
Google chce potlačit automaticky spouštěná videa a uřvané reklamy. V Chromu 64, který v ostré verzi vyjde příští rok v lednu, zavede novou politiku, která dovolí automaticky spustit video jen při splnění těchto čtyř podmínek:
- Video bude zcela bez zvuku nebo bude mít ztlumený zvuk. (Google chce, aby inzerenti používali tiché video místo GIFů)
- Uživatel při prohlížení klikne někam na stránku (ne nutně přímo do přehrávače).
- Na mobilech a tabletech bude automatické spuštění dostupné u stránek ručně přidaných na domovskou obrazovku.
- Na desktopu bude automatické spuštění dostupné u stránek, kde si videa často přehráváte. Jak často? Na to Google chystá zvláštní měřič aktivity.
Nová politika nemá za cíl snížit datovou náročnost stránek, ale především omezit rušení při surfování a hledání zdroje nečekaných zvuků. Google zkrátka chce, aby provozovatelé webů používali ztišená videa, jako to už dělá Facebook či Twitter. Tj. video se spustí samo, ale dokud na něj nekliknete, nebude nahlas.
V Chromu 63, který vyjde v říjnu, pak přibude možnost zcela zablokovat zvuk u jednotlivých stránek (viz screenshot). Pak daný web nebude rušit bez ohledu na to, jestli splňuje podmínky výše. V testovací verzi Chromu to už funguje. Když zablokujete zvuk třeba na YouTubu, při příští návštěvě ani nepípne, i když hlasitost v přehrávači bude na maximu.

Tak nějak si vzpomínám, že možnost zablokovat zvuk měl už IE 1.5 na Windows NT 3.51. Vývoj se točí v kruhu.