Ovladače Pascalu mají chybu způsobující vysokou DPC latenci. Nvidia má hotfix

0

Při uvedení grafik s 16nm technologií a architekturou Pascal požala Nvidia značný úspěch z hlediska výkonu. Nicméně novost GPU se sebou přinesla určité problémy s nezralými ovladači. Informovali jsme o potížích s HTC Vive a přetaktovaným DVI, opět se objevila také potíž se spotřebou při 144Hz monitorech a ze začátku referenční karty špatně řídily své ventilátory (snad až na tu spotřebu by však již tyto problémy měly být řešené). Objevil se nicméně jeden další poměrně zapeklitý problém, o kterém by uživatelé měli vědět.

Zdá se, že aktuální ovladače pro Pascaly zhoršují odezvu operačního systému, a to takzvanou DPC Latency (DPC = Deffered Procedure Call). Tato latence charakterizuje čas, v kterém jsou ovladače schopné obsloužit svá různá volání, které systém řadí do fronty. Pokud nějaký ovladač v systému zabírá při vykonávání moc času (či vytváří špičky s dlouhým zpožděním), pak příliš velká DPC latence může zpomalovat odezvu či působit líný „dojem“. Problematická je zejména u audio subsystému, který pro správný zvuk potřebuje poměrně nízké a stabilní latence, nadprůměrná zpoždění u něj mohou způsobit zkreslení, praskání či zadrhávání.

Na měření DPC latence existují diagnostické nástroje, které nyní odhalily, že ovladače pro grafiky generace Pascal trpí problémy zvyšujícími tuto odezvu. Jejich ovladač zřejmě systém buď zahlcuje, nebo mu trvá příliš dlouho, než je hotov se svou prací a uvolní místo dalším. Podle některých uživatelů je po upgradu grafiky a nainstalování ovladače DPC latence i 10–20× vyšší, dostává se z nějakých 20 µs na řádově vyšší hodnoty (300–400 µs, pod větší zátěží prý až přes 1000 µs).

GeForce GTX 1080 s referenčním chladičem

Tato potíž asi nebude zakořeněná přímo v hardwaru, ale jen v ovladačích samotných a tak je zřejmě jen otázkou času, než Nvidia způsobované vysoké latence vyřeší nebo aspoň zmírní. Oprava zatím není dostupná ve standardních ovladačích, avšak pro uživatele pozorující tento problém vydala firma zvláštní hotfix, tedy sestavení ovladače s experimentálními opravami zaměřenými na tuto konkrétní chybu (stáhnout jej můžete zde). Tato verze nepatří mezi běžná vydání, takže nemusí být plně učesaná (jelikož neprochází standardní kontrolou kvality), pokud ale aktuálně „trpíte“, pak hotfix můžete vyzkoušet.

Není jasné, jestli je oprava v tomto hotfixu úplně definitivní. Zdá se, že někteří uživatelé stále nejsou úplně spokojení, ale sám jsem její efekt nezkoušel, takže nemohou soudit. V popisu hotfixu je „DPC latency bug“ na Pascalech uveden jako vyřešený, nicméně zatím se to zdá se netýká například počítačů s dvěma grafikami ve SLI.

 

DPC latence ovladače GPU Pascal pro hotfixu, při přehrávání audia v Spotify (Zdroj: PC Perspective)
DPC latence ovladače GPU Pascal pro hotfixu, při přehrávání audia v Spotify (Zdroj: PC Perspective)

 

Dle svědectví redaktora webu PC Perspective, který hotfix zkoušel, je subjektivní (a tedy ošidný, může nastat efekt placeba) dojem po aktualizaci lepší a také program LatencyMon po přeměření dává podstatně lepší hodnoty. Nicméně ovladač zřejmě ještě není úplně dobře odladěný, v některých situacích prý latence zůstala vyšší a údajně přestala fungovat hardwarová akcelerace v Photoshopu CC 2015 – těžko říct, zda to s opravou přímo souvisí. Pokud vám tedy současný stabilní či beta/GameReady ovladač nepůsobí problémy, možná uděláte lépe, pokud s aktualizací počkáte do doby, než se oprava dostane i do stabilní řady ovladačů. Po řádném testování a odladění by snad již vedlejší účinky být neměly.

Zdroje: PC Perspective, Nvidia

Ovladače Pascalu mají chybu způsobující vysokou DPC latenci. Nvidia má hotfix

Ohodnoťte tento článek!