Oculus uvádí ovladače Touch pro Rift a další novinky. ASW sníží nároky na výkon

0

VR brýle Oculus Rift přišly letos na jaře na trh prakticky zároveň s hlavním konkurentem HTC Vive. Proti tomuto výrobku ale měly jedno omezení: zatímco HTC mělo již v sadě hotové ruční ovladače pro použití s VR hrami, Rift nikoliv a ovládání navržené na míru virtuální realitě nebylo dosud dostupné ani zvlášť jako separátní příslušenství. Nicméně na takovýchto ovladačích, nazvaných Oculus Touch, firma samozřejmě pracovala a nyní konečně míří na trh, čímž se VR systém Rift stane kompletním.

 

Dotyk VR: 199 dolarů, 6. prosince

Avizo, že je Oculus Touch blízko, jsme již měli díky nedávné „informační inkontinenci“ anglického obchodu. Nyní se potvrzuje, že stopa byla tehdy reálná a Oculus na konferenci Connect nové ruční ovladače oficiálně se vším všudy oznámil. K mání budou ještě před Vánocemi. Od tohoto pondělí (10. října) bude Oculus přijímat objednávky a zásilky se zařízením začnou příjemci dostávat 6. prosince. Přičemž ti, kdo přeobjednali už Rift, by měli mít v pomyslné frontě na Touch automaticky zarezervované místo. Cena je přesně dle očekávání 199 dolarů, což je s daní z přidané hodnoty momentálně 5850 Kč. Tím pádem je balík Rift + Touch za stejnou cenu, jako celé HTC Vive.

Oculus Touch

V sadě Oculus Touch je dvojice ovladačů, tedy jeden pro každou ruku. Kombinují tlačítkové ovládání stylu gamepad a snímání gest a polohy, kterou ruka zaujímá. To ovšem není vše, součástí je i druhá kamera neboli senzor pro snímání vaší polohy vmístnosti coby přídavek k té, která je již součástí dodávky brýlí Rift. Pro použití s ovladači Touch tak budete mít dvě, což má být dostatečné na pokrytí menšího prostoru a úspěšné snímání polohy helmy a rukou v jeho rámci. Mělo by jít o rozmezí několika stop, dvě kamery ale nestačí k tomu, aby systém dokázal snímat polohu a pohyb po celé místnosti.

 

To je nevýhoda proti HTC Vive, které toto se svými dvěma dodávanými senzory Lighthouse slibuje. Pro srovnatelnou větší svobodu pohybu s Riftem musíte mít ještě třetí kameru, kterou bude možné dokoupit zvlášť za 79 dolarů (2320 Kč). Pokud tedy rozšířené pokrytí chcete, vyjde vás všechna výbava o 10 % dráž, než u systému od HTC.

V balení mají kromě kamery a ovladačů navíc jako bonus být dvě hry – VR Sports Challenge a titul The Unspoken. Ty by měly být již přichystané pro ruční ovládání systémem Touch; podle firmy Oculus má být v okamžiku vydání onoho 6. prosince kompatibilních přes 35 her.

 

Sluchátka pro audiofily(?)

Oculus jinak na konferenci prezentoval i další novinky, například sluchátka „Occulus Earphones for Rift“, která by měla být typu pecka/do uší, avšak údajně mají „uspokojovat i audiofily“ se solidní úrovní basů a „excelentními“ výškami a středy. Tyto superlativy ale asi berte hodně s rezervou, vytrénované uši asi moc potěšeny nebudou, neboť cena má být jen 49 dolarů a pro nějakou špičkovou kvalitu asi tím pádem moc prostoru nebude. Sluchátka mají opět být k mání 6. prosince s předobjednávkami možnými od 10. října.

Oculus Earphones for Rift
Oculus Earphones for Rift

 

ASW: minimální hardwarové požadavky půjdou dolů

Poměrně zajímavá je ještě jedna novinka softwarového rázu, která má však na hardwarovou stránku výrazný dopad. Oculus ohlásil implementaci technologie nazvané „Asynchronnous Spacewarp“ (ASW), která umožní zdvojnásobovat efektivní snímkovou frekvenci – tedy vykreslovat obsah v brýlích s požadovanými 90 snímky za sekundu, i když PC krmící brýle stačí jen na 45 snímků. Mělo by v podstatě jít o interpolaci, kdy systém porovnává dva následující reálně vypočítané snímky a na základě jejich rozdílů vypočte interpolovaný „falešný snímek“, který mezi ně vloží, čímž frekvenci zdvojnásobí. Tento snímek nebude vypočítán na GPU se vším všudy, měl by ale kompenzovat změny polohy a podobně.

Oculus Rift: Asynchronous Spacewarp (Zdroj: The Tech Report)

Oculus Rift: Asynchronous Spacewarp (Zdroj: The Tech Report)
Oculus Rift: Asynchronous Spacewarp (Zdroj: The Tech Report) 

Celkově by přes poloviční skutečné FPS měl být vjem podstatně lepší než bez této interpolace, i když kvalita hraní se skutečnými 90 FPS bude samozřejmě výš. Tento trik každopádně dovolí hrát s Riftem i na slabších PC, než jaké doposud požadavky předepisovaly. S uvedeným kompromisem má stačit i AMD FX-4350 nebo Core i3-6100 a grafika třídy GeForce GTX 960 (takže patrně i Radeon R9 380). Tyto specifikace budou od nynějška uváděny jako „minimální požadavky“ pro brýle Rift, mějte ale na paměti, že pro optimální provoz s 90 FPS je třeba PC vyhovující původním „doporučeným požadavkům“ (Core i5-4590 a lepší, R9 290/GTX 970).

Zdroje: Oculus, The Tech Report, AnandTech

Oculus uvádí ovladače Touch pro Rift a další novinky. ASW sníží nároky na výkon

Ohodnoťte tento článek!