Po dvou letech přichází highend Gigabytu – G1.Assassin 3. Co je nového?

0

Gigabyte na konferenci IDF 2013 ukázal hned několik novinek. Jednou z nich je nástupce highendové řady základních desek G1.Assassin, navržený speciálně pro procesory Ivy Bridge-E. Kolik nového přináší po dvou letech od uvedení druhé generace?

 

Třetí generace je určena pro nejnovější highend procesory od Intelu, tedy produktovou řadu Ivy Bridge-EP. Na trhu již sice je nejnovější architektura Haswell, ale vlajkové lodě Intelu se obměňují pomaleji než střední třída produktů. Deska je osazena socketem pro LGA 2011 a čipsetem X79.

G1.Assassin 3 celkový pohled

Celkový pohled na základní desku (Zdroj VR-Zone)

Základním deskám byl ponechán jejich výrazný zeleno-černý design typický pro předchůdce. Na rozdíl od nich, ale nemá chladič čipsetu tvar zásobníku nábojů, ačkoliv si v něm lze představit pás s náboji. Vzhledem k tomu, že na desce chybí odvaděč tepla (heatsink) na napájecí kaskádě, je pravděpodobně ještě v procesu vývoje.

O regulaci napájení se stará desetifázový regulátor napětí s plně digitální kontrolou od firmy International Rectifier. Deska je osazena kvalitními solid state kondenzátory a nese označení Ultra Durable 5. 

G1.Assassin 3 disponuje osmi sloty pro paměti DDR3 s podporou čtyřkanálového zapojení, jež platforma LGA 2011 umožnila jako první vůbec. K desce připojíte až deset úložných zařízení skrze rozhraní SATA 6 Gb/s. Starost nebudete mít ani o nedostatek slotů PCI-express: jsou zde čtyři plnohodnotné sloty PCI-e 3.0 pro zapojení jakéhokoliv grafického řešení (jak 4-way SLI, tak Quad CrossFireX).

Výčet specifikací

Důležitou inovací oproti předchůdci je přidání čtyřprocesorového zvukového čipu – je jím Creative Sound Core3D. G1.Assassin 3 je také vybaven vnitřním zesilovačem na předním sluchátkovém výstupu, kontrolou rušení s kontrolní diodou a výměnným operačním zesilovačem (OP-AMP) po vzoru jiných výrobců.

Zvukový čip Creative

Standardní výbavou této cenové hladiny základních desek je karta Wi-Fi podporující nejnovější normu 802.11 ac. Zaujme dvojice gigabitových síťových karet, z nichž jedna bude Gigabytem propagovaná síťová karta Killer NIC. Na desce bude  dostatek portů USB 3.0 (čtyři na zadním panelu) a také modul Bluetooth verze 4.0. Na zvukový výstup zapojíte reproduktory v sestavení 7.1. V případě problémů si snadno poradíte se založním BIOSem.

Na zadním panelu se toho příliš nezměnilo…

Navzdory nedávnému vydání procesorů řady Ivy Bridge-EP se zatím mnoho výrobců do produkce základních desek pro tyto procesory nepustilo. Dosud máme informace pouze o pár modelech postavených na čipsetu X79 a povětšinou to budou spíše obnovené starší modely s nějakými drobnými zlepšeními. Ceny ani datum vydání G1.Assassin 3 na konferenci Gigabyte nezmínil a G1.Assassin je také jediným prozatím jediným inovovaným modelem z řady G1, kam patří ještě Killer a Sniper.

Zdroje: [VR-Zone], [WCFTech]

Po dvou letech přichází highend Gigabytu – G1.Assassin 3. Co je nového?

Ohodnoťte tento článek!

1 komentář

  1. To se dá/dalo očekávat. Mezigenerační nárůst výkonu již není tak výraný a mnohým stačí „staré“ PC, které je „jenom“ o 1/2 pomalejší než nové… Vždyť já jsem do února měl PC s Intelem E8600 a HD4780 a výkonově stále stačila i na nové hry při středním nastavení kvality. Co se týká aplikací typu office nebo i photohop, pak vůbec nemá smysl mluvit o tom, že by stroj nestačil. Když si ovšem někdo „nedávno“ pořídil např. Intel Core i7-2700 pak bude hodně váhat, jestli se mu vyplatí kupovat něco novějšího… No a co se týká firemního sektoru, pak tam je tendence přecházet na novější ještě menší. Vždyť ještě nedávno jsem v jedné firmě viděl stroje s pentiem a dokonce i s 486… Na to „100 let“ straré dosovské účetnictví jim to prý stačí… a na procházení po interneru a práci v Office taky… , i když musím říct, že už to bylo sakra pomalé, asi jsem zhýčkaný…

  2. Já vidím problém nejenom ve windows samotných, ale také v celkové situaci na trhu. Zákaznící dnes nemají žádnou motivaci kupovat nový hardware, protože si bez problémů vystačí s tím starším. Když se vrátím do minulosti a dob Pentia II nebo prvních Athlonů, tak každá nová generace přinesla velice výrazný posun ve výkonu. K  tomu se přidaly další verze operačních systémů, které vizuálně i výkonem posunuly práci na PC směrem kupředu a v neposlední řadě to byly i hry na PC a multimédia, která opět znamenala výrazný vizuální posun vpřed a hnací motor ke koupi nového hardware.

    Posledních pár let se ovšem výkon posunuje pouze v řádu procent (viz první výsledky Haswellu), nové verze OS nepřináší nic tak ohromujícího, aby to uživatele nutilo k přechodu na novější hardware a GPU v posledních letech také žádný dramatický posun nepředvedlo. Spousta lidí zůstává u svých Phenomů a Core Duo2 či prvních Nehalemů. Naopak všechna pozornost se přesunula k tabletům a smartfonům, které jsou vlastně takovými malými „počítači“.

    Jenže celý problém je zdá se hlubší než se zdá. Řekl bych že x86 architektura už naráží na své limity, Haswell už v podstatě navyšuje výkon pouze ve vektorech, díky novým instrukcím AVX a AVX2. AMD zase zkouší cestu v podobě HSA.

    V podstatě totéž platí GPU a současný způsob rasterizace. Velmi detailní scéna už vyžaduje takové množství trojůhelníků, že tento způsob zpracování přestává být efektivní a navýšení výkonu je neadekvátní vzhledem k velikosti die, počtu renderovacích pipelines a TMU a hlavně ceně. Dnešní higendové GPU potřebují poměrně hodně energie a to navzdory používání nižších a lepších výrobních procesů. Produkují také velké odpadní teplo a s tím souvisí i zvýšené nároky na chlazení. Vzpomeňme si jak vypadaly ve své době nejvýkonnější karty Voodoo 2 nebo Voodoo 3 ? Jaký měly ty karty chladič a jakou spotřebu energie.

    Všechny tyto jmenované architektury se pomalu ale jistě blíží svým limitům a stejně rychle se blíží i limity samotných výrobních procesů.

    Jak z toho ven ? Bude nejspíše potřeba dříve nebo později přejít na něco úplně nového, tak abychom mohli mohli mít CPU, které bude mít takty třeba jen 500MHz a výkon větší než Broadwell. GPU která budou pracovat na jiném principu než je klasická rasterizace ale přitom nabídnou 3D obraz o vysokém rozlišení. A pokud se k tomu přidá i „tahák“ v podobě povedeného software (OS, Hry, Multimédia) tak se zase může nastartovat ten „motor“ potřeby nákupu nového hardware pro zákazníka.

    Kdo to udělá a kdy to je otázka….

  3. Necudujem sa, ze klesaju predaje, ked takmer kazdy rok je novy socket a procesory pre starsi socket sa uz takmer nevyrabaju, a ak sa vyrabaju, tak su takmer tak drahe, ako porovnatelne procesory pre novy socket.

    Mam velmi dobru dosku pre socket 775, ale 4-jadrove procesory uz intel nevyraba pre ten socket, takze zvysit vykon mozem iba ak kupim 4-jadrovy procesor z bazaru.

    Ked budem potrebovat vyssi vykon, tak si kupim dosku aj procesor od AMD. AMD nemeni tak casto socket, takze upgrade je lacnejsi.

    A ak medzirocne narastie vykon o 10%, tak mnohym ludom stale staci core 2 duo.

  4. Lámete si hlavu, jak je to možné? Podívejte se na tablety/telefony/max. r. grafických karet (př. Xperia Z fullHD cca 5“) a pak před sebe, či na nabídku pc monitorů – ještě tápete???

  5. Veru tak, tiez ma riadne hneva ake s prepacenim srackove displeje su dnes este stale „standard“. Aj k voli tomu nemenim moj skoro 6 rokov stary notebook – IPS 1650×1050 na 15″ a C2D@2GHz. Pouzivam len Ubuntu takze vykon mi nechyba (na vypocty je predsa cluster). Novy book s aspon takym displejom je stale nadstandard a okrem uspory ~0.5kg vahy a +3h vydrze na baterky by mi nepriniesol ziadne zlepsenie „user experience“. Apple nemusim, ale uznavam ze ich produkty v ostatnych par rokoch priniesli relativne najviac zlepsenia uzivatelskeho konfortu. Intelacke ultrabooky su konecne aspon ako taka snaha/tlak na vyrobcov konecne nieco robit s rozmermi a displejmi, nie len stale chrlit rok co rok rovnako srackove notebooky s zivotnostou 2 roky.

  6. Veru tak, tiez ma riadne hneva ake s prepacenim srackove displeje su dnes este stale „standard“. Aj k voli tomu nemenim moj skoro 6 rokov stary notebook – IPS 1650×1050 na 15″ a C2D@2GHz. Pouzivam len Ubuntu takze vykon mi nechyba (na vypocty je predsa cluster). Novy book s aspon takym displejom je stale nadstandard a okrem uspory ~0.5kg vahy a +3h vydrze na baterky by mi nepriniesol ziadne zlepsenie „user experience“. Apple nemusim, ale uznavam ze ich produkty v ostatnych par rokoch priniesli relativne najviac zlepsenia uzivatelskeho konfortu. Intelacke ultrabooky su konecne aspon ako taka snaha/tlak na vyrobcov konecne nieco robit s rozmermi a displejmi, nie len stale chrlit rok co rok rovnako srackove notebooky s zivotnostou 2 roky.

  7. Intel si za to muže sám. Kdyby pokračoval v evoluci svých procesorů a nestagnoval aby si neodstřelil „konkurenci“ AMD tak by se to nemuselo stát. Prakticky co se nějak zlepšuje je jen spotřeba. Výkon nepatrně a hlavně trochu roste teplota.  Druhej kdo je na vině jsou výrobci softwaru. Na optimalizace se vyloženě sere stejně jako na nějaké inovace. Microsoft muže jít s těma svejma Windowsama do řitě. Prakticky od dob Win95 se skoro nic nezměnilo principiálně. (jen lepší optimalizace, pár funkcí i když některé dosti důležité, vzhled). MS pracoval na novém inovativním souborovém sytému který by absolutně přetransformoval Windows do něčeho nového ale bohužel vývoj se ukončil. Kdyby ne tak vám garantuji že nějakej Android a iOS by se mohli jít vysrat. StarDock by moc dobře věděl o čem mluvím. Co se týče her tak to MS vyloženě dal najevo když s plodil Xbox360 že na PC gaming ukazuje fakáče. Jakou mají dnešní hry grafiku vůči nárokům je neslýchané. Stará grafika co solidně běžela na 4 roky starém HW najednou potřebuje dnešní mainstream. Ano v grafice je zakomponovány blur, bloom a postprocesingové efekty které hru dopatlají a „zlepší“. Ale tyto efekty mají minimální vliv na výkon. Tedy jestli vůbec nějaký mají. Nový BioShock je toho dalším důkazem kterým je už ohromná sága. Nevidím důvod proč bych měl platit za software tedy v tomto případě hru která v minulosti dokázala jet na mnohem starším HW stejně jako na dnešním. V mém případě nemám ani chuť tu hru kvůli této drzosti piráti a hrát.

  8. Intel zaspal na vavrinech a spinka klidne dal. Dnes uz se v jeho tovarnach davno mely vyrabet procesory a SOC ARM. Odhaduji, ze Intel by mel dnes se svym naskokem, diky technologii, 50% trhu. Ale co je dulezitejsi. Vsechny fabriky by jely na 150%. 

  9. Pokud jsou zvěsti o 60% vytížení kapacity pravdivé tak by na tom, podle hrubého odhadu, Intel určitě netratil. Fixní náklady na ty továrny jsou určitě obrovské, většina z nich určitě není plně odepsaná. A i kdyby měl poloviční marži tak by to nebyl problém. Podle výsledků za Q1 2013 měl Intel gross profit margin 58%…

  10. Intel=x86/x64

    Je na tom postavená celá platforma (profi sféra) a tu bude chtít prosadit všude. Jestli Intel usnul na vavřínech, pak GF (AMD) jsou již po smrti. ARM není samospásný, bez x64 nemá smysl o něm vůbec uvažovat – tohle stéblo nechme AMD.

    Doplnění: Mimochodem alternativu k superskalárnímu ARMu už Intel má – Knight’s tohle a támhleto 😉 stačí doplnit něco jako gr. jádra podobně jako to nejspíše plánují u AMD.