Philips 221S3UCB: monitor, který běží přímo z portu USB

0

K připojení monitoru k počítači tradičně slouží speciální rozhraní, dnes například HDMI nebo DVI. Je to zapříčiněno tím, že při obvyklé obnovovací frekvenci 60 snímků za vteřinu je třeba přenést značný datový tok. V některých situacích však může být připojení panelu přes port USB atraktivní možností, například pokud by jinak bylo nutné instalovat další grafickou kartu. V poslední době tak výrobci začali monitory pro USB rozhraní nabízet. Příkladem je například monitor Philips 221S3UCB.

Jde o vcelku běžné LCD o úhlopříčce 21,5″ a rozlišení 1920 × 1080 bodů, stavějící na technologii TN. V souladu s tím neohromí pozorovacími úhly (160º/150º) a zřejmě ani barevným podáním. Specifikace udává typickou odezvu 5 ms a jas 150 cd/m², což může v některých situacích být dost málo (například máte-li stůl u okna). Protože monitor používá USB 2.0 nejen k přenosu signálu, ale také k napájení, musí být podsvícení poměrně úsporné. Nepřekvapí proto použití bílých LED. Celý monitor se při chodu vejde do 9 W. Co se týče konstrukce monitoru, potěší možnost měnit vedle náklonu a natočení i výšku.

Philips 221S3UCB

Monitor v tomto provedení se skutečně hodí spíše pro specifické využití, případně jako sekundární zařízení. Připojení přes jediný kabel nelze upřít eleganci, řešení má ovšem i své mouchy. V prvé řadě musí váš systém mít softwarovou podporu pro technologii DisplayLink, kterou panel využívá. Ovladač v systému vytvoří virtuální grafickou kartu, která se pak stará o komunikaci s elektronikou panelu. Philips udává, že v současnosti je podporován pouze systém Windows, do budoucna je zde však určitá naděje pro milovníky nakousnutého jablka, neboť společnost DisplayLink ve svých ovladačích na Mac OS X pamatuje.

V softwarové simulaci grafické karty spočívá i trik, kterým se DisplayLink vyrovnává s nutností přenést po USB datové toky, na které tato sběrnice sotva stačí (při daném rozlišení a snímkové frekvenci jde o téměř 400 Mb/s). Ovladač přirozeně používá kompresi, přičemž také sleduje, které oblasti pracovní plochy byly změněny a které naopak zůstaly identické. Díky tomu může přenosy dat podstatně omezit. To zajisté funguje při běžné práci v operačním systému. Například při běhu hry nebo přehrávání videa však tento postup asi nebude účinný, takže se ovladač nejspíše musí uchylovat ke ztrátové kompresi. Pokud tedy máte zvláštní nároky na kvalitu obrazu, je možné, že by vás USB monitory mohly zklamat. Lze také čekat, že si softwarová grafika a komprese řeknou o jistý díl výkonu procesoru. Při běžné práci v operačním systému by se tak mohla poněkud zvednout spotřeba sestavy.

Zdroje: Philips, techPowerUp

Ohodnoťte tento článek!