Příliš mnoho možností. Komunikace není jednodušší než dřív, jsme otroky doby [komentář]

V nabídce komunikačních služeb je plno. Stačí internetové připojení a můžete si klidně videotelefonovat. Jestliže nám měl technika snížit náklady a usnadnit nám život, nemám pocit, že by k tomu došlo. Právě naopak, komunikační služby nám přerůstají přes hlavy.

19
Moderní pracovní prostředí, kde smartphone je zabiják produktivity
Moderní pracovní prostředí, kde smartphone je zabiják produktivity

Měření času se stalo skvělým pomocníkem lidstva, ale jen do doby, než jsme se stali jeho otroky a otrokyněmi. Technika nám rovněž pomáhá, ale opět jen do doby, než se jí necháme ovládnout. Facebook je skvělý nástroj, který nám umožňuje zůstat v kontaktu s lidmi, které denně nepotkáváme. Ale opět jen do doby, než se z používání stane závislost.

Není to vlastně nic nového. Už kdysi dávno vzniklo jedno z nejznámějších českých přísloví, které praví, že oheň je dobrý sluha, ale zlý pán. Je to tak pravděpodobně úplně se vším. Dnešní doba je skvělá v tom, kolik možností komunikace nabízí. Jenže růst počtu možností není automaticky přínosný. Nemusíme se vracet do pravěku. Stačí jít o deset patnáct let zpět. Člověk měl své osobní číslo o obyčejný mobil, takže jsme byli omezeni na SMS a volání. Kompatibilita nebyla problémem.

Většina domácností má počítač i připojení k internetu

Od té doby se ale situace začala zhoršovat. Dle ČSÚ mělo v roce 2000 počítač pouze 18 % domácností. O pouhých 10 let později se ale počítač vyskytoval v 59 % domácností. A toto číslo dále stoupalo. Posledním známým číslem je 73 % v roce 2015. Nás přirozeně zajímají hlavně počítače s možností připojení k internetu, protože bez něj se jedná o odříznutou pracovní stanici, která se na rozšíření možností komunikace podílet nemůže.

Trend je logický, zatímco v 90. letech do domácností nastupovaly počítače, připojení k internetu nebylo samozřejmostí. Zatímco dnes byste nad počítačem nepřipojeným k internetu ohrnuli nos, bývala to běžná praxe. Nůžky se ale začaly zavírat a dnes již platí, že počet domácností s připojením k internetu je shodný s počtem domácností vybavených počítačem. Jak jsem uvedl výše, v obou případech jde o zhruba 73 %.

Mobilní internet také jede

Další důležitou vrstvu představují chytré mobilní telefony, které přenesly počítače do našich kapes a zesílily naši propojenost se světem. Počet mobilů na obyvatele obecně stále roste. Dále se bohužel, již nemůžeme opírat o data od ČSÚ. Aspoň nějaká orientační čísla však najdeme. Podle firmy KPMG, která neuvedla souhrnný průměr, ve věkové kategorii 18–64 let v roce 2016 používalo internet v mobilu v Česku 55 % lidí.

Čím jste mladší, tím je ovšem pravděpodobnější, že pro vás mobilní internet není cizí pojem. Ve věkové kategorii 18–34 let již internet v mobilu používalo rovnou 70 % lidí. Z kategorie 45–54 let šlo o polovinu a z kategorie 55–64 let pak jen třetinu lidí. Jsme sice pozadu za západem, ale rosteme. V Česku jsme z různých důvodů omezováni hlavně stále relativně vysokými cenami a vzhledem k nim pak směšnými datovými balíčky.

Jedno zařízení, mnoho komunikačních kanálů
Jedno zařízení, mnoho komunikačních kanálů

Penetrace smartphonů v sítích je velkou neznámou, občas některý z operátorů něco řekne, ale obecně moc sdílní nejsou. Totéž platí pro prodeje telefonů, kde se spoléháme na odhady. Jeden z odhadů zmiňuje i ve svém reportu KPMG: „Podle odhadů z roku 2015 tvořily prodeje chytrých telefonů v ČR až 85 % z celku.“ Buď jak buď, používanost mobilního internetu s penetrací smartphonů koresponduje.

Možnosti komunikace se znásobily

S nástupem počítačů a domácího připojení jsme začali posílat e-maily, někteří objevili ICQ a později Skype a další kecálky. V roce 2004 vznikl Facebook a o pár let později se začal rozšiřovat. Už před třemi roky mělo svůj „modrý profil“ 74 % Češek a Čechů. Moderní web nám nabídl řadu možností, jak publikovat, tedy řadu nových možností komunikace.

K formám komunikace patří blogy, ale také podcasty a videoblogy, byť se jedná primárně o jednosměrnou komunikaci. Střední proud nejvíce zasáhl obří Facebook, který nám umožňuje dělat všechno to, co některé dřívější samostatné služby. Změnil způsob komunikace v tom, že jsme se více stali pasivními příjemci a příjemkyněmi. Stačí přidat novou fotku nebo status a vaši známí je uvidí, aniž byste je oslovili přímo. Facebook nabídl ovšem také integrovaný chat, čímž efektivně zabil ICQ a spol.

Velkým hitem se stal Messenger, jenž je ale na rozdíl od samotného Facebooku více spojen s mobilními zařízeními. Ještě lepším příkladem jsou sítě jako Instagram nebo WhatsApp, které byly rovněž zrozeny na mobilech. Těchto pár příkladů berte jako důkaz toho, že možnosti komunikace značně narostly. A že došlo k zajímavému obratu; přesycení Facebookem se podílelo na tom, že začal znovu růst zájem o samostatné komunikační služby. WhatsApp se prakticky stal dalším, ICQ, jen v globálním kontextu a měl svůj původ na mobilech. Na Facebooku jsme byli příliš odhalení.

Textová smršť

Zastaňme u nemasových komunikačních řešení sloužících pro přímé oslovení druhé strany. Jak jsem uvedl, ICQ je pro většinu z nás minulostí. Ze starých služeb dodnes přežívá Skype, kterého však dávno přerostly právě hlavně WhatsApp a Messenger. Všechny tyto komunikátory poskytují klasický textový chat, ale také volání a videohovory. Populární je v současnosti Viber, který opět hraje prim na mobilech a možnostmi se podobá Skypu nebo Messengeru. Mladší jedince pak oslovil Snapchat, který mj. představil ještě další koncepty komunikace – dočasné zprávy.

ICQ patřilo v Česku k prvním masově používaným instant messengerům
ICQ patřilo v Česku k prvním masově používaným instant messengerům

Moje komunikační situace

Sám používám denně Skype, na kterém sice nemám tolik kontaktů, jedná se dokonce jen o jednotky lidí, jenže s nimi komunikuji denně. Valná většina mých známých používá Messenger, který je mně osobně ideově nejméně po chuti, ale právě on dnes představuje střední proud, takže pokud se nechci odříznout od většiny lidí, nezbývá mi, než jej akceptovat.

WhatsApp v mém okolí není příliš využíván, ale v něm bych napočítal několik málo lidí, kteří pro změnu nepoužívají Messenger ani Skype a nedisponují neomezeným tarifem od operátora. Ke komunikačním kanálům nadále a nevyhnutelně patří SMS, které sice platí za relativně drahé, v Česku nicméně stále oblíbené. Používají je hlavně ti, kdo z různých důvodů na výše jmenované alternativní služby neslyší.

V redakci jsme vybírali platformu, kde budeme moct společně komunikovat a skončili jsme u Telegramu. Ten jsem osobně kdysi využíval a je mi nejsympatičtější ideově. Kdysi jsem ho opustil kvůli nespolehlivým notifikacím. Nedá se ovšem svítit, redakce spolu komunikovat nějak musí a e‑mail není vždycky vhodný. Demokraticky byla vybrána služba, která vyhovuje většině, a tak nyní používám pět různých komunikátorů, budu-li počítat také SMS.

Další komunikační kanály

Jde o pět aplikací v telefonu, které zabírají místo a které mohou vysávat akumulátor. Osobně má rád e-mail, ale i kdybych neměl, stejně bych musel občas zkontrolovat svou schránku. Aktuálně používám jednu osobní schránku (e-maily ze sekundárních schránek jsou stahovány do schránky primární), pak mám pracovní a školní e-mailové schránky.

To jsou tedy tři další místa, která musím kontrolovat. Sice mi můj poštovní klient nabízí přehled e-mailů ze všech schránek na jednom místě, stejně se však musí pokaždé nastavit všechny tři schránky, když začnete používat nové zařízení. Navíc na počítači mám svůj pracovní režim nastavený jinak než na mobilu. Věřím, že se v podobné situaci nenacházím sám.

Jsem komunikační uzel, který se přizpůsobuje všem ve svém okolí. Dál bych mohl rozebírat, že některé zprávy od svých přátel dostávám v soukromých zprávách na Instagramu a jednou za uherský rok na Twitteru. Přímé (nemasové) formy komunikace jsem tímto snad vyčerpal, pokračovat by se ovšem dalo nepřímými formami. Více či méně pravidelně prohlížím Instagram, Facebook a Twitter. (Nikdo v mém okolí nebloguje.) Tím se již ale podrobněji zabývat nebudu.

Komunikační apokalypsa

Poselství je, myslím, jasné. Technika nám měla usnadnit život, v uvedeném užším pohledu komunikaci. Místo toho ale existuje tolik kanálů, až mám dojem, že nedělám nic jiného, než kontroluji jednotlivé kanály. Musím si zvyknout na řadu služeb, jejich funkce a vlastnosti klientů. Částečně si pravidelné pochůzky usnadnit můžeme, například sdružením e-mailových schránek.

S tzv. instant messengery je dnes kříž, protože se jedná o uzavřené sítě. Kdepak ty časy jsou, kdy jsem ještě používal Google Talk založený na protokolu XMPP, jenž nabízel propojení s jinými sítěmi a díky otevřenosti celou škálou klientů. Dnes máme služeb mnoho (příznivci a příznivkyně Applu pak mezi sebou bezesporu rádi používají Facetime, který jsem zatím nejmenoval) a všechny jsou uzavřené.

Obecně se používání několika různých komunikačních služeb lze vyhnout jen velmi těžko. Každý používá něco jiného a obvykle s tím nehnete. Problematické tedy je, že zatímco vznikají nové kanály, ty staré zůstávají. Jsem unavený, protože roztříštěnost vede ke komplexitě na takové úrovni, že se správa všech účtů neobejde bez znatelné investice energie a času.

Nové přichází, staré zůstává

S nástupem internetových služeb, kdy jsem aspoň doufal, že mi pomohu snížit náklady na dálkovou komunikaci. Ani to se v konečném důsledku nestalo, protože ačkoli většina lidí používá nějaký typ služby jako Messenger, díky které bychom potenciálně mohli odbourat jak hlasové, tak textové služby poskytované operátory, ve výsledku lidé nedokáží nové internetové služby naplno využít.

Většina si nevzpomene, že se mi může dovolat do tří bezplatných služeb. Logicky je totiž lepší využít drahou hlasovou službu od operátora, kde je navíc kvalita přenosu hlasu stále ještě většinou mizerná. Skrze operátora ani nelze snadno a levně posílat fotky – víte, že neomezené tarify v Česku na rozdíl od zahraničních nenabízí také neomezený balík MMS? Poslat jednu fotku v mizerné kvalitě za pětikorunu, to je dnes unikátní služba.

E-maily aspoň u mne tvoří další podstatnou část komunikace a musím vybírat několik schránek
E-maily aspoň u mne tvoří další podstatnou část komunikace a musím vybírat několik schránek

Ve využívání internetových komunikačních služeb lidem někdy kromě (ne)zvyku i dnes brání chybějící mobilní připojení. Studenti a studentky na dražší tarify často nemají peníze a ti, kdo si dražší tarify dopřejí, se mohou potýkat s nedostupností vysokorychlostního připojení. Druhým případem jsou jedinci, kteří moderním internetovým komunikátorům neholdují vůbec.

Výsledek? Abych ani s těmito skupinami lidí neztratil kontakt, nadále si platím neomezený tarif, což v Česku v roce 2017 stále není zcela levná záležitost. Navíc za své peníze získáte pořád ne zcela ideální pokrytí – aspoň to platí pro LTE – a především malý datový balíček. Jenže co naděláte? Pokud se chcete všem dovolat a rádi si poklábosíte s těmi, které nemůžete častěji vídat osobně, nakonec se k placení drahého paušálu stejně zavážete.

Komunikátory zvítězily nad člověkem

Hlavně, že mám v mobilu Skypu, Messenger a WhatsApp. A ty další. Volání se mimochodem chystá i pro Telegram. Jupí. Vedle toho si samozřejmě také platím pevné připojení k internetu, abych mohl doma používat všechny ty moderní komunikátory. Ačkoli jsem přehnaný důraz na nostalgii nedávno kritizoval, občas mám chuť se vrátit do dob, kdy jsme měli jen volání a SMS od operátora.

Protože byly služby drahé, využívali jsme je střídmě, takže telefon ke všemu nebyl zabijákem produktivity. Tím nenaznačuji, že by služby operátorů měly zdražit, spíše se jen vracím k tomu, že jako lidé bychom měli zapracovat sami na sobě. Naučit se používat komunikační sítě střídmě a uvědomit si, že příliš mnoho komunikátorů škodí. Já jsem z dnešní komunikace přemožen.

Příliš mnoho možností. Komunikace není jednodušší než dřív, jsme otroky doby [komentář]

Ohodnoťte tento článek!

19 KOMENTÁŘE

  1. Aktuální situace s komunikátory je naprosto tragická. Každýmu vyhovuje něco jinýho a když chci někomu napsat, tak abych je naháněl po několika různých aplikacích., který akorát zbytečně žerou baterku a data.

    V mém případě jsem to vyřešil tak, že jsem začal všechny ignorovat. Posledních pár let používám pouze sms, email a irc a zatím s tím nemám vůbec žádný porblém.

    • Přesně. Jeden e-mail (plus několik dalších účtů, které mi případnou poštu přeposílají a nemusím se o ně nijak starat), volání, SMS, přidám Skype, na kterém mám komunikující příbuzenstvo. A šlus. Je mi srdečně jedno, že mi nechodí spamy přes dalších osm komunikátorů, a když se mi někdo nedovolá na WhatsApp, vždycky mi může zavolat. Pokud je to ovšem telemarketing, nezvednu to a dám si ho do blokovaných čísel.

  2. Opět palec nahoru za Petrův velmi dobrý komentář.
    Já jsem ve stavu, že používám e-mail, sms a Skype. Je to věkem 40+? Nevím. Spíš je to pohodlnost, protože e-mail mi vyhovuje. Jde rozumně dohledat historie a související komunikace, nehrozí, že v záplavě notifikací něco přehlédnu a také při použití rozumného klienta nehrozí, že se služba rozhodne, že tato zpráva pro mě není užitečná a zahodí ji.
    Jako rychlé zprávy používám SMS zasílané z počítače. Mobil má každý a já rozhodně nechci zkoumat, který můj kontakt má ten či onen messenger. Navíc SMS používám jen zřídka a stejně bych se jich nezbavil, i kvůli automatickým odpovědím při zamítnutí vyzvánění apod. Samozřejmě, že si přes SMS klasicky nechatujeme, pro tohle využíváme s kolegy Skype. Pokud někdo Skype nemá, tak mám asi smůlu, ale e-mail určitě vždy má a tak kontakt není ztracen.
    Bojím se doby, kdy se firmy rozhodnou, že je budou cool a komunikovat například pouze přes Facebook (a jiné). Pak jsem asi ztracen. Taková faktura zaslaná přes Facebook, pro mě zatím děsivá představa.
    Jak bych si představoval nějakou ideální nejbližší budoucnost? Zapracovat na vylepšení e-mailu (například šifrování je pro 99 % laiků technicky nepředstavitelný problém) a ideálně do něj dopracovat i IM a možná hlasové volání, aby to bylo v jednom prostředí.
    PS: Občas se stane, že za měsíc zjistím, že se mě někdo snažil kontaktovat přes Hangouts, což nepoužívám a tak mě to nikde neupozorňuje, ale to Google nějak nedokáže pochopit 🙂

  3. Pokud je komunikace s ostatními opravdu cenná, tak není důvod stěžovat si na více účtů/klientů?
    Dříve se museli lidé pěšky navštívit, když si chtěli něco osobně sdělit a „na web“ se dávaly jen obecnější/důležité informace (obecní bubeník, místní rozhlas).

    Telefony nad námi nezískávají moc, to my jim jí dáváme (prfrz dr.Lnd Mrtn z Lcfr).

    A když už je řeč o příslovích, napadá mne to o „Mlácení prázdné slámy.“

  4. Knihaxichtů = modrý profil. Manipulativní číslo. Znám spoustu společností, které svým zaměstnancům ihned při nástupu zřizují účty účty jak na KnizeXichtů tak na Skype. Některé EGA si zřizují i několik účtů.

  5. Holt je to cena za vaši práci a o to víc by se měla řešit. Právě profíci IT by měli především v tomhle pomáhat laikům a sami si tak utvářet dobré pracovní podmínky. Což mimochodem Cnews zvládá skvěle. Díky téhle redakci jsem objevil Vivaldi, LastPass, LibreOffice a další služby o hardwaru ani nemluvě. Vyhandloval jsem si dobrý (na české poměry) tarif, zrušil Facebook (který už byl předtím bezpečnostně i kontakty osekán na dřeň) prostě proto, že mi dával míň než já jemu a obecně internet, ten nikdy nekončící oceán, obestavěl svým soukromým přístavem ve kterém se vyznám. Informační deka se týká náš všech. Kvantita nad kvalitu, asocializace, vyprázdnění hodnot. Článek byl pojat víc technicky než můj komentář, ale myslím. že přímo souvisí s videem, které sem autor házel před nedávnem.

    http://jdem.cz/c2psq5

    Ovládnout ten oheň, řád v chaosu. Směle do toho.

    PS: Jak už někdo v komentech psal, mohli byste sem dát možnost pravidelných finančních příspěvků výměnou za vypnutí reklam? Mě vadí, že vám neplatim i bez Adblocku, vám asi ještě víc, tak to zaveďte 🙂 Když to není povinné, není se absolutně čeho bát ne? Mockrát díky, pokud se nad tím třeba i jen zamyslíte. S pozdravem Syndrom

  6. Dokud nebudou Multimediální Telefony (chytré), disponovat implementovanou, jednotnou komunikační hovorovou platformou (podobně jako hloupé telefony), bude roztříštěnost těch všech platforem způsobovat komunikační problém !!! Ne každý je ochoten se drbat, s “ chytrým telefonem “ , matlat po displeji a instalovat spoustu cy.povin !!! Když vezmu klasický mobil do ruky, vytočím číslo a volám – žádný problém !!! A je to !!!

    • A ono se už z chytrých telefonů nedá volat přes mobilní síť? Můj telefon to umí, nebude to tím, že je to jen model s Windows 10? Já měl za to, že mobilní síť je stále ještě jednotná komunikační platforma… Taky vezmu, vytočím číslo a volám.

      • Ohledne mobilni site spravne. Ma to jen jeden problem (vase uvaha) a to ten, ze vyrobci jak se snazi do smart-phonu tlacit funkce horem dolem tak zapominaji (velmi casto) na prvotni funkci telefonu a to jest samotne telefonovani. Obvykle to potom konci tak, ze kvalita signalu a hovoru je pod urovni obvyklou u telefonu stredni tridy rekneme pred 10 lety.

        • Asi používám moc levné telefony, kde těch funkcí je ještě příliš málo a ještě se dbá na kvalitu hovoru. Já si nemůžu stěžovat… Fakt je, že můj mobil je jen obyčejný plasťák s kovovým rámečkem, žádná sklokovová herka.

      • Zatím síť podporuje, GSM – 2G platformu, tak telefonovat standartně jde.
        Pokud bude GSM-2G vypnuta a nahrazena LTE, nebo 5G, pak může pro hodně normálních telefonistů vzniknout velký problém. Půjde jen Skype, WhatsApp, WowApp, Messenger a podobně, tedy samé roztříštěné hlasové platformy (každá ves jiný pes). Vše se bude muset instalovat, každý bude mít něco jiného a normální člověk to nejspíš vzdá.
        Já bych do toho určitě nešel. Do tabletu jsem instaloval mobilní Skype a hned zkraje mě nas.ral Google s nutnosti si zřizovat dementní účet Gemail. Tím u mě mobilní aplikace skončily.