Poštovní supermarket: obrovský e-shop pod záštitou České pošty

0

Poště se daří

Na konci června Česká pošta zveřejnila finanční výsledky za první půlrok letošního roku. V tomto období hospodařila s pozitivním výsledkem 608 milionů korun. A i když se další půlrok může ještě leccos změnit, už mají jisté, že splní stanovený plán a skončí v černých číslech.

To dalo poště jistotu do realizace nových projektů:

  • večerní doručování poštovních zásilek (momentálně testuje několik měst, nasazení musí schválit ČTÚ)
  • budování nových poboček CzechPOINT (letos přibylo 80 míst, celkem už 930)
  • Poštovní supermarket

Poslední zmiňovaný je hodně odvážný, zatím však známe jen několik (zato důležitých) střípků z rozhovorů vedení společnosti. Česká pošta vydala dokument pro obchodní partnery v segmentu e-commerce B2C (business to customer). To znamená, že by se ČP měla stát obchodním zástupcem prodejců, kteří by využívali jejich služeb za náležitou provizi.

Co do počtu poboček by se jednalo o největší obchodní síť u nás, zdroj: CPost

Pošta chce využít své bohaté infrastruktury (3400 poboček, přes 10 000 listonošů) a více se prosadit na trhu doručování balíčků. Po letech si uvědomila, že s rostoucím zájmem o elektronické nakupování se jedná o hlavní příležitost pro nové příjmy, protože klasických zásilek rok od roku ubývá. A aby prodej pořádně nakopla, spustí vlastní Poštovní supermarket – e-shop/galerii s nabídkou produktů svých partnerů, ale otevírá se také příležitost pro tisk letáků.

Když bude ČP informovat o zajímavých obchodech a slevách prostřednictvím letáků, může oslovit občany, kteří v e-shopy ještě nemají důvěru. Velký státní podnik by jim mohl dodat dostatek jistoty. A ti, kteří už přes internet nakupují, tištěný spam přiloží do sklepa k té velké hromádce ostatních.

E-shopy i pro babičku

Ředitelka České pošty Marcela Hrdá prozradila v interview pro Lidové noviny několik důležitých informací:

  • Přiznává, že listovní zásilky mizí a na balíkovém trhu už je přehuštěný (služby DPD, DHL, PPL, UPS, FedEx a kdoví jaké ještě). V tomto odvětví už ČP nemá dominantní postavení kvůli špatné strategii z předchozích let.
  • Jestliže bude projekt úspěšný, vydělá na tom nejen Pošta, ale také nakupující. Díky partnerství by se snížily ceny za poštovné, to by zvýšilo objem prodeje drobných zásilek, které se jinak elektronicky nakupovat nevyplatí. Vedení očekává nárůst tržeb v desítkách miliónů korun ročně.
  • Síly soustředí do e-shopu i katalogového/letákového prodeje.
  • Nechtějí se stát obrovských obchodem všechno druhu ve stylu Amazonu, ale nabízet pouze nejžádanější zboží. Při spuštění supermarketu asi 2000 položek.
  • Na konci června oslovili řadu velkých subjektů, se kterými by mohli navázat spolupráci při budování obchodu. Ale pro začátek chtějí pouze jednoho silného partnera. Nejčastěji se mluví o obchodech Mall.cz, Kasa.cz nebo Alza.cz.

Lze očekávat, že byly osloveny obchody, které s ČP už nyní blíže spolupracují (viz seznam).

Novinky.cz/Právo zpovídaly mluvčího České pošty. „Chtěli bychom s tím naostro začít už letos v listopadu, abychom stihli předvánoční trh. Nezáleží to samozřejmě jen na nás, uvidíme, kdy se nám podaří uzavřít smlouvy s partnery. Nejpozději by ale náš supermarket měl odstartovat počátkem příštího roku,“ řekl Ivo Mravinac.

Zbývá hodně otázek

Z těchto střípků zatím není jasné, jak přesně bude probíhat letákový prodej a jak se proti němu bránit. Bude možné zboží objednat přímo na poště? Nebo telefonicky, listovní zásilkou?

Pokud vše klapne, mohou na tom vydělat partneři, ČP i nakupující. Co ale konkurenční přepravní společnosti, může si je pošta (státní podnik) dovolit ohrožovat? Zřejmě ano. Dva tisíce položek v nabídce a z počátku jen od pár hlavních partnerů si z koláče tak velký díl nejspíš neukrojí. Větší část trhu dále zůstane u svých stávajích společností. Ale chytřejší budeme až příští rok.

Co si myslíte vy?

Poznámka na závěr: Vychytralí spekulanti už stihli zaregistrovat domény postovni-supermarkter.eu a postovni-supermarket.cz, Česká poště zřejmě přistane na adrese postovnisupermarket.cz, kterou vlastní. Pokud tedy při spuštění ještě nezmění název, přece jen je zbytečně dlouhý, i když snadno zapamatovatelný.

 

Zdroj: Česká pošta, Lidové noviny, Novinky.cz,

Ohodnoťte tento článek!