Prima představila technické možnosti (ne)přeskakování reklam, spouští kampaň „Nepřetáčej“

19
Prima kampaň nepřetáčej
Prima kampaň nepřetáčej
-
Zdroj: FTV Prima

Televize Prima dnes představila kampaň s názvem Nepřetáčej. Od 1. června by totiž měla platit nová pravidla pro operátory internetové televize, která již všichni včetně O2 TV akceptovali.

Prima dnes také novinářům demonstrovala některá technická řešení, která mohou operátoři použít (vyvinout si je musí sami na svých platformách, což někteří již udělali). Prima hledá řešení již roky, byť se o něm začalo mluvit až v posledních měsících v souvislosti s přestřelkou s O2 TV. Prima posunula termín spuštění zákazu přetáčení na 1. červen a s tímto termínem včetně navrhovaných technických řešení již všichni operátoři souhlasí. Prima argumentuje také například tím, že v Německu je zákaz přeskakování reklam platný již několik let.

Odloženou sledovanost využívá 17 % všech, co sledují televizi a toto číslo se stále zvyšuje. Roste totiž podíl IPTV, který dosahuje zhruba 22 %. Na dva diváky terestriky tedy připadá již jeden internetový. V rámci internetové televize využívá zpětné zhlédnutí podle Primy zhruba 60 % všech diváků a nemalá část z nich kromě pořadů přetáčí i reklamy.

Jedním z důvodů přetáčení (spíše menším) je sice i velmi nepřesné EPG, ale zejména u mladších diváků pak přetáčejí reklamy téměř všichni. Tím Prima přichází o příjmy z reklam, podle svách slov až o 300 milionů korun ročně. Ostatní komerční stanice (například Nova) však podobné řešení nechystají.

Nepřetáčej – zaplatíš

Prima spouští kampaň Nepřetáčej. Má jít o edukativní vysvětlovací kampaň, neboť její jarní kroky a spor s O2 TV nebyly veřejností vnímány příliš pozitivně. Prima hodlá na příkladech svých seriálů vysvětlit, proč je reklama potřebná. Autorem je agentura Jinej Gang a spoty s nadsázkou ukazují, jak by pode Primy vypadaly pořady, kdyby je nebylo z čeho financovat.

Přeskakovat reklamy trošku půjde, záleží na operátorech

Internetové televize bez možnosti přetáčet (nejen) reklamy by ztratily své výhody. Jen za desítky stanic navíc a vyšší rozlišení by divaci zřejmě platit tolik nechtěli. Byť Prima zdůrazňuje, že jde jen o přetáčení reklam, zpětné zhlédnutí pořadů jí nijak nevadí. I samotné zpětné zhlédnuté navíc tvoří část poplatku operátora.

Prima nabídla operátorům několik dlouho známých variant, která trochu upřesníme: Operátor televizi zaplatí větší poplatek, tím se vykoupí z reklamních práv a diváci budou moci přeskakovat reklamu i nadále. Navíc by operátor mohl o své vůli reklamu ze stanic Primy úplně vystříhat sám (kromě živého vysílání) a diváků poté předkládat zcela čisté vysílání.

Pokud se operátor z práv nevykoupí a nezaplatí, má dvě další možnosti: Nabídne přeskočení šestiminutové reklamy po třech minutách zhlédnutí, nebo ji nahradí za o něco kratší pětiminutovou online reklamu, která půjde přeskočit také v polovině. První variantu Prima nabízí pro první rok provozu a poté se uvidí. V případě online reklamy nebude Prima požadovat sdílení dat o uživatelích a cílit bude zejména podle typu pořadu. To je velmi důležité, neboť operátor má o televizních návycích konkrétního diváka velmi přesná data. Doufejme, že tento bod všichni zúčastnění dodrží.

Pokud operátor na své platformě neumí nabídnout výše zmíněné technické řešení, tak musí znemožnit přeskakování reklam (případné celý timeshift) úplně. Operátor si také může vybrat i kombinaci a Primu s přeskakováním reklam nabídnout třeba až ve svém vyšším tarifu. Již z dřívějška platí, že Prima musí být přítomná ve všech tarifech operátora (respektive v základním tarifu povinně).

Návod pro operátory od Primy

Zástupci Primy nám ukázali, jak takové přeskakování může podle nich vypadat. Na časové ose divák uvidí přesně pozice reklamy a během prvích šedesáti sekund pořadu může přeskakovat libovolně třeba až na konec. Při dalším přeskočení nebudete muset sledovat všechny reklamní bloky, ale jen ten poslední.

Na snímcích je vidět, jak by to v reálu mohlo vypadat.

Operátor také může nabídnout zakoupení „přeskakovacího“ balíčku přímo během sledování reklamy přes QR kód. V případě online reklamy se pak může zobrazit odkaz na stránku inzerenta. Toto jsou pouze doporučení Primy a jak bude vypadat konkrétní technické řešení ale závisí na jednotlivých operátorech. Uvidíme to nejpozději začátkem června.

Prima představila technické možnosti (ne)přeskakování reklam, spouští kampaň „Nepřetáčej“
Ohodnoťte tento článek!
1.8 (35.41%) 61 hlasů

19 KOMENTÁŘE

  1. Reklamnich bloků je příliš málo k ufinancování úspěšné a pro oblast kinematografie natolik prospěšné společnosti jako je FTV Prima.
    Kapacita DVB-T2 sítí (muxů) má stále rezervy.
    A proto by v zájmu zachování produkční kvality a spokojenosti konzumentů bylo dobré, aby se zařadila do nabídky nová televizní stanice Prima AD (Augmented Déluxe), jež by nepřetržitě vysílala spoty inzerentů. Jednalo by se o tzv. VR formát videa, kdy v případě streamingu do zvláštního zobrazovacího zařízení (VR headsetu) by divák eventuálně mohl, pokud by uznal za vhodné, odvrátit své zraky od Alzáka například na pult s akčním zbožím. Majitelé obyčejné televize by byli o tuto možnost pochopitelně ochuzeni, ledaže by výrobci televizí přidali možnost otáčení scény například směrovými šipkami na dálkovém ovladači.
    Nyní k tomu hlavnímu.
    Všechny televize a set-top-boxy prodávané v regionech, v nichž FTV Prima působí, by musely mít povinně implementovanou funkci měření doby sledování jednotlivých stanic. Jakmile by se vyčerpala časová kvóta pro volné sledování konkrétní stanice, televize by se sama přepla na stanici Prima AD. Tu by divák musel sledovat tak dlouho, dokud kvótu opět nedobije (nenasbírá dostatečný počet kreditů).
    Je nutno uvažovati, že digitální vysílání, to není jen prosté audio a video, ale mohou to být i titulky nebo metadata. Každá reklama by měla různou váhu (hodnotu). Například vysokofrekvenční Alzák nebo XXX-Lutz divákovi dobije více bodů (kreditů).
    Stejně tak by i každá stanice různou cenu. Napřiklad premiovou Prima MAX nebo COOL by bylo možné sledovat půl hodiny, zatímco například zpravodajská CNN Prima News by tuto kvótu mohla mít mnohem delší, popřípadě žádnou. Pozor, není možné mít celé dny puštěnou televizi na stanici Prima AD během toho, co je divák fyzicky či duševně nepřitomen — po určité době se zkrátka bony nepřičitají, aby se zamezilo spekulaci okolo střádání kreditového konta pro následné prakticky neomezené sledování premiových stanic.
    Suma sumárum by se jednou pro vždy vyřešila ošklivá kaňka v podobě vysílání televize mimo internetové platformy, kde i třeba placené a kódované satelitní vysílání může divák, ve svůj konečný neprospěch (!), libovolně nahrávat a přetáčet.
    Díky tomu by se Prima AD mohla stát jako první a jedinou komerční terestrickou televizní stanicí u nás, která by vysílala 1080p obraz spolu s audiem Dolby Digital, čímž by vrazila ránu zastáncům (jinak opovrženíhodné) veřejnoprávní České televize, jež si stále i do dnešních dob nosí pravěký relikt, a to nepřerušování právě běžícího pořadu reklamním blokem.
    No a když nejsou peníze, jak pak můžeme očekávat ono skloňované objektivní zpravodajství? Inu, pohleďme na kvalitu komerčních zpravodajských stanic. Vždy to může být lepší, ale stejně tak i horší. Neexistuje žádný strop, ani dno, nejsou tu žádné hranice, stejně tak, jako je nemá lidská představivost. Je to jen lidský konstrukt, mysl. Není to list papíru, není to místnost, která má konkrétní rozměry, někde začíná a někde končí. Je to universum, nekonečná souřadnicová síť. Pomyslný čtvereček představující např. televizní stanici, tak může klesat, ale i růst skutečně donekonečna, není-li omezen jinou entitou, jejíž je součástí, která už hranice má. Zjednodušenou příměru můžeme hledat u vrstev (a jejich podvrstev) v grafickém editoru. V případě televizní produkce bude takových vnořených vrstev určitě celá řada, jedním ze základů bude zajisté lidské společenství a standardy v něm. To však neznamená, že chceme-li výrazněji pohnout s nějakým drobkem uvnitř pláně, je jakkoliv nutné či vhodné posouvat základním (kořenovým) objektem, a tedy vším, co obsahuje. To už by bylo zapotřebí složitějších úvah.

  2. Reklamy nepřetáčím, protože z televizního vysílání sleduju tak maximálně zprávy a to ještě jen, když se něco děje. Ale myslím si, že spousta lidí to bude mít s těmi reklamami v televizi jako to mám já s reklamami v kině. Do kina prakticky nechodím a jeden z důvodů jsou reklamy. Dát 200 korun za lístek a za odměnu sledovat 20 minut reklam (upoutávka na jiný film je reklama), to není nic pro mě.
    Z mého pohledu je obchodní model založený na reklamách, prostě hloupý. Firmy s tím mají náklady, zároveň jim to odrazuje zákazníky. A to i platící zákazníky. Příklad s kinem jsem uváděl, další je třeba idnes premium. Proč si ho platit, když i poté je web prolezlý reklamama tak, že obsah není skoro vidět?
    Proč platím České televizi za to, že pořád vysílá nějaké upoutávky na své pořady, což není nic jiného, než reklama? Proč se rádia vytahují tím, že mají nějakou hodinku či den bez reklam, ale zároveň to pořád dokola melou, což není nic jiného, než reklama na to, že probíhá vysílání bez reklam?
    Mám jediné přání, ať reklama skončí v propadlišti dějin a spolu s ní i média, která jsou na ni založena. A hrozně bych si přál, aby se objevila platforma, kdy člověk zaplatí opravdu jen to, co chce sledovat. Chci se podívat na film, tak mi ho televize či streamovací služba prodá za cca stejně, kolik by utržila za reklamu poté, co bych ho shlédnul. Chci si přečíst článek na webu, tak ať mi ho web zpoplatní částkou podobnou, jako by získal za reklamu v něm. Bohužel k tomuto ideálnímu stavu je daleko. Všichni mají pocit, že chtějí měsíční paušál v řádu stokorun a nechápou, že málokdo touží sledovat jednu stanici nebo číst jeden web a platit si všechno, kam člověk párkrát do měsíce zavítá, je mimo finanční realitu.

    • No, minimálně u audio a video produkce trh ukázal, že platbu za jednotlivé pořady skoro nikdo nechce a všichni chtějí paušály. Existují služby které mají oba způsoby prodeje a výsledky jsou naprosto jednoznačné.

      • Jo, takhle přesně to ty firmy prezentují. Nikdo to údajně nechce. Ono je to celkem jasné. Když chci za film pomalu tolik, kolik stojí měsíční předplatné, tak opravdu nikdo filmy po jednom kupovat nechce. Kdyby přijali realitu, tak to dopadne jinak.
        Realita je, že dle statistik stráví před televizní obrazovkou průměrný člověk 4 hodiny za den, což dělá cca 120 hodin měsíčně. Tedy reálně by cena jednoho filmu měla být tak 1/60 měsíčního paušálu, což by bylo v řádu jednotek korun.

    • Ono stačí nechodit do multiplexů, teď filmy chodí ve stejný čas i v regionálních kinech, chodím hlavně s dětmi, u nás lístek na novinku je okolo 150, velký popcorn za 50, limonáda za 25 a nejsou tam žádné rekamy.

  3. Tak vždy je zapotřebí pochopit princip podnikání soukromých televizí. Hlavním vysíláním jsou reklamy, a ta ostatní výplň „omáčka tzn. film apod.“ je pro ně pouze nutná, zákonem limitovaná povinnost. Dalším přínosem, samozřejmě peněz, jsou PP programy tzn. jejich nekonečné seriály. Já se osobně na tento brak nekoukám. Nejsem schopný vydržel abych během hodiny sledoval 25 minut reklamy které běží na všech kanálech zároveň na to skutečně nemám sílu a ani odvahu.

    Takže je zde velký prostor pro službu streamování pořadů na přání za úplatu podobnou Spotify, kde si mohu vybrat jaký žánr a nebo co chci poslouchat/sledovat. Ale tím nemyslím nějaká trapná videa na Youtube atd.

  4. Zákaz pretáčania reklamy, to je také polovičaté riešenie problému. Stále je tu možnosť zavrieť oči, alebo vypnúť zvuk. Stálo by za úvahu popracovať na niečom v štýle mechanického pomaranča.

  5. Primu jsem dávno vyškrtnul, kdysi byl zajímavý jen Cool, ale zabili to reklamou.
    Mám Netflix, plánuju Disney+, a tím končím. Zpravodajství z ČT (bez reklam a skrytého PP) zkombinované s internetem.

    TV je taková ještě se hýbající mrtvola. Generace našich dětí ji už ignoruje prakticky zcela.

  6. Mám kabelovku a nejsem ochoten akceptovat reklamu v jakékoliv délce a formě. Pokud nebudu moci zcela přeskočit reklamu na nějakém programu, jako by tento program ani nebyl. Je to jen plýtvání energií a časem.

  7. Televizím ujel vlak a odmítaj si to přiznat. Tohle si mohly dovolit před dvaceti lety… Dnes má každý možnost si za pár šestáků předplatit nějakou službu typu Netflix. Buď si tento fakt televize přiznají a budou hledat funkční koncept, nebo mohou s divákem jednat jako s nepřítelem, na$rat ho a svůj osud urychlit. Divák je jejich zákazník, když nebude divák, je jim rekama k …