PC v krizi – zájem o osobní počítače se propadl o 14 %, nejvíc v historii

0

Osobní počítače dnes zdaleka nejsou módním artiklem, ba naopak se zdá, že si budou hledat zákazníka čím dál obtížněji. Z dat agentury IDC vyplývá, že v právě uplynulém čtvrtletí se poptávka po PC propadla mnohem více, než se čekalo. Meziroční propad dělá téměř 14 %, což je zatím nejhorší zaznamenaný výsledek vůbec od roku 1994, kdy IDC začala vést záznamy. Propad zažívají všechny části světa i prakticky všichni velcí výrobci.

Celosvětové dodávky PC dosáhly v prvním čtvrtletí tohoto roku počtu 76,3 milionu kusů, což je o 13,9 % méně, srovnáme-li to se stejným obdobím loňského roku. Propad jako takový se čekal (došlo k němu i v druhém a třetím kvartále, kdy se meziroční pokles pohyboval okolo 8 %), ovšem překvapivá je jeho razance, neboť odhad IDC očekával pád jen o 7,7 %. Dvouciferný pokles prodaných PC nepostihl jen Evropu a Asii, o 12,7 % spadly prodeje i v USA, ve srovnání se čtvrtým kvartálem roku 2012 klesly o 18,3 %.  

IDC předestírá několik faktorů, které trh táhnou ke dnu. Jde například o pokles prodejů netbooků, a částečně související odliv zájmu a financí ve prospěch telefonů a tabletů, které IDC mezi osobní počítače nepočítá. Pokusy PC revitalizovat (ultrabooky, dotykové obrazovky, konvergence s tablety) selhávají na vysoké ceně, za kterou se dotyčná zařízení prodávají. Windows 8 pak nejen že nevyprovokovala obnovení zájmu o počítače, vinou negativního vnímání mezi spotřebiteli naopak nová Windows zřejmě mohou poptávku i snižovat.

Propad spotřebitelského zájmu dopadl na všechny velké výrobce (ale postihne i menší firmy a stavitele sestav). Jedinou výjimkou je Lenovo, které si celosvětově udrželo svůj objem prodejů i díky tomu, že rostlo na americkém trhu – objem dodávek mu zde narostl o 13 %. S 11,7 miliony prodaných počítačů globálně si drží druhou příčku (podíl na trhu 15,3 %).

První stále zaujímá HP, ovšem rozdíl je malý (12 milionů, 15,7 %) a tuto firmu postihl těžký propad prodejů o 23,7 %. O něco lépe na tom je třetí Dell, který klesl jen o 10,9 % (prodeje 9,01 milionu kusů, podíl 11,8 %). Acer na čtvrtém místě prodal 6,15 milionu PC (8,1 %), což je oproti loňsku propad o celých 31,3 %; pátý Asus má na kontě 4,36 milionu (5,7 %) a proti loňsku si tím pohoršil o 19,2 %. Zbývající producenti si rozdělili 43,4 % trhu (33,07 milionu kusů) a jejich propad činí 10 %.

Poněkud jiné rozložení sil panuje v USA. Acer a Asus zde v první pětce nefigurují. První místo patří s 25,1% podílem HP (3,57 milionu kusů), za ním následuje s 21,7 % Dell (3,07 milionu). Třetí je Apple (10 % a 1,42 milionu počítačů), ovšem i jej stíhá útlum, meziročně o 7,5 %. Čtvrtá je Toshiba s 9 % a Lenovo je až páté, ovšem v těsném závěsu rovněž s 9 % (rozdíl mezi nimi činí asi 5 000 kusů, Toshiba udala 1,279 milionu počítačů, Lenovo 1,274 milionu). Celkem se v USA prodalo 14,2 milionu PC, z toho 25,2 % přísluší ostatním firmám mimo uvedené.

 

Zdroj: IDC

PC v krizi – zájem o osobní počítače se propadl o 14 %, nejvíc v historii

Ohodnoťte tento článek!