O2 zveřejnilo data za rok 2017. Z jednoho zákazníka má 293 Kč, celkem vydělalo 5,5 miliardy

2

Společnost O2 oznámila provozní a finanční výsledky za minulý rok. Chválí především nové služby, které prý vyvážily pokles cen i pokles zisků kvůli regulaci roamingu v posledním čtvrtletí. Počet zákazníků mobilních služeb klesl jen minimálně, spíše došlo k jejich přeskupení z předplacených služeb na tarif.

Současně se zvýšil výnos z jednoho uživatele – pravda, jen o čtyři koruny. Konec roamingu neměl na výsledky prakticky žádný vliv. Nejvíce ziskové je O2 na Slovensku a vydělává i na EET.

Komentář: Na tahu je O2. Musí zareagovat na nové tarify Vodafonu a T-Mobilu

O2 ale také zůstalo částečně bokem porušování síťové neutrality a nepřipojilo se k hloupým balíčkům Vodafonu (Pass) a T-Mobilu (StreamOn). Nabízí tak jen Spotify a vlastně je nyní ze všech operátorů v tomto ohledu nejférovější. Co jsem se bavil s lidmi z O2, tak v tomto ohledu ani nic neplánují a cestou konkurence jít (naštěstí, pozn. redakce) nechtějí.

Ilustrační foto

Celkový počet zákazníků mobilních služeb byl na konci roku 4 938 000, což znamená nepatrný meziroční pokles o zhruba 3000 uživatelů. Důležité je, že vzrostl počet tarifních zákazníků a klesl těch s předplacenou kartou. Asi 74 000 lidí se takto vyměnilo, přičemž průměrný výnos na jednoho zákazníka (ARPU) se zvedl o čtyři koruny na 293 Kč.

Pevný internet: lidi jen vyměnili xSDL za VDSL

K podobné výměně došlo u pevného internetu. Asi 40 tisíc lidí odešlo ze služby xDSL a 35 tisíc jich přišlo na VDSL, což souvisí i s investicemi do infrastruktury CETINu. Celkový počet uživatelů ale o něco klesl.

O2 TV roste

Počet zákazníků O2 TV vzrostl o 7,5 % na celkových 237 000 lidí. O2 tak patří mezi největší poskytovatele televizního vysílání. Asi 37 000 z nich mají přikoupen druhý set-top-box a využívají dvě televize v domácnosti.

 

O2 TV Moje menu

Pevná linka klesá

Počet pevných telefonních linek vytrvale klesá, loni jich tak ubylo 86 000, ale tímto tempem zde budou ještě deset let. Jejich počet je totiž nyní 613 000.

Chytrých smartphonů s LTE je stále méně než polovina

Podíl chytrých smartphonů v sítí O2 se zvýšil o 6,5 procentního bodu na 62,8 %, ale ne všechny mají LTE. Chytrých smartphonů schopných dosáhnout rozumně rychlého internetu je v současnosti 46 %, což znamená, že zatím je ještě většina přístrojů v síti O2 stále hloupá (bez OS) nebo pomalá (bez LTE). Rok předtím to ale bylo jen 32 % přístrojů a přesně tohle je to číslo, které operátory bude nutit ke zvětšení datových balíčků.

Finanční výsledky

Čistý zisk O2 vzrostl o 6,2 % na celkem 5,587 miliardy korun. Celkové výnosy i se Slovenskem se pohybovaly na úrovni 37,7 miliardy korun, ale čistě v Česku došlo proti minulému roku k velmi mírnému poklesu. O2 však vydává zprávu pro obě země dohromady a Slovensko nelze ze zveřejněných čísel snadno odečíst, přitom dělá z celkového výnosu asi pětinu.

2017 2016 Meziroční změna
Provozní výnosy 37 709 mil. Kč 37 522 mil. Kč 0,50 %
– mobilní výnosy v ČR 19 993 mil. Kč 19 339 mil. Kč 3,40 %
– fixní výnosy v ČR 10 785 mil. Kč 11 563 mil. Kč −6,70 %
– výnosy na Slovensku 7 128 mil. Kč 6 787 mil. Kč 5,00 %
Celkové náklady 27 310 mil. Kč 27 067 mil. Kč 0,9 %
– z toho provozní náklady 8 240 mil. Kč 7 958 mil. Kč 3,50 %
EBITDA 10 513 mil. Kč 10 451 mil. Kč 0,60 %
EBITDA marže 27,9 % 27,9 % 0,0 p. b.
Čistý zisk 5 587 mil. Kč 5 259 mil. Kč 6,2 %

Ke zvýšení zisku došlo i v předchozím roce, tehdy to bylo o 3,6 %. Loni ale ještě přibylo 45 000 nových zákazníků, kteří letos chyběli.

O2 zmiňuje negativní dopad evropské regulace roamingu, která prý přispěla k pokračujícímu poklesu výnosů z volání a SMS, oboje však bylo vykompenzováno nárůstem zisků z mobilních dat. Velmi ziskový byl i prodej zařízení, typicky pokladen pro EET, kde O2 utržilo až 185 milionů.

Ohodnoťte tento článek!

2 KOMENTÁŘE

  1. O2 jako takové je zastaralé…. od dodávání internetu až po balíčky.
    Internet od O2 je stabilní (až na LTE, ovšem vodafone, neni o moc lepší), ovšem reálně max upload žalostných 200 KB/s. Hanba.
    Balíčky po celé evropě dodávají s více daty, nebo jinými benefity, nebo aspoň třeba o 300 Kč levněji za stejné podmínky.
    Dnešní svět je stavěn tak, aby co nejvíce vytřískalo se peněz ze zákazníka (i když se třeba zadluží), za co nejnižší náklady… ano z pohledu ekonomického je to super, ale reálně je to průser.