Oculus ustoupil v otázce DRM, nebude u exkluzivních her testovat, zda máte Rift

0

Toto jaro přišly na trh VR brýle dvou (zatím) hlavních konkurentů v tomto oboru, Oculus Rift a Vive od HTC. Možná jste zaregistrovali, že se okolo Riftu vynořila kontroverze – Oculus si u některých her vymínil exkluzivitu, ačkoliv dnes je uživatelská základna těchto headsetů ještě dost malá. Zdá se ale, že nyní byl „občanskou neposlušností“ Oculus dotlačen k určitému ústupu z této pozice a DRM zmírňuje.

K prolomení exkluzivity her pro Rift se záhy objevil softwarový nástroj nazvaný Revive, který je zprovozňuje i pro majitele brýlí Vive. Existence tohoto „hacku“ zpočátku ze strany Oculusu vyvolala utažení šroubů a přetahování s autory Revive (projekt je hostován na Githubu). V květnu Oculus přitvrdil a zakomponoval do DRM, které je u her pro Rift použito, natvrdo funkci, která testuje, zda je k počítači Rift připojen. Pokud jej nenajde, hra se odmítne spustit bez ohledu na to, zda ji technicky lze na Vive provozovat.

Nyní ovšem firma tuto hardwarobou kontrolu opět sama od sebe zrušila. Nejprve to sdělili vývojáři Revive, poté věc také oficiálně potvrdil Oculus. Podle svých zástupců už taková opatření v budoucnu používat nebude, došlo tedy k faktickému zmírnění tvrdosti DRM (Revive ale stále budete potřebovat). V praxi to nicméně nemusí být zas tak přelomové, jelikož jiných forem DRM a vymáhání exkluzivity se firma nezřekla a teprve uvidíme, s čím přijde příště. Tuto hardwarovou kontrolu se projektu Revive mezitím také podařilo nějak obejít, takže v určitém smyslu o až tak velký ústupek nejde. Nicméně snad to signalizuje, že nedojde k další eskalaci či „závodům ve zbrojení“ a Oculus by mohl začít hraní „svých“ her na Vive i tiše tolerovat.

Oculus Rift a Oculus Touch
Oculus Rift a Oculus Touch

 

Pokud vám vrtá hlavou, proč najednou Oculus obrátil a laskavě onu detekci opět odstranil, důvod je možná nasnadě. Vývojáři Revive totiž ve snaze obejít tuto překážku přišli s úpravou, která zasáhla ochranu her proti kopírování. Ta předchozími pokusy o zprovoznění her na HTC Vive narušena nebyla a projekt Revive podle svého vyjádření pirátství podporovat nechce. Ovšem zpřísnění DRM autory dovedlo či dotlačilo k tomu, že se jako vedlejší produkt otevřela také cesta ke kopírování. To je ovšem pro Oculus a vývojáře her velký problém a asi dostatečná motivace. Ve snaze dostat džina zpátky do láhve musela firma zřejmě překousnout porážku a hardwarové detekce Riftu se vzdát. Vývojáři Revive pak v reakci patch, který narušovat protipirátskou ochranu, zase odstranili.

Oculus Rift

Škoda je ale už možná hotová, protože speciálně v případě otevřeného software platí, že co jednou bylo na internetu, nikdy znovu nezmizí. Dotyčný kód umožňující pirátství tak asi nezmizel navždy. Snaha Oculusu přinutit hráče koupit jeho headset místo konkurence a prosadit tak na její úkor svůj ekosystém možná povede k tomu, že si naruší možné příjmy z prodeje her. Nelze z toho asi mít radost, protože firmy mají mít právo na cosi jako „ochranu svých investic“. Na druhou stranu je ale bez debaty, že různé umělé exkluzivity pro kupujícího dobré nejsou a není zrovna laskavé chtít po někom, aby si dvakrát koupil drahé a v podstatě mezi sebou zaměnitelné brýle, chce-li si užít konkrétní hry.

Zdroj: The Verge

Oculus ustoupil v otázce DRM, nebude u exkluzivních her testovat, zda máte Rift

Ohodnoťte tento článek!