Oculus uvádí ovladače Touch pro Rift a další novinky. ASW sníží nároky na výkon

0

VR brýle Oculus
Rift
přišly letos na jaře na trh prakticky zároveň s hlavním
konkurentem HTC
Vive
. Proti tomuto výrobku ale měly jedno omezení: zatímco
HTC mělo již v sadě hotové ruční ovladače pro použití
s VR hrami, Rift nikoliv a ovládání navržené na míru
virtuální realitě nebylo dosud dostupné ani zvlášť jako
separátní příslušenství. Nicméně na takovýchto ovladačích,
nazvaných Oculus
Touch
, firma samozřejmě pracovala a nyní konečně míří
na trh, čímž se VR systém Rift stane kompletním.

 

Dotyk VR: 199 dolarů, 6. prosince

Avizo, že je Oculus Touch blízko,
jsme již měli díky nedávné
„informační inkontinenci“ anglického obchodu
. Nyní se
potvrzuje, že stopa byla tehdy reálná a Oculus na konferenci
Connect nové ruční ovladače oficiálně se vším všudy oznámil.
K mání budou ještě před Vánocemi. Od tohoto pondělí (10.
října) bude Oculus přijímat objednávky a zásilky se
zařízením začnou příjemci dostávat 6. prosince. Přičemž ti,
kdo přeobjednali už Rift, by měli mít v pomyslné frontě na
Touch automaticky zarezervované místo. Cena je přesně dle
očekávání 199 dolarů, což je s daní z přidané
hodnoty momentálně 5850 Kč. Tím pádem je balík Rift + Touch
za stejnou cenu, jako celé HTC Vive.

Oculus Touch

V sadě Oculus Touch je dvojice
ovladačů, tedy jeden pro každou ruku. Kombinují tlačítkové
ovládání stylu gamepad a snímání gest a polohy,
kterou ruka zaujímá. To ovšem není vše, součástí je i druhá
kamera neboli senzor pro snímání vaší polohy vmístnosti coby
přídavek k té, která je již součástí dodávky brýlí
Rift. Pro použití s ovladači Touch tak budete mít dvě, což
má být dostatečné na pokrytí menšího prostoru a úspěšné
snímání polohy helmy a rukou v jeho rámci. Mělo by jít
o rozmezí několika stop, dvě kamery ale nestačí k tomu,
aby systém dokázal snímat polohu a pohyb po celé místnosti.

 

To je nevýhoda proti HTC Vive, které
toto se svými dvěma dodávanými senzory Lighthouse slibuje. Pro
srovnatelnou větší svobodu pohybu s Riftem musíte mít ještě
třetí kameru, kterou bude možné dokoupit zvlášť za 79 dolarů
(2320 Kč). Pokud tedy rozšířené pokrytí chcete, vyjde vás
všechna výbava o 10 % dráž, než u systému od
HTC.

V balení mají kromě kamery
a ovladačů navíc jako bonus být dvě hry – VR Sports
Challenge a titul The Unspoken. Ty by měly být již
přichystané pro ruční ovládání systémem Touch; podle firmy
Oculus má být v okamžiku vydání onoho 6. prosince
kompatibilních přes 35 her.

 

Sluchátka pro audiofily(?)

Oculus jinak na konferenci prezentoval
i další novinky, například sluchátka „Occulus Earphones
for Rift“, která by měla být typu pecka/do uší, avšak údajně
mají „uspokojovat i audiofily“ se solidní úrovní basů
a „excelentními“ výškami a středy. Tyto superlativy
ale asi berte hodně s rezervou, vytrénované uši asi moc
potěšeny nebudou, neboť cena má být jen 49 dolarů a pro
nějakou špičkovou kvalitu asi tím pádem moc prostoru nebude.
Sluchátka mají opět být k mání 6. prosince
s předobjednávkami možnými od 10. října.

Oculus Earphones for Rift
Oculus Earphones for Rift

 

ASW: minimální hardwarové požadavky
půjdou dolů

Poměrně zajímavá je ještě jedna
novinka softwarového rázu, která má však na hardwarovou stránku
výrazný dopad. Oculus ohlásil implementaci technologie nazvané
„Asynchronnous Spacewarp“ (ASW), která umožní zdvojnásobovat
efektivní snímkovou frekvenci – tedy vykreslovat obsah
v brýlích s požadovanými 90 snímky za sekundu, i když
PC krmící brýle stačí jen na 45 snímků. Mělo by v podstatě
jít o interpolaci, kdy systém porovnává dva následující
reálně vypočítané snímky a na základě jejich rozdílů
vypočte interpolovaný „falešný snímek“, který mezi ně
vloží, čímž frekvenci zdvojnásobí. Tento snímek nebude
vypočítán na GPU se vším všudy, měl by ale kompenzovat změny
polohy a podobně.

Oculus Rift: Asynchronous Spacewarp (Zdroj: The Tech Report)

Oculus Rift: Asynchronous Spacewarp (Zdroj: The Tech Report)
Oculus Rift: Asynchronous Spacewarp (Zdroj: The Tech Report) 

Celkově by přes poloviční skutečné
FPS měl být vjem podstatně lepší než bez této interpolace,
i když kvalita hraní se skutečnými 90 FPS bude samozřejmě
výš. Tento trik každopádně dovolí hrát s Riftem i na
slabších PC, než jaké doposud
požadavky předepisovaly
. S uvedeným kompromisem má
stačit i AMD FX-4350 nebo Core i3-6100 a grafika třídy
GeForce GTX 960 (takže patrně i Radeon R9 380). Tyto
specifikace budou od nynějška uváděny jako „minimální
požadavky“ pro brýle Rift, mějte ale na paměti, že pro
optimální provoz s 90 FPS je třeba PC vyhovující původním
„doporučeným požadavkům“ (Core i5-4590 a lepší,
R9 290/GTX 970).

Zdroje: Oculus,
The
Tech Report
, AnandTech

Ohodnoťte tento článek!