PayPal a eBay: Vyrazte s námi na nákupy do světa! (1. díl)

0

Nakoupit na internetu se dá prakticky cokoliv – vždyť svůj e-shop má i supermarket Tesco. Pomalu, ale jistě jsme si zvykli nakupovat na internetu zejména elektroniku a jiné dražší předměty. Velká část nakupujících však stále volí raději platbu dobírkou, tedy při převzetí zboží. Není divu, nikdy předtím nebyla platba předem úplně normální. V hlavě pak jistě straší myšlenka: „To víš, já Ti pošlu peníze a zboží už nikdy neuvidím“.

Zkrátka a jednoduše zde stále existuje možnost, že zboží nedorazí a nakupujícího by čekal nepříjemný souboj s prodávajícím (který zboží jistě odeslal) a přepravcem (který balík nikdy neobdržel, nebo co hůř, dovezl na adresu, kde balík úspěšně předal. Komu, to se už nikdy nedozvíte.). Hledat pak pomoc a zastání sebere spoustu energie, navíc s nejasným výsledkem.

Pokud se vám takové myšlenky honí hlavou při nákupech v českých e-shopech, při pomyšlení na nákup v zahraničí se vám asi budou ježit vlasy. Nebudeme vám nic nalhávat, představa, že po několika(tý)denním čekání na balík z USA se jej nedočkáme a peníze propadnou kanálem by nás jistě také nepotěšila. A právě proto tu máme PayPal.

S PayPalem bezpečněji

Mezi největší nebezpečí nákupů na internetu patří fakt, že sdělujete obchodníkovi (internetovému obchodu) údaje o své platební kartě. Záleží pak jen a jen na něm, jak je poctivý a kolik peněz z účtu vám strhne. U velkých e-shopů toto nebezpečí sice příliš nehrozí, ale přesto se jedná o zbytečný risk.

Přesně z toho důvodu PayPal vlastně vznikl. Je to služba, která slouží jako prostředník mezi vámi a prodejcem. Číslo kreditní karty tak sdělujete pouze PayPalu, který od vás přebere peníze a odešle stanovenou částku prodejci. Tím odpadá první zmíněný problém. PayPal jde ale dále.

Pokud obchod, který skrze PayPal provedete, neproběhne zcela podle vašich představ (nedodané zboží, jiné či poškozené zboží), můžete využít tzv. Ochrany nakupování. Nejprve se musíte pokusit kontaktovat prodejce sami a sdělit mu svou stížnost (ideálně elektronicky, nezapomeňte si uschovat veškerou proběhlou komunikaci jako důkaz). Pokud vás výrobce bude ignorovat nebo se nedohodnete na oboustranně prospěšném řešení, postupujete k dalšímu kroku.

 

Do 45 dnů od platby skrze PayPal máte právo napadnout transakci. V Centru řešení problémů bude nutné vytvořit stížnost. K tomu využijete identifikačního čísla transakce (každý nákup či prodej přes PayPal má vlastní číslo) a v několika větách popíšete problém. PayPal poté bude žádat vyjádření od prodejce. Tím vytvoří o poznání větší tlak a zpravidla tak dojde k rychlé nápravě.

Pokud se vám ani tak nebude líbit návrh prodejce, můžete do dvaceti dnů od podání stížnosti ohlásit spor. PayPal začne okamžitě jednat – zahájí vyšetřování a pokud uzná vaše námitky, vrátí vám veškeré peníze zpět, a to včetně nákladů na dopravu. Tím pro vás spor končí a dále se bude nepoctivý prodejce zpovídat již pouze a jedině PayPalu.

Další ohromnou výhodou PayPalu je fakt, že jej podporuje naprostá většina zahraničních obchodů, a to nejen v západních zemích, ale třeba i v Číně či Japonsku. Právě v Asii se dá sehnat elektronika podstatně levněji, bez záruky a opory nákupu přes prostředníka vám ale tamní prodejce nedoporučujeme.

Prodejce s PayPalem nezaručí snadný obchod

Pokud chcete nakupovat u neznámého prodejce, který disponuje PayPalem, nemůžete jej automaticky považovat za svědomitého a ochotného obchodníka. Účet si může na PayPalu zřídit každý a i když se pomocí různých technik pokouší PayPal podvodné prodavače eliminovat, stejně se nějakou dobu mohou hřát na slunci a pokoušet se o vaše peníze.

Snažte se proto zboží nejdříve sehnat na některém z vyhlášených mezinárodních portálů a až tehdy, kdy neuspějete, se pokuste u menších prodejců a e-shopů. Věnujte alespoň pár minut vyhledání positivních či negativních referencí. Podle toho se pak rozhodněte, zda obchod učiníte.

Mějte na vědomí, že při případných problémech se jednání s prodejcem může protáhnout i na několik měsíců, během kterých vaše peníze sice budou v relativním bezpečí, přesto s nimi nebudete moci disponovat a může vám utéct jiná, zajímavější aukce či slevová akce.   

Bez cizích jazyků se neobejdete

Přestože PayPal prošel četnými změnami a i na jeho webových stránkách se setkáte s českou lokalizací, bez jazyků se stoprocentně neobejdete – proces registrace, kontrola stavu účtu, řešení problémů s prodejcem, vše je v anglickém jazyce. Stačí však základní znalosti.

Vytvořte si vlastní účet

Pokud jste se tedy rozhodli, že nákupy v zahraničí pro vás mají smysl a chcete si je zkusit, budete dřív nebo později potřebovat vlastní účet PayPal. K jeho zřízení budete potřebovat alespoň elementární znalost anglického jazyka a běžný bankovní účet.

Otevřete svůj oblíbený internetový prohlížeč a přejděte na adresu www.paypal.cz. V horní části stránky vyhledejte odkaz Sign Up a klepněte na něj. V první rolovací nabídce zvolte stát, ve kterém se nacházíte. V naprosté většině případů se tedy bude jednat o Czech Republic. V dalším poli si vyberte jazyk, ve kterém se vám bude web PayPal zobrazovat. Výběr je minimální – angličtina, španělština, francouzština a čínština.

Poté klepněte na tlačítko Get Started v levé části obrazovky. Nyní bude nutné vyplnit dotazník, do polí postupně zadejte svůj e-mail, heslo (s minimálně osmi znaky), znovu heslo (pro kontrolu náhodného překlepu), křestní jméno, příjmení, adresu, město, stát, poštovní směrovací číslo a telefon. Nakonec zaškrtněte pole potvrzující váš souhlas s podmínkami PayPalu. Akci dokončíte stiskem tlačítka Agree and Create Account.

Nyní vyčkejte několik minut, než se ve vaší poštovní schránce objeví potvrzovací e-mail. V něm naleznete odkaz, na který je nutné klepnout a přesunout se na další stránku. Po klepnutí dojde k faktické aktivaci vašeho uživatelského účtu – budete totiž vyzváni k prvnímu přihlášení.

Okamžitě poté budete vyzváni k vytvoření dvou bezpečnostních otázek a odpovědí. Ty jsou zde z důvodu případné potřeby obnovení hesla. Vyberte tedy otázky a zapište na ně odpovědi. Volbu potvrďte tlačítkem Submit.

Převod peněz či kreditní karta?

Gratuluji, váš účet na PayPalu je aktivní, nicméně na něm nejsou žádné peníze. Zde se naskýtají dvě možnosti, jak postupovat dál. Pokud hodláte PayPal využívat častěji, můžete peníze jednoduše převést z vašeho standardního bankovního účtu na ten u PayPalu. Výhody jsou zřejmé – pokud na PayPalu máte uložených 20 000 Kč, můžete je kdykoli utratit. Za vedení účtu se nic neplatí, na druhou stranu ale nedochází k započítávání žádných kladných úroků.

Další variantou (a asi používanější) je propojení PayPalu s vaší kreditní kartou. Tuto variantu jsme pro vás také otestovali. Na stránce vyberte tlačítko Continue. Budete přesunuti na další stránku, kde je nutné zadat všechny zásadní informace z karty. Do prvního pole zadejte číslo karty, následně navolte datum platnosti a tzv. číslo CSC. To najdete na zadní straně karty, jedná se o třímístné číslo, které je poblíž podpisového vzoru. Pokračujte stiskem tlačítka Continue, poté dojde k ověření informací o kartě.

Karta neprošla testem

Pokud jste zadali správně veškeré hodnoty z kreditní karty a přesto se PayPal brání její validaci, problém bude nejspíše v tom, že karta je blokována pro platby přes internet. Zavolejte na zákaznickou linku své banky a oznamte jim, že byste rádi svou kartu aktivovali pro platby přes internet.

Tato aktivace může být v naprosté většině bankovních ústavů provedena dočasně. Pracovník zákaznické linky s vámi domluví datum (či hodinu), ke které se karta opět deaktivuje. Jedná se o bezpečnostní prvek – pokud je karta deaktivovaná, nemůže s ní proběhnout žádná transakce. Při pozdějších nákupech nezapomeňte tuto proceduru opakovat, jinak se PayPalu nepodaří peníze převést.

Rozhraní jako v bance

Uživatelé internetového bankovnictví mají jistou výhodu v tom, že jim rozhraní PayPalu nebude připadat úplně cizí. Na první pohled totiž vidíte aktuální zůstatek (v případě převedení peněz přímo do PayPalu) či proběhlé transakce za posledních sedm dní.

Hodláte-li pomocí svého nového účtu jen nakupovat, bude vás zajímat téměř výlučně první záložka (My Account). Přes ni se můžete dostat například právě k výše zmíněnému Centru řešení sporů (Resolution Center).

Pokud byste však chtěli svůj PayPal povýšit na primární úložiště peněz, budete často využívat i další záložky. PayPal mimo jiné umožňuje i přeposílání peněz dalším uživatelům. Za to si ale odebírá poplatek ve výši 2,9 % z posílané částky. Pomocí rozhraní také můžete požádat své příbuzné či kamarády o zaslání peněz na účet. To se hodí zejména pro cestovatele, kteří se tak bez větších problémů dostanou k penězům po celém světě. Zůstatek na kontě PayPalu samozřejmě můžete kdykoliv převést na svůj běžný účet (opět za poplatek).

 

Česká alternativa PayPalu

Pokud se PayPalu bojíte, můžete zkusit jeho českou alternativu. Tou je systém PaySec, který provozuje banka ČSOB, registrovat se mohou ale i klienti jiných bankovních domů. Nabízí prakticky to samé jako PayPal, jedná se však o ryze český projekt. To je konec konců také jeho největší nevýhoda. Podporu pro něj byste v zahraničí hledali jen marně. A ani v tuzemských e-shopech není situace tak růžová, jak by si asi v ČSOB přáli…

PayPal a eBay: Vyrazte s námi na nákupy do světa! (1. díl)

Ohodnoťte tento článek!