Plynulost hry War Thunder s různými grafikami aneb velký průšvih SLI a CrossFire

0

Kdo jen trochu sleduje dění a různé testy ohledně grafických karet, ten určitě ví, že průměrné snímky za sekundu (či nedej bože jediné číslo reprezentující minimální fps) mu neřeknou o vnímaném výkonu grafické karty v 3D aplikaci (typicky hře) vše. Optimem je použití zachytávací karty a speciálního software (zatím asi jen Nvidia FCAT), ale i Fraps nabízí občas dostačující možnost – podrobný log jednotlivých frametimes (časů, kdy byl který snímek vykreslen).

Následující graf ukazuje průběh průměrné snímkové frekvence (avg. fps) v čase. Fraps tyto hodnoty loguje v diskrétních intervalech (po jedné sekundě), vyhlazení do spojité křivky je tedy určitou nepřesností.

Legenda: zelená – SLI dvou GTX 680, modrá – GTX 780 Ti OC, červená – R9 295X2 a černá – R9 290X (Uber mode).

Průměrné snímky změřené po sekundách ale neodhalí micro-stuttering (mikro-pocukávání), kvůli němuž může být hra vnímána jako neplynulá i při relativně vysoké průměrné snímkové frekvenci.

Na dalším grafu (právě z oněh frametimes) pak odshora dolů vidíte GTX 680 SLI, GTX 780 Ti OC, R9 295X2 a R9 290. Menší rozptyl modrých křivek znamená menší rozdíly v časech generování snímků a tedy menší míru micro-stutteringu. Tedy čím méně modré, tím lépe:


 

 
  


  


  

Všechna měření výše pochází z verze 1.14 a letání na náročné mapě Mozdok. Rozlišením je 3840 × 2160 px (4K) a je to zároveň smutný důkaz nepoužitelnosti (brutálního microstuttetingu ústící ve vjem daleko pomalejší hry) jak CrossFire, tak SLI (i přes v ovladačích aktivovaný frame metering). GTX 780 Ti OC předvádí také citelně menší míru MS než taktéž jednočipový Radeon R9 290X.

 

Pojďme ale od prestižního souboje o trůn mezi grafiky, co si možná někdo i koupí. A také na rozlišení 2560 × 1600 px, jehož o něco nižší sourozenec (2560 × 1440 px) se stává díky cenám 27″ IPS (směřují k 10 000 Kč s DPH) čím dál dostupnějším. Zde jsem si vzal na ukázku nejvýkonnější jednočipové karty v testu – referenční R9 290X přepnutý do režimu Über a GTX 780 Ti v OC verzi od Gigabyte. Druhá jmenovaná karta předvádí nepříjemné špičky jen občas, Radeon R9 290X pocukával celou jednu pasáž. 

 


 


 

Nakonec tu máme souboj o zcela plynulý zážitek ve Full HD a karty Radeon HD 7950 (červená v grafu níže) a GeForce GTX 760 (zelená). Obě karty jsou v referenčním provedení a neřešme teď, že v ceně GTX 760 je dnes výše taktované dvojče 7950 – R9 280. Zajímavější je, že ve zhruba stejné pasáži se vyšší rozptyl mezi jednotlivými snímky u Radeonu opakuje a průběh na základě frametimes je na GeForce o něco hladší. Tentokrát se ale dá říct, že mimo dvě až tři pro Radeon kritické pasáže je rozkolísanost fps na GeForce trochu horší.


 


 


 

Všechna podstatná naměřená data (ZIP, ~26 MB) si můžete stáhnout a použít na ně buď Fraps log prohlížeč 2.1 od havliho, či třeba FrapsCut od webwalkera. Fraps log prohlížeč 2.0.1 (3,3 MB, ZIP) i s připravenými některými daty z War Thunderu jsem umístil také přímo na naše FTP

Plynulost hry War Thunder s různými grafikami aneb velký průšvih SLI a CrossFire

Ohodnoťte tento článek!