Hlavní navigace

Preview: Opera 12 chce akcelerovat lépe než druzí

14. 10. 2011

Sdílet

Zdroj: Redakce

V čem bude Opera lepší?; Omezená podpora grafických karet

Zdá se, že také norským vývojářům dochází nápady na nové a neotřelé funkce. Sami si jistě živě vybavujete dění z posledních měsíců, kdy se všechno točilo prakticky jen okolo Rychlého přístupu. Takže Norové alespoň dodělávají to, za co schytali od kritiků a uživatelů nejvíc. Je opravdu zvláštní, že Internet Explorer 9, zhruba tři čtvrtě roku starý prohlížeč se chlubí kompletní (a podle některých dokonalou) hardwarovou akcelerací, zatímco jeden z někdejších tahounů technologických novinek ji stále ne a ne dostat (ne v konkurenceschopné podobě).

V aktuální jedenácté řadě Opery se grafická karta podílí na vykreslování obsahu stránek jen velmi opatrně. Většinu zátěže přebírá procesor, který v první řadě není tak rychlý jako většina grafických karet, za druhé v celkovém důsledku spotřebuje více energie. Grafická knihovna Vega přitom akcelerovat uměla už někdy před dvěma roky. Práce ale podle všeho byly dost komplikované. Teď se Opera prvně zkouší předvést v nejlepším světle s kompletní hardwarovou akcelerací.

V čem bude Opera lepší?

Pořádný nárůst výkonu zaznamená doslova všechno, co uvidíte. Aktuálně akceleraci obstarává OpenGL, podpora DirectX přibude časem také. Do finální verze dvanáctky to stihne skoro určitě. Upřímně, ono vám může být celkem jedno, jestli Opera bude rozumět OpenGL nebo spíše DirectX. Jakmile zodpovědnost za vykreslení stránky přebere grafická karta, tohle řešit nebudete. Bude vám záležet akorát na tom, aby všechno šlapalo, jak má.

I u nás jste se několikrát mohli dočíst o tom, že největším nepřítelem se v tu chvíli stávají ovladače ke grafické kartě. Bude na vás, abyste si zajistili co možná nejčerstvější ovladač, jinak bude akcelerace fungovat buď mizerně a chybově, nebo pro jistotu vůbec. Opera 12 v současném stavu nepodporuje celou řadu modelů grafických karet, takže ani nemá větší smysl, abyste ji zkoušeli. Raději si počkejte na finále, kdy snad bude všechno vyladěné, stabilní a kompatibilní. V absolutně nejhorším případě by vás u testování na nekompatibilní sestavě mohla poděsit modrá obrazovka smrti.

Ve srovnání s konkurenty Opera využije grafickou kartu nejen na webu, ale také v uživatelském prostředí. Pokud budete mít to štěstí, že vám v počítači poběží kompatibilní grafická karta s novými ovladači, dostanete se tím pádem do jiné ligy, byť to navenek zřejmě moc vnímat nebudete. Nikdo jiný hardware tolik neždímá. V bleskovém vykreslení uživatelského prostředí bude mít prohlížeč navrch. Pakliže jiní neupustí od síly (což je pro nás teď dost relativní pojem) procesoru, budou dost možná litovat. Tato součástka zkrátka nemá tolik koní pod kapotou.

Omezená podpora grafických karet

Když nebude akcelerace k dispozici, přepne se zpět na softwarové vykreslování. Jak si stojíte, zjistíte po zadání opera:gpu do adresního řádku. Na obrázku níže vidíte, že na integrované grafické kartě Intel HD Graphics ukryté v procesoru Core i3 Opera akceleraci rovnou zakázala. Podotýkám, že v počítači mám nejnovější ovladač, což ale stejně nestačilo. Takže ano, Opera bude mít zřejmě tu nejlepší hardwarovou akceleraci ze všech, mám jen obavy, aby fungovala na většině zařízení. Současný stav příliš uspokojivý není.

Kdybyste prohlížeč testovali a akcelerace by nefungovala korektně, vypněte ji ručně. Do adresního řádku zadejte pro změnu opera:config#UserPrefs|EnableHardwareAcceleration a změňte hodnotu na nulu. Jednotka znamená automatické zapnutí akcelerace, zatímco dvojka ji vynutí.

Výkon se každopádně ještě o kus zvedne, protože některé součásti jsou prozatím optimalizované na čistě softwarové vykreslování, které tu tak dlouho vládlo. O podrobnosti se norský vývojový tým nepodělil. Zajímavostí je, že se aplikovala omezení na četnost obnovy vykreslení. Každý monitor má svou vlastní obnovovací frekvenci, při níž se obraz neustále obnovuje. Nebo znovu vykresluje, chcete-li. Valná většina standardní LCD obrazovek nemá žádné nadpřirozené schopnosti a neobnovuje zrovna zázračně rychle.

Opera tedy omezuje vykreslení tak, aby se obraz neobnovoval rychleji než jej monitor stihne zobrazit. To se totiž pak dá nazvat plýtváním systémovými prostředky. Ačkoliv se tedy pracuje s omezením, obraz se fakticky objeví rychleji. Ani procesor, ani grafická karta se totiž nebudou zbytečně snažit, když jejich schopnosti částečně přijdou vniveč. Odpracují si jen tolik, kolik je skutečně potřeba, což se na výkonu projeví leda pozitivně.

3D souboj: WebGL vyzývá Flash; Naleštěný zevnějšek; Bude to terno?

3D souboj: WebGL vyzývá Flash

Právě bez hardwarové akcelerace by nebylo dost dobře možné pracovat s technologií WebGL. Tu původně vyvinula Mozilla s organizací Khronos Group. Brzy projevili zájem ostatní výrobci prohlížečů a není divu. Díky nadějnému projektu vstupuje regulérní nešizená 3D grafika na webovou scénu. Počítá se především s tím, že se využije ve hrách, i když ani jiným nápadům se meze nekladou. Například Google tento týden uvolnil svoje Mapy ve speciálním režimu, kde WebGL převádí původně plochý svět do třetí dimenze. Tento milník naznačuje, že Google Earth časem přestane být potřeba.

Všechno bude možné provádět na webu. A důležité je, že bez nutnosti instalace zásuvného modulu. Flash nám nedávno předvedl, jak v něm běží Unreal Tournament, ale má proti sobě velmi silného soka a obrovským potenciálem. WebGL bude muset čelit především problému s nekompatibilními grafickými kartami a ovladači. Jak bylo popsáno výše, především staré ovladače způsobují často chyby, takže je v prohlížečích najdeme na černé listině. A když prohlížeč nebude disponovat hardwarovou akcelerací, byť nikoliv vlastním zaviněním, Flash bude stát opodál a smát se.

" frameborder="0" height="360" width="640">

Google třeba u svých MapsGL doporučuje Firefox 8 (aktuálně ve fázi beta) nebo Chrome 14. I operační systém musí splňovat požadavky, jimiž se myslí to, že musí poskytovat vhodné prostředí pro akceleraci. S Windows XP tedy moc nepočítejte, alespoň ze strany Googlu a jeho Chromu, který se jasně vymezuje na Vistu a novější Windows. Opera však i s deset let starým systémem počítá. Microsoft zatím WebGL nepodporuje vůbec, takže bude zajímavé sledovat vývoj situace. Jakmile se Internet Explorer naučí s technologií pracovat, leccos se může změnit. Co když ji ale odmítne?

Čím máte straší počítač a softwarové vybavení, tím spíše se vám hardwarová akcelerace – a všechno s ní spojené – vyhne. A WebGL jakbysmet. Všelijaká dema ukazující 3D grafiku v prohlížeči přichystal jak Google (např. 3 Dreams of Black), tak mnozí další, Operu nevyjímaje (hra Emberwind).

" frameborder="0" height="360" width="640">

Naleštěný zevnějšek

Zatím se může zdát, že dvanáctá Opera přeskočí novinky zajímavé pro běžné uživatele. Pod kapotou se toho odehrává více než jindy, vždyť k lepší kompatibilitě webu přispěje nový HTML5 parser, výkon zvedne dále taktéž vylepšené JavaScriptové jádro. A vyhlazování hran písem vizuálně zlepší dojem z prohlížení. Stále nám ale chybí nějaká pořádná nová funkce, která by brouzdání na internetových vlnách oživila.

Souvisí to také s vás webová aplikace pokusí vyfotografovat, zřejmě abyste měli pěknou profilovou fotografii, bude to možné, a to díky novému API pro zařízení.

Největší vizuální novinku nepředstavují ikony a jiné prvky, protože ty potkal facelift tak jemňoučký, že si ho nejspíš ani nevšimnete. Určitě ale jste ale v minulosti nepřehlédli možnost vyměňovat pozadí Rychlého přístupu. Lehké motivy vzhledu nenahrazují klasické plnohodnotné oblečky, avšak mají jim zdatně sekundovat. Interně se jim říká persony, což je přesně stejné označení, jako používá Mozilla u svých lehkých témat. Oba prohlížeče budou mít své vlastní persony, které se vzájemně podobají jako vejce vejci.

V obou případech jde hlavně o to dodat co nejhezčí obrázek na pozadí (Rychlého přístupu) a sladit barvy písem a jiných prvků. Hlavní ovládací prvky se nemění, lehké motivy se jim pochopitelně vyhýbají. Opera potenciálním zájemcům značně usnadňuje jejich tvorbu.

Předmětem zájmu se stal adresní řádek. Kromě toho, že se v něm usadila hvězdička pro rychlé přidávání a odebírání stránek buď do záložek, nebo do Rychlého přístupu. Řádek vám bude napovídat hesla k vyhledání, což byla výsada vyhledávacího pole. Adresní řádek ho stále více připomíná. Kdyby vám našeptávací funkce příliš radila a znechutila vás, vypnete ji přepnutím předvolby opera:config#UserPrefs|ShowSearchesInAddressfieldAutocompletion.

Bude to terno?

Na to, že Opera 12 vyšla teprve v alfaverzi (pokud se nebojíte, stahujte na adrese opera.com/next), mají vývojáři ještě co dohánět. Odladit hardwarovou akceleraci je vzhledem k různorodosti počítačových sestav přetěžký úkol, přesto chtějí Norové Operu vydat ještě letos. Do konce roku přitom noho času nezbývá, takže obavy o nekvalitní vydání ušité horkou jehlou jsou docela oprávněné.

Na každý pád se můžete začít těšit na (snad) fungující hardwarovou akceleraci, která trumfne ostatní prohlížeče. Ruku v ruce s ní přijde podpora WebGL, které se pokusí změnit tvář webu, takže bude důležité mít v prohlížeči zabudovanou podporu této technologie. Výkonnostní nárůsty slibují inovovaná vykreslovací a JavaScriptová jádra. Podpora webových standardů je na tak vysoké úrovni, že na Operu málem nikdo stačit nebude.

Teď bychom rádi nějaké inovativní funkce, prosím. Jak se vy těšíte na dvanáctku? Oceňujete to, že se pracuje hlavně na těch částech programu, které nejsou příliš viditelné?

Byl pro vás článek přínosný?