Ostrava se jako první zbaví papírových jízdenek. Odbavování bude plně elektronické

28
Platba kartou v ostravské MHD
Platba kartou v ostravské MHD (zdroj: DPO)

Minulý týden to bylo přesně 40 let, co se v ostravských vozech hromadné dopravy začalo využívat mechanické označování jízdenek, což postupně nahradilo lidské průvodčí. V dohledné době začnou mizet i papírové jízdenky. Ředitel dopravního podniku Daniel Morys o konci papíru mluví už skoro dva roky, reálně ale k omezování nedošlo, nepočítáme-li konec prodeje u řidičů.

Na automatech pro výdej jízdenek, kterých v moravskoslezské metropoli najdeme zhruba stovku, se už ale objevují vzkazy, že „brzy tady nebudou.“ Dlouhodobě avizovaným plánem je, že některé automaty v Ostravě zůstanou, ale budou vydávat nějakou formu elektronických/bezkontaktních karet. Dopravní podnik už tento záměr ohlásil i v novém zpravodaji jako plán na vybudování Terminálu na výdej ultralight karet.

Ostrava se postupně zbaví automatů na výdej papírových jízdenek
Ostrava se postupně zbaví automatů na výdej papírových jízdenek (foto: Jiří Moravec)

Konkrétní datum zrušení papírových jízdenek ale neznáme, podnik zatím ani nezveřejnil příslušnou veřejnou zakázku. Podle loňského vyjádření Moryse by se ale město chtělo papíru vzdát do konce roku 2019.

TIP: Ostrava bude mít Wi-Fi ve všech vozech MHD. Chystá i mobilní aplikaci

Budoucnost je v kartách

Čím se pak bude platit? Na výběr jsou SMS jízdenky, platby nabitou Odiskou (e-karta pro cestování v celém kraji) nebo tradiční platební kartou. Poslední možnost je dostupná již dva roky a za tu dobu se jí zaplatilo 4,3 milionu jízdenek za více než 78 milionů korun. Zájem o platby kartou přitom stále stoupá na úkor SMS i papíru.

Podle čerstvé zprávy dopravního podnik se měsíčně prodá již přes 300 000 jízdenek a tržby do konce června se rovnaly 75 % tržeb za celý loňský rok. Šest měsíců ještě zbývá a během července a prosince se prodává nejvíce jízdenek.

Dopravní podnik má u plateb kartou šikovně nastavené clearingové centrum, kdy se všechny jízdenky nakoupené během dne sčítají, a nakonec se strhne nejvýhodnější varianta jízdného. Za 24hodinové cestování (bez psa, zavazadel, spolujezdců apod.) se tak zaplatí nanejvýš 80 Kč, což je hodnota celodenní jízdenky. Od února 2018 lze na platební kartu nahrávat i dlouhodobé jízdenky (na 7, 30, 90, 180 nebo 365 dní) nebo pomocí ní uhradit až čtyři další jízdenky.

Ostrava se jako první zbaví papírových jízdenek. Odbavování bude plně elektronické

Ohodnoťte tento článek!
4.5 (89%) 20 hlas/ů

28 KOMENTÁŘE

  1. Hele a kdyz nebude jizdenka, tak jak se prokazu revizorovi, ze jsem to tou platebni kartou zaplatil?

    Jako treba v Praze by taky uz mohli udelat nahrani casovych kuponu do mobilu a prokazovat se tim. Pripadne proste umet jizdenky pres mobil. To uz nakonec umi i mohloch Ceske drahy. Ja uz si na draze nekoupim jizdenku jinak nez pres net a pruvodcimu ukazuju mobil. Ale teda dokonaly to taky neni, u Ceskych drah je problem hlavne na druhy strane. Nechapu proc pruvodci musi chodit na kontrolu jizdenek s masinou vazici snad 3 kila, kdyz treba ve Svedsku ma pruvodci taky proste jen mobil a jizdenky odecte lidem pres nej, proste se sparujou mobily a pruvodcimu se nacte jizdenka.

    • Ostarva je v tomhle daleko před Prahou, prostě přiložíš platební kartu a jedeš, nic neřešíš. Navíc to mají dobře vymyšlené, když pak jedeš další tramvají nebo autobusem, třeba za hodinu a znovu v ní přiložíš kartu, tak se ti nic nestrhne pokud ti ještě platí předchozí jízdenka. Případně doplatíš jen nějaký rozdílový příplatek Systém sám monitoruje platnost jednotlivých jízdenek a porovnává je s daným tarifem. Takže i když přiložíš kartu třeba desetkrát, tak se ti strhnou třeba jen tři jízdenky. Fakt geniálně vymyšlený systém. Praha se může jít zahrabat.

    • Třeba proto, že ta mašina umí mimo jiné i tisknout jízdenky. Každý totiž nechce nebo nemůže použít pro nákup jízdenek mobil. S tlačítkovým telefonem si tu jízdenku ani nekoupíš, ani neukážeš průvodčímu.
      Nebo lokální tratě, kde se v polovině stanic prodávají jízdenky jen u průvodčího…
      Snadno se argumentuje mobilem, když jezdíš jen z Prahy do Olomouce či Brna, ale svět je trochu více, než jedna trasa.

      • V tom Svedsku bud ten mobil pruvodciho se sparoval s mobilem cestujiciho a nacetla se jizdenka nebo se k mobilu pruvodciho prilozila karta a jemu se z ni nacetla jizdenka.

        Urcite i tam resej stejny problemy jako v CR a kdyz to tam poresili, tak to musi jit poreist i v CR. Ikdyz jasne, tady jsou k poreseni dulezitejsi jiny veci, treba aby rychlik mel vic jak tri vagony nebo aby to furt nejezdilo se zpozdenim!

            • A jak si tu kartu pořídí turista, nebo jednorázový cestovatel? U lidí, kteří jezdí pravidelně, není problém. Problém je s cestujícími jako já, kteří jedou vlakem jednou za čas a pokaždé jinam.
              Další věc je, že nestojím o další hloupou kartu, kterou musím hlídat, nabíjet, mít ji s sebou, když někam jedu…

  2. Nedovedu si představit, jak by tam cestoval můj táta, důchodce, který nemá platební kartu, má hloupý mobil a je rád, že zvedne/vytočí číslo. Ani SMS se nenaučil posílat, že se v tom nevyzná atd.
    PS: Ne, není senilní, je úplně normální důchodce, který bez problémů funguje jako každý jiný a včera měl lékařkou prohlídku na řidičák, výsledek na jedničku,

    • Místní důchodci už snad všichni mají e-kartu Odisku (taková Lítačka/Opencard, co fakt funguje) a pro dojíždějící budou ty dočasné e-karty v nových automatech. Ono je opravdu jednodušší pípnout kartou u terminálu, než doufat, že ti vypadne lístek z jízdenkomatu a pak ho natřikrát rvát u dveří do automatu, než jej cvakne. 🙂 A ti ostatní budou mít platební karty.

        • Nemusí být jednorázové, prostě ti z automatu vypadne nějaká s nabitým kreditem, který si pak budeš moci doplňovat. Kromě toho taky pořád je možnost jezdit s normální platební kartou nebo SMS jízdenkou.

          • Ano, proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě…
            Chápu, že jste nadšenci do moderních technologií, to byste jinak ani nemohli ten web provozovat, ale trocha rozumu by neškodila. I když… s jednostrannou cenzurou už o rozumu taky pochybuju.

            • S těmi papírovými jízdenkami taky není všechno jednoduché. Pořád musíš spravovat jízdenkomaty, doplňky trafiky, při změně cen se musí všechno vyměnit. Automaty se kazí, terminály ve vozech špatně cvakají. Část těch chyb se samozřejmě bude týkat i automatů na karty…

              Dopravní podnik ale sám vidí, co lidé nejvíce používají a že těch papírových se prodává čím dál méně a že brzy by se jejich provoz už ani nevyplatil. Domorodci se už ty karty naučili používat a to včetně seniorů. Zvládnou to i turisti.

    • Ono nejde o to jestli je debil Pražan či Ostravan při označování jízdenek, ale jestli je člověk obecně debil u voleb a při podpoře EU. Vyjde směrnice EU, český politik se automaticky po***ě a odsouhlasi… papírové jízdenky z thermopapiru na věčné časy a nikdy jinak a v tom je ten průser právě,proto se prostě nehybame z místa a dodnes řešíme věci uplatkama 😆

    • Doufám, že i Praha přejde na něco rozumnějšího, posledně, když jsem chtěl na metro, tak jsem půl hodiny strávil hledáním prodejny, kde by byly jízdenky k sehnání, potřeboval jsem celodenní v Nových Butovicích a řekli mi v Relay, že nemají a že mi nerozmění. Samozřejmě, návod, jak jízdenku koupit pomocí sms nikde, a až po dobrých 30 minutách jsem našel obchod, kde mi rozměnili papírovky na kovové, kterýma jsem pak dvě jízdenky mohl koupit. Vskutku 21. století v Praze.

      • No vidíš, měl sis dojít do parku kousek od Butovic, tam je super lampa s APčkem co funguje každou 2. středu v měsíci, během úplňku a pomocí ní bys našel informaci na netu. To víš my tady v Praze máme peníze na takové kraviny a na to abychom dvakrát změnili systém elektronického jízdného (Opencard, Kuřačka pardon Lítačka). Ale abychom měli nějaký opravdu pokrokový systém viz. Ostrava, kde je to fakt vychytané, to ne….njn slovenská soudružka má holt něco jiné na práci.