Možná je vám známo, že mnohé grafické karty mají po připojení druhého monitoru zvýšenou spotřebu, neboť se přepnou z nízkých tzv. „2D“ taktů na vyšší. Spotřeba v nečinnosti při pouhém zobrazení plochy OS u nich tím může vyrůst o desítky wattů. Zdá se ale, že tento nepříjemný jev je spojen také s provozem 144 Hz. Podle webu PC Perspective na některých grafikách tento režim vede k vysoké spotřebě, která nic netušícímu uživateli může prodražit účet za elektřinu.

Tomuto jevu se podíval na zoubek u monitoru Asus ROG Swift PG279Q. LCD s 144Hz panelem o rozlišení 2560 × 1440 bodů dokáže po přetaktování skrz G-Sync běžet dokonce až na 165 Hz, ovšem zdá se, že tyto režimy mohou být problematické. Při testování s GeForce GTX 980 Ti (model od Evga) totiž kombinace rozlišení a obnovovací frekvence vedla k tomu, že karta v nečinnosti měla spotřebu vyšší o 60 W i víc.

Při běhu na 144 Hz klidová spotřeba sestavy ve Windows vylezla z circa 75 W na 134 W, při zvýšení na 165 W pak karta přechodně měla příkon ještě vyšší, z 138 W spotřeba chvílemi vyskakovala i na 200 W, kde se měla obvykle držet asi 30 sekund a pak se vrátila zpět. Při 120 Hz měl počítač ještě spotřebu v podstatě stejnou jako při běžných 60.

Spotřeba GeForce GTX 980 Ti v závislosti na frekvenci monitoru (Zdroj: PC Perspective)
Spotřeba GeForce GTX 980 Ti v závislosti na frekvenci monitoru (Zdroj: PC Perspective)

Stejně jako při obdobném jevu s více monitory je problém v tom, že GPU v určitém momentu zvedne takty (a napětí) ze svého obvyklého úsporného stavu. V tomto případě u GM200 je běžný „2D“ takt 135 MHz a karta při něm má spotřebu příjemně nízkou. 144Hz provoz zmíněného monitoru ale takt zvedl na 885 MHz což i bez reálné 3D zátěže zhoršilo spotřebu o těch 60 W.

PC Perspective uvádí, že podle GPU-Z jela GeForce GTX 980 Ti na zhruba 30 % svého TDP a otáčky ventilátorů se zvýšily. Pokud byste počítač takto provozovali dlouhodobě (nebo dokonce non-stop), prodražil by se vám vcelku zbytečně účet za elektřinu. Tedy pokud mluvíme o době, kdy je puštěn, ale nehrajete na něm – při herní zátěži jede karta naplno tak jako tak.

EVGA GTX 980 Ti ACX 2.0+
EVGA GTX 980 Ti ACX 2.0+

 

GTX 980 Ti má na 144 Hz spotřebu vysokou, Radeon R9 Fury ne

Tento problém by se asi neměl týkat jen konkrétně GeForce GTX 980 Ti, respektive čipu GM200, ale u všech grafik nenastává. PC Perspective chování srovnalo s konkurenčním Radeonem R9 Fury zapojeným do 144Hz Asusu ROG Swift MG279Q – ten je pro změnu s FreeSync, 165Hz režim ovšem dostupný nemá. U čipu Fiji spotřeba ve 144Hz nahoru nevylétla, zdá se tedy, že má ve výkonu 2D části větší rezervu. Fiji v režimu idle běželo stále na 300 MHz a jeho spotřeba byla okolo 70–71 W (přesné grafy spotřeby u obou konfigurací z PC Perspective můžete vidět na obrázcích.

Spotřeba Radeonu R9 Fury v závislosti na frekvenci monitoru (Zdroj: PC Perspective)
Radeon R9 Fury má na 144 Hz spotřebu ještě stále nízkou (Zdroj: PC Perspective)

Ovšem soudím, že tato charakteristika se může lišit podle typu a generace GPU, u jiných Radeonů se spotřeba možná zvýší. Zvědavý bych asi byl hlavně na GeForce GTX 970/980, u nichž bude pravděpodobně chování podobné jako u velkého Maxwellu. Podle PC Perspective Nvidia o problému ví, nicméně řešení (větší rezerva v úsporném režimu) asi přijde až s některou z budoucích architektur.

 

 

Problém? Jak pro koho

Vzhledem k spotřebě takovýchto grafik pod zátěží není asi zvýšení spotřeby o 50, případně i více wattů nějakou vyloženou katastrofou. Podobně zhorší spotřebu v nečinnosti třeba i deaktivace úsporných funkcí na přetaktovaném PC, což řada lidí přesto dělá. Pokud ovšem počítáte s tím, že výkonné GPU má mimo hry spotřebu nízkou a že vám tedy jeho TDP účet za běžný „kancelářský“ provoz počítače nezhoršuje, pak o problém jde. Navíc budete mít stroj hlučnější. V takovém případě asi stojí za to snížit pracovní frekvenci monitoru na nižší hodnotu a 144 Hz nastavovat jen během hraní.

 

Aktualizace (11. 11. 2015):
Nvidia podala webu PC Perspective prohlášení, v níž problém s vysokou spotřebou někerých karet GeForce potvrzuje. Údajně se jedná o chybu v G-Sync a co je podstatné, v některém z nadcházejících ovladačů by snad měla být opravena (GPU by tedy němělo s takty šplůhat tak vysoko). Spotřeba a hlučnost na vysokých frekvencích s aktivním G-Sync by se tedy měla normalizovat. Naštěstí se tedy nepotvrdilo, že tento problém Maxwellům zůstane a opraven bude až novými GPU.

Zdroj: PC Perspective

Ohodnoťte tento článek!