HDR na plné pecky. Philips uvede 43″ 4K monitor s podporou DisplayHDR 1000 a Ambiglow

19

V posledních dnech jsme tu měli monitory s podporou HDR nesoucí certifikace DisplayHDR 400 a DisplayHDR 600 – což jsou loga, která by měla garantovat určité standardní vlastnosti požadované pro HDR monitor. Shodou okolností se po předchozích epizodách (s 32″ 144Hz modely AOC a BenQ a DisplayHDR 600 obrazovkou od HP) vynořil také monitor, který konečně nese HDR výbavu v plné palbě a dosahuje tak na nejvyšší známku s logem DisplayHDR 1000. Jde o obrazovku od firmy Philips a potěší ty, kdo preferují ty největší úhlopříčky.

Philips už poměrně dlouho nabízí PC monitory se 40″ úhlopříčkami, které už dlí na pomezí s televizemi. Obrazovka Philips Momentum 436M6VBPAB je z tohoto rodu: jde o monitor s diagonálou 42,5 palce (108 cm). Používá panel A-MVA s rozlišením 3840 × 2160, díky čemuž dosahuje nadstandardní statický kontrast 4000:1. Odezva je na papíře 4 ms pro přechod šedá-šedá a monitor také umí adaptivní obnovování s technologií FreeSync – ovšem jde o panel se standardními frekvencemi, takže maximum je 60 Hz a pravděpodobně není podporováno LFC. Rozsah frekvencí na 4K monitorech bývá obvykle 40–60 Hz, zatímco pro LFC by bylo třeba alespoň 30–60 Hz. Monitor má ještě podle prospektu mít nízký input lag nebo nějaký „game mode“, který ho snižuje.

Philips Momentum 436M6VBPAB
Philips Momentum 436M6VBPAB

HDR naplno s 1000cd/m² jasem

Hlavním tahákem je zde však podpora HDR obrazu, která je jak již bylo nadhozeno certifikována na standard DisplayHDR 1000. To znamená, že LCD dokáže špičkově vydat z matrice jas až 1000 cd/m². Typický maximální jas – tedy takový, který je udržitelný nejen krátkodobě – má dosahovat až 720 cd/m², což představuje dvojnásobek obvyklé hodnoty u těch jasnějších LCD dneška. Podsvícení je neblikavé z bílých LED. Pro dosažení takto vysokého jasu v HDR a zároveň vysokého kontrastu by zřejmě mělo být použito lokální stmívání (tzv. local dimming) podsvícení, ale nevíme, na kolik separátních zón je pro tento účel panel rozčleněn. Intenzita podsvícení se jinak také podepsala na spotřebě, Philips uvádí typický příkon 162 W (což je doufám při těch zhruba 700 cd/m² a ne na nějaké nízké hodnotě pro kancelářské použití).

Panel má pro potřeby HDR také rozšířený gamut, což standardy DisplayHDR 600 a 1000 vyžadují. Podle Philipsu tento monitor pokrývá 97,6 % barevného prostoru DCI-P3. Barvy jsou 10bitové (1,07 miliardy odstínů), přičemž nativní rozlišení panelu je 8bitové, zbylé dva bity navíc dělá dithering (FRC). Obrazovka má úpravu Anti-Glare 3H.

philips-momentum-436m6vbpab-04Philips tento monitor dodává s nožičkovým stojanem a asi nepřekvapí, že u něj chybí nastavení výšky nebo dokonce pivot. Ovšem je zachována možnost upravit náklon v rozsahu -5 až 10 stupňů a v záloze je možnost instalace do VESA držáku s roztečí 200 × 200 mm. Uvnitř jsou integrované 2 × 7W reproduktory s logem DTS Sound a také dvouportový rozbočovač USB 3.0. Jako výstupy pak má Momentum 436M6VBPAB jedno HDMI 2.0, DisplayPort 1.2, mini DisplayPort a konečně USB-C. Lze ho tedy připojit i tímto portem (typicky k notebooku), ale takové zařízení ucházející se o čest monitor živit obrazem musí na svém portu USB-C podporovat alternativní režim DisplayPort. Ve specifikacích jsem bohužel nikde nenašel, zda je podporováno HDCP 2.2 pro přehrávání Ultra HD Blu-Ray a podobně chráněného obsahu. Je však podporováno HDMI-CEC a dálkové ovládání.

Ambiglow: inteligentní iluminace

Philips Momentum 436M6VBPAB má jinak ještě jednu specialitu: funkci Ambiglow, podobnou technologii Ambilight u televizí. Pokud jste o ní ještě neslyšeli, spočívá v osazení barevných LED na zadní stranu obrazovky a ty pak vrhají na stěnu či prostor za obrazovkou barevnou iluminaci. Vtip tohoto nápadu a rozdíl oproti notně provařených dekorativních RGB LED v herních počítačích a perifériích je, že Ambiglow reguluje odstíny těchto LED podle aktuálně ukazovaného obrazu, takže třeba u filmů (nebo her) tento osvětlovací podkres ladí se scénou a může tak umocňovat její efekt.

Efekt Ambiglow osvětluje pozadí barvami odpovídajícími zobrazované scéně
Efekt Ambiglow osvětluje pozadí barvami odpovídajícími zobrazované scéně

Kdy se monitor Momentum 436M6VBPAB bude u nás dát koupit, zatím nevíme. Také cena tím není zatím známá, vzhledem k výbavě a velikosti ale nemůže být vyloženě nízká. Takto velké obrazovky se u nás dají pořídit okolo 20 tisíc korun, ale Ambiglow a „prémiová“ úroveň podpory HDR obrazu, kladoucí netriviální nároky na podsvícení, si asi vyberou nějakou daň navíc.

Aktualizace: v obchodech příští měsíc, cena nakonec vysoká nebude

Web TFT Central přinesl k tomuto monitoru další informace. Podle údajů prý získaných přímo v Philipsu by mělo stmívané podsvícení používat 32 zón a rozšířený gamut je realizován filtrem na bázi kvantových teček (což lze obecně očekávat, je-li využito podsvícení bílými LED), ovšem ještě v kombinaci s dalšími barevné pokrytí vylepšujícími přídavky. Režim Low Input Lag má snižovat latenci ze zhruba 31 na 21 ms. Uvádí také, že rozsah FreeSync je 48–62 Hz. Philips údajně tento monitor mimo jiného zamýšlí pro hráče na konzolích, které nyní HDR a rozlišení 4K podporují a v případě Xboxů je možné použít i FreeSync.

Doporučená cena pro Momentum 436M6VBPAB je 799 € a v Evropě se má začít prodávat v květnu, s širší dostupností poté v červnu. Osm set eur vychází v korunách na oněch zmiňovaných dvacet tisíc a doporučená česká cena dle českého zastoupení Philipsu/MMD tomu odpovídá, má činit 20 289 Kč. Takže úvaha o vyšší ceně se nakonec naštěstí nesplnila.

HDR na plné pecky. Philips uvede 43″ 4K monitor s podporou DisplayHDR 1000 a Ambiglow

Ohodnoťte tento článek!
4.2 (84.62%) 13 hlas/ů

19 KOMENTÁŘE

  1. Moc nechápu, proč uvádějí nová zařízení s „obyčejným“ HDR a HDMI 2.0, namísto HDR10+ a HDMI 2.1, kde by šlo využít i ALLM.
    BTW, 40″ je bez prohnutí už docela obtížně použitelné jako monitor. A bohužel 99% velkých monitorů, které jsou prohnuté, má jen rozlišení 3440×1440.

    • Protože specifikace HDMI 2.1 byla dokončena teprve nedávno a vývoj produktů chvíli trvá. Navíc výrobci mohou implementovat některé funkce z 2.1 i do produktů s 2.0 (např. letošní TV Samsung, které umí variable refresh rate).
      K čemu HDR10+, když ho Windows neumí?

        • No vždyť jo, teprve půl roku. Od té doby můžou výrobci pracovat na implementaci, ale pak ještě musí projít testy, které se neuvolňují souběžně se specifikací.
          HDR10+ není otevřený formát narozdíl od HDR10, nemůžeš ho jen tak vzít a naimplementovat.

  2. Neslo by, kdybys zacal pouzivat oznaceni UHD (UltraHD) namisto nespravneho 4K?
    Lidi by se meli naucit to oznacovat spravne a bylo by dobre delat k tomu v clancich osvetu a ne pokracovat ve zmateni.

    Jinak nic pro me, chtel bych 50″ monitor misto TV.

    Jinak, jak tu pise, ze 8bit+FRC na nic, tak nesouhlasim. Treba EIZO ma v kancelarske rade 6bit+FRC a temer to neni poznat od nativnich 8bit. Samozrejme 6bit je proste z principu spatne. Na vetsinu veci mimo profesionaly staci v pohode 8bit a to FRC je proste neco malo navic, co vyrobce skoro nic nestoji.

        • paradoxně „nedostatečnost monitoru“ může způsobit že nevidíš přechody s 8bit barvami. na monitoru se 100% DCI-P3 8-bit monochromatický přechod vidíš každou jednu barvu jako schod. Na starším vybledlém 6bit+2bit TN, který nepokrývá ani sRGB to dost splývá, pokud se nedívám hodně podrobně

        • Mozna je problem spis v konverzi tech barev softwarem. Co jsem videl nejake 10bit HDR ripy a zkousel jsem to prehrat pres bezne prehravace na 8bit panelu, tak ten barevny mapping evidentne nesedi. To nemuze byt podle mne jenom problem HDR neb 10bitu jako takovych…

      • Samozřejmě, že pomůže. Přesně k tomu FRC slouží. Není to tak kvalitní, jako hardwarová podpora panelu, ale barvy to rozdělí a člověk potom skutečně vidí další přechodové barvy (ony tam i fyzicky jsou – přechod mezi sousedními barvami trvá a než se dokončí tak frc zase flipne na druhou barvu).
        8bit+frc bude dlouho stačit a dost možná ani pokud budeš hledat banding, tak ho neuvidíš.

        • Presne tak, a ono nejenze staci 8bit + FRC, ale ono staci i jen cistych 8bit. Ve hrach neni sance poznat vic barev, mysleno v nestatickych scenach. Samozrejme profik na fotografii to uvidi.
          Chlapec totiz na 8bit svadi neco, za co muze nekvalitni monitor. Ono totiz neni vyjimkou, ze levne monitory naopak orezavaji barvy v honbe za dosazenim nizsi doby odezvy. To jsou pak totiz ty 1ms, 3ms apod.