Problémový registr vozidel od včerejška funguje. Snad už definitivně

0

Podle informací zpravodajského serveru iHNed.cz problémový registr vozidel od čtvrtečního rána už konečně funguje. Přes noc ze středy na čtvrtek proběhly zátěžové testy posílených databází Policejního prezidia, které byly v posledních dnech právě zmiňovány jako zdroj obtíží.

Servery podle ministerstva vnitra zvládly 700 dotazů za minutu, běžná zátěž je přitom jen 40 žádostí za minutu. Že registr funguje, se ozývá i z úřadů napříč celým Českem. Určitou roli ale hraje to, že dnes není úřední den, a celý systém je tak daleko méně vytížen. Jestli obstojí ve skutečném provozu, uvidíme až v pondělí. Po téměř třech týdnech obtíží je už načase.

S fungováním registru souvisí i politický osud ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM). Pokud by problémy s registrem přetrvávaly i nadále, ministr by rezignoval na svou funkci. Nejprve jej k tomu vyzvala místopředsedkyně vlády a šéfka strany LIDEM Karolína Peake, poté i sám premiér Petr Nečas (ODS). Čas má do tohoto pátku.

Firma zakázku získala bez tendru

Firma ATS-Telcom zakázku na nový registr vozidel získala za poněkud neobvyklých okolností. Byť za ni od ministerstva inkasuje 37 milionů korun, nebyla na ni vypsána veřejná soutěž. Resort dopravy Pavla Dobeše využil smlouvy na poskytování IT služeb, kterou v roce 2010 se zmíněnou firmou uzavřel tehdejší ministr Vít Bárta (VV).

Během tří let ministerstvo firmě ATS-Telcom zaplatilo 395 milionů; nový registr vozidel firma vytvořila jako náhradu za nevyčerpané služby. „Pro ministerstvo to bylo finančně výhodné, navíc by si výběrové řízení vyžádalo tolik času, že by nebylo možné stihnout uložený termín startu evidence,“ vysvětlil neobvyklý krok serveru iHNed.cz ministr Dobeš.  

Předvčerejší Události, komentáře v České televizi vyvolaly nejen na sociálních sítích pořádný rozruch. S obhajobou „svého“ díla v nich vystoupil obchodní ředitel společnosti ATS-Telcom Martin Tůma, který rezolutně odmítal pochybení na straně dodavatele registru.

 

Byť jeho vystoupení působilo mnohdy až absurdně, jelikož popíral, že by registr nefungoval navzdory tomu, že jeho slova dementoval šéf odboru dopravy na brněnském magistrátu (tedy přímo koncový uživatel registru), přišel na síti Google+ Marek Lutonský se zajímavým zamyšlením hledícím na kauzu v trochu jiném světle.

ATS Telcom zřejmě není provozovatel celého systému pro správu vozidel. Jejím úkolem bylo udělat systém se zadanými vstupy a výstupy, přičemž nemůže ručit za to, že vstupy bude dostávat v dohodnuté podobě, že na výstupy budou správně reagovat cizí navazující systémy. Takže když dotaz skončí v databázi kradených aut na policejním prezidiu, která nevrátí odpověď, nemá na to žádný vliv a ani odpovědnost. Nebo když z původních registrů při importu dostane data, která nejsou konzistentní, špatná nebo nevyplněná. (…) ale vina v tomto případě padá na zadavatele, ne na dodavatele.

Problémový registr vozidel od včerejška funguje. Snad už definitivně

Ohodnoťte tento článek!