Opět kolují „uniklé“ specifikace GeForce GTX 1080 Ti. Nejspíš falešné

0

Grafické karty jsou vzhledem k tomu, že jde o ten nejprimárnější hardware pro hraní her, také nejpopulárnější objekt počítačového zpravodajství (pokud necháme stranou mobily, které publicitou všechno překonaly). Různých „neoficiálních zpráv“ se tudíž úměrně poptávce objevuje velké množství. Aktuálně se na webu opět vynořily údajné parametry GeForce GTX 1080 Ti, tedy druhého modelu, který by byl založen na „velkém Pascalu“ GP102, jenž už pracuje v Titanu X.

Údaje pustil do světa web Overclock3D.net, ovšem pocházejí původně z jeho fóra. Převzal je třeba i na investování do akcií zaměřený web Motley Fool. Tento únik by měl pocházet ze snímku obrazovky, který vidíte níže a na němž jsou specifikace popsány ve formátu podobném, jaký Nvidia používá na svém webu GeForce.com.

 

Ořízlý Titan X bez GDDR5X?

Pokud by tento dokument byl pravý (k tomu se hned vrátíme), pak by byla karta do značné míry ořezaným Titanem X, avšak s určitými dalšími změnami. Zatímco celý čip GP102 má 60 bloků SM a 3840 stream procesorů (důkaz máte třeba zde) a Titan X to ořezává na 4/3584, GeForce GTX 1080 Ti má údajně odebrat další čtyři SM (256 shaderů), čímž skončí s 3328 stream procesory. Jejich takt má být 1503 MHz v základu a 1623 MHz pro boost. Karta ba tedy měla o 7 % méně prostředků, ale o 6 % vyšší takt, což je pravda docela zvláštní přístup, model by takto exkluzivní (a drahý) Titan X trošku podkopával.

Paměťová sběrnice by byla stále 384bitová a paměti má karta mít osazeno 12 GB. Jenže už by to nebyla GDDR5X, ale jen GDDR5 na taktu 8,0 GHz (tedy jako u GTX 1070). Stále by to však dávalo vysokou propustnost 384 GB/s. Zbytek specifikací už nepředstavuje překvapení – PCB má být dlouhé 10,5 palce jako u Titanu X (i když GDDR5 vyžaduje odlišnou desku), referenční chladič dvouslotový, napájení šestipinem a osmipinem. Také TDP je údajně stejné: 250 W.

Toto mají být parametry GeForce GTX 1080 Ti... prý. Nejspíš jde o fake
Toto mají být parametry GeForce GTX 1080 Ti… prý. Nejspíš jde o „fake

 

Pravděpodobnost kachny: vysoká

Hlavní otázka nicméně je, zda je tento materiál, který nám uvedené parametry předestřel, pravý a lze mu věřit. S trochou pátrání přijdete na to, že Overclock3D za prvé vytáhl již měsíc starou novinu. Stejný obrázek měl 16. srpna například korejský web Hardware Battle a referovala o něm myslím i další média. Odkaz jím daný vede na Imgur (zde jsou další obrázky uživatele), kam byl vložen už pátého srpna s poznámkou, že karta má mít „oficiální cenu“ 800 dolarů a neoficiálně 900 dolarů pro námi oblíbenou „Founder’s Edition“.

Osobně bych si však na tento „únik“ dal velký pozor. Jednak s ním nepřišel žádný ze serverů či „leakerů“, kteří mají určitou důvěryhodnost a dobré minulé výsledky za sebou (například SweClockers, BenchLife.info). Hlavní problém však spatřuji v provedení tohoto obrázku. Do uvedení GeForce GTX 1080 Ti – které jednou nepochybně přijde, druhý model na bázi GP102 vznikne určitě – v tuto chvíli nejspíš zbývá poměrně dost času. Pokud by tedy specifikace unikly, byly by obsažené v nějakém interním slajdu či prezentaci pro partnerské firmy. Šlo by tedy o něco jako je tato fotografie parametrů 3GB GTX 1060, nebo o něco ještě více usedlého.


Čip GP102: 471 mm², 12 miliard 16nm tranzistorů

Zde ovšem máme parametry přesně v tom formátu, jaký Nvidia používá pro podrobné výpisy specifikací na svém oficiálním webu. Ty jsou ovšem vystaveny až po uvedení a není pravděpodobné, že by je měl správce či tvůrce webu přichystané dlouhou dobu předem (nebo že by tento méně důležitý pracovník vůbec znal parametry ve velkém předstihu). Pokud by se nějaký externí „leaker“ dostal k nějakým specifikacím od Nvidie, nešlo by asi o tento druh dokumentu.

 

 

Nejjednodušší a nejvíce pravděpodobné vysvětlení je, že někdo vzal kód HTML se specifikacemi Titanu X z webu Nvidie, pozměnil některé položky v editoru, pak věc znova otevřel v prohlížeči a nakonec pro „autenticitu“ vyfotil mobilem. Ono čistě teoreticky by obsažené informace mohly být i tak pravdivé (je třeba možné, že informátor nechtěl prozradit jejich původ nebo se bál vodoznaku v původním dokumentu). Prakticky to je ale asi pravděpodobné velmi málo. A tak prozatím neuděláte chybu, když budete tento „únik“ pokládat za falzifikát.

Zdroj: OverClock3D.net

Opět kolují „uniklé“ specifikace GeForce GTX 1080 Ti. Nejspíš falešné

Ohodnoťte tento článek!