Optimalizace pro Ryzen: výkon v AotS se zlepšil až o 30 %, AIDA64 už má podporu pro Zen

50
CEO AMD sleduje demonstraci architektury Zen (Zdroj: AMD)

Po vydání procesorů Ryzen AMD přislíbilo, že se pokusí vývojářům pomoci zoptimalizovat výkon těchto nových CPU ve hrách, v nichž má nová architektura z nějakých důvodů mezery. Nyní se jedna z prvních takových aktualizací objevila a zřejmě dává důkaz, že herní výkon Ryzenu skutečně skryté rezervy má.

Updatu zaměřeného na výkon s Ryzenem se dočkala strategie Ashes of the Singularity, používaná také jako benchmark. Optimalizovaná je nově vydaná verze hry 2.11.26118 se začleněným datadiskem Escalation. Ten by ovšem měl být pro majitele původní hry zadarmo a měli by ho dostat aktualizací přes Steam. Zvýšení výkonu je údajně velké, AMD uvádí 26–33 % s Ryzenem 7 1800X v rozlišení 1920 × 1080 bodů a s nastavením High.

Tyto hodnoty zdá se nejsou daleko od reality. Proti předchozí verzi 2.11.25624 už nové sestavení stihl vyzkoušet web PC Perspective, který naměřil podobné změny. V nastavení High dostal o 22–31 % lepší výkon, na nastavení Extreme pak o 17–20 % lepší. Použil přitom desku Asus Crosshair VI Hero s čerstvým BIOSem 1002, Ryzen 1800X a GeForce GTX 1080. Nižší zlepšení přitom platí pro paměti DDR4 na taktu 2400 MHz a vyšší zlepšení pros testování s pamětí na 3200 MHz (nejmenované moduly Geil). Zdá se tedy, že neoptimální kód více brzdil sestavy, které měly rychlou RAM, než ty s pomalejší.

PC Perspective pro kontrolu otestoval také procesor Core i7-6900K, který také poskytuje osm jader s HT (SMT) jako Ryzen 7 1800X, v jeho případě ale došlo jen ke kosmetickému zlepšení (0,37 %). Posun ve výkonu se tedy zřejmě týká jen Ryzenu, ne obecně celého kódu hry.

Díky čemu byla hra takto zrychlena (či obráceně řečeno, co ji ve starší verzi v této míře zpomalovalo), bohužel nebylo vývojáři vyjasněno. Optimalizace by mohly spočívat v několika věcech. Jednak jsou tu nastavení kompilátoru, aby při překládání použil nastavení optimální pro architekturu Zen. Ta ale nemá proti současným Intelům navíc nějaká instrukční rozšíření, takže by mělo jít jen o řazení instrukcí, které by nemělo u out-of-order architektury udělat velký rozdíl. I vzhledem k tomu, že výkon Broadwellů-E se nezhoršil, asi Stardock a Oxide Games hýbali hlavně se způsobem, jakým hra používá vlákna. Je možné, že dříve přebíjela scheduler operačního systému a rozdělovala vlákna neefektivně. Pravděpodobně také mohl být nějak ošetřen přístup k mezipaměti L3 cache, která je u Ryzenu rozdělena do dvou bloků CCX stejně, jakou jsou jádra rozdělena do dvou čtveřic, mezi nimiž je pomalejší komunikace než uvnitř těchto bloků.

Ashes of the Singularity měla zřejmě co do používání jader a SMT chybné chování, jelikož na neoptimálnost a plánovanou opravu dokonce upozorňovalo samo AMD. Zlepšení (o dvouciferná procenta) je asi tak velké právě proto, že jde spíše o opravu, než o „optimalizaci“ v striktním slova smyslu.

Snímek ze hry Ashes of the Singularity: Escalation
Snímek ze hry Ashes of the Singularity: Escalation

Aktualizace zlepšující výkon se mimochodem objevila také pro hru Defense of the Ancients 2 (obvykle zkracováno DOTA 2). Sestavení z 20. března má údajně výrazně zlepšovat minimální FPS v tomto titulu na procesorech Ryzen. Podle poznámek k vydání spočívá toto zlepšení v opravě způsobu, jakým hra používá vlákna CPU.

dota-2-ryzen

Nová AIDA64

Update zaměřený na Ryzen se mezitím objevil také v benchmarku AIDA64, používaném k testování paměťového subsystému a cache. Nová verze v5.90.4200 přináší optimalizace pro Ryzen, ale také třeba pro čipy Intel Apollo Lake. Ryzeny by v této verzi AIDA64 měly vykazovat lepší latence L2 a L3 cache, které by měly korespondovat s jejich skutečným výkonem. Je pravda otázka, zda má větší smysl paměťový subsystém měřit speciálně vyladěným algoritmem, nebo kódem, který je agnostický k architektuře a tedy by měl spíše simulovat reálný software. Ovšem pro ostatní již existující architektury je AIDA64 již takto optimalizována také, takže měření Ryzenu s novou optimalizovanou verzí je férovější.

Poznámky k vydání AIDA64 v5.90.4200
Poznámky k vydání AIDA64 v5.90.4200

Podle vývojářů programu lze již verzi 5.90.4200 považovat za plně kompatibilní s procesory Ryzen na rozdíl od verzí starších. Výsledky testů by měly být plně relevantní, i když v poznámkách k vydání je uvedena jen „počáteční podpora pro procesory AMD Zen“. Tato zmínka se nicméně může týkat detekce senzorů, turbo stavů a podobných údajů, nikoliv testů výkonu. Aktuální verzi lze stáhnou zde.

Optimalizace pro Ryzen: výkon v AotS se zlepšil až o 30 %, AIDA64 už má podporu pro Zen

Ohodnoťte tento článek!

50 KOMENTÁŘE

  1. Tak to bychom meli technologicke demo AMD a Dotu, kde se AMD casto objevuje mezi sponzory. Ted jeste tu stovku zbyvajicich her. Skonci to jako obvykle, produkty s PR optimalizace dostanou, zbytek ne.
    Cloveka napada, jestli neni lepsi procak, kde optimalizace nejsou potreba….

      • Nikoliv, sam mluvis nesmysly. Na Intel se žádné optimalizace dělat nemusí a nedělají, pokud nemluvíme o rozšíření instrukčních sad, které např. staší procesory nemusí mít, ale to se týká všech CPU bez ohledu na značku. Žádné optimalizace na řady Core2, iX nebo mezigeneracemi iX se samozřejmě nedělají, není k tomu důvod, chování CPU je pro minimální změny v architektuře posledních let stále stejné.

        • Ano, v době příchodu Core architektury se také museli dělat optimalizace. Nelze srovnávat stejnou architekturu od Intelu s dílčími změnami, která je tu řadu let defacto s pár procenty výkonu navíc, od nové architektury AMD. To už tu můžem rovnou porovnávat přechody Athlon->Phenom a P4->Core. Doporučuji prostudovat senilním lidem historii CPU.

          • Vzpomínám si třeba na tohle:
            Core 2 a předešlé Intely měly docela velkej výkonnostní postih při přístupu k datům, která překračovala hranici dvou řádek v cache. K8/K10 ne. Takže když člověk napsal a odladil kód na Athlonech 64/X2, tak to šlo na Core 2 pomaleji. x264 kvůli tomu pak implementovalo asi tři speciální funkce v asembléru, které ty data rozdělovaly a načítaly samostatně, pro různé jádra Intelu: http://git.videolan.org/?p=x264.git;a=commit;h=d4ebafa5d7db55e0d21c633c25d4835c5b94e3fd
            Jo, x264 je snad nejvíc ručně optimalizovanej projekt na světě 🙂

            Myslím, že tuhle slabinu pak odstraňoval Nehalem. MMCH teď jsem viděl něco na twitteru, že by v AotS mohla být nějaká podobná záležitost, ale jestli je to reálné, to netuším, asi by někdo musel ty binárky profilovat:
            https://twitter.com/FioraAeterna/status/847472586581712897

            Jestli tomu dobře rozumím tak mají nějaký kód, který při zápisech do paměti může vést k pozastavení výpočtů, protože se čeká, až se data zapíšou, ale na Intelu (a FX? nevím, chtělo by to otestovat) to náhodou OoO logika dokázala obejít/skrýt, takže se ten problém neprojevil, dokud to nepustili na Ryzenu.

          • A vis proc Hnizdo? Protoze si jednoduse vymyslis. Jaky ma smysl si psat s nekym, kdo tvrdi..“ Na Intel se žádné optimalizace dělat nemusí a nedělají, pokud nemluvíme o rozšíření instrukčních sad, které např. staší procesory nemusí mít, ale to se týká všech CPU bez ohledu na značku. “
            k tomu si vezmi vyjadreni Oxide Games
            “Every processor is different on how you tune it, and Ryzen gave us some new data points on optimization,” Oxide’s Dan Baker told PCWorld. “We’ve invested thousands of hours tuning Intel CPUs to get every last bit of performance out of them, but comparatively little time so far on Ryzen.”
            A ted mi rekni, jak s tebou muze clovek diskutovat? Prestan si vymyslet a pak se muzeme zacit bavit.

          • Ano, ja jsem cekal kdy vytahnes tohle aktualni tvrzeni Oxide. Oni toho hodne napovidali o AS, pak toho pulku stahli, kdyz je lidi opakovane usvedcili ze lzi. Je to PR agentura AMD ktere pro AMD vyrabi techdemo zvane AoTS, nic jineho, nikdo je uz nebere vazne.

          • Nasledoval, tak jo, podporuje, ale jeste to nemaji v ovladacich, a vubec, vlastne to neberte tak vazne,nas system neni zrovna typicky
            http://www.overclock.net/t/1569897/various-ashes-of-the-singularity-dx12-benchmarks/2130#post_24379702
            Regarding Async compute, a couple of points on this. FIrst, though we are the first D3D12 title, I wouldn’t hold us up as the prime example of this feature. There are probably better demonstrations of it. This is a pretty complex topic and to fully understand it will require significant understanding of the particular GPU in question that only an IHV can provide. I certainly wouldn’t hold Ashes up as the premier example of this feature.

            We actually just chatted with Nvidia about Async Compute, indeed the driver hasn’t fully implemented it yet, but it appeared like it was. We are working closely with them as they fully implement Async Compute. We’ll keep everyone posted as we learn more.

          • @Hnizdo – ale vždyť to v tom momentě byla pravda, to s těma ovladačem, viz citát. Ovladač se tvářil, že umí, a neuměl. A pokud vím, tak AS pořád na Maxwellu nefunguje v tom smyslu, že to nepřidává výkon, protože se ty úlohy nevykonávají paralelně. Když topřirovnám k tomu HT, tak IIRC Maxwell by byl jako emulace HT na CPU bez HT tak, že se vlákna střídají. Nebo se situace změnila a už to měřitelně zlepšuje FPS?

            Video jsem teda nesledoval, protože přece jenom 15 minut, já sem ze starý školy, co radši text. Ale je to jenom něčí kanál, nic oficiálního, ne?

          • Ach jo.
            Oxide na zacatku jasne rekli, ze nvidia AS nepodporuje, ze je to svaty gral vykonu zdarma co se vsude vali, jen ho sebrat ze zeme.
            Teprve potom, kdyz zacala nvidia rvat, prisli s s tvrzenim ze driver support, a hned to bude, s nvidii na tom delame viz vyse.
            Nyni je vse OK
            http://www.overclock.net/t/1590939/wccf-hitman-to-feature-best-implementation-of-dx12-async-compute-yet-says-amd/370#post_24898074

            a na AS ted sere bilej tesak

            http://wccftech.com/async-compute-boosted-hitmans-performance-510-amd-cards-devs-super-hard-tune/

            A sorry, je zatracenej rozdil mezi tim, ze hw neco nepodporuje, a tim, ze to jen neprinasi 5% vykonu navic. Jakym zpusobem funguje na maxwellech scheduler nikoho nezajima, ale od te doby panuje povera, ze amd karty jsou na dx12 lepsi. PR dosahl sveho. Ze AS na maxwellu funguji, a na pascalech prinasi pomalu vetsi boost jak na amd, uz nikdo neresi a testy uz nikdo znovu neprovadi.

          • Oxide vytvareji hru ve financnim vztahu s AMD.
            Oxide vydali prohlaseni ke skode konkurence AMD.
            Prohlaseni se nezakladaji se na pravde.
            Prohlaseni jsou Oxide postupne dementovana.
            Oxide opet vydaji prohlaseni ve prospech AMD.
            Vznika opravnena pochybnost o jejich motivech a postupech.
            Pro ifka nejsou pochybnosti dolozene.

            Okej. Toto je moje posledni rekace na jakykoliv ifkuv post na EHW.

          • hnizdo> Tak snáď si za tým budeš stáť. 😉 Vlastne by si sa mohol odmlčať úplne ak mieniš len trolliť.

            Prvý bod, OK.
            Druhý bod, nazval by som to skôr k prospechu AMD. 😉
            Tretí bod nesúhlasí, to ti už napísal Jan Olšan, že vtedy to pravda bola.
            Štvrtý bod, mal si určite na mysli „upresnené vo svetle nových informácií“.
            Piaty bod, OK.

            O pochybnostiach sa tu nebavíme, napísal si: „je lidi opakovane usvedcili ze lzi“. To je niečo úplne iné ako pochybnosť.

          • Hnizdo, kdyz uz si beres do huby Oxides, mozna by jsi se mohl zkusit zamyslet (pokud je to v tvych schopnostech vyjma prosteho troleni), proc Intel vydava napriklad nasledujici dokumenty
            https://software.intel.com/en-us/articles/optimization-techniques-for-intel-multi-core-processors
            https://software.intel.com/en-us/articles/achieving-performance-an-approach-to-optimizing-a-game-engine
            https://software.intel.com/en-us/articles/middleware-in-game-development
            https://software.intel.com/en-us/gamedev/code-samples
            a mohl bych pokracovat..
            ps: ale treba Intel to ma jen pro marketing :))

          • a tady jeste komentar z nejakeho fora..
            „I worked on AAA engines that completely disregarded caches and branch prediction and while that worked great 10 years ago the same architecture became crippled on modern CPUs. Its so very easy to trash CPU resources that at this point I’m convinced most programs easily waste 90% of their CPU time.

            For the last AAA title I shipped we spent weeks optimizing the threads scheduling, priorities and affinities along with profiling and whatnot; it was still an incredible challenge to use the main core above 80% and the other cores above 60%. If your architecture doesn’t take the hardware into account from the ground up, you’re not going to fully use the hardware :)“

          • K AS na Maxwellu.. tady je vynatek z clanku na Anandtech z cervna 2016..pochybuji, ze od te doby NV neco na tom vylepsila
            „This from a technical perspective is all that you need to offer a basic level of asynchronous compute support: expose multiple queues so that asynchronous jobs can be submitted. Past that, it’s up to the driver/hardware to handle the situation as it sees fit; true async execution is not guaranteed. Frustratingly then, NVIDIA never enabled true concurrency via asynchronous compute on Maxwell 2 GPUs. This despite stating that it was technically possible. For a while NVIDIA never did go into great detail as to why they were holding off, but it was always implied that this was for performance reasons, and that using async compute on Maxwell 2 would more likely than not reduce performance rather than improve it.“
            Ano Maxwell2 (Maxwell 1 nikoliv) podporuje AS, nicmene ta funkcionalita nefujnguje jak je zamyslena, tudiz ji nema smysl vytuzit. Jinymi slovy, je tam, ale nelze ji vyuzivat….

          • 2Tombo: Ad optimalizace – umyslne nechapes pointu. Tyhle techniky se davno pouzivaji, jsou uz davno soucasti SDK, neni treba jim venovat praci. Zatimco pro Ryzen je potreba technik novych, a pokud mam brat v uvahu AotS, tak jako sul. A protoze AMD je minoritni platforma a tou zustane, nikdo se s tim nebude delat, jako nyni s AS. Prinejlepsim bude trva roky, nez se masove rozsiri, a to uz budeme zase nekde jinde. A nikdo nebude opravovat stovky soucasnych her, ani ty, ktere se nyni dokoncuji. Pokud AMD dodrzi slovo, ze bude spolupracovat s vyvojari, tak v budoucnosti prinejlepsim Bethesda.

            Ad AS: opakuji. Je rozdil mezi tvrzenim, ze maxwell AS nepodporuje, a mezi tim, ze pokud nejsou respektovana best practise nvidie, neprinese stejny kod stejny benefit jak na nvidii, tak na AMD.
            Cimz se vracim ke lharum z Oxide, porad jsou to lhari.

          • Hnizdo, ty jsi naprosty demagog :)) Takze to ze se bezne optimalizuje pro Intel, tak to je v poradku, protoze je to soucast neceho ..ha ha ha. ONy se ty optimalizace asi udelali sami..ha ha ha. Naproti tomu, kdyz se bude pro Ryzen optimalizovat, tak nebude v poradku .. ha ha ha. Ve tve fantazii maji opravdu stovky her problem s Ryzenem..ha ha ha ha ha.
            Tve troleni s Maxwellem uz jen na ha ha ha ha ha
            To je asi tak vsechno co se k tomu da napsat
            Burt

          • Vis ze mnoho citoslovcu nebo vykricniku v psanem projevu znamena dusevni poruchu, tedy psychopatii? Davej si na to pozor.
            K veci. Nikde jsem nerekl, ze optimalizovat na ryzen je spatne. Rikam, ze to nebude nikdo delat, a nez se objevi Pivko, nikdo = 1 – 2 studia.
            Problem s ryzenem jiste nemaji stovky her, to jsem take nikdy nerekl. V recenzich se staci podivat jake to jsou. Rekl jsem, ze ezistujici stovky her nikdo optimalizovat nebude, coz je pravda, a problemy ocekavat lze, to jaksi nemuzes poprit.
            Co se tyce AS, od pocatku bylo jasne receno, ze pro efektivni vyuziti je nutne psat tento druh kodu zvlast pro kazdou uarch, jinak nebude efektivne pracovat. Lhari a podvodnici z Oxide napsali pro AMD svoje demo tak, aby chodilo dobre na AMD hw. To je cely zaklad tech tvrzeni, ze AS na maxwellu „nechodi“. Jedna se o umysl poskodit konkurenci, nic jineho.

          • Ja ti to zkusim s tim maxwellem rict po vesnicku.. cele AS na maxwellu funguje na hovno. Je nepouzitelne. Je uplne jedno jestli tam je nebo ne, protoze se neda pouzit. Nechapu, co na tom porad nechapes.
            Sam fungujes jako trol, 3 dalsi lidi, ti tady pisi, ze porad omilas to stejne dokola. Mne hold nebavi ti dokola opakovat to stejne, proto to ha ha ha. Tkaze jeste jednou .. ha ha ha

          • Ja ti to reknu taky cesky a jeste jednou, a pak znovu anglicky. Oxide ucelove tvrdili, ze maxwell AS nepodporuje, cili lhali. Specifikace meli. Ergo jsou to AMD placeni neduveryhodni lhari. Dle nvidie lze dosahnout pomoci AS zisku vykonu i na maxwellu, ale musi se respektovat architektonicke vlastnosti asynchronnich vypoctu (zejmena schedulingu a prepinani kontextu) na teto arch. Cili tvrzeni, ze AS je na maxwellech nepouzitelne, je nepravdive.

            TLDR: Nvidia’s Maxwell/Pascal does have hardware async compute, they just do it differently than AMD. All the talk about having no async compute, being software based or preemption only are wrong.

            A znovu jinak. Pokud chces AS napsat tak, ze AS bude na maxwellu „nahovno“ jak rikas, skutecne se ti to podari. A naopak.

          • Ano Hnizdo, urcite mas pravdu, vsichni developeri jsou neschopne stado, (v Oxides jsou to samozrejme i lhari 😉 ) protoze nikdo AS na Maxwellu ve hrach nevyuziva. Problem tudiz nebude zajiste v Maxwellu, ale v tech programatorech 😀

      • Fallout 4, Frostibe hry (BF1, ME Andromeda,…), Thief, GTA-V, DE:MD, Anno, Doom, RoTombRider, ProjectCars, FC4, WatchDogs2, Warhammer
        Tedy 13 AAA her, a to jen tech, ktere byly benchmarkovany.
        http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2822-amd-ryzen-r7-1800x-review-premiere-blender-fps-benchmarks/page-7
        http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7-1700x/20#content
        https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-1700-test/4/#abschnitt_benchmarks_mit_fps_und_frametimes
        http://www.legitreviews.com/amd-ryzen-7-1800x-1700x-and-1700-processor-review_191753/10
        http://www.hardware.fr/articles/956-19/jeux-3d-civilization-vi-total-war-warhammer.html
        Toto krasne ukazuje tvoji demagogii. „moje myslenky“, „3 hry“…
        BTW samozrejme se nesnazim te o necem te presvedcit. Ale prijde Vejda, podiva se na tvoje argumenty, moje argumenty, projde si recenze, udela si obrazek sam….

        • Ty mas fakt dost 😀 Jsem rad ze umis nemecky, protoze na CB vysel Ryzen ve hrach 4% za 7700k 😀 A to jeste pri relativne pomalych pametech.. coz je jasne znameni toho, ze ma opravdu problem ve hrach 😀
          Sorry, zbytek zkus na nekom jinem… 🙂

          • Kazdy si muze vybrat jestli verit nejakemu zaplacenemu tlustoprdovi na youtube nebo renomovanemu magazinu s definovanou overenou metodikou a napric 20ti recenzemi overenymi vysledky.

            Takze 4% pod? Vidite lidicky jak si to pekne ohyba?
            CBase> propad ryzenu vuci 7700k v procentech
            Project Cars -17
            Anno 2205 -18
            Rise of the Tomb Raider (DX12) -30
            Rise of the Tomb Raider (DX11) -11
            Deus Ex: Mankind Devided (DX11) -8
            Ashes of the Singularity -10

          • Hinzdo ty jsi fakt unavny troll. Se fakt nedivim, ze si s tebou nikdo nechce povidat :)) proc to delam sam fakt nechapu:))
            Tobe se vzdycky hodi do kramu jen co ty sam chces. Tohle video se ti samzrejme nehodi. Eteknix se ti samozrejme nehodil taky. Kazde dalsi, ktere ukazuje neco jineho se ti taky nebude hodit. V tom tvem omezenem pohledu nejsi schopen pochopit, ze jina scena ti muze dat jiny vysledek. Ze mas dneska nove biosy, ze probehl update na windows, ze jsou nove drivery karet, atd. To ze dnes je treba cast vysledku ze zacatku brezna uz castecne neaktualni, to ti taky unika. Hlavne ze dokazes urazit kazdeho, kdo si dava praci a meri ty hry, ale ty sam se vehementne ohrazujes, kdyz se te clovek sam dotkne. Potrefeny troll nejvic kejha.
            Ano je tam nekolik her, ktere masi slabsi fps nez intel. Je 100fps v anno problem? To ze existuje dalsi clanek na CB, kde vyjde najevo, ze ty hry nemerili s vyplym HPET to uz nejspisr nevis. To ze treba v Anno se rozdil zmensi na 14% pri „nehratelnych“ 108fps..to ti taky trosku unika.V Project cars dokonce dorovnava 7700k uplne. DeusX pod dx11 se stahne na rozdil 3%, atd…Dalsi malickost, ze jim temer na cb neskaloval vykon s vyssimi pametmi, ti taky jaksi uniklo, coz muze signalizovat problem s tehdejsim biosem.
            Zbytek na ty tvoje prispevky nema cenu reagovat. Akorat trolis, dokola to stejne, nezkoumas veci vic do hloubky, ale je z tebe mistr kritik webu, ktere prezentuji vysledky jinak, nez to mas v te sve cernobile hlave poskladane. Doufam ze se alespon citis dostatecne urazeny, za tu aroganci, kterou projevujes vuci kazdemu „tlustoprdovi“, ktereho zhazujes, aniz by jsi sam dokazal udelat neco lepsiho.

          • BIOSy zadny vykonostni narust neprinesly, pouze se vylepsuje kompatibilita RAM. Zadny patch pro Windows ohledne ryzenu vydan neby, uvazovalo se pouze o power modech, ovsem vetsina redakci meri na performance. Drivery pro gpu nemaji na vykon Ryzenu zadny vliv.
            Vedomne lzes a mlzis. Tedy jsi lhar.
            Vyjadreni eteknixu bez udane metodiky nebo youtube neznamych zlatokopu bez overene metodiky, historie a nezavislost. proti dvaceti recenzim. CB sice pouzil HPET, ale jaky to melo vliv – viz dale. Co ty ostatni recenze? Jsou stejne. Proto je nutne brat v uvahu recenze vsechny, ne jen ty co vyhovuji jedne strane, proto je tam tech odkazu vic, aby fanAtici jako ty nemohli domitnout jasny trend na zaklade lokalnich nedostatku.

            Mimochodem, jeste k tomu CB, jsi si vedom toho, ze problem s HPET plati pouze pro Windows 7, protoze Win10 HPET nepouzivaji, tedy vsechna mereni pro Win10 plati?

            “ Akorat trolis, dokola to stejne, nezkoumas veci vic do hloubky, ale je z tebe mistr kritik webu, ktere prezentuji vysledky jinak, nez to mas v te sve cernobile hlave poskladane. “

            To je lol, ja tu pracuji s peti vybranymi recenzemi, dvacet jich mam pred sebou, vsechny potvrzuji moje tvrzeni, ty mas jedno iracionalni tvrzeni eteknixu zalozene na jejich subjektivnim dojmu dle jejich vlastnich slov, a jednoho nymanda z noobtube.

            Mimochodem, uz by ses mohl zacit drzet toho tveho neustaleho „Zbytek na ty tvoje prispevky nema cenu reagovat.“ Pouzivas to prilis casto, zacina to byt trapne.

          • Hnizdo, ty nejsi uz ani trol, ale proste normalni magor. Za to ze neumis cist v jinem jazyce, za to ti nemohu. Kdyz uz neumis rozlisopvat pismenka, tak se aspon podivej do tech grafu na CB. Tam uvidis neco jako „aus“ a „Hoechstleistung aus“. Maji to merene pod Win 10. Pokud nejsi schopen ani toho, tam nevim, proc vubec pises do nejake diskuse. Nejspise jsou podle tebe na CB stejny „nymandi“ jako vsichni ostatni krome tebe. Diskuse s tebou jsou opravdu otravne. Nevim jak to vyjadrit jinak. Placas nesmysly, zhaszujes ostatni, jeste jim nadavas do lharu a sam vis akorat prdelatou chvolku 😀
            TObe tech recenzi nestaci nejspise ani 40, kdyz si je neumis ani precist..opravdu ty tvoje blbosti nema cenu komentovat. Cira ztrata casu.
            https://www.computerbase.de/2017-03/ryzen-windows-7-benchmark-core-parking/

          • Jan Olšan 3.4.2017 at 12:04: HPET, high precision event timer, je obsolete relikt z doby, kdy CPU nemeli frekvencne invariantni casovace, tedy zmena hodin mela vliv na nektere casovace. Dnes se nepouziva, protoze jeho obsluha vyzaduje preruseni a ma tedy vysokou rezii, zejmena v 14MHz modu. Myslim ze od Core2 maji vsechny CPU frekvencne invariantni casovani. Nicmene HPTE zustava pro zpetnou kompatibilitu pritomen. Pokud neni pouziti HPET vynuceno, Win10 ho nepouzivaji, i kdyz je v biosu povolen.

            Apropos, myslim ze je nacase aby redakce zapojila trochu cenzury, za takovehle sprostarny se na normalnich webech mazou ucty.

          • Napriklad zde, ale jde vyhledat hodne materialu, sam jsem se s HPET hodne naexperimentoval pod Win7.

            Well, I figured it was relevant because when HPET is enabled in BIOS, Windows 7 and Windows 8.1 enable it in themselves during clean install. Windows 10, however, does not enable it even when HPET is turned on in BIOS. Then I noticed latencies are much lower in Windows 10 than in Windows 8.1., using the same exact drivers. I thought that could be due to Windows 10 NOT using HPET. Since HPET is not used and latencies are so much better, it probably makes sense to disable HPET completely in BIOS, but makes way more sense not to also force it in Windows 10 itself because it is possible to do so with the same platform clock command as in Windows 7/8.1.

            AFAIK, Windows 8.1 and now Windows 10 use CPU’s TSC instead of HPET, which is a more modern and optimized method of controlling timings.

            ->

            Yes, the OS uses TSC on most modern systems, but it WILL enable HPET if a specific program is written to use it, regardless of the HPET BIOS setting. That’s why most X99 boards got rid of the HPET settings option.

            As for the „software driver“, eventually the OS WILL install the HPET driver when a piece of software activates the timer. (Again, regardless of your BIOS setting).

            Not everyone will see higher latency when HPET in enabled in the BIOS initially. It’s system hardware and software configuration dependant.

  2. Pokial je optimalizacia pre podobné zrýchlenie skutočne tak jednoducha ako je popisané v članku (práca s cache/rozdělovanie vlaken) .. je dobrá správa, hlavne pre budúce gamey, že sa to aj bude robiť.