Hlavní navigace

Poškozují knihovny nVidie v Batman: Arkham Origins výkon Radeonů?

28. 12. 2013

Sdílet

Zdroj: Redakce

Před několika měsíci byla vydána hra Batman: Arkham Origins. U předchozích dílů vývojáři spolupracovali s Nvidií, někdy až moc. Nejinak je tomu v případě nejnovějšího pokračování, které taktéž vznikalo v programu The Way It's Meant to be Played. Letos Nvidia zavedla nový způsob, jak pomáhat vývojářům: poskytnutím knihoven GameWorks, které obsahují hotové efekty pro stíny, osvětlení nebo ambient occlusion.

Má to ale svou stinnou stránku. Knihovny jsou uzavřené (closed source), takže nikdo jiný kromě Nvidie neví, co jejich kód dělá a nedělá. Problém je to zejména pro AMD, neboť jakmile se vývojář jednou rozhodne použít GameWorks, AMD mu nemůže pomoci hru optimalizovat pro své karty, ba ani optimalizovat svoje ovladače. Nvidia se naopak může postarat o to, aby hra na konkurenčních GPU běžela pomaleji. Server ExtremeTech má podezření, že přesně to se v Arkham Origins děje. Ostatně, nebylo by to zdaleka poprvé, co byla nějaká hra „náhodou“ upravena tak, aby zvýhodňovala grafické karty jednoho výrobce.

Grafika Arkham Origins se v mnohém podobá předchozímu dílu, Batman: Arkham City. ExtremeTech tedy obě hry otestoval na kartách, které měl zrovna k dispozici – Radeonu R9 290X a GeForce GTX 770. Dražší Radeon by měl být v průměru asi o 24 % výkonnější a v Arkham City to platí. V Arkham Origins je ale výkon vyrovnaný, slabší GeForce má dokonce nepatrný náskok. Že některé hry lépe běží na té či oné rodině grafických karet, není nic nového pod sluncem a pochopitelně to není důkaz, že se v GameWorks dějí nějaké nekalosti. I kdyby tomu tak bylo, kvůli uzavřenosti zdrojového kódu to dokázat nelze.

Lze však dokázat například to, že Batman: Arkham Asylum, podobně jako před dvěma lety Crysis 2, používá až příliš jemnou teselaci banálních objektů, zde je to země (všimněte si, jak zjemněné trojúhelníky v dolní části scény tvoří velké placaté plochy). GeForce generace Kepler mají stejně jako Fermi naddimenzovaný geometrický výkon, takže Radeon R9 290X podle ExtremeTechu stráví výpočtem geometrického modelu o 30–40 % více času než srovnatelná karta Nvidie.

AMD se na nic nevymlouvalo a nabídlo studiu Warner Bros. Montréal zdrojový kód, který vylepšoval výkon Radeonů ve scénách s teselací a řešil problémy s konfiguracemi CrossFire. Jenže vývojáři oba zlepšováky odmítli. Uživatel v takových případech usoudí, že AMD na spolupráci s vývojáři a ladění ovladačů kašle, přitom to ale v zákulisí vypadá úplně jinak.

 

Pokud knihovny GameWorks záměrně znevýhodňují grafické akcelerátory AMD (a Intelu), dopad na výkon není nijak závratný. Vývojáři ale nemají žádnou garanci, že tomu tak bude i do budoucna. Přestože se nejedná o „vendor-locked“ technologii, ExtremeTech vidí hendikep pro ostatní dodavatele GPU už v tom, že jim není umožněno pro GameWorks optimalizovat své ovladače. Knihovny Nvidie přirovnává ke kompilátorům Intelu, které v době před 8–10 lety neumožňovaly procesorům AMD využít nejnovější instrukce SSE, i když je čipy podporovaly. Takové zákeřnosti pak negativně dopadají především na uživatele.

Hru Batman: Arkham Origins lze získat s nákupem GeForce GTX 770 a vyšší

Z pohledu etiky je to velice složitý problém. Na jedné straně je to herní studio, kdo nese konečnou zodpovědnost za použité knihovny, vývojářské nástroje a kompilátory, nebo třeba za to, na jakých operačních systémech hra poběží. Na straně druhé ale i Nvidia nese velkou část viny, nabízí-li vývojářům podporu za podmínky, že odmítnou spolupracovat s AMD. Zdá se mi to podobné, jako když Intel podplácel výrobce počítačů za to, aby do svých sestav nemontovali procesory AMD. K přistoupení na tuto dohodu je formálně nikdo nenutil, vzhledem k dominantnímu postavení Intelu (a následkům případného rozkmotření s ním) ale kývli prakticky všichni velcí výrobci. Žaloba ve Spojených státech skončila mimosoudním vyrovnáním, v Jižní Koreji ale Intel po právu vyfasoval pokutu za nekalou soutěž.

Můžeme tedy jen doufat, že se takové praktiky na herním trhu neuchytí. Na situaci, kdy by vývojáři byli nuceni zvolit jednoho dodavatele GPU a druhému házet klacky pod nohy, ve výsledku totiž nevydělá vůbec nikdo a zejména ne uživatelé.

Zdroj: ExtremeTech

Byl pro vás článek přínosný?