Opravy duelu Radeon HD 4850 vs. GeForce GTS 250

0

První chybu odhalily grafy průběhu v Tom Clancy’s H.A.W.X (viz původní graf pro 1680 × 1050 px a 1920 × 1200 px). Tehdy jsem ještě nevěděl, že je lepší brát až druhý průchod hry a u Radeonu HD 4850 (512 MB) to znamenalo, že se fps zvedla z 28 na 45, resp. 35 fps ve vyšším z uvedených rozlišení. To samé jsem musel učinit u jednoho z dílčích testů s GeForce 9800 GTX+.

Ve hře Zaklínač (The Witcher) jsem pro změnu karty ATI Radeon HD 4850 (512 i 1024 MB) zvýhodnil. U 512MB karet totiž není možné zapnout ve hře 4× anti-aliasing (MSAA) a musíte tak činit skrze ovladače. Zatímco tento postup u karet Nvidia funguje (zaměřte se třeba na meč či hromadu dříví vzadu u lesa, přínos MSAA není ve Zaklínačovi výrazný)…

Nvidia G92, 1024 MB: vlevo s 4× MSAA vynuceným skrze ovladače, vpravo aktivovaným skrze nabídku hry

ATI RV770, 1024 MB: vlevo s 4× MSAA vynuceným skrze ovladače (jediný případ nefunkčního anti-aliasingu), vpravo aktivovaným skrze nabídku hry

… u Radeonů nikoli. Teprve později jsem přišel na postup, jakým to napravit. Witcher.exe přejmenujete na Oblivion.exe a Catalyst AI přepnete na Advanced. Kombinací těchto kroků docílíte funkčního 4× MSAA ve hře i na Radeonech s 512 MB (a méně) paměti.

S nefunkčně aktivovaným MSAA jsem bohužel otestoval oba Radeony, proto se opravy týkají jak 512, tak 1024megabajtové verze.

Divokých průběhových grafů v Zaklínačovi se nelekejte, o chybu měření se tentokrát nejedná. Hra po každém natažení pozice bohužel jede pokaždé trochu jinak (přestože nejde o režim timedemo), rozumných čísel pro pruhové grafy lze docílit pouze průměrováním.

Samozřejmě, s dílčími opravami bylo potřeba opravit také shrnující grafy a graf poměru cena/výkon (připomínám, že platí ceny z konce března). Činím tak nejen v článku, ale i níže a pro ty, kdo nesouhlasí se zahrnutím Mirror’s Edge PhysX testu s vahou 1/26 do celkového hodnocení mám shrnující grafy bez této hry (pro 1680 × 1050 i 1920 × 1200 px).

S pozdějšími ovladači došlo u Radeonu HD 4850 v referenčním provedení k poklesu spotřeby v idle (celé PC: 171 -> 145 W) a u 512MB GeForce 9800 GTX+ (GTS 250) k nárůstům . Jak by to vypadalo s ovladači série 185 uvidíte v už pomalu dokončované recenzi Asus GeForce GTS 250 Dark Knight.

Kompletní měření (včetně podrobných FRAPSLOG korespondujících se zveřejněnou metodikou a výsledky), screenshoty z aplikací i stažené BIOSy (o které mě někteří uživatelé žádali) jsem nahrál do utříděných složek. Ty si pro každou v testu zúčastněnou kartu můžete stáhnout a prozkoumat dle libosti (nejedná se ale o freeware, výsledky ani screenshoty nemůžete vystavovat na svých stránkách či používat v prezentacích apod.):

Opravy duelu Radeon HD 4850 vs. GeForce GTS 250

Ohodnoťte tento článek!