Po více jak pěti letech zmizí z PS3 podpora pro běh výpočtů Folding@home

0

Čas nemilosrdně letí a život hardwaru pak ubíhá obzvláště rychle. Výbava současných herních konzolí je již z dnešního pohledu dosti omšelá, však je taky co nevidět nahradí nová generace. V tomto kontextu je zřejmě také nutno chápat rozhodnutí společnosti Sony odebrat v rámci aktualizace firmwaru z konzole PS3 klienta pro distribuované výpočty Folding@home. Program býval chloubou firmy i jakýmsi hmatatelným dokladem technických kvalit čipu Cell, který je mozkem konzole. Již koncem tohoto měsíce ovšem vlastníci PS3 o distribuované výpočty přijdou, podobně jako dříve o možnost instalovat Linux.

K zaříznutí Foldingu dojde s uvedením firmwaru verze 4.30. Ten totiž odstraní aplikaci Life with PlayStation. Klient pro distribuované výpočty zmizí zároveň s ní, a to bohužel bez náhrady. Majitelé PS3 tak nadále nebudou moci přispívat do projektu, který simuluje chování složitých organických molekul. Jeho výsledky by snad měly dopomoci k objevení příčin degenerativních nemocí jako je Alzheimerova choroba a jednou snad přinést i účinné léky.

Vizualizace programu Folding@home

Přispívat k výzkumu bílkovin začali majitelé konzolí Sony na jaře roku 2007, tedy před více než pěti lety. Šlo tehdy o jeden z ranných příkladů využití toho, čemu se dnes říká heterogenní architektura. Standfordská univerzita, po jejímiž křídly Folding@home běží, získala zapřažením Cellů slušnou injekci výpočetní kapacity. V době uvedení se hovořilo o tom, že PS3 má zhruba dvacetinásobný výkon ve srovnání s osobním počítačem. Dle výzkumníků navíc klient pro konzoli připravil cestu pro další důležitý krok, kterým bylo zapřažení grafických karet pomocí GPGPU.

Proč k ukončení spolupráce se Standfordskou univerzitou došlo, není jasné; Sony žádný konkrétní důvod neuvádí. Údajně se na věci obě strany dohodly a Sony ve svém prohlášení nezapomněla poděkovat všem přispěvatelům. Těch bylo údajně za dobu, kdy služba běžela, přes 15 milionů a celkově projektu poskytli přes 100 milionů hodin procesorového času.

 

Svou roli v rozhodnutí mohl sehrát pokles relativní výkonnosti pomyslného klastru zapojených PS3. Teoretický výkon procesoru Cell (ovšem ne celý, neboť jedna z aktivních jednotek SPE je vyhrazena hypervizoru konzole) byl před několika lety poměrně výjimečný, postupem času ho však zcela zastínila výpočetní kapacita rychle se vyvíjejících grafických karet. Cell dokáže teoreticky vydat něco přes 200 GFLOPS výkonu při výpočtech s jednoduchou přesností. Teoretická kapacita takové GeForce GTX 680 však již dnes dosahuje 3 TFLOPS a u Radeonu HD 7970 (GHz Edition) dokonce 4 TFLOPS.

Procesor Cell

Z tohoto důvodu už možná využití kapacity nečinných konzolí není do budoucna tak zajímavé. Program by tak byl ukončen v podstatě ze stejných důvodů, proč se zbavujeme zastaralého hardware. Nejsem si ovšem úplně jist, zda není rozhodnutí poslat tuto složku pomyslného distribuovaného klastru do důchodu přece jen předčasné. Dle aktuálních statistik se v posledních 15 dnech do simulací zapojilo přes 17 000 konzolí; PS3 zůstává na třetí příčce co se týká výpočetní kapacity. Práce by tedy pro Celly asi stále byla…

Zdroj: PlayStation.Blog.Europe

Ohodnoťte tento článek!