Pražské metro kompletně pokryto LTE a 5G. Stálo to půl miliardy a chybí jedna stanice

16
Metro pokryto LTE a 5G sinálem
Metro pokryto LTE a 5G sinálem
-
Zdroj: DPP

Operátoři a Dopravní podnik včera ohlásili kompletní pokrytí pražského metra. Stálo to půl miliardy korun a jedna stanice zatím chybí. Technici instalovali stovky kilometrů (nejen) vyzařovacích kabelů a přes tisíc antén.

Pokrytí pražského metra (v jiných městech podzemku zatím nemáme) realizovali společně všichni tři mobilní operátoři a Cetin ve spolupráci s Dopravním podnikem. Povedlo se jim to proti původnímu plánu o rok dříve. Slavit se ale bude stejně až za pár měsíců, jedna stanice zůstala vynechaná. Stanici Jiřího z Poděbrad totiž čeká rekonstrukce a signál v ní tak bude zprovozněný až poté.

Původně se začalo v roce 2015 s pokrýváním technologií LTE, ale operátoři začali přidávat i 5G. Nyní je celé metro (kromě jedné stanice) pokryté LTE a téměř všude je i rychlejší 5G. Stavba sítí v metru byla asi o dva roky rychlejší, než rekonstrukce dálnice D1.

Zajímavá fakta z pokrývání pražského metra vysorychlostním signálem LTE a 5G:

  • Technici v traťových tunelech naistalovali téměř 114 km vyzařovacího kabelu a dalších více než 120 km kabeláže pro antény a propojky do tunelů
  • Vyzařovací kabely v tunelech drží více než 114 tisíc úchytek
  • Signál na nástupištích a ve vestibulech stanic šíří téměř 1200 antén
  • Součástí sítě je dalších více než 2500 pasivních prvků jako DC bloky, splittery, tappery, couplery, MBC1 konvertory apod.
  • Na celém projektu pracovalo celkem 25 projektantů a více než 200 montážníků a dělníků, rozdělených do pracovních čet o cca 8-10 lidech.
  • Ve stejnou chvíli v metru pracovalo na 6 různých místech 6 pracovních čet s celkem až 70 pracovníky
  • Stanice s nejmenším počtem antén: Pražského povstání – 9 antén
  • Stanice s největším počtem antén: Můstek – 36 antén
  • Nejjednodušší tunel na pokrytí: obecně ty nejkratší, tj. Muzeum – Hlavní nádraží (425 metrů)
  • Nejsložitější tunel na pokrytí: Nádraží Holešovice – Kobylisy (2748 metrů)
  • Nejjednodušší stanice na pokrytí: I. P. Pavlova
  • Nejsložitější stanice na pokrytí: Hlavní nádraží z důvodu vysokých stropů a rozděleného nástupiště
  • Hlavní projektový manažer celého projektu, Martin Štrébl z T-Mobile Czech Republic, v průběhu instalací nachodil po stanicích a tunelech přes 700 km

Stavba sítě začala v roce 2015. Přes den to kvůli prozovu metra nešlo, instalace kabelů probíhala vždy v noci, kdy měli technici čas tři hodiny, než začaly jezdit ranní spoje. První roky to šlo spíše pomalu, neboť ze 61 stanic se podařilo pokrýt 23 loni a 21 letos.

Metro pokryto LTE a 5G sinálem 2
Metro pokryto LTE a 5G sinálem

Generální ředitel DPP se pochlubil, že například Londýn bude pokryt až za tři roky a Praha to má již nyní. Pomiňme fakt, že Londýn má 272 stanic a 402 km tratí.

Harmonogram pokrývání metra:

  • dubna 2015 – nově vybudovaný a zprovozněný úsek na trase A Dejvická – Nemocnice Motol byl jako první pokryt sítí LTE (4 stanice)
  • 2015 – zahájení projektování pilotního úseku v původních úsecích metra
  • První čtvrtletí 2017 – vyprojektován první pilotní úsek Muzem – I. P. Pavlova, jeho odsouhlasení operátory a DPP
  • Druhé čtvrtletí 2018 – zahájení prvních instalačních prací v úseku Muzeum – Roztyly
  • října 2018 – pokrytý a zprovozněný úsek Muzeum – Vyšehrad na lince C (3 stanice)
  • října 2018 – připojen úsek Pražského povstání – Roztyly na lince C (5 stanic)
  • Září 2019 – signál LTE se prodloužil o úsek Muzeum – Nádraží Holešovice (4 stanice)
  • Březen 2020 – signál LTE se poprvé objevuje na trase B v úseku Křižíkova – Invalidovna
    (2 stanice)
  • Duben 2020 – signál LTE se dostává i mimo úsek V.A, konkrétně do 2 stanic Můstek
    a Muzeum
  • Červen 2020 – připojeno 6 stanic. Anděl, Smíchovské nádraží, Florenc B, Palmovka, Malostranská a Staroměstská
  • Červenec 2020 – pokryty 3 stanice: Českomoravská, Dejvická a Hradčanská
  • Srpen 2020 – připojeny další 2 stanice: Karlovo náměstí a Můstek B
  • října 2020 – první stanice pražského metra jsou pokryty také signálem 5G (úsek Dejvická – Muzeum a Smíchovské nádraží – Českomoravská vyjma Národní třídy a Náměstí Republiky). Zpětně byl signál 5G zaveden i do stanic nedávno pokrytých LTE sítí. Nově připojované stanice byly současně pokryvány nejen LTE, ale i 5G sítí.
  • Říjen 2020 – pokryty stanice Chodov a Háje
  • Listopad 2020 – dokončeno pokrývání jižního města (stanice Opatov), přípojeny také Národní třída a Náměstí Republiky
  • prosince 2020: vysokorychlostní signál spuštěn ve 3 stanicích: Náměstí Míru, Lužiny
    a Hůrka
  • října 2021 – signálem LTE je kompletně pokryta celá trasa A vyjma stanice Jiřího z Poděbrad, 5G je v úseku Dejvická – Depo Hostivař vyjma Jiřího z Poděbrad
  • prosince 2021 – signálem LTE i 5G je kompletně pokryta celá trasa C
  • prosince 2021 – připojení posledního úseku Rajská zahrada – Černý Most, signálem LTE a 5G je kompletně pokryta také trasa B
  • V roce 2021 byla síť LTE a 5G spuštěna v těchto stanicích:
    • Trasa A: Flora, Želivského, Strašnická, Skalka, Depo Hostivař
    • Trasa B: Zličín, Stodůlky, Luka, Nové Butovice, Jinonice, Radlická, Vysočanská, Kolbenova, Hloubětín, Rajská zahrada, Černý Most
    • Trasa C: Kobylisy, Ládví, Střížkov, Prosek, Letňany

 

Partnerem rubriky je společnost CETIN / Zrychlujemečesko.cz

Pražské metro kompletně pokryto LTE a 5G. Stálo to půl miliardy a chybí jedna stanice
Ohodnoťte tento článek!
3.4 (68%) 5 hlasů

16 KOMENTÁŘE

  1. Hezké, ale vlastně k ničemu. Dal bych přednost levnějšímu pokrytí hlavních vlakových tratí. I na tak vytíženém úseku jako je tepna Pardubice-Praha se najde spousta hluchých míst, kde internet prostě několik minut chytit nelze. Cestu vlakem by kvůli delší době cesty bylo možné využít i pro práci, to ovšem ale pravě značně ztěžuje kvalita pokrytí.

    • Je to tak, ikdyz pro lidi, kteri jezdi metrem treba hodinu, to jest z konecny na konecnou a jeste s prestupem, muze byt internet v metru zajimavy. Takovych moc nebude, vetsinou lide jezdi z kraje do centra a naopak, sam jezdim sice skoro pres mesto, ale i tak je to maximalne na 30 minut, Praha zase tak velke mesto neni, jak by se nekomu mohlo zdat. Navic jizda metrem ve spicce v natlakovanem metru moc na prohlizeni internetu neni vhodna.
      Za to kdyz jedu vlakem a nejen, ze nefunguji data, neda se ani telefonovat a ty 2 hodiny si clovek muze cist maximalne knihu, pokud teda netrpi kinetozou. Nebo-li sedi a cuci, pokud se cloveku nechce spat. Naprd, misto nesmyslne investice do Prahy mohli udelat neco aspon pro hlavni tahy vlaku!

      • Jsem si jistej, že v republice je spousta vesnic, které mají úplně mizerný internet typu VDSL 20MBit s agregací za nehorázný peníz. Ale jasně, celá republika ráda zadotuje Prahu, protože jen ta je důležitá.

    • K ničemu je to jen těm, co metrem denně nejezdí. V metru není kam čumět, když se podíváš do okna, tak se tam odráží spolucestující a potkáváte se pak pohledem. Takže každý druhý má v ruce mobil a kouká raději do něj. Navíc kdo pamatuje stav před vybudováním sítě v metru, tak situace byla taková, že signál šlo chytit jen když vlak přijel do stanice a polovinu času z toho jste čekali na signál. A když bylo hodně lidí, BTSka byla přetížená a ani jste se signálu někdy nedočkali.

      • Ale v metru člověk zas tak dlouho nepobude, aby se to nedalo bez netu vydržet a už vůbec se tam internet nebude používat na něco kreativního, spíš si tam člověk musí hlídat své věci. Přinejlepším si tam studenti cestou do školy na netu budou hledat informace na test/zkoušku. Zato ve vlaku lidé klidně stráví hodiny na cestě, které by se daly skutečně nějak využít. Není to o počtu lidí, co tu službu využijí, ale o tom, kde by byla skutečně užitečná.

        • Presne tak.
          Lidi, co stravi v metru vic jak pul hodiny v kuse a teda pro ne ma smysl se zacist do neceho na internetu nebo zacit neco pracovat, moc neni. Za to prumerny cestujici ve vlaku stravi minimalne hodinu a to uz by se vyplatilo na ten net vlezt a neco tam zacit delat.

        • jo tak, tady se někdo baví o prázdným vlaku, kde jede pár (cca 20-30) lidí ve vagónu (tzn 100-200 lidí ve vlaku), aby tam byl klid a místo – a všichni tam budou pilně tvořit a studovat
          jistě
          za to z toho milionu v metru denně jsou všechno jenom debilové, co jedou jenom 5 min a čumí max na tiktok a instáč

          nic proti pokrytí tratí kvalitním signálem, ale to bude pěkně drahá legrace se značnejma provozníma nákladama (budování dalších BTS uprostřed ničeho, bez proudu, na pozemcích, na kterejech bude chtít každej vyvařit…) – bylo by to fajn mít, o tom žádná …. možná časem
          mezitím bych ocenil signál DOMA 😉 a ne abych měl 2 místa se signálem, jedno u dveří, druhý u okna (mimochodem 7min tramvají od Muzea)

          • Mas 5G mobil? V zastavbe pry operatori dost 5G, ktere je vhodne na tenhle typ pokryti, nasazuji.
            Sam taky doma 4G nechytnu respektive podobne jako ty musim signal hledat – jsem na okraji Prahy. Nemam ale 5G mobil, abych mohl vyzkouset, jestli uz tam signal neni.