argument proč nemám pravdu. Já tady uvádím tři argumenty DedekHrib 14.10.2020 at 10:02

            • Wendak 14.10.2020 at 12:00

              Pěkně jste to shrnul. Přiznejte ale Gogovi, že je nyní už slušnost sama proti tomu jak vystupoval v minulosti.

              A proč si myslíte, že to vidím jednostranně. To by mne zajímalo protože sám si myslím, že tomu tak není.

            • @Wendak: Skvely, tak si vyjed vyvoj akcii NV versus TSMC za tech poslednich 10 let (kdyz uz 10 let investujes) a rekni mi jediny argument, proc by investice do TSMC mela byt lepsi…ty potrefena huso… 😀

              „protože on si na jaře koupil pár akcií“ – tohle jsi vydedukoval sam nebo ti nekdo pomohl? A jinak, unor je na jare odkdy? Od doby, co investujes do US akcii? 😀

              @DedekHrib: Nejak ty argumenty nevidim, ale v poho…jako bych nic nerekl… 🙂

            • @Aznohh:
              Podle Wendaka si evidentne neumis najit graf s akciema…jinak bys tahle neplacal, ze jo. On uz 10 let obchoduje s US akciemi, tak to prece musi vedet… 😀

            • leppard, ale houby, to co ti udělala Nvidia, by ti úplně stejně splnila i hloupá akcie AMD. Ba co víc, pokud chceš i delší čas než tvé „jaro“, pak AMD by ti dala násobně vyšší příjmy než Nvidie.
              Ale co ti to povídám, ty už sis 5 akcií Nvidie koupi, že? 😀

            • Ale no tak, Wendaku, tohle je lacine i na tebe, takhle pruhledne se snazit do toho namotat jineho vendora. Pointa prece od zacatku byla o vyhodnosti investovani do akcii NV versus TSMC – proste ti to nevyslo, no, to se stava, asi sis stahnul spatne grafy. Ja jen doufam, ze te to „obchodovani“ s US akciemi nezivi, to aby mel clovek o tebe strach. 😀

            • Aznohh 14.10.2020 at 17:24

              Správně píšete vydělalo. Já mám na mysli budoucnost. Hodně štěstí v investování.

            • no … budoucnost kolem TSMC je hodně nejistá … taky před půl rokem snad nebyl nikdo, kdo by měl o jejich akcie nějaký extra zájem … chceš se dát na věštění?

            • Nvidia není jediný zákazník TSMC. Tam si nyní bohužel mohou vybírat a cenu šponovat nahoru.

            • takže podle tebe je špatné, když investoři investovali do nvidie, když kdekoliv jinde, je to v pořádku … tvoje fanatická nenávist by se dala krájet …

            • Ne to jsem nenapsal a netvrdil. Připisujete mi to co si nemyslím. Nvidie je dobrá investice ale myslím si, že žně budou na TSMC. Protože má bohužel prakticky monopol na moderní výrobní procesy. Zkuste pozorněji chápat co píši. Nepředpokládám, že na mne zkoušíte manipulační techniky.

              Tohle je úsměvné. Prosím Vás proč bych měl někoho nebo něco nenávidět? Tenhle hloupý a sebezničující cit přenechám jiným co ho vyznávají.

            • aha hahaha opět já něco nechápu 😀 v čem to asi bude … přečti si po sobě, co jsi napsal poslední dobou na adresu nvidie … to je na diagnózu … možná si to neuvědomuješ …

            • Jak jsem Vám již dříve doporučoval zkuste se nejdříve pochopit co druhá strana píše před tím než ji pošlete na diagnózu. Tuhle svoji argumentační nouzi takto nevyřešíte.

            • já jsem ti nekolikrát doporučoval, aby ses naučil psát … napíšeš nějaký obecný blud a pak se kroutíš jako housenka, že jsi to myslel jinak … ale napsals to jednoznačně … píšeš, že nvidia snížila takty, aby pracovala srávně … nvidia snížila maximální napětí, tím se u některých frekvenčně přepálených karet snížil takt o desítku-dvě hz … místo 2100 na 2080, v první řadě tím ale omezila napěťové a frekvenční peaky, které dosahovaly mnohem vyšších hodnot, než jsou dány specifikacemi, třeba u napětí i 600 watt … nemá to vliv na výkon, jen na spolehlivost, karty nepadají do woken, zdroje se nevypínají kvůli ochraně …
              další tvůj argument je, že TSMC má praktický monopol … není to pravda, je to jen firma, které se momentálně nejlépe daří, co se týče výrobního procesu a mít monopol, jedeme pořád na 22 nanometrech … jeden větší problém a je tam, kde byla před rokem (akcie) …
              další tvůj argument? je, že by v minulosti investoři udělali lépe,kdyby prodali akcie nvidie a dali je do TSMC … tohle jsi podepřel dalším svým tvrzením, že jejich investice prověří čas … tak se na to podívejme … tsmc za třeba 5 let z 22 dolarů na 90 … nvidia ve stejném období z 30 dolarů na 570 … čas prověřil, ty jsi to nezvládl … takhle je to u tebe se vším, že to jaksi nechápeš a nesnažíš se pochopit …

            • oprava .. ne u napětí, u odběru samozřejmě a neomezila maximální napětí, ale power limit o 4 watty … už jsem zmatený, jako …

            • gogo1963 14.10.2020 at 12:57

              Takže první dva argumenty jste mi potvrdil a u toho třetího je to hypotéza.

              To, že Nvidia snížila takty fakt.

              TSMC má prakticky monopol – Když nemá monopol tak kdo je schopen vyrobit konkurenční chipy? Bohužel nikdo nemá srovnatelný proces.

              V tom třetím uvidíme to máte pravdu tohle je zatím jenom drb. Ale znáte to není šprochu, …

            • když intel vedl v procesech, měl monopol? Kdo vyráběl čipy pro všechny možné výrobce různého hardwéru? Stará mama? Plácáš dohromady různé věci … když tedy má TSMC monopol, 80 procent procesorů na trhu se asi vyskytlo, nebo přiletělo … nvidia žádné takty nesnížila, ty sis to vymyslel a snažíš se o tom kohosi přesvědčit …

    • ono to asi bude trochu jinak … spekulace taky mluví o tom, že nějaký přechod stejné architektury na 7nm může hrozit hromadnými žalobami a že se to zřejmě týká 5nm procesu a řady Hopper … prý Ampere přišla opožděně kvůli covidu a že je možné, že na konci roku 21 bude řada nová

          • Nechápu proč. To se přece dá snadno ošetřit označením a cenou. Je to pak jiný výrobek za jinou cenu. To je přece pokrok a za ten mohou žalovat jenom totální zpátečníci.

            Hromadné žaloby si spíše vykoledují za to jak snížili takty u karet aby fungovaly bezchybně.

            • nvidia má nějaké refereční takty, na nich nic nesnížila. .. čti déle a pozorněji … co jsi napsal na začátek, s tím souhlasím … tak hromadné žaloby probíhají … taky jsem psal, že by mohly hrozit, ne že budou …

            • Jenomže já myslím na ty karty na kterých takty snížila a jejichž majitelé se oprávněně cítí podvedeni.

            • tak ať je vrátí výrobci, který ty takty přepálil … co s tím má nvidia společné? Najdi si jinou oběť synku

            • DedekHrib – Výkon karet zůstal stejný, rozdíly jsou v rámci chyby měření. Bylo upraveno chování boostu, které má vliv na dosahování negarantovaných max. frekvencí. Co na tom chcete žalovat?

            • gogo1963 14.10.2020 at 10:11

              A proč myslíte, že výrobce přepálil takty? A že se tak stalo u všech výrobců daného typu karet to mi asi nevysvětlíte.

            • Kde je psaný, že karty musí boostovat přes 2GHz? Problém by byl, kdyby karta měla boost pod udávanejch 1755MHz. A upřímně nechápu lidi, který podají žalobu na nv za to, že v ovladačích stáhnou boost z 2015 na 1995 MHz apod….

            • mikymauz 14.10.2020 at 10:29

              Jenomže karty ve svých specifikacích mají takty a ne výkon v diskutabilních testech. To jsou základní parametry zboží a když je nesplní tak je to důvod k žalobě.

            • ST33L 14.10.2020 at 10:45

              Kde je to napsaný takt v boostu? V technických specifikacích produktu. Seriózní dodavatele to tak dělají.

            • Fajn, tak už víte, že karty mají ve specifikacích nějaké takty. Teď si ještě zjistěte, jaké jsou ty takty udávané pro boost u karet jednotlivých výrobců, jak se chová boost u Nvidia karet a o jaké takty šlo při té nestabilitě (ST33L vám v příspěvku napověděl…)

            • hřibe, teď jsem dodělal sám 😀 naprosto sám, bez cizí pomoci … dej sem specifikace kterékoliv karty, kde je psán boost přes 2GHz … tak na tohle si počkám 😀 … dle tvých prohlášení je vidět, že jsi nvidia kartu v životě nedržel v ruce …

            • „Hromadné žaloby si spíše vykoledují za to jak snížili takty u karet aby fungovaly bezchybně“

              Vsiml sis, ze se vykon v nekterych hrach vyrazne zvysil, zatimco pokud bylo nekde namereno snizeni vykonu, slo o desetiny procenta?

            • mikymauz 14.10.2020 at 11:06

              Takže už uznáváte, že jsou specifikace karty a jejich snížením se může zákazník cítit ošizen. Tedy může to být důvod k žalobě.

              Bez komentáře nechávám Vaše tvrzení o tom jak se níží takty a karta má stejný výkon. mikymauz 14.10.2020 at 10:29

            • gogo1963 14.10.2020 at 11:07

              Tak mi prosím nejdřív dejte odkaz kde jsme tvrdil že něco o 2 GHz „dej sem specifikace kterékoliv karty, kde je psán boost přes 2GHz “ Tohle tady tvrdil ST33L 14.10.2020 at 10:45. Obraťte se prosím na něho.

              A stále čekám na to že mi uvedete kde výrobci přepálili takty „DedekHrib 14.10.2020 at 10:42“

            • hnizdo 14.10.2020 at 11:18

              No jasně snížili takty a „v nekterych hrach vyrazne zvysil,“ To snad nemyslíte vážně.

            • DedekHrib 14.10.2020 at 12:04
              U karet RTX3080 všichní výrobci udávají základní boost v rozmezí +/- 1700-1800MHz. Všechny pak obvykle boostují někam k okolí 2000MHz, kterážto frekvence není garantována. A v této oblasti došlo k úpravě chování boostu. Nevím, jak víc polopatě to mám napsat.
              K druhé části „bez komentáře“ – viděl jste testy karet před a po úpravě boostu s novými ovladači?

            • DedekHrib 14.10.2020 at 12:11
              No jasně snížili takty a „v nekterych hrach vyrazne zvysil,“ To snad nemyslíte vážně.

              Samozrejme myslim. Duvody jsou dva. Podtaktovana grafika mene casto narazi na limit spotreby a dosahuje vyssich taktu. Moje 3090 na stock skace mezi 1700-1750MHz, na 0,85V se trvale drzi na 1815MHz. Az budu mit toto nastaveni otestovano desitky hodin, pujdu s frekvenci vys. Zadruhe, pochopitelne optimalizace driveru. V rdr2 se mezi druhym a tretim ampere ovladacem zvysilo vyuziti GPU z 92 na 98%, a FPS sly z prumernych 68 na 78fps.

              K opravnemu driveru se vali na netu nekolik podrobnych mereni, ktere potvrzuji totez.

            • hnizdo 14.10.2020 at 13:30

              To opravdu nejste schopen porozumět, že k tomuhle navýšení výkonu nedošlo snížením frekvence. Tohle co píšete je jasný důkaz toho že regulační mechanismy v grafické kartě jsou špatně nastaveny a něco (a to ví jenom inženýři od Nvidie) ji zbytečně utahuje takty (asi teplota, příkon, …) Prostě je nesmysl tvrdit, že je to frekvencí.

            • nelži hřibe a reaguj na „argumentační nouzi“ … lžeš, jako když tiskne … tohle bych o tobě dříve neřekl … navenek to vypadá, jako bys té problematice rozuměl … opak je pravdou …

            • DedekHrib 15.10.2020 at 15:33
              Dobra demagogie.
              Tak ted na oplatku vyzvu ja vas, abyste se zamyslel nad tim, co se stalo.
              1. FW umoznoval nastavovat frekvence az do taktu, kde uz byly cipy nestabilni
              2. Nvidia vydala patch, ktery omezil maximalni frekvenci
              3, Nektere testy ukazaly, ze tento fix zvedl vykon, nekde jinde snizil – v obou pripadech v ramci chyby mereni (do 5%)
              4. Nvidia uverejnila specifikace cipu, jeste pred problemem s pady. Tyto frekvence jsou o cca 200MHz nize, nez je hnali vyrobci karet jako MSI, EVGA, …

              A ted, kdyz se zamyslite nad tim s cim souvisi frekvence cipu, resp co jeste dalsiho musite zvysit, pokud zvysujete frekvenci, abyste zachoval system stabilni? ZDE Se PROSIM ZAMYSLETE, pane Hribe.
              Ke “snizeni frekvence a zvyseni vykonu” – takto zjednoduseno je to samozrejme nesmysl. Kdyz je nizsi frekvence, je nizsi vykon, ALE ve skutecnost to takto jednoduche neni, protoze jsou zde dalsi vlivy, ktere mohou zpusobit napr. chybovost, nebo delsi idle cykly apod., coz ve vysledku muze mit opacny dej – propad vykonu.

    • Ano bohužel to je smutná realita Nvidie. Je fakt, že ve dnešní době mají kromě TSMC problémy vyrábět novými technologiemi všichni ale on je placen aby tohle zvládl. To se mu krutě nepovedlo.

  1. zajímavý článek na semiwiki o problémech intelu a jak z nich ven … jediná možnost pro intel je/byla koupit nvidii a udělat Huanga šestým CEO 😀 prý „That would have been one hell of a ride!“ … „Instead Intel hired Brian M. Krzanich which is probably the biggest Semiconductor CEO dumpster fire on record.“
    … teď už je asi pozdě …

    • Článek je zajímavý, ale o tom, že by jediná možnost pro Intel bylo koupit nVidii tam není ani slovo. Naopak bych řekl, že ten článek vyznívá pro Intel dost pozitivně a celkem pozitivně hodnotí i současného generálního ředitele.

        • Krzaniche nechválí. Ale ten nemá se současným Intelem nic společného.
          A vůbec jsem v celém článku nějak nezaznamenal nic o současných problémech Intelu, o čemž píšete ve svém prvním příspěvku. Je tam zmíněn outsourcing u TSMC, ale vyznívá to spíše kladně, než záporně.

            • Vy tu ocitujete článek a vytáhnete z něj závěry, které v něm vůbec nejsou, a ještě se tváříte, že problém je ve mně.

            • ne že je problém v tobě, ty toho nechápeš evidentně mnohem víc, než význam jednoho článku … doporučuji nereagovat na mě .. .nechceš mi ještě nařizovat, jaký mám mít z čeho dojem, pocit? … vžyť přece každý ví, že Intel žádné problémy nemá …

  2. Myslíte, že TSMC má volné 7nm kapacity? Když AMD skupuje každý wafer, který zbyde po dodávkách Applu? Vyrábí se deset milionů konzolí, spousty procesorů, teď nové Radeony. Intel si prý zamluvil kapacity 6 nm procesu…

  3. Scénář, že paralelně běžel návrh čipů GAxxx i pro 7nm TSMC je více než pravděpodobný. Koneckonců, výpočetní Ampéra vyráběná na 7nm TSMC má předpokládám hodně věcí společných s GA.

    • Podle me (nikomu to necpu a uz vubec to neuvadim jako overeny fakt, narozdil od nekterych individui zde 🙂 ) padla volba u hernich GF na Samsung kvuli snaze udrzet hrube marze, protoze je ta vyroba levnejsi.

      Ampere 100 se u TSMC vyrabi (zrejme to bude pro nekoho prekvapeni…), ale tam ten problem s marzi, vzhledem k cilovce techto GPU, pravdepodobne nehrozi. 🙂

  4. Nevim jestli to tu uz nekdo zminil, ale mate experti poneti, jak dlouho trva predelat navrh cipu na jiny vyrobni proces notabene u jineho vendora, a kolik to stoji? Vzorkova vyroba, mereni, overovani? jako nic proti, zakaznik na lepsim procesu jen vydela, ale mam v tomto ohledu vazne pochybnosti.

  5. Ano, niekedy o rok prijde snad, mozno 7nm Ti/Super/Whatever vylepsena verzia. A co? To iste bola Gtx285 vs. Gtx280, Gtx580 vs. Gtx480, alebo Turingove Super verzie. Ja osobne rok cakat na hypotetickeho trocha vylepseneho nastupcu nemienim. 😉 CP2077 vychadza o mesiac, nie o rok. 😉 Navyse o ten rok uz budu „prekvapive“ leaky, ze Nvidia chysta 5nm nastupcu. 😉