Cnews FM: Nutí nás násilí ve hrách vraždit v realitě? [podcast]

Hráčská komunita je stále až příliš stigmatizována a typicky se poukazuje na to, že kdo někoho zabil v realitě, hrál hry.

6
Ilustrační foto
Ilustrační foto

I když to může znít ironicky, o násilí ve hrách nedávno diskutoval americký prezident Donald Trump, přičemž si k tomu pozval různé zástupce či zástupkyně herního průmyslu. Samotná debata o násilí ve hrách je legitimní a žádoucí, my se ale zamýšlíme mj. nad tím, v jaké pozici stojí hry ve srovnání s jinými médii nebo jak jsou hry v médiích běžně prezentovány.

Tento pořad si můžete stáhnout také ve formátu MP3 (43 MB).

Cnews FM: Nutí nás násilí ve hrách vraždit v realitě? [podcast]

Ohodnoťte tento článek!
3.7 (73.33%) 3 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. Dve veci se kteryma se casto setkavam:
    1. Ty hrajes hry? Tak se z toho hlavne nezblazni.
    2. Ty jsi se koukal na ten film? A jaký to bylo? Musim se kouknout take.

    Pritom muzu hrat Sims a divat se na Vriskot, ale porad bude hrani neco divneho a koukani se na film normalni zabava. Je to ale proto, ze koukani se na filmy je celospolecenske, protoze TV ma kazdy a davaji to tam zadarmo, ale u her uz potrebujete drahe herni PC a navic platite hry (muzete si hry upiratit, ale bezny clovek to nezvladne), takze uz je to neco, cim se bavi jen mensi cast lidi a pro zbytek je to divne a nezname.

    Jinak lidske dejiny se deli na valecna obdobi a na obdobi miru, pritom jednotlive etapy pojmenovavame podle valek, ale kdybychom je pojmenovavali podle miru, tak by to bylo jednodussi, protoze se v prubehu dejin mnohem vic valcilo nez kdy byl mir. Logicky teda jakmile chcete delat historickou hru, tak to moc bez bojovani nejde a muze byt jakehokoli zanru. Stejne tak si lide obvykle predstavuji i vyhled do budoucna jako nejaky boj, napadnou nas mimozemstani? Logicky teda i scifi filmy a hry musi mit nejakou bojovaci linii.
    Hry jsou teda jen odrazem mysleni cloveka. Neni to tak, ze by nejprve vznikla bojova hra a kvuli tomu sel nekdo vrazdit. Je to obracene, kazdy clovek mysli na boj, akorat nekdo naprogramuje bojovou hru a nekdo jde vrazdit.

    Nasili kvuli hram je teda jednoznacny nesmysl, stejne jako pojem zavislost na hrach je velmi vagni. Zavislost by totiz mela byt takova, aby to byla zavislost, ze by mela u cloveka zpusobit fyziologicke zmeny, ktere zpusobi, ze uz nemuze bez objektu zavislosti byt. Jednoduse, pokud nedostane svou davku, bude mu spatne a bude nemocen. Zadny clovek nechce, aby mu bylo spatne a byl nemocen, tudiz nema na vyber.
    Jenze hry nic takoveho nezpusobuji. Vzdy muzete prestat hrat, po fyziologicke strance se nic nemeni. Ale muzete chtit neprestat hrat, coz je ale v dusevni rovine a mozna by to melo byt nazyvano dusevni zavislosti a ty drogy jsou zase jednoznacna fyziologicka zavislost, je to proste uplne neco jineho.

    Vime, ze fyziologicka zavislost jsou drogy typu heroin, pervitin, kokain a to vzdy a u kazdeho. Trochu jine je to s cigaretama potazmo s marihuanou, kde cigareta zpusobuje u vetsiny lidi fyziologickou zavislost, ale nikoliv u vsech lidi. Marihuana jeste mene a stejne tak alkohol, ktery u nekterych lidi zpusobuje fyziologickou zavislost a u jinych ne. Zajimavy je v tomto ohledu cukr, ktery take zpusobuje fyziologickou zavislost, ale spatne vam po nem neni, ikdyz to obvykle na sobe zacnete pozorovat diky tloustce a pak vam take muze zacit byt spatne, ale narozdil od ostatnich drog je to velmi zdlouhavy proces.

    Sakra to je koment. No jeste jedna vec a tou jsou zbrane. Chapu pravo lidi na noseni zbrane a v Americe je proste toto pravo silnejsi, ale na druhou stranu, pokud se podivate na statistiku prvni republiky za Ceskoslovensko a na soucasnou statistiku Ceske a Slovenske republiky, musite teda odecist nasili pachane cizinci, zjistite, ze Cesi a Slovaci za ani ne 100 let temer upustili od nasili, to je snad 100x mensi cislo nasilnych prestupku, kterych se dopoustime. Sice muzeme to svadet na evoluci, ale myslim, ze tak rychla zase neni, ze proste to, ze lide nemaji strelne zbrane tomu dost pomohlo. Samozrejme zase je to problem vuci tem (hlavne) cizincum, kteri ty zbrane maji a my Cesi a Slovaci se nemame jak branit. Ja jsem ale kazdopadne za to, maximalne v mozne mire vlastnictvi zbrani potirat.

  2. Človek všeobecne vníma za normálne to, čo je súčasťou jeho vzoru v období dospievania. To znamená že sa násilia vôbec nepresíti ale začne ho brať ako bežnú súčasť života (podvedome, nie vedome; naoko je pre nás násilie neprijateľné a tomu sa podriaďuje vedomé chápanie, nie to podvedomé).

    Máte pravdu že filmy sú problémom (hlavne preto, že v reklamách sa používajú techniky hypnózy, kt. robia človeka duševne oslabeným). Sú však mänším problémom a to z jednoduchého dôvodu- film vám neumožňuje byť súčasťou konfliktu.

    Samotný systém v nás podnecuje násilie, taktiež pravda. Kapitalizmus je na tom založený. Počas vojny sa zistilo že človek dokáže maximalizovať výkon mozku len keď je v neustálom strese a keďže to vyhovuje ateistom, ktorý očakávali ďalší vývoj človeka (to sme už dnes úplne vyvrátili), ekonomický systém založili na súperení- cieľavedomé udržiavanie v strese- kapitalizmus. Všetko vyššie zmienené sú vedecké fakty.

    Vždy ma udivuje ako ľudia vyťahujú evolučnú teóriu, pritom o nej vôbec nič nevedia (samo o sebe je to dôkaz, že ľudia veria tomu, čo im vyhovuje a na pravde im nezáleží). Zoberme si príklad ekonomicky úspešnej krajiny- Fínsko. 55% občanov bezvýhradne verí v Boha (ich ekonomická úspešnosť je založená na empatii a dodržiavaní zákonov, hoci naoko občana obmedzujú). Výskumníci z CERN takmer bez výjimky veria v Boha. Spoločnosť je postavená na rešpektovaní Biblie. Darwinove poznámky boli mnohokrát vyvrátené. Einstein i teória veľkého tresku potvrdzujú existenciu Boha (energia sa mení, nikdy nevzniká, tak odkiaľ sa vzala a ako to že vesmír sa rozpínal?). Napriek tomu sa vyhovárame na evolúciu.

    Boj a vražda v ľudskej histórii niesú výsledkom evolúcie, to je úplna kravina. Človek je len taký, aké je jeho okolie a nezáleží na IQ ani na fyzickom hendikepe (vysoké IQ je genetická anomália, narodíte sa psychicky starý, rovnako ako sa môžete narodiť fyzicky starý).

    K veci… áno, trpíme negatívnymi potrebami (maslowova pyramída potrieb) ale pokiaľ ich potlačuje vaše okolie, naučíte sa ich potlačovať aj vy (logika akéhokoľvek zdokonalovania schopností a učenia). Dokiaľ bude spoločnosť brať násilie ako spoločensky prijateľné (hoci sa navonok tvári inak), násilie nikdy nevymizne. Podvedome pre nás bude súčasťou života, hoci prirodzene (a vedome) nikdy nebolo (nutnosť vojen vznikla z inej negatívnej potreby- byť výnimočný a potreby byť uctievaný; rovnako vražda v spoločensky uznávanom zmysle vznikla z inej negatívnej potreby/vlastnosti- nenásitnosti, závislosti, závidenia si,… ), nič z toho nie je prirodzené (podľia Biblie majú negatívne potreby svoj pôvod; ani podľa evúlucie niesú prirodzené, človek by nemusel zápasiť s iným človekom, bola to jeho voľba).

    • Jeste bych pridal, ze dulezite je, ze kdyz veris v Boha, ze se muzes z jakehokoli hrichu vyvzpovidat a nasledne uz za nej nejsi odpovedny, protoze preci te Buh stvoril k obrazu svemu. Tudiz nabozenstvi pritahuje nasili, protoze muzes nasili klidne pachat celej zivot a staci, kdyz se na konci usmiris s Bohem a je ti odpusteno. Tohle vsechno jsou fakta z Bible, predpokladam, ze jsi natolik vzdelany, ze to tu nemusim nejak podrobneji rozepisovat.

      Vidim tu ale jeden problem, pokud je OK nabozenstvi zejmena krestanstvi a islam, ktere nasili provazi od pocatku veku, logicky musi byt OK i nasilne hry, protoze v nich je to nasili mnohem kratsi dobu.

    • Mna by len zaujimalo, ake nasilne pocitacove hry hral Kain a ci nezil v kapitalizme. A ako si dovolilo socialisticke Rusko obciansku vojnu, ked tam kapitalismus uz vtedy nebol. Alebo sa mozno hrali blood & gore verziu matriozky. Nejako tie tvoje teorie stoja na vode. A este k tomu mutnej.

  3. Lukáš + Petr: velmi dobrý podcast a děkuji za něj. Mám jen poznámku k tomu, jak jste říkali, že hraní nemůže vyvolat závislost (v podcastu tu čas 30:00). Nejedná se sice o látkovou závislost, jako u drog, ale i tak může hraní závislost vybudovat. Citace z http://www.osbrneni.cz/wp-content/uploads/2012/04/F63-0-Patologicke-hracstvi.pdf
    „..a mnohé další prokázaly, nejčastěji metodou funkční magnetické rezonance (fMRI), patologické
    změny mozku patologických hráčů, související s kognitivními záznamy, podmíněnými podněty,
    biochemickou rovnováhou a dopaminovým odměňováním“
    Také si myslím, že společnosti mají velmi dobré zvládnuté psychologické triky, aby u spousty lidí závislost na hraní a např. lootboxy vyvolaly, udržovaly a zvyšovaly, stejně jako např. cigarety.