Hlavní navigace

Oprava microstutteringu u CrossFire se zpozdí. AMD ji slibuje na konec července

25. 6. 2013

Sdílet

Zdroj: Redakce

Microstuttering u konfigurací s více grafickými kartami je dnes jedním z trumfů firmy Nvidia, respektive jejích grafik GeForce. Lépe řečeno, Nvidia může těžit z toho, že grafické karty AMD v CrossFire tímto problémem s nevyrovnanou snímkovou frekvencí trpí o dost víc. AMD totiž doposud nemá ekvivalent technologie Frame rate metering, se kterou Nvidia přišla u grafik generace Kepler a která poskakování snímkové frekvence poměrně účinně předchází (kolega Adam Vágner se tématem podrobně zabýval v tomto článku).

Poté, co byla představena testovací metodika FCAT, která microstuttering a jím způsobenou neplynulost nemilosrdně odhaluje, se tak AMD dostalo do značného (přinejmenším marketingového) problému. Ten je o to nepříjemnější, že firma tou dobou uvedla na trh svou highendovou dvoučipovou grafiku Radeon HD 7990 s dvěma jádry. Současně s odhalením metodiky FCAT proto AMD střelhbitě přispěchalo s ujištěním, že o problému ví a pracuje na jeho řešení. Řadě webů dokonce dodalo alfa verzi ovladače, který umožňoval optimalizaci plynulosti, podobnou Frame rate meteringu, zapnout.

Oprava microstutteringu u CrossFire se zpozdí, AMD ji slibuje na konec července
Oprava microstutteringu u CrossFire se zpozdí, AMD ji slibuje na konec července

Až minulý týden AMD konečně oznámilo (na Twitteru), kdy bude tato funkce dostupná i běžným smrtelníkům. Objeví se v ovladačích, jejichž vydání je plánováno na 31. července (júla), tedy za měsíc a pár dní. Dle serveru Guru3D přitom měla přijít již během tohoto měsíce, takže za slavnostním oznámením se ve skutečnosti může skrývat to, že oprava má zpoždění. (Na druhou stranu, AnandTech v březnu mluvil o vydání v červenci, takže si nejsem jistý, jak vlastně původní plán zněl.)

 

Podle starších informací bude v ovladačích možno nastavit, zda se má cílit na co nejvíce vyrovnanou snímkovou a plynulé střídání snímků, či zda se má použít původní přístup, který se snaží o co nejnižší latenci mezi časovým bodem v herním enginu a časem, ve který se snímek dostane na obrazovku (což vede k tomu, že snímky se na obrazovce mohou zdržet značně nepravidelnou dobu). Při použití dvou a vícečipového řešení však nejspíše bude vždy lepší vyhlazování použít. Mimochodem, na Twitteru také padlo, že funkce bude dostupná i u starších modelů, konkrétně byla řeč o Radeonu HD 6990. Funkce by tak měla být závislá jen na ovladači a nikoliv například na tom, zda má karto jádro architektury GCN.

Oprava microstutteringu u CrossFire se zpozdí, AMD ji slibuje na konec července
Oprava microstutteringu u CrossFire se zpozdí, AMD ji slibuje na konec července

Drastické rozdíly mezi současným CrossFire bez této technologie a SLI s aktivním Frame rate meteringem vidíte na grafu (pochází z tohoto testu). Máme­ li věřit testu předprodukčního ovladače z PC Perspective, s opravou by se již mělo AMD předvádět minimálně podobné chování, jako řešení Nvidie.

Oprava microstutteringu u CrossFire se zpozdí, AMD ji slibuje na konec července
Korekce microstutteringu u CrossFire s alfa verzí ovladače (Zdroj: PC Perspective)

Zdroje: PC Perspective, Guru3D, Twitter

Byl pro vás článek přínosný?