Zákazníci budou mít navrch před operátory (aktualizováno)

16
SIM karta
Ilustrační foto (autor: PublicDomainPictures / Pixabay)

Aktualizováno 4. 12. 2019

Novela má za sebou i poslední krok, dne 28. listopadu byla vyhlášena ve Sbírce zákonů. Platit začne od 1. dubna 2019.

Aktualizováno 15. 11. 2019

Prezident Miloš Zeman včera podepsal pět zákonů včetně toho upravujícího elektronické komunikace. Novela tak čeká už jen na formální uveřejnění ve sbírce zákonů.

Aktualizováno 31. 10. 2019

Důležitou novelu telekomunikačního zákona včera jednohlasně přijal i Senát. Z 66 přítomných senátorů jich 61 hlasovalo pro přijetí, zbylých pět se zdrželo hlasování. K úpravě zákona, který oslabí moc operátorů a přinese výhody spotřebitelům, tak chybí už jen podpis prezidenta.

Původní článek z 13. 9. 2019

Celkem 164 ze 165 přítomných poslanců dnes schválilo novelu zákona o elektronických komunikacích, která v několika oblastech posílí práva spotřebitelů na úkor operátorů. Jde o koktejl dvou obdobných návrhů, za kterými stojí vláda a Piráti, ale které se ještě lehce upravily při jednání ve výborech.

Novelu ještě bude muset schválit senát a podepsat prezident. Pokud nedojde k žádným nečekaným událostem, vstoupí v platnost 1. dubna 2020. Datum se o tři měsíce posunulo, aby operátoři dostali více času na přípravu. Co tedy novela přináší?

  • Efektivně „zlikviduje“ úvazky, a to i zpětně. Doposud se při předčasném ukončení smlouvy sjednané na dobu určitou platila pokuta ve výši až 20 % zbývajících měsíčních plateb. Podle novely se již nebude platit žádná pokuta, pokud smlouva trvá alespoň tři měsíce. Pokud je kratší, pokuta bude jen 5 %.
  • Zkracuje se doba přenesení čísla mezi operátory z 10 na 2 dny.
  • Zavádí se tzv. one-stop shop. Při změně operátora a přenosu čísla budeme komunikovat pouze s novým operátorem, ten sám vyřídí administraci s vaším původním.
  • Přenesení čísla musí být pro spotřebitele bezplatné.
  • Spotřebitel nově může při přenosu čísla jinak požádat původního operátora o vrácení kreditu z předplacenky. Tento úkon ale může být placený, operátor ale musí poplatek jasně definovat ve smlouvě/ceníku a musí odpovídat skutečným nákladům, které mu tím převodem vznikly.
  • ČTÚ je pověřen, aby vytvořil nezávislý srovnávač mobilních tarifů.

TIP: Nechci se zastávat českých operátorů, ale… (komentář)

V původním návrhu byl i bod, který měl stejná práva jako pro spotřebitele, přiřknout i tzv. mikropodnikům, tedy podnikajícím fyzickým osobám a podnikům (právnickým osobám) s méně než 10 zaměstnanci a obratem do 2 milionů eur. Nakonec byl ale kvůli složitosti dokazování mikropodniku odstraněn.

via Piráti


Zákazníci budou mít navrch před operátory (aktualizováno)
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (91.03%) 87 hlas/ů

16 KOMENTÁŘE

  1. Že se to nebude týkat SMB zákazníků je obrovská škoda. Už teď jsou rozdíly mezi živnostníkem a rezidentním zákazníkem obrovský (živnostník nemá nárok absolutně na nic) a tohle nůžky ještě rozevře.
    Hádám, že tím pádem pro SMB dál zůstanou závazky, který ani nepůjdou vypovědět jinak, než doplacením 100% paušálů atd.

      • s tím opatrně, každá mince má dvě strany. Bohužel někteří spoluobčané mají tendenci vidět jen výhody, to co je nevýhoda to už nezájem. Třeba to že pro IČO zákazníky je záruční doba pouze dvanáct měsíců. A dalo by se pokračovat.
        Fascinuje mě žlučovitost některých jak závidí, nejvíc se to projevuje v lokálním maloobchodě, co jsou někteří schopni říci zůstává rozum stát. Přitom je ohromný rozdíl mezi zaměstnancem co si udělá svoje, odpíchne odchod + má klid a mezi člověkem co dělá sám na sebe nebo řídí samostatně pobočku s komplet zodpovědností. V tom se pak jisté drobné výhody docela i ztrácí.

          • Jak byl zvýhodněn? Finančně – ano. Ale OSVČ má zároveň spoustu nevýhod proti zaměstnanci.. např. nižší důchod, 0 dnů placené dovolené, žádný nárok na mzdu při prac. neschopnosti, žádná nebo nízká nemocenská, žádné ošetřovné při v případě nemoci dítěte nebo jiného člena rodiny, žádná výpovědní lhůta, žádné odstupné, ručí celý svým majetkem atd…

            • Vzhledem k tomu na kolik let se má posunout odchod do důchodu tak se mi kolega co jede na švarc vysmívá. Rozdíl toho co já odvedu na daních a to co mu zůstane je tak obrovský že všechny tyto výhody bych s velkou radostí oželel.

      • Jakožto živnostník mám přístup k naprosto totožným tarifům, jako ostatní spoluobčané. Lepší nabídku dostanu až ve chvíli, kdy si vezmu třeba 5+ čísel. Ale to běžný občan dostane taky. Žádná výhoda v tom není. A když máte odpočet paušálem (nejste plátce DPH), tak si to od žádných daní nedáte. Takže bych s tím pohrdáním trošku přibrzdil 😉

  2. Zákazníci budou mít navrch před operátory. Poslanci schválili důležitou novelu .
    ———————————————————————————————————–

    Je třeba mít navrch !

    Operátoři potřebují dostávat přes Koule, za to chování k Zákazníkům .

  3. A kam jako přecházet když jsou ceny jak přes kopírák?
    Jaké zlikvidování úvazků když už vodafone jede na systém slev které musíte při opuštění doplatit a krásně tenhle systém ochcává ještě dřív než byl vůbec schválen.

        • UPC ano, O2 myslím ne. Vzhledem k tomu, že jsem se nedávno upsal na 2 roky k O2, se to může hodit (i když jinak zastávám názor, že když se něco slíbí, má se to dodržet – ovšem oboustranně, tzn. dokud nebude v zákoně možnost vynutit zachování starého tarifu a ne jen, že můžu beztrestně odejít, tak to nepovažuju za vyvážený vztah. Stejně tak bych já mohl říct “hele ope, mně se nechce platit 500, dám ti 300 a pokud se ti to nelíbí, můžeš mně zmlouvu ukončit” 😉 ).