nVidia vylepšuje stereoskopii pro PC: 3D Vision 2

0

Technologie stereoskopického zobrazení na PC tu je poměrně dlouho, před třemi lety se ale Nvidia rozhodla vytvořit kolem 3D sterea celý ekosystém. Vytvořila kit s brýlemi, odstartovala vše v souladu s výrobci LCD (120Hz monitory) a především makala na vytvoření stovek profilů pro hry. V době, kdy byly 3D Vision uvedena, jich bylo tuším kolem 350, nyní už se číslo pohybuje nad 600.

V našem článku Nvidia 3D Vision: dlouhodobé zkušenosti s 3D kitem jsme si stejně jako ostatní postěžovali na to, že brýle nemusí sednout každému, problém může nastat při nošení dioptrických brýlí a že samozřejmě i použitím zatmívacích (shutter) brýlí dochází ke ztmavení obrazu a ztrátám kontrastu. Tyto potíže se rozhodla Nvidia adresovat v nové generace 3D Vision.

3D Vision 2 nepřináší zcela jiný přístup ke stereoskopickému zobrazení – stále budou vykreslovány střídavě dva posunuté obrazy a pořád budete potřebovat 100Hz a rychlejší monitory. Nové brýle mají přepracovaný design, hmotností se stále vejdou do 56 g a na jedno nabití by měly vydržet 60 h. Od infračerveného vysílače můžete být vzdáleni až 4,5 m. Krom jiného je plocha skel brýlí asi o 20 % větší.

O něco zajímavější je část technologie, za níž stojí spíše výrobci monitorů. Honosné 3D Lightboost má patřit 120Hz monitorům s vysokým jasem. Prvním monitorem s touto certifikací je 27″ Asus VG278H. Ten na 27palcové úhlopříčce rozprostře 1920 × 1080 pixelů, podsvícení je navzdory zmiňovanému vyššímu jasu realizováno pomocí LED. Ono stejně 300 namísto nejčastějších 250 cd/m2 není nic oslnivého – Nvidia i Asus mluví o zjasnění právě při stereoskopickém zobrazení a to prý bez navýšení příkonu.

Podsvícení pomocí LED má oproti CCFL (klasickým monitorovým „zářivkám“) jednu podstatnou výhodu – LED mohou měnit intenzitu svitu mnohem rychleji. A právě toho využívá i 3D Lightboost. K aktivnímu prvku v podobě blikajících skel brýlí se přidává i aktivní podsvícení.

U první generace 3D Vision je intenzita podsvícení pomocí CCFL konstantní. Kvůli tomu je nutné při přechodu z levého na pravý snímek zatmívat brýle na delší dobu, než je tomu u monitorů s 3D Lightboost. LED podsvícení lze ale při přepínání z levého na pravé oko ztlumit, takže je možné dobu, po kterou jsou obě skla brýlí tmavá, zkrátit. Při otevření závěrky lze naopak na intenzitě podsvícení ve 3D režimu přidat. Do oka se tak může z monitoru celkově dostat až dvakrát více světla a obraz se jeví mnohem jasnější. Vedlejším efektem delší doby otevření závěrek brýlí je i delší vnímání světla z okolního prostředí, díky čemuž uvidíte lépe třeba na klávesnici.

Kromě vyššího jasu má nová technologie pomáhat i ke snížení ghostingu – duchům v obraze, které člověk vnímá, pokud se při přepínání z obrazu pro levé oko na obraz pro pravé dostává do pravého oka částečně předchozí snímek, který patřil druhému oku.

V kitu s brýlemi 3D Vision 2 má tento nový monitor stát 699 USD. V následujících měsících by měly modely pro certifikaci 3D Lightboost uvést i společnosti Acer a BenQ. Připravují se samozřejmě i notebooky, Nvidia zmiňuje několik modelů od Toshiby.

Samotný kit 3D Vision 2 má doporučenou cenu 149 USD a obsahuje kromě brýlí také dva potřebné USB kabely (jeden delší pro brýle), IR vysílač, váček pro uložení a stručný manuál. Samotné (druhé) brýle můžete doobjednat za 99 USD.

Zdroj: Nvidia

nVidia vylepšuje stereoskopii pro PC: 3D Vision 2

Ohodnoťte tento článek!