Přepočítala se Nvidia? První monitory s DisplayPortem 2.1 vyjdou už začátkem roku 2023

16
AMD Radeon RX 7900 XTX 1600
AMD Radeon RX 7900 XTX
-
Zdroj: AMD, via: AnandTech

Kolem nové generace grafik se teď povedou fanouškovské války o tom, jestli je DP 2.1 (podporovaný Radeony) potřeba, nebo naopak zbytečný (protože GeForce ho nemají). Vypadá to však, že monitory využívající DP 2.1 tu budou dřív, než si myslela Nvidia.

Když teď AMD odhalilo nové grafické karty (které se ale začnou prodávat až za měsíc), byla u toho jako jedna z novinek prezentována podpora obrazových výstupů DisplayPort 2.1, přichystaných už na nové generace monitorů. Nová generace grafik Nvidia dost překvapivě DP 2.0/2.1 nemá, přičemž firma to zdůvodňovala tím, že takové monitory jsou ještě velmi daleko. To ale možná nebude tak úplně platit, podle AMD by totiž měly začít vycházet už za pár měsíců.

Pokud se podíváte na oficiálně prezentovaná stanoviska obou hlavních výrobců GPU k DisplayPortu, jsou dost protichůdná. Jak jsme nedávno psali, v Q&A ke svým grafikám Nvidia nedávno psala, že „současný standard DisplayPort 1.4 již podporuje rozlišení 8K při 60 Hz. Podpora pro DisplayPort 2.0 ve spotřebitelských herních monitorech je ještě daleko v budoucnosti“.

Naopak AMD za toto Nvidii při představení Radeonů RX 7000 okatě grilovalo, když poukazovalo, že bez tohoto rozhraní nejsou GPU dobře připravená na nové, zejména 8K monitory. Tato generace grafik by již měla s upscalingovými filtry jako DLSS nebo FSR být schopná rozlišení 8K vyprodukovat při více než 60 FPS, jenže to už DisplayPort 1.4a nezvládne ani se ztrátovou kompresí DSC, která se musí používat již pro 144Hz 4K monitory.

Objektivně je asi postoj Nvidie (respektive absence podpory) spíš překvapením, protože DisplayPort 2.1/2.0 už má i Intel. A GPU Ada Lovelace budou už čtvrtou generací, která poskytuje pořád stejnou verzi DisplayPortu, protože DP 1.4a je tu už od příchodu GeForce GTX 1000 (architektury Pascal) v roce 2016. Dříve nebývalo obvyklé, aby se s podporou nové technologie takto opozdila (například HDMI 2.0 měla výrazně dříve než Radeony).

Vypadá to, že minimálně argument o tom, že monitory s rozhraním DisplayPort 2.1 nebudou ještě dlouho k dispozici, by nemusel mít úplně pravdu. Při odhalování nových grafik Radeon RX 7900 XT / 7900 XTX byla totiž sdělena informace, že první monitory využívající DisplayPort 2.1 se začnou objevovat už počínaje prvními měsíci roku 2023. Pravděpodobně by nějaké mohly být odhalené na CES 2023 začátkem ledna a pak by se postupně začínaly prodávat během následujících měsíců.

Představení GPU architektury AMD RDNA 3 22
Představení GPU architektury AMD RDNA 3 (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Takovéto monitory podle AMD chystají Samsung, LG, Dell (herní monitory by mohly mít značku Alienware), Asus a Acer. Mohlo by tedy jít o koordinovanější vlnu nové generace monitorů, ne jen o nějaký jednotlivý „demo“ model, po němž dlouho nic dalšího nebude. Tyto monitory budou přirozeně fungovat i na grafikách Nvidia GeForce RTX 4000, protože je zachovaná zpětná kompatibilita, ale nepůjdou provozovat na plné frekvenci, jen na nějaké nižší omezené.

První známý monitor s DP 2.1 bude extrémně široké LCD

Zatím nejsou známé konkrétní modely nebo typy, na které se můžete těšit, s výjimkou jednoho. Ten se bude jmenovat Samsung Odyssey Neo G9, respektive bude patřit do této řady (už teď Samsung takovéto monitory nabízí, ale doteď měly nižší rozlišení). Byl prezentován jako první „8K Ultrawide“ monitor. Pozor, neznamená to rozlišení 7860 × 4320, které obvykle myslíme pod označením 8K, ani 7860 × 3200 (v poměru 21:9). Označením „8K Ultrawide“ bude Samsung (nebo AMD?) zřejmě označovat monitory, které mají poměr 32:9, tedy panel, který tvoří jakoby dva klasické 16:9 monitory vedle sebe. Mělo by to tedy znamenat rozlišení 7860 × 2160 (dva 4K panely vedle sebe).

Minimálně tento model by měl být odhalený hned z kraje roku (byť dostupný bude asi později), protože specifikace a další informace k němu podle prezentace AMD budou sdělené na CES 2023, které se koná 5. 1. až 8. 1. 2023.

Představení GPU architektury AMD RDNA 3 23
Představení GPU architektury AMD RDNA 3 (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Nároky na výkon a na přenosovou kapacitu kabelu mezi GPU a monitorem tedy budou „jen“ dvakrát vyšší než u 4K, zatímco u kompletního 8K by byly čtyřnásobné (a proti 5K neboli 5120 × 2880 monitoru je to o 12,5 % víc pixelů). Na grafikách Nvidie nebo jiných starších GPU s DisplayPortem 1.4a by tedy asi mělo být maximální rozlišení 120 snímků za sekundu, ale s kompresí DSC (bez DSC nebo podvzorkování barev zřejmě bude maximum okolo 48–50 snímků za sekundu). S DisplayPortem 2.1 by mohlo být možné hrát s vyšší frekvencí, případně se možná obejdete bez komprese.

Zdroje: AMD, AnandTech

Přepočítala se Nvidia? První monitory s DisplayPortem 2.1 vyjdou už začátkem roku 2023
Ohodnoťte tento článek!
3.9 (78.46%) 13 hlasů

16 KOMENTÁŘE

  1. Já nevim. 4K, nebo 8K, není to trochu moc? Připomíná mi to když jsme kdysi hráli na prehistorických počítačích AvP a já jsem si to na Voodoo3 mohl dovolit hrát v 1024*768, a kamarád s nejakou rivou nebo co to tenkrát měl, že to musí hrát taky v tom rozlišení, jenže se mu to sekalo. Problém byl v tom že v nizším rozlišení to na našich tehdejších monitorech vypadalo skoro stejně, jenže v menším to měl plynulý….. No a poznal bych na televizi rozdíl mezi 4K a 8K? Nevim, moje televize má jenom FullHD a když je dobrej zdroj, tak i tak vypadá obraz skvěle.

    • Jo Alien byl super 🙂

      Taky si říkám na co proboha 8K. Zas jen marketing, aby mohli říct že mají něco víc než ostatní. 4K je s námi jak dlouho a stále se drtivá většina obsahu tvoří na 1080p, protože 4K znamená obrovské nároky na objem dat a výpočetní výkon, přičemž rozdíl ve kvalitě je diskutabilni.

      Na toto téma je online dostupný výborný rozbor Steva Yedlina, který se o kamery stará režisérovi Rianu Johnsonovi (Star Wars, Knives Out).

      Jinak 4K televizi doma mám a zkoušel jsem film ve 4K a ze vzdálenosti z jaké se na ni koukám (vždy jde o vzdálenost vs úhlopříčka) nepoznám rozdíl.

      • Rozdíl ve FHD a 4k je dost zásadní, velice snadno poznám že mi video na monitoru jede jen FHD a ne 4K. A nějak zásadně náročnější zpracování 4k videa není, zvládají to i levné mobily, stačí vhodný akcelerátor. Navíc můžeš používat formáty, kde se ukládá každý snímek celý, což při editaci videa výrazně snižuje nároky na dekompresi a takové video dnes také už běžně natočíš mobilem. Ano objem dat je vyšší, ale tohle v době obřích disků není zase žádný problém., Navíc se bavíme jen o zdroji, aby se s tím snázeji pracovalo, ne o výsledném videu které může používat nižší datový tok.

        Na klasickém monitoru ještě dokážu nějakých 110PPI zvládnout, byť monitor s 220PPI je jiná liga, na laptopu mám aktuálně displej s 242PPI a menší už bych nekupoval.

        • přesně, rozdíl mezi fHD a 4k velice výraznej, speciálně pokud se dívám na videa ze hry typu DCS (to se ve fHD ani nedá, tam není pořádně vidět ani letadlo v dálce nebo čísla na HUD)

          na animáky nebo seriály to není tak moc vidět, na dokumenty je to poznat dost (na YT např)

          nezapomínejme na to, že značná část populace má 0.25-0.5 dioptrie a ani o tom neví, myslí si, že vidí skvěle – tudíž rozdíl těžko pozná

      • Muzu se pridat. Rozbor Yedlina neznam, ale po laborovani se 4k jsem dospel do bodu, ze je to „nice to have“ a ze pro vetsinu veci se zvysene naroky na HW+Cas, ktery je pro 4k encodink potreb proste nevyplati. Prinos neni tak velky, byt rozdil mezi 1080p a 4k vizuelne samozrejme je, ale neni to tentyz Wow efekt, jakym byl prechod z SD na FullHD. Pri urcite vzdalenosti a velikosti pixelu se pak i vytraci az zmizi 🙂

      • Stale je to o velkosti, pri beznych 27-32″ formatoch to nema zmysel, no ked sa uz dostavas na 42-48 tak tam potrebujes to 4k aby si mal rovnaku jemnost obrazu ako 24″ fullhd. (4×24″ fullhd = 48″ 4k). A tieto velkosti sa dostavaju na trh uz v celkom prijatelnych cenovych hladinach, takze do buducna to urcite bude viac a viac vyuzivane.

  2. Soudruzi (a soudružky (a protidruzi (a protidružky (a soucokoliv a proticokoliv)))), zapomínáte na jednu drobnosst, ktoru nikto z vás nezmínil … více monitorů.

    Karta má fyzicky 2xDP, 1xHDMI 1xUSB-C .. pokud k tomu potřebuje někdo připojit více monitorů (ať už je důvod jakýkoliv), je potřeba protlačit přes ty konektory více dat.
    Ono je (z pohledu datového toku) téměř jedno jestli krmíte 1 obrazovku 7680×4320 nebo 4 obrazovky 3840×2160 nebo 16 obrazovek 1920×1080.
    Na grafikách krmících hromady monitorů si založila dost dobrou živnost fy Matrox. S DP 2.1 toho zvládne ještě víc.

  3. Honzo, nechci se Te nijak dotknout, ale snad mě neukamenuješ, nikdo není dokonalý, jen bych byl rád, aby jsi to věděl, třeba pro příště…
    DSC – Display Stream Compression – je to standard VESA a je to „lossless compression“, takže bezztrátová komprese, zdroj: třeba hned první odkaz v google, nebo další odkazy.
    Přijde mi to docela důležité, protože se používá i na HDMI a i se s tímhle počítá do budoucna, tak raději ať to víš…
    Nerad opravuji lidi kterých si vážím, ale bohužel, tohle mi už nedalo, tak snad se neurazíš a nezanevřeš na mě, díky.

  4. A pro zajímavost, ten VESA standard pro DP2.1 (80Gbps) udává, že bez toho DSC, dokáže stejně jen 8K 60Hz 10bit (85Hz 8bit) … 😀
    Nebo 10K 60Hz 8bit… 4K 240Hz… 1440p 480-500Hz… -vše bez DSC.
    No a pokud se použije DP Alt Mode (přes USB-C) tak 8K 30Hz 10bit…
    Takže ve finále to není tak úžasné proti „staršímu“ HDMI 2.1 s 48Gbps, který dává 4K 144Hz a 8K 60Hz bez komprese, s DSC pak 8K 120Hz a 10K 100Hz…
    Kde DP2.1 dominuje, je že se zapnutým DSC zvládne rozlišení 16K 60Hz HDR, nebo 2x8K 120Hz 10bit, nebo bez DSC: 2x4K 144Hz 8bit, nebo 3x4K 90Hz 10bit…