Podoba Radeonu RX Vega odhalena. Chlazení vzduchem, tachometr z Fury a stříbrný design

17

Nvidia už svou letošní highendovou novinku uvedla do obchodů začátkem měsíce, zatímco na konkurenci od AMD se ještě chvíli bude čekat. Radeon RX Vega zatím byl ukázán jen ve formě prototypů a pravděpodobně vyjde nejdřív v květnu (oficiálně zatím byl vypuštěn jen údaj „druhé čvtrtletí“). Nyní se ale konečně vynořila i finální karta v podobě, v jaké zřejmě půjde do obchodů.

AMD u příležitosti odhalení šestijádrových a čtyřjádrových Ryzenů pořádalo v čínském Pekingu konferenci AMD Technology Summit 2017. Ta se ale nevěnovala jen procesorům. Na čínském fóru Chiphell se totiž objevily fotografie, podle kterých zřejmě AMD některým novinářům ukázalo i první obrázky Radeonu RX Vega. Nešlo ještě o pravou kartu, ale o vizualizaci na videu. Snímky jsou nafocené z displeje notebooku, takže kvalita je nízká a těžko říct, zda by nemohlo jít i o podvrh.

Údajná vizualizace referenčního Radeonu RX Vega (Zdroj: VideoCardz)
Údajná vizualizace referenčního Radeonu RX Vega (Zdroj: VideoCardz)

Pokud jsou ale fotografie pravé, pak by snad mělo jít o podobu referenční karty. Bude laděná do světlých odstínů (že by inspirace odsud?), tuto barvu má backplate s logem Radeon Vega a zdá se také kryt chladiče. Ten je dvouslotový a nikde nevidíme hadice vodního chlazení, což ale neznamená, že ještě nemůže být použito. Kryt vypadá uzavřeně, takže patrně nemá axiální ventilátory. V případě, že by byl vzduchový, by pravděpodobně měl konvenční koncepci s radiálním ventilátorem, profukujícím dvouslotový pasiv skrz a směrujícím vzduch ven ze skříně záslepkou. Tato koncepce má proti nereferenčním chladičům s axiálními ventilátory výhodu v tom, že funguje dobře bez ohledu na kvalitu větrání uvnitř PC (ostatně i Nvidia to má na svých referenčních kartách hrdě stejné).

Údajná vizualizace referenčního Radeonu RX Vega (Zdroj: VideoCardz)
Údajná vizualizace referenčního Radeonu RX Vega (Zdroj: VideoCardz)

Karta má stále iluminovaný nápis Radeon na boku a vidět lze také napájení dvěma konektory (dvěma osmipiny, možná teoreticky osmipinem a šestipinem). Pod napájecími konektory je řada diod, která rozsvěcením indikuje zatížení GPU, tzv. „GPU Tachometr“, který AMD mělo už na Radeonu R9 Fury X. Přepínač viditelný v otvoru backplatu patrně slouží k přepínání barvy těchto LED.

Údajná vizualizace referenčního Radeonu RX Vega (Zdroj: VideoCardz)
Údajná vizualizace referenčního Radeonu RX Vega (Zdroj: VideoCardz)

Aktualizace:

Na webu VideoCardz se již objevily kvalitnější obrázky ze stejného propagačního videa, které teď můžete vidět výš místo původních fotek notebooku. Z nich je vidět, že karta není bílá, jak se původně zdálo. Světlý odstín krytu chladiče je ve skutečnosti kovový povrch, pravděpodobně hliník. Design karty bude zdá se hrát na mírně luxusní strunu. Možná zde nemusí nutně jít o referenční kartu, ale o nějakou speciální edici.

Karty RX 500 s mírným zpožděním?

Víc se toho asi už z těchto obrázků nevykouká. Nicméně díky tomu, jak se uvedení blíží, se snad brzy začnou objevovat i výživnější úniky. Něco dalšího teď máme zatím jen k na Polarisu založeným kartám řady RX 500. Podpora pro tyto karty byla totiž už přidána v aktuální verzi GPU-Z, která přidává modely „RX580, RX 570, RX 560 a RX 550“. Zároveň by už pro část karet (RX 580, RX 570 a RX 560, tedy Polarisy 10 a 11) měla být dostupná i podpora v ovladačích Crimson ReLive 17.3.2 Beta.

Tyto přeznačené (a možná na vyšší výkon popohnané) Radeony s čipy Polaris by se údajně také měly objevit o něco později, než jsme psali minule. První zprávy webu Heise.de hovořily o vydání Radeonů RX 580 a RX 570 už 4. dubna a Radeonů RX 560 a snad i RX 550 pak 11. dubna. Nyní údajně pokoutní kanály mluví o tom, že by se tyto grafiky objevily až 18. dubna. To by snad dávalo smysl z toho důvodu, aby vydání nekolidovalo se startem prodejů šestijádrových a čtyřjádrových Ryzenů, který byl stanoven právě na 11. dubna.

Aktualizace (18. 3. 2016):

Web SweClockers se zřejmě z vlastních zdrojů (které bývají docela dobré) přidává k tomu, že budou Radeony RX 580 a RX 570 vypuštěné 18. dubna. Ovšem pozor, pro RX 560 to neplatí, ta má naopak vyjít až v květnu. Ovšem naopak slabší model Radeon RX 550 by se zase měl objevit ještě během dubna. Podle SweClockers by výkon této karty měl být někde mezi Radeonem R7 360 a modelem RX 460.

17 KOMENTÁŘE

  1. Jsem opravdu zvědavý na výkon.
    Osobně bych tipoval, že reálný výkon ve hrách může být tak někde mezi 1080 a 1080 Ti, s tím že by AMD v takovém případě mělo dát cenu max. jakou mají teď po zlevnění 1080, aby se ta karta opravdu prosadila. Ale to samozřejmě jen tak hádám.

    Každopádně myslím, že s grafikama to bude mít AMD o dost těžší než s procesorama, čistě díky tomu, jak moc se nvidii povedl Pascal.
    U procesorů Intel horko těžko navyšuje výkon po procentech už tak od Ivy Bridge a díky tomu mělo AMD čas ho technologicky dohnat. U grafik je samozřejmě vývoj obecně rychlejší, ale pokud by byl výkonostní skok mezi 9xx a 10xx generací na úrovni skoku z 7xx na 9xx, nebo z 6xx na 7xx, tak by se nvidia mohla teď třást. Ale Pascal podle mě překonal očekávání a dostal výkon na další „lvl“, taky se osvědčil z pohledu optimalizací na hry atd, takže i pokud Vega bude objektivně hodně dobrá, nebude to mít lehké.
    Specielně, když teď po nvidia logicky poměrně významně zlevnila, o 15-20% u 1070 a 1080 a dokonce o 40% shodila Titan (=1080ti), čímž se evidentně pojistila, aby se neopakoval scénář Ryzenu, který nabízí výkon srovnatelný s Broadwell-E za nesrovnatelně nižší cenu. Tady bych řekl můžeme hodně poděkovat AMD, protože nebýt přicházející Vegy, tak by tipuju byla 1080Ti tak klidně o 200 dolarů dražší.
    No takže i když třeba Vega bude stejně výkonná jako 1080 Ti, tak ji AMD určitě nemůže prodávat za až tak výrazně nižší cenu, specielně v jeho aktuální finanční situaci. A kvůli tomu tu nebude ani ten markteringovej efekt, jako mají u Ryzenu R7 modely. Protože jak se zdá, tak R5 a R3 nebudou mít až tak moc lepší poměr cena/výkon, než Kaby Lake, a u R3 je otázka jestli to vůbec bude lepší, ale určitě je marketingově potáhne R7, kde prostě testy srovnávající 1800X za 15tis. a 6900K za 30tis. jsou opravdu do očí bijící a už myslím udělaly Ryzenu požadované renomé. V případě grafik bude naopak AMD muset tvrdě bojovat o pozici každého modelu.

    Tímhle vším nechci říct, že Vega nebude mít úspěch, nebo dokonce že se nepovede teochnologicky. Jen že aby se komenčeně hodně prosadila, bude muset buď překonat 1080Ti a stát se jednočipovým králem (moc tomu nevěřím, ale v takovém případě by pak ani nemusela tak bojovat cenou), a nebo jak já spíše odhaduji ten výkon až tak extrémní nebude, a tím pádem bude muset nabídnout znatelně lepší poměr cena/výkon, aby se opravdu prosadila masově a přinesla AMD to, co si od ní nejspíš slibují.

    • To je prostě celé AMD. Když nemá konkurence schopné procesory, tak má konkurenceschopné grafiky. A teď je to přesně naopak. Jako kdyby přeléval peníze z jedné divize do druhé a naopak…

      Jinak nečekaně souhlasím s Crhou. Hlavní, co Vega přinese, je nasazení HBM2 v reálu. Obávám se ale, že to bude na stejné vlně jako celkem drahá Fury (X).

      • HBM jsou jenom paměti, Vega má mít jenom 2048bitovou sběrnici, tudížto bude spíš implementační detail promlouvající do spotřeby, velikosti a tak, takže z našeho hlediska nám to skoro může být jedno.

        Podle mě na ní bude důležitá ta podpora FP16, jako u prvního GPU pro hráče. To může být do budoucna asi nejpodstatnější věc, pokud se použití těch instrukcí ve hrách prosadí. Řekl bych, že v takovým případě to bude skoro větší přelom než třeba kdysi byl přechod na vyšší generaci DX (10, 11). Asi to teda bude technologie s malým/žádným využitím v den vydání (leda že by nějaké konzolové porty), ale potenciálně hodně důležitá po tom. Nvidia to sice měla jako první, ale v Tegře a Tesle P100 nám to moc platný není, takže RX Vega bude první grafika, kde to hry na PC budou moct využít.

        • Vyuziti FP16 pro hry je tedy dost diskutabilni. Na spoustu operaci je ta presnost prilis mala a melo by to znacny vliv na kvalitu. Ve vypocetnich nasazenich to je jina vec, tam spousta technik nepotrebuje vetsi presnost.

          Porad mi ale nejde do hlavy, jak muzou fanousci AMD brat pripadnou prohru s GTX1080Ti, potazmo s GTX1080, za neco „v poradku“. Uz jsem to jednou psal – chip Vegy ma byt znacne vetsi, nez chip v GTX1080Ti. Navic je architektura Vegy uplne nova, kdezto architektura GTX1080Ti uz je rok stara (Pascal). Pokud Vega nedokaze prekonat Nvidii GTX1080Ti , nebo ji ani nedotahne, nebo dokonce neporazi ani GTX1080, pak to bude opravdu propadak.

          • Já bych to viděl naopak – když může FP16 být užitečný v produkčním prostředí, tak proč by nemohlo stačit pro „blbé hry“? Zvlášť když to není tak, že by se tím úplně nahradily výpočty v FP32, ale jen selektivní.

            Mobilní hry to používají standardně, teď to začly používat velké konzole. Otázka IMHO není, jestli se to používat bude, ale jak rychle to přijde a jak agresivně (tj. jestli to ve výsledku dá 7,5% FPS navíc nebo 25 %).

          • Tohle jste asi prehledl: “ Na spoustu operaci je ta presnost prilis mala a melo by to znacny vliv na kvalitu.“. Nebo to nedoslo?

            Je jasne, ze se FP16 na mobilech pouziva vic. Kde je omezeny vykon se vyplati obetovat kvalitu za vyssi vykon. FP16 neni zadna nova zazracna technologie. Jsou to jen vypocty v polovicni presnosti, nic vic. 16bitova CPU tu byla uz davno pred 32bitovymi. Pokud by mely smysl pro nasazeni ve vetsim meritku, tak uz tu davno byly i pro PC a konzole. Technologicky tomu nic nebranilo.

            Tohle mi prijde jen jako dalsi snaha najit na horsi AMD architekture neco pozitivniho.

          • Nechápete jednu zásadní věc i kdyby byla vega horší než 1080, jde o to jakým principem funguje, jaké používá komponenty a co všechno dokáže. V tomto to bude výzva nVidii a jejich GDDR5, 5X a 6 pamětem a formou zpracování obrazu, kompresí a prací s pamětí. Takže očekávám, že ano klidně ať si je vega propadák, ale pokud přinese tlak na to aby tady za dva tři roky byly jednočipové karty přehrávající 4K s prstem v nose s příkonem okolo 150W, jsem pro. Prakticky může být i nedostupná, stačí jen že bude někde existovat.

          • @Maudit
            Nepřehlédl, akorát si myslím, že to není pravda. Třeba na zpracování videa má FP16 přesnost dostatečnou, takže na spoustu výpočtů ve hrách bude stačit taky. Třeba v geometrii a podobných věcech ne, ale pixel shadery nebo post processing hotového framu? Tam to bude skvělá cesta ke zvýšení výkonu.

          • No a jakym principem funguje? Je tam malej krecek co beha v kolecku a tim vyrabi proud? Nebo co tim chcete rict? 😀 A jaky je rozdil mezi GDDR5, 5X, 6 a HBM/2? Je to jen pamet s nejakou propustnosti, sirkou sbernice a prodlevou (dobou cteni/zapisu). Jak ukazala GTX1080Ti, je i GDDR5X schopna dat stejnou propustnost, jako HBM. Ale ma jednu hlavni vyhodu – mnohem mensi latence (kvuli mnohem vyssi frekvenci). To je mimochodem dovud, proc se HBM zacina prosazovat az ted – protoze konecne dosahuje rozumnych latenci (i kdyz na DDR5X jeste nema). Vubec nepochybuju o tom, ze Nvidia prejde na HBM v dobe, kdy se to bude hodit k jeji architekture. GCN od AMD ma mnohem nizsi takty, nez Maxwell/Pascal architektury. Pak nizsi takty u HBM tak nevadi (kdyz zvladnou dobre prefetch atd.). Ale u Nvidie, ktera se s Pascalem dotahuje ke 2GHz proste 1GHz HBM pameti nedavaji smysl.

            Co se tyce kvality obrazu, tak Nvidia podporovala HDR ve hrach a 12bitovy vystup mnohem driv, nez AMD, uz v Maxwellu (a jak se ukazuje v rosireni Dolby Vision, je o to zajem).

            O co ze bude mit Vega spotrebu nad 300W, spis 350W 🙂

          • @Jan Olsan:

            Ale to je prave ono. Na nektere vypocty to staci, ale za cenu mensi kvality. Kdyz uz to bude vyuzivane, tak spis k usetreni pameti (jestli vubec).

          • Souhlasím s tím, že Vega je nejzajímavější příchodem HBM pamětí a FP16 výpočtama, ale také s tím, že to pro ni nebude nejspíš zatím znamenat nějak převratnou výhodu. Výborné to je čistě z principu, že se tyto prvky začínají zavádět do praxe a časem můžou zajistit pokračování dalšího dynamického zvyšování výkonu GPU.
            A právě proto taky tak řeším to komečení prosazení Vegy, protože pokud by se AMD opravdu nedařilo, určitě by to celkovému vývoji a nijak neprospělo.

            Co se týče toho oblíbeného AMD/Intel fanouškovství, tak já třeba nefandím ani jedné této firmě a chci čistě co nejlepší zboží pro zákazníka za co nejlepší cenu. 🙂 A proto teď doufám, že se AMD alespoň do určité míry chytne na trhu a opět zajistí větší konkurenci.

            Sám sáhnu po produktu čistě podle toho jak se mi to zdá nejlepší. Teď se mi vyplatilo počkat co udělá cena gtx 1070 po vydání 1080ti, s tím že jsem čekal, že to může jít tak o 1-1,5tis. dolů a ono to bylo ještě víc dokonce.
            Takže mám teď – podotýkám, že čistě na hraní – týden starou sestavu i5 7600K + gtx 1070 a jsem nadmíru spokojen. Na druhou stanu kdybych teď chtěl počítač i na náročný pracovní programy, tak bych určitě uvažoval o ryzenu 1700, nebo počkání na 1600X. Stejně tak kdybych chtěl levnou herní sestavu, třeba kolem 20tis. tak bych určitě zvažoval i Radeony.

            Takže podle mě je lepší, než něčemu fandit, si prostě vybírat podle potřeb. A proto je taky vždy lepší mít větší nabídku, tedy srovnatelné intel vs. AMD, resp. nvidia vs. AMD produkty.