Příběh „googlovského“ loga

0

První logo kopírovalo Yahoo!

Drtivá většina uživatelů internetu poté, co spustí svůj webový prohlížeč, spatří jednu a tu samou věc – logo vyhledávacího serveru Google a pod ním tu nepatrnou lištu, v níž se skrývá celý online svět. Ta lišta je už roky stejná, jenže logo se čas od času na den změní. Čím to je? A jakou má vlastně tenhle obrázek historii?

Google.com (případně jeho různé jazykové mutace, jakou je například google.cz) je dnes bez nadsázky titulní stránkou internetu. A ani v okamžiku, kdy nemáte tento vyhledávač nastavený coby domovskou stránku, nemusíte nutně fungovat bez něj – řada jiných portálů totiž využívá googlovský search engine.

Google dokázal světu, že v jednoduchosti je krása a že podstatné není to, jestli vyhledávač bliká, mluví či se na vás snad usmívá, ale zda rychle vyhledává. To Google zvládá špičkově. Přesto bychom tvůrcům křivdili, kdybychom označili tuto webovou stránku za strohou. Jeden obrázek tam totiž má. Neobyčejné logo Googlu, které zdaleka není neměnné.

Původní logo Googlu, předchozí bez vykřičníku vydrželo jen dvě měsíce, proto je tohle slavnější

První oficiální logo nově vzniklého vyhledávače vytvořil hned roku 1998 spoluzakladatel Googlu Sergej Brin v grafickém editoru GIMP podle návrhu designérky Ruth Kedarové a jeho součástí byl na rozdíl od dnešní podoby i vykřičník, tak jako u konkurenčního Yahoo. Barvy však již byly takové, jak je známe dnes, tedy kombinace modré, žluté, červené a zelené. „To zelené L je tam trošku jako taková známka rebelantství. Naznačuje, že Google nehraje podle pravidel,“ vyjádřila se tehdy k barevné kombinaci Ruth Kedarová.

Už 1. srpna 1999 bylo toto původní logo nahrazeno jiným, avšak velmi podobným. Změnil se vlastně jen font písma. Ten vytvořil v roce 1982 Němec Gustav Jaeger a má název Catull BQ (ke stažení zde). Druhou podstatnější změnou bylo zmizení vykřičníku. Stínování i barvy zůstaly stejné. V květnu loňského roku pak došlo k menším kosmetickým úpravám loga, přičemž to předchozí je stále občas používané jakožto logo sekundární. Ještě dodejme, že v případě změny pozadí v rámci vašeho googlovského uživatelského účtu dojde k vybělení loga tak, aby zůstalo optimálně viditelné.

Současné logo Googlu

Místo oficiálního loga se čas od času objeví logo sváteční, vzpomínající na nějakou důležitou aktuální událost či výročí. A zatímco první takové logo (v angličtině označované „doodle“, tedy „čmáranice“) roku 1998 vymysleli sami zakladatelé Googlu, Larry Page a Sergey Brin (tehdy šlo o logo na počest amerického festivalu Burning Man), dnes to může udělat kdokoliv.

Protože ačkoliv existuje tým designerů, kteří již dohromady vytvořili na tisíc různých podob loga, vlastní návrh může na proposals@google.com poslat každý. I vaše logo tak může ozvláštnit den desetitisícům ostatních uživatelů internetu. Níže uvádíme několik obrázků pro inspiraci, nicméně stačí si otevřít Google.com a přesvědčit se, že jen málokdy není co slavit.

Veškeré doodly najdete na adrese google.com/logos.

Další zajímavá loga

Některé svátky se na Googlu slaví každý rok. Například Halloween…

… Valentýn…

… nebo Vánoce…

I na národní svátky je místa dost – Den nezávislosti

Či svátek všech Irů na Sv. Patrika

Ani na nás se nezapomíná, to když slaví výročí legendy jako Karel Čapek

A občas se objeví i speciální animovaný doodle. Na Cnews o nich píšeme pravidelně.

<!–[if gte mso 10]> I na národní svátky je místa dost – Den nezávislosti

Příběh „googlovského“ loga

Ohodnoťte tento článek!