V Ostravě budou nejmodernější tramvaje. Mají klimatizaci, USB a Wi-Fi

10
Stadler nOVA
Stadler nOVA

Ostravský dopravní podnik patří určitě k těm progresivnějším. Odbavování ve všech vozech MHD už probíhá elektronicky pomocí SMS nebo karty (platební či Odisky). Na zastávkách buduje digitální odjezdové tabule a bezplatnou síť Wi-Fi. Letos navíc zvýší rozpočet na úklid vozů a ve vybraných bude dokonce testovat speciální vůně. Zřejmě i díky tomu už druhým rokem po sobě roste počet cestujících. V roce 2017 jich dopravní podnik přepravil 91,1 milionu.

Ti budou ještě v létě moci jezdit nejmodernější tramvají v Česku. V pondělí do města dorazil první z plánovaných 40 vozů nOVA. Ty na míru vyrobila švýcarská společnost Stadler. Tramvaje obsahují klimatizaci a budou vybaveny USB konektory pro nabíjení mobilů apod. a připojením k Wi-Fi. Jeden vůz stojí 28,5 milionu korun.

Stadler nOVA měří 24,9 metru na délku a 2,5 metru na šířku. Je plně nízkopodlažní a uvnitř bude místo pro 188 cestujících (61 sedících). Díky upraveným podvozkům slibuje snížený hluk i přy vyšší rychlostech (nOVA zvládne až 80 km/h).

Cestujícím bude tramvaj zpřístupněna nejdříve od srpna 2018. Do té doby budou probíhat testy s a bez umělé zátěže.

Stadler nOVA
Stadler nOVA

V Ostravě budou nejmodernější tramvaje. Mají klimatizaci, USB a Wi-Fi
Ohodnoťte tento článek!
4.38 (87.59%) 29 hlas/ů

10 KOMENTÁŘE

  1. Já nějak moc nechápu, v čem spočívá ta moderna. K čemu je v tramvaji, kde se krzá dveřma co dvě minuty klimatizace, to by mě fakt zajímalo, to zase budou ekoteroristi vřískat jak paviáni a tentokrát bych je i chápal, protože to je nesmysl non plus ultra a lidi budou do týdne od uvedení do provozu nadávat jak mají potíže s nachlazením (kdo má klimu v autě a neumí ji používat ví o čem píšu). Co se USB nabíječek týká, tak tady to máme už asi dva roky v autobusech MHD a vyjma pubescentů, kteří musí všechno vyzkoušet (nic ve zlém), jsem neviděl že by to někdo používal. Důvod je jednoduchý. Jednak nikdo normální nebude strkat telefon do nabíječky na 2 až 30 minut (jedna zastávka/cesta z konečné na konečnou) a druhak, pokud jste někdo jel v posledních cca deseti letech Ostravskou MHD, tak víte, že tam máte úplně jiné starosti než si hrát s telefonem 😀 A s tou WiFi je to nemlich to samé, ale dobrý no, budiž, mají to „všude“, tak to musíme mít taky, třeba to využije nějaký jouda, co potřebuje mezi třema stanicema „pracovat“ na svém windousfounu a předplacených Office, protože to je taky moderní přístroj, tam si bez připojení k netu pomalu ani nezavoláte, aby dostal v práci červený puntík 😀 Ale zase předpokládám že na ty šaliny dostalo město dotaci z EU, tak proč ty prachy neprodupat za nesmysly …

    • chápeme, že někomu žebřiňák stačí
      pro mě je klimatizace v tramvaji či buse v létě nutnost, jinak chcípám
      wifi je například pro (zahraniční) turisty naprosto parádní, stejně jako možnost aspoň trochu dobít telefon (nepočítáš s turistama v Ostravě, hezký)

      pochopitelně mi určitě někdo vysvětlí, že jestli mám problém s víc než 25°C, vlhkostí přes 75% a nehybnou masou potem nasáknutýho vzduchu – tak nemám nikam jezdit a vrátit se do hrobu – díky za rady a porady
      že si to někdo rád užívá – v klidu, všechny tramvaje to ještě nemaj, je jich fakt málo

      • Já Ti nic vysvětlovat nebudu. Jestli si myslíš že v šalině kde se permanentně krzá dveřma je to co ti zachrání život právě klimatizace, tak je to úplně zbytečné, prostě jsi sám sebe přesvědčil o tom že to tak je a je to pro Tebe do jisté míry výhra, placebo funguje 😀 A pokud máš opravdu problém přežít pár minut v tramvaji (doma samozřejmě klimatizaci máš, když tady tak vyvádíš) tak mi nezbývá než Tě politovat, musí to být těžký život.
        Turista v Ostravě? Ale joo, to víš že tam jsou, ale ti co pak někam jedou tramvají (a těch fakt moc není, možná tak z Ruminska a těm je to jedno), mají jak říkám jiné starosti. Oni než se vzpamatují z prvního šoku ze Svinova, nebo Hlaváku, tak jsou na hotelu a je jim buřt, jestli jeli klimatizovanou tramvají nebo ne a když si toho náhodou všimnou, tak je to v téhle zemi překvapí asi dost těžko 😀 A nebo tuhle zkušenost udělají po tom co po nich za WiFi v hotelu budou chtít bakšiš a taxikář je natáhne o 1000% už u nádraží, asi tak je to s turistama. A vzpomeň si na to, až Ti kvůli „komfortu“, který samozřejmě už z principu ani být nemůže a WiFi pro turisty zase zdvihnou jízdné …

      • Sorry, ale dobra klimatizace v MHD je neco jako mytus. Co jsem zazil, a rad se necham nekde presvedcit o opaku je, ze bud v principu nefunguje a nebo je tam zima jako prase, protoze si ridic hovi pri 21 stupnich cely den, a ty tam prijdes ze 30 a mas pocit, ze se ti v lepsim pripade scvrkne kuze na tele. V horsim to odstunes a nebo si nosis sebou mikinu..
        To je moje skusenost ze ze mi, kde tech 30 venku maji a klimku v autobuse.

    • Klimatizace je k tomu, aby v tramvaji mohlo být aspoň stejně jako venku. Takže tam nebude 50 stupňů, ale třeba „jen“ 30. Větrání dveřmi pak nevadí, stejně tak z toho nikdo neonemocní.
      Co se USB nabíječek týká, tak to může pomoct v nouzi, kdy se mobil už skoro vypíná a vy si potřebujete nutně zavolat, nebo něco zjistit na netu. Proto je tam i ta wifi. Pokud jste zahraniční turista nebo vám dojdou data, tak se můžete podívat na jízdní řády, nebo jestli v té památce/klubu/obchodu/restauraci/úřadu mají zrovna otevřeno.
      Stačí takhle? Oceňuji, že když něco nevíte, tak se zeptáte, to vyžaduje odvahu.

      • … a dokud USB nabíječky v autobuse nebyly, tak lidé umírali, protože je zabil „skorovybitý telefon“ … jděte do háje 😀 To jsou argumenty, kterým sami nevěříte, ale hledání problémů tam kde nejsou, to je prostě dnešní sport no ..

        • Pokud tramvaj bude v režimu „klimatízace“ budou se otvírat pouze jedny společné dveře soupravy pro nástup a výstup. Budou to ty dveře u nichž bude teplota v ose tramvaje 15cm od stropu nejnižší. Číslo dveří bude oznámeno interkomem cca 15 sekund před plánovaným příjezdem do stanice (přičemž zpoždění se nezohleďnuje). 😉

      • No dobre nastavena klimatizace je mozna, aby mohlo byt ve vnitr, jako venku. Blbe nastavena klimatizace, coz je vetsina se kterou jsem se kdy v zivote potkal v MHD, je pak o tom, ze si ve 30 stupnovych vedrech nosis s sebou mikinu, aby ti ten pot, ktery mas na sobe pri vstupu do tramvaje neudelal ledovou namrazu a neskoncil jsi s kaslem za 2 dny doma.
        Sorry..ale klimka v MHD je nejvetsi sajrajt, jakyjsm zazil. Cest vyjimkam, kde se to provozuje nejak normalne.