Philips 272P4A: monitor skutečně profesionálních parametrů za super cenu

0

272P4APJKHB jméno mé

Pokud je vám modelové označení 272P4 ve spojení s řadou monitorů Philips Brilliance nějaké povědomé, pak vězte, že monitor s přesným označením 272P4QPJKEB se prodává více než dva roky. Jedná se o jeden z mnoha 27palcových monitorů s matricí typu IPS (přesněji S-PLS), rozlišením 2560 × 1440 px, standardním gamutem, slušnou funkční výbavou a cenou kolem 13 000 Kč. Je tedy konkurencí Dellu U2713HM, BenQ BL2710PT, HP Z27i a dalších.

Jenže právě recenzovaný 272P4APJKHB se na našem trhu ještě pořádně neohřál a jedná se snad kromě konstrukce šasi a umístění konektorů o zcela jiný monitor. Důležité je přitom písmeno A na šesté pozici tradičně šíleného modelového značení Philipsu. Abychom se v tom nějak vyznali, budeme monitor už dále nazývat jen 272P4A. Abyste monitor od předchůdce jednoznačně rozeznali, hledejte na jeho rámečku (případně krabici) nápis PerfectKolor.

 

Úhlopříčka a rozlišení jsou u 272P4A stejné jako u jeho staršího a levnějšího kolegy 272P4Q. Matrice je také typu IPS, nejedná se ale o PLS od Samsungu, nýbrž o výrobek AU Optronics. Správné označení matrice je tedy AHVA. Jak určitě dobře víte, ta je zdařilou kopií technologie IPS a sdílí s tou současnou generací (H-IPS) takřka všechny výhody i nevýhody.

Ve Philipsu 272P4A osazený panel od AUO ale zvládne pokrýt nejen gamut sRGB, ale gamut mnohem širší (zhruba odpovídající standardu AdobeRGB). To je samozřejmě velkým lákadlem pro grafiky, kteří s širším gamutem potřebují pracovat. Zvlášť, když Philips slibuje tovární kalibraci barev (PerfectKolor) a funkci pro korekci nerovnoměrnosti podsvitu (SmartUniformity). Takovou kombinaci jsme od zavedených japonských výrobců profesionálních monitorů (NEC a Eizo) zvyklí vídat s cenovkou takřka o 10 000 Kč vyšší. Tak uvidíme, jak to v reálu Philips zvládnul.

Parametry 272P4APJKHB/00 a dalších monitorů ve srovnání

 

Philips
272P4A


HP DreamColor Z27x


BenQ BL2710PT


Asus
PB279Q


Dell
U2515H


viditelná úhlopříčka 27″  27″  27″  27″  24″
typ panelu (matrice, podsvícení) AHVA, LED  AH-IPS, LED  AHVA, LED  AHVA, LED  AH-IPS, LED
poměr stran 16:9 16:9 16:9 16:9 16:9
maximální rozlišení 2560 × 1440  2560 × 1440  2560 × 1440  3840 × 2160 2560 × 1440 
bodová rozteč [mm] 0,233 0,233 0,233 0,156 0,138
hustota pixelů [ppi] 109 109 109 163 118
barevné provedení černá  černá  černá černá  černá + stříbrná
úhel pohledu horizontální/vertikální 178°/178°  178°/178°  178°/178°  178°/178°  178°/178°
horizontální frekvence [kHz] 15–99 24–113 30–88 24–160 30–113
vertikální frekvence [Hz] 23–76 24–60 24, 50–76 29–80 56–86
barevná hloubka 8+2 bit, 1,07 mld.  8+2 bit, 1,07 mld.  8+2 bit, 1,07 mld.  8+2 bit, 1,07 mld. 8-bit, 16,7 mil.
barevný prostor (gamut) AdobeRGB AdobeRGB sRGB  sRGB  sRGB
jas [cd/m²] 350 250 350 300 350
kontrast – typický 1000:1 1000:1 1000:1 1000:1 1000:1
kontrast – dynamický 50 000 000:1 výrobce neuvádí  výrobce neuvádí  100 000 000:1 2 000 000:1
odezva [ms] 12/5 – GTG 7 – GTG 12, 4 – GTG 5 – GTG  8, resp. 6 – GTG
spotřeba běžná/úsporný režim [W] 50,4 (typ.)/85 (max.)/0,5> 65 (typ.)/110 (max.)/1,2> 35/– 60>/0,5>  35 (typ.)/87 (max.)/0,5>
videovstupy 1× DisplayPort 1.2, 2× HDMI 1.4, 1× DualLink DVI 2× DisplayPort 1.2, 1× HDMI 1.4 1× DisplayPort 1.2, 1× DVI-D s HDCP, 2× HDMI , 1× D-Sub 1× DisplayPort 1.2, 1× MiniDisplayPort , 4× HDMI 1.4 1× DisplayPort 1.2, 2× HDMI (MHL), 1× MiniDisplayPort
kabely 1× HDMI, 1× DisplayPort, 1× audio, 1× USB 3.0, napájecí 1× HDMI, 1× DisplayPort, 1× miniDisplayPort-DisplayPort, 1× USB 3.0, napájecí 1× DualLink DVI, 1× DisplayPort, 1× HDMI, 1× USB 3.0, 1× D-Sub, 1× audio, napájecí adaptér 1× DisplayPort, 1× HDMI, 1× audio, napájecí  1× DisplayPort na MiniDisplayPort, 1× USB 3.0, napájecí
rozbočovač USB/doplňkové porty 3× USB 3.0 4× USB 3.0, 2× USB 2.0 ano, 2× USB 3.0 + 2× USB 2.0 ne  ano, 4× USB 3.0
reproduktory 2× 2 W ne ano, 2× 3 W ano, 2× 2 W ne
výstup na sluchátka ano ano (+ S/PDIF out) ano ano ano
kamera ano ne ne ne  ne
mikrofon ano ne ne ne  ne
příslušenství instalační CD, stínítko instalační DVD, report o kalibraci instalační CD, manuál manuál, aretace stojanu instalační CD, manuál
nastavení 5 tlačítek, přímé pro vstup do OSD, uživatelské, režimy obrazu, PBP/PIP 6 tlačítek, přímé pro volbu barevného prostoru, vstupu, úpravu jasu, vstup do menu, zapnutí/vypnutí 6 tlačítek, tři z toho uživatelsky nastavitelná, dále vstup do menu, zapnutí/vypnutí a konec menu (zrušení nabídky) 7 tlačítek, jedno programovatelné, další přímé pro QuickFit, režimy/profily, PIP, vstup do menu, vstupy a zapnutí/vypnutí  5 tlačítek, přímé pro vstup do OSD a zapnutí/vypnutí, dvě konfigurovatelná
ovládání složitější jednoduché jednoduché mírně složitější jednoduché
barevné profily v OSD Office, Photo, Movie, Game, Economy, SmartUniformity Custom, sRGB, AdobeRGB, BT.709, BT.2020, DCI P3, Native sRGB, CAD/CAM, Animation, Presentation, Standard, Low Blue Light, Movie, Photo, Eco, M-Book, User Standard, sRGB, Game, Night View, Theater, Scenery, Darkroom, Reading Standard, Multimedia, Movie, Game, Paper, Color Temp., Custom Color
pokročilé nastavení barev RGBCMY RGB RGB RGB
odnímatelný stojan ano ano ano ano  ano
úhel náklonu -5° až 20°  -5° až 20° -5° až 20° -5° až 20°  -5° až 21°
otočení na výšku ano ano  ano ano  ano
otočení kolem osy 130° 90°  90° 120°  90°
výšková nastavitelnost [mm] 150 120 150 150 130
software SmartControl Premium Display Pilot, testovací obrazec, podrobný český návod (PDF)  Display Manager
rozměry s podstavcem  (v × š × h) [mm] 420–540 × 641 × 379 420–540 × 641 × 379 375–525 × 639 × 259 407–557 × 625 × 220 398–513 × 569 × 205
hmotnost s podstavcem [kg] 7,5 8,8 8,2 10 4,4 bez podstavce
záruka [roky] 2 3 3 3 (ZBD) 3 (NBD)
cena [Kč] 16 770 24 300 12 200 19 900 8 800

Ceny byly zjištěny v e-shopech Aacomp, Alza.cz, CZC.cz, Mironet, Softcom.cz a T.S.Bohemia (nejnižší cena monitoru skladem, resp. u dražších monitorů alespoň se stavem na cestě či do několika dnů, včetně DPH).

Monitor Asset Manager detekujte řídící elektroniku od STMicro a rozsah vertikální obnovovací frekvenci umožňující nastavit také režim 24p:



Provedení, vstupy, OSD

Provedení, vstupy, příslušenství

Philips trochu překvapivě zvolil konstrukci bez integrovaného napájecího zdroje. Externí zdroj si nezadá s adaptérem, jaký znáte od velkých herních notebooků. Mně se sice trochu nelíbí opravdu hodně tlustý rámeček kolem obrazovky a vícemonitorovou plochu třeba ze tří 272P4A si nedovedu ani představit, ale kdo má rád hranatý a tak trochu retro design s imitací kartáčovaného hliníku, bude možná šťasten.

 Rozhodně potěší rozbočovač USB 3.0 se třemi výstupy vzadu po straně, všechny tři nejpoužívanější digitální vstupy obrazu a někoho asi i integrovaná 2megapixelová kamerka, mikrofon a dva dvouwattové reproduktory.

Stojan monitoru umožňuje otáčení na výšku (Pivot) i kolem osy horizontálně, dále naklápění a má i dobrý rozsah zdvihu. Uchycení mohlo být jen o něco robustnější, třeba při ovládání se monitor trochu chvěje.


 

 


 


 


 

 

OSD a ovládání

Ovládání skrze OSD se bohužel příliš nepovedlo. Třeba taková věc jako je změna jasu, se utápí kdesi v hloub nabídky. Na jediné programovatelné tlačítko máte přitom šanci navolit jen jednu ze tří poněkud zbytečnějších funkcí. Nastavíte-li, že vám OSD nemá po vyvolání zmizet dřív než za 60 sekund, tak se to také týká jen hlavní nabídky a menší nabídky zmizí snad do pěti vteřin. Naštěstí na CD najdete program SmartControl Premium, se kterým lze většinu parametrů nastavit z prostředí Windows.

 Co se možností týče, tak na tom nabídka OSD přitom není vůbec špatně. Najdete tu například kontrolu nad RGBCMY, čtyři stupně míry OverDrive (urychlení odezvy) či funkce jako obraz v obraze (PIP) a obraz vedle obrazu (PBP).


 

 

Software

Výše zmíněný SmartControl Premium původem od Portrait Displays nainstaluje záhy asi každý uživatel tohoto monitoru (a Windows), který se nespokojí s jediným a trvalým nastavením.

                

Testovací metodika, návod k použití interaktivních grafů

Metodika testování

Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm alespoň týden běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň částečně zahoří a ustálí. Hlavně u monitorů s podsvícením CCFL je důležité začít měřit až po době záběhu a v den měření pak alespoň po hodině od zapnutí.

 

Většina měření je prováděna kolorimetrickou sondou i1 Display 3 Pro (v retailu přímo od X-Rite je označena jen jako i1 Display Pro), kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním nastavení. Používám metriku CIE94 a není-li řečeno jinak, srovnání je prováděno oproti standardnímu gamutu s D65 (sRGB, gamut je stejný také jako Rec. 709 či HDTV). Softwarem, který zpracovává výsledky ze sondy a také slouží jako generátor signálu, je ChromaPure.

Následuje zjišťování pozorovacích úhlů, barevného podání na testovacím obrazci, regulace jasu a hodnot kontrastu. K těmto účelům používám kromě zmíněného ChromaPure speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou práci na VUT vytvořil náš dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko). Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.

Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a 230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.

To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci se velmi pěkně pozorují např. problémy některých monitorů IPS s nejtmavšími odstíny.

Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.

Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této aplikaci zobrazím síť 5 × 3, v níž probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na hodnotu kolem 120 cd/m2 pro střed. Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny do grafického obrazce s příslušnou legendou.

Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255 (šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG – gray-to-gray). Tyto hodnoty jsou pro každý panel TN nejhorší, protože se krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není možné v takové míře použít OverDrive.

Za zapůjčení digitálního osciloskopu M525 děkujeme společnosti ETC.

X-Rite i1 Display 3 Pro byla zakoupena v OEM verzi u ChromaPure (USA)

Jak na interaktivní grafy 2.0

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox, Opera, Internet Explorer (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome.
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.

Rovnoměrnost podsvícení

Rovnoměrnost podsvícení

Jak jsem se těšil na relativně levný monitor s rovnoměrným obrazem, tak rychle mě Philips 272P4A z mého snu probral. Dokud nepřepnete na SmartUniformity, tak se jedná o celkem průměrný monitor s odchylkou kolem 13 % (nejhůře v nějakém rohu asi 25 % oproti středu). Jakmile do režimu SmartUniformity přepnete, tak se firmware s řídící elektronikou pokusí slabší podsvit v rozích vykompenzovat tak, že najednou okraje svítí až o 30 % více než středové partie a rovnoměrnost je tak paradoxně horší než bez této úžasné funkce.

I kdybyste natrefili na kus, kde to funguje lépe, tak je tu další zádrhel – Philips má SmartUniformity nikoli jako funkci někde bokem, ale jako celý předdefinovaný režim. Tedy včetně nativního (širokého) gamutu. Na kombinaci SmartUniformity s režimem sRGB tak můžete zapomenout.

Monitor je sondou i1 Display 3 Pro přezkoumán v patnácti kontrolních bodech a hodnotíme jak průměrnou odchylku od průměrné naměřené hodnoty podsvícení (120 cd/m²), tak odchylku maximální. To je kritérium snad ještě podstatnější, protože pokud vám na v průměru docela rovnoměrně podsvíceném monitoru jeden roh či jedna strana třeba oproti středu skoro svítí velmi málo, může to být rušivé při sledování filmů či her a práci znesnadňující při editaci fotek, videa či obecně práci s grafikou.

 

Pro lepší ilustraci rovnoměrnosti podsvícení jsme pomocí interpolace z hodnot v měřících bodech vytvořili také jakési mapy podsvícení. Pokaždé platí stejná legenda, kterou lze ve stručnosti vysvětlit takto: obrazovka pokrytá z drtivé většiny bílou či velmi světle žlutou barvou se dá označit za rovnoměrně podsvícenou, nádechy světle zelené už jsou odchylky, které mohou být pro profesionální grafiky neakceptovatelné, tmavě zelené či dokonce zelenomodré plochy už jsou tak velké odchylky podsvícení, že je velmi snadno zpozorujete i necvičeným okem. Stačí jakákoli jednolitá barevná plocha a tmavý roh (typicky) působí, jakoby byl vyveden jinou, o několik odstínů tmavší, barvou.


Philips 272P4APJKHB/00, SmartUniformity Off, 120 cd/m²


Philips 272P4APJKHB/00, SmartUniformity On, 120 cd/m²


Dell UltraSharp U2515H, 120 cd/m²


BenQ BL3201PT, 120 cd/m²


Acer S277HK, 120 cd/m²


Asus PB279Q, 120 cd/m²

AOC p2370Sh, 120 cd/m²


Samsung S23C650D, 120 cd/m²


LG 25UM65, 120 cd/m²


Eizo Foris FS2434, 120 cd/m²

LG 24MP76HM, 120 cd/m²


Dell UltraSharp UP2414Q, 120 cd/m², Uniformity On


Dell UltraSharp UP2414Q, 120 cd/m², Uniformity Off


Asus PQ321QE,120 cd/m²


BenQ BL2710PT, 120 cd/m² 


Acer K272HU, 120 cd/m²


NEC MultiSync EA274WMi, 120 cd/m²


Dell UltraSharp U2713HM, 120 cd/m²


Eizo EcoView EV2736WFS, 120 cd/m²


Fujitsu P27T-7 LED, 120 cd/m²


HP ZR2740w 2012, 120 cd/m²


Samsung S27B970D, 120 cd/m² 


HP ZR2740w 2011, 120 cd/m²


Samsung SyncMaster S27A850D, 120 cd/m²

BenQ GW2320, 120 cd/m²

Dell UltraSharp P2414H, 120 cd/m²

BenQ PG2401PT, 120 cd/m², Uniformity On


NEC MultiSync P241W, 120 cd/m², Uniformity=5

NEC MultiSync P232W, 120 cd/m², Uniformity=5


NEC MultiSync P232W, 120 cd/m², Uniformity Off


HP Z24i, 120 cd/m²

Asus PB248Q, 120 cd/m²


BenQ BL2411PT, 120 cd/m²


NEC MultiSync EA244WMi, 120 cd/m²


Dell U2412M A04, 120 cd/m²

Eizo Foris FG2421, 120 cd/m²


NEC EA294WMi, 120 cd/m²


Philips 298P4, 120 cd/m²

Asus PA249Q, 120 cd/m²


Acer H226HQL, 120 cd/m²

NEC MultiSync EA224WMi, 120 cd/m²

Philips 227E3QPH, 120 cd/m²


Dell UltraSharp U2412M, 120 cd/m²


HP ZR2440w, 120 cd/m²


Samsung SyncMaster S24A850DW, 120 cd/m²


iiyama ProLite X2485WS, 120 cd/m²

Asus PA248Q, 120 cd/m²


Philips Gioco 3D 278G4DHSD, 120 cd/m²


AOC i2757Fm, 120 cd/m²


BenQ GW2460HM, 120 cd/m²


Philips 241P4QPYK, 120 cd/m²


LG IPS237L, 120 cd/m²

Eizo Foris FS2333, 120 cd/m²


Samsung T27B550, 120 cd/m²


LG Flatron IPS235V, 120 cd/m²


Asus PA238Q, 120 cd/m²


Eizo FlexScan EV2335W, 120 cd/m²


HP ZR24w, 120 cd/m²


Asus PA246Q, 120 cd/m²


BenQ XL2420T, 120 cd/m²


Samsung UE32D5500, 120 cd/m²

 

Barevné odchylky (dE, CIE94)

Barevné odchylky

Barevné odchylky zjišťujeme pomocí kolorimetrické sondy i1 Display 3 Pro a softwaru ChromaPure. V grafu je zastoupena nejlepší hodnota (nejnižší odchylka) zaznamenaná v některém z předvolených režimů (někdy sRGB, někdy 6500K apod.) a případně s pomocí přiloženého barevného profilu od výrobce (pomůže-li).

 

Podrobněji o barevných odchylkách v další kapitole. Zde jsou jen nejlepší výsledky v jednom z režimů předpřipravených od výrobce. Obecně platí, že barevná odchylka dE (CIE94) pod hodnotu 5 se dá považovat za dobrou (běžný uživatel monitoru – kancelář, hry), hodnoty okolo 2 a nižší pak za velmi dobré (grafika). Odchylky kolem čísla 8 už znamenají viditelně odlišné barvy a nad 10 jsou již velmi nevyhuvující (obsah vidíte barevně jinak, než jak zamýšleli jeho tvůrci a naopak – na takovém monitoru upravená fotka nemusí být na přesnějších (vůči standardu) zařízeních zobrazena tak, jak jste chtěli).

Barevné odchylky, gama a škála šedé detailně

 

Tovární nastavení

Výchozí nastavení monitoru je takovou tou klasikou předvádějící celý barevný rozsah a nehledící na nějaké standardy.

 Vysvětlení reportu gamutu a barevných odchylek: v horní tabulce vidíte barevné odchylky (dE) pro tři primární barvy, tři sekundární a bílou. Hodnota dE by měla být co nejnižší, dE > 5 už znamená většinou znamená pouhým okem odlišitelnou odchylky od standardu. Pod tabulkou se nachází klasický barevný diagram CIE 1931. Zatímco pozice čtverců patří optimálnímu umístění barev v diagramu, kolečka patří naměřeným hodnotám a graficky máte znázorněnu odchylku. Pokud na obrázek klepnete, uvidíte i graf odchylek luminance jednotlivých barev – tento rozměr není v klasickém diagramu CIE 1931 (xy) zobrazen. U monitorů s podsvitem bývá zpravidla luminance modré přehnaná a naopak u červené nedostatečná.  

Červená složka je u tohoto typu podsvitu bez nějaké korekce obvykle potlačena a nejinak je tomu v případě 272P4A:

 
  
 

Režim AdobeRGB

Režim AdobeRGB je přednastaven takřka perfektně, problémem je jen příliš studená bílá a škála šedé.


 

 

Režim sRGB

Předdefinovaný režim sRGB je jedinou možností, kterak dosáhnout ořezu na standardní gamut. Současně musíme říct, že tohle Philips zvládl dobře a i věrnost barev je skvělá. Ale – přepnutí do sRGB vám vnutí jas 330 cd/m² a podle komunikace se zástupcem MMD to prý není chyba, ale vlastnost (s odvoláním na standard – ach můj bože).


 

 
  
  

 

Gamut (barevný rozsah), srovnání se standardem

Gamut

Gamut si ukážeme opět ještě formou diagramu, o němž jsme debatovali. Na diagramech s barevným rozsahem jsme s Adamem Vágnerem notně zapracovali a nejenže máme (doufejme) přesnější diagram pro CIE 1931, ale nově je tu také modernější CIE 1976 (CIE LUV). Hodnoty jsme zanášeli do bitmap z japonských stránek ColorAC.

Philips 272P4A v režimu AdobeRGB:

Philips 272P4A v režimu sRGB:


Dell UltraSharp U2515H (Standard):

BenQ BL3201PT (Standard):

Acer S277HK v továrním nastavení:


Asus PB279Q v režimu sRGB:

LG 25UM65 v továrním nastavení (režim Custom):

Eizo Foris FS2434 v režimu Web/sRGB:

LG 24MP76HM ve výchozím režimu:

Dell UltraSharp UP2414Q v režimu AdobeRGB:

Asus PQ321QE v režimu sRGB:


Dell UltraSharp U2713HM v režimu sRGB:

BenQ PG2401PT v režimu Standard:

BenQ PG2401PT v režimu sRGB:

BenQ BL2411PT v režimu sRGB vs. sRGB:

NEC MultiSync EA244WMi (Native + Standard) vs. sRGB:

Acer H226HQL vs. sRGB, CIE 1976:

 

Asus PA249Q (sRGB) vs. sRGB a AdobeRGB:

Asus PA249Q (Standard) vs. sRGB a AdobeRGB:

Asus PA249Q (AdobeRGB) vs. sRGB a AdobeRGB:

Kontrast, úroveň černé, slévání barev

Kontrast

V jediném grafu kontrastního poměru najdete maximální naměřenou hodnotu tzv. statického kontrastu. Nepočítáme tedy poměry mezi různými obrazovkami, jako to dělá marketing výrobců pro nesmysl zvaný dynamický kontrast. O tom, jak je kontrast stabilní, pak hovoří srovnání kontrastního poměru při jasu 120 120 cd/m² a pak při minimálním nastavitelném jasu. Druhé srovnání samozřejmě neberte jako přímé: zatímco u některých monitorů pod 120 cd/m² jas už nesnížíte, jinde jde i s CCFL pod 40 cd/m2 (NEC P241W) a jinde dokonce pod sondou měřitelné hodnoty (např. Eizo EV2335W, bílá kolem 2 cd/m2, černá měřitelná až při jasu od 2 %).

Kontrastní poměr se drží kolem 1050:1, v kalibrovaných režimech (níže jako příklad AdobeRGB) pak zhruba na 900:1.

   

   

Úroveň černé

Úroveň černé měříme jak při jasu 120 120 cd/m², tak při minimálním jasu. Důležitý aspekt pro milovníky nočních filmů podobně jako kontrast favorizuje VA nad IPS. U EcoView EV2736W lze jas regulovat tak nízko, že jas černé není sonda i1 Display Pro schopna změřit.

Slévání barev

Slévání barev taktéž zkoušíme na testovacích obrazcích LCD testeru od Jirky Švece, tam také počítáme počet nerozlišených (slitých) čtverečků odstínů černé/šedé (K), červené (R), žluté (Y), zelené (G), zelenomodré (C), modré (B) a fialové (M). Ideálně by monitory měl ve svém sloupečku mít na střídačku 0 (= rozliším i nejtmavší odstíny) a 255 (= rozliším i nejsvětlejší odstíny).

 

  Philips 272P4A Eizo EcoView EV2736W Fujitsu P27T-7 LED Dell UltraSharp U2713HM NEC MultiSync EA274WMi HP DreamColor Z27x NEC MultiSync EA294WMi
slévání barev – K 1 3 5 3 4 3 2
slévání barev – K 254 254 254 254 254 254 253
slévání barev – R 1 2 2 1 2 2 2
slévání barev – R 255 255 254 254 255 254 254
slévání barev – Y 0 1 2 1 1 1 1
slévání barev – Y 255 255 255 255 255 254 254
slévání barev – G 0 1 2 1 1 1 1
slévání barev – G 255 255 254 255 254 254 254
slévání barev – C 0 1 2 1 1 1 2
slévání barev – C 255 254 254 254 254 255 254
slévání barev – B 1 2 2 2 2 2 2
slévání barev – B 254 253 254 253 255 253 254
slévání barev – M 0 1 2 1 2 1 2
slévání barev – M 255 254 254 254 254 254 254

 

Odezva

Odezva

Odezvu měříme pomocí osciloskopu a software od ETC a vždy při maximálním jasu. Jen tak jde alespoň většina hodnot odečíst, v některých případech ale nepomáhá ani změna měřítka. Pár dříve testovaných monitorů je v některých případech trochu poškozeno (nebo naopak vylepšeno) odečtením hodnoty přímo z měření programu od ETC. Je třeba ručně nastavit hodnoty podle standardu VESA (ukázka je na přechodu bílá-černá-bílá) a počítat s naznačenými 10 %. Dále se naše výsledky mohou odlišovat také tím, že pokud monitor vykazuje použití OverDrive, bereme hodnotu odezvy až na sestupu (či naopak vzestupu na opačné hraně) křivky vychýlené OverDrive (a nikoliv už před ní).

Níže můžete vidět už rovnou sečtené hodnoty rise + fall, tabulka zájemcům ukáže distribuci času mezi náběžnou a sestupnou hranu signálu. Přechod 0–255–0 znamená černá–bílá–černá, 0–50–0 potom černá–šedá–černá, 75–180–75 šedá–šedá–šedá a 127–255–127 pak šedá–bílá–šedá. Měli bychom tak mít políčeno jak na pomalé monitory s matricí TN, tak VA či IPS.

 

Zpracování urychlení odezvy je u 272P4 skvělé – tedy plně pod kontrolou uživatele ve čtyřech stupních (včetně úplného vypnutí). Snadno si tak nastavíte, co vám vyhovuje a zrovna s odezvou ve hrách jsem problém určitě neviděl.

0-255-0:

   

0-150-0:

  

127-255-127:

  

75-180-75:

  

75-180-75, Fast:

 

75-180-75, Fastest:

    

Tabulkové srovnání odezvy s už otestovanými monitory:

  Philips 272P4A Eizo EcoView EV2736W Fujitsu P27T-7 LED Samsung S27B970D Samsung SyncMaster S27A850D HP DreamColor Z27x Acer K272HU
odezva 0–255 (rise) [ms] 12 9 9 13 14 12 11
odezva 0–255 (fall) [ms] 9 8 11 8 14 9 10
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] 21 17 20 21 28 21 21
odezva 0–150 (rise) [ms] 18 8 8 15 10 10 8
odezva 0–150 (fall) [ms] 6 7 8 5 9 6 7
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] 24 15 15 20 19 16 15
odezva 127–255 (rise) [ms] 8 12 7 12 10 10 9
odezva 127–255 (fall) [ms] 16 8 11 13 10 12 9
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] 24 20 18 25 20 22 18
odezva 75–180 (rise) [ms] 14 9 8 7 10 9 7
odezva 75–180 (fall) [ms] 15 9 9 8 11 9 8
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] 29 17 17 15 21 18 15

 

Do grafů jsem zanesl vždy jen celkový čas odezvy (rise + fall):

Pozorovací úhly a monitor v noci

Monitor v noci

V noci to s 272P4A není vůbec zlé  – tedy pokud náhodou nechcete sRGB, těch 330 cd/m² by vypálilo váš stín na zdi. IPS (resp. AHVA) glow je dost potlačený a vadit budou jen přece jen ne až tak strašné průsvity. Zdroj se jevil jako bezhlučný.

   

Pozorovací úhly

Jiný glow, jiné vrstvy a trochu jinak chovající se obraz z různých úhlů oproti dosud testovaným H-IPS/AHVA.

  

    

   

Referenční výsledky

Našel jsem si několik tapet zastupujících různé situace a kompletní srovnání učinil pro S-PLS Samsung S24A850DW, H-IPS HP ZR2740w a BenQ XL2420T zastupující matrici TN (Twisted Nematic). Díky Samsungu UE32D5500 jsem mohl doplnit konečně nějakého zástupce VA.

Musíte mi prominout, že jsem při focení pozorovacích úhlů ještě nevěděl o tom, že režim Film nakonec dokáže zajistit vcelku normální obraz a při srovnání pozorovacích úhlů se soustředit jen na změny a ne na ten který snímek absolutně (přesaturované barvy z kolmého pohledu způsobují, že při ztrátě kresby z úhlu začne fotka teprve vypadat normálně). V každém případě musím říct, že na VA má UE32D5500 pozorovací úhly dost nadprůměrně dobré, k vypranosti barev dochází až z ostřejšího pohledu. Slévání tmavých odstínů v černou z kolmého pohledu, neduh všech VA, bohužel platí i u UE32D5500.

 

U ZR2740w jsem neúmyslně nastavil trochu ostřejší úhly (nemám na to přesné testovací podmínky a rozdíly jsem viděl až při skládání v bitmapovém editoru), přesto je myslím dobře vidět to hlavní – jak u IPS, tak u PLS dochází jen k velmi malému barevnému a kontrastnímu posunu i při pohledu z ostřejších úhlů.

Zato na BenQ XL2420T jsem byl při pozicování fotoaparátu (pohledu) ještě mírný, přesto vidíte velice rychlou a v inverzní podání ústící změnu při pohledu zespoda (shora to není tak strašné a výsledek je jen o něco horší než ze strany). Ale i při pohledu ze strany vidíte už po pár stupních ztrátu kontrastu a blednutí sytějších odstínů i pleťovek, při pohledu ještě více ze strany je už ztráta kontrastu velice citelná.

Ještě jednu věc vezměte před prohlížením následujících složenin fotografií v potaz: ne vždy se podařilo vyvážit bílou tak, aby fotka odpovídala přesně tomu, co jsem viděl. Nehodnoťte tedy rozdíly mezi čelními fotografiemi napříč matricemi, ale hodnoťte velikost změny právě oproti čelnímu (kolmému) pohledu na obrazovku při pohledu z jiných úhlů.

IPS-like IGZO Sharp (Asus PQ321QE)

   

   

  

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

Abyste nemysleli, že s omezenými pozorovacími úhly XL2420T (TN) maluju čerta na zeď, podívejte se ještě na následující příklad. V něm se snažím dívat na bílou plochu z typického posezu na kancelářské židli zhruba ze vzdálenosti natažené ruky s kolmým pohledem asi někam do výšky horní vodorovné linky.

TN na tom také může být ale o trochu lépe, více v kapitole Pozorovací úhly (+ Magic Angle) v recenzi Samsungu T27B550.

Dodatek: VA off-centre color/contrast shift

Jev zvaný off-centre contrast/color shift u VA najdete demonstrován třeba v už starším testu 17 LCD monitorů (odkaz vede na příslušnou kapitolu, pod nadpisem Další demonstrace off-centre contrast shift u VA najdete popis problematiky) a je vidět i na těchto dvou sadách fotek 24″ monitoru s A-MVA (Philips 241P4QPYK). Druhá série je pořízena jen z mírně posunutého úhlu. Matrice VA vinou tohoto není považována za vhodnou pro náročnější úpravu fotografií.

Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly 
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly



Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly

 

Regulace jasu, spotřeba (příkon)

Regulace jasu

U monitorů pro grafiky není regulace PWM ničím výjimečným, ale vzhledem k tomu, že 300 Hz se nedá považovat za bezpečně flicker-free pro veškerou populaci, tak má Philips další body dolů. Kdyby třeba od NECu opisoval správně, tak by si všiml, že tam už se PWM jede v řádu kHz.

100% jas:

 

90% jas:

 

50% jas:

 

 
 
10% jas:

 
 

 0% jas:

   
 

Jas bílého bodu je měřen vždy uprostřed monitoru a vždy až po jeho dostatečném zahřátí. Ponechán je jak nativní kontrast, tak výchozí (tovární) režim a barevný profil.

 

 

Spotřeba (příkon)

Pro měření příkonu monitoru využíváme zásuvkový wattmetr FK Technics a běžná krajinná tapeta znamená obrázek číslo 6 ze sady tapet Hamada Darwishe pro Windows Vista.


Verdikt a doporučení  

  

Verdikt a doporučení

Jak jsem se těšil na relativně levný monitor s rovnoměrným obrazem, tak rychle mě Philips 272P4A z mého snu probral. Dokud nepřepnete na SmartUniformity, tak se jedná o celkem průměrný monitor s odchylkou kolem 13 % (nejhůře v nějakém rohu asi 25 % oproti středu). Jakmile do režimu SmartUniformity přepnete, tak se firmware s řídící elektronikou pokusí slabší podsvit v rozích vykompenzovat tak, že najednou okraje svítí až o 30 % více než středové partie a rovnoměrnost je tak paradoxně horší než bez této úžasné funkce.

I kdybyste natrefili na kus, kde to funguje lépe, tak je tu další zádrhel – Philips má SmartUniformity nikoli jako funkci někde bokem, ale jako celý předdefinovaný režim. Tedy včetně nativního (širokého) gamutu. Na kombinaci SmartUniformity s režimem sRGB tak můžete zapomenout.

 

Přepnutí do režimu AdobeRGB vám zajistí takřká přesné pokrytí tohoto gamutu i nastavení většiny barev. Trochu mimo je jen barevná teplota šedé a bílé, která jde jako obvykle trochu do modra. V režimu sRGB je správně oříznut gamut, barevné nastavení je takřka superpřesné a také teplota barev už docela sedí. Jenže i tady se ne úplně dobře uvažovalo. Takže pokud si chcete užít tento superpřesný zkalibrovaný profil sRGB, budete muset koukat na bílou o hodnotě 330 cd/m2, tedy plný jas. Z Philipsu mi odpověděli něco ve smyslu, že by to přece nebyl sRGB, kdyby mohl uživatel hýbat s jasem. Smutné.

Coby kdyby…

Těšil jsem se na to, že budu moct napsat stručný verdikt plný superlativů. Vždyť, co bych taky chtěl? Za 17 000 Kč tu mám přece 27″ monitor s výbornými pozorovacími úhly, polohováním, spoustou funkcí a portů, tovární kalibrací barev, gamuty sRGB i AdobeRGB i kompenzací nerovnoměrnosti podsvitu.

Jenže jak to všechno vypadá na papíře úžasně, tak to Philips v praxi řekl bych až nehezky nedotáhl nebo dokonce pokazil. Tím, že funkce SmartUniformity udělá víc škody než užitku, tak tu máme 1440p widegamut za zhruba stejnou cenu jako letitý Dell U2713H. A ten má lepší ovládání, tříletou záruku s on-site NBD a netrpí na nesmysly jako sRGB fixně na 330 cd/m2. Philips 272P4A má proti němu v podstatě jen lepší možnosti kontroly urychlení odezvy (OverDrive), stínítko přímo v balení a kombo webkamerka/mikrofon/reproduktory. No a pokud někdo opravdu potřebuje to, s čím měl Philips 272P4A ohromit, tak bude muset těch skoro 10 000 Kč na Eizo CS270 připlatit.

 

 

Philips Brilliance 272P4APJKHB

Plusy / mínusy
  matrice AHVA (pozorovací úhly)
  tovární kalibrace barev
  stínítko v ceně
  pokrytí jak AdobeRGB, tak sRGB
  kontrola nad OverDrive, nastavení RGBCMY
  obraz ze dvou vstupů (PIP, PBP)
  polohovatelný stojan
  kamerka, mikrofon, reproduktory
  USB hub verze 3.0
  stabilní kontrast
  potlačený IPS (AHVA) glow
  regulace jasu od 53 do 375 cd/m²
  podporuje 24 Hz
  rozlišení 2560 × 1440 px na 27″ úhlopříčce 
  polomatná antireflexní vrstva
  režim SmartUniformity nepomáhá (spíš naopak)
  nerovnoměrné podsvícení, prosvítání v rozích
  regulace jasu přes PWM a zhruba na 300 Hz
  sRGB jen s vysokým jasem
  tlusté rámečky okolo displeje
  stojan není moc pevný, nemá aretaci
  nedobré ovládání skrze OSD
Cena 16 770 Kč (vč. DPH)

 

Graf ceny produktu Philips 272P4APJKHB poskytuje server Heureka.cz

Ohodnoťte tento článek!