Problémy s výrobou PlayStation 5? AMD má prý jen 50% výtěžnost, chybí 4 miliony čipů

33

Podle zprávy Bloombergu prý Sony zvládne vyrobit o 4 miliony konzolí méně, než původně chtělo do Q1 2021 mít. AMD se totiž nedaří vyrábět procesory/SoC.

Dřív se často stávalo, že během vydání nových GPU, čehož jsme teď svědky, bývaly boje s nedostatkem čipů kvůli špatné výtěžnosti. TSMC má v tomto teď o hodně lepší výsledky, ale vypadá to, že se číhající hrozba problémů s výtěžností teď snesla na konzoli PlayStation 5 a může vést k jejich nedostatku.

Možná si pamatujete, že v červenci jsme tu měli zprávu, že Sony v očekávání velkého zájmu o next-gen konzole chtěla vyrobit zvýšené množství kusů pro uvedení a první měsíce po novém roce. Z původních 5–6 milionů byl údajně zájem zvýšit prvotní zásobu na 10 milionů. Ale toto asi nevyjde a konzolí by tedy mohl být nedostatek.

Bloomberg tento týden přinesl zprávu, že Sony má problém s výtěžností „SoC“, čímž se myslí hlavní procesor včetně integrovaného GPU, tedy ústřední komponenta, kterou navrhlo a vyrábí AMD, přičemž samotné křemíky se tvoří v továrnách TSMC. Podle Bloombergu jsou problémy s dosažením potřebné výtěžnosti a kvůli tomu se z waferů, které jsou pro PS5 objednané, nedaří vyrobit dost použitelných procesorů/SoC. Výtěžnost je údajně možná jen 50 %, dle zdrojů obeznámených se situací.

Není jasné, zda má za problémy být zodpovědné AMD (návrh čipu, nebo například příliš vysoké požadované frekvence, které velké množství kusů nezvládne), nebo TSMC (vyšší než očekávaná míra defektů). Horší výtěžnost ze začátku není úplně nečekaná, ale problémy jsou větší, než by bylo typické, a budou mít poměrně velký dopad. Podle Bloombergu chtělo Sony vyrobit do konce prvního čtvrtletí příštího roku (31. března) až 15 milionů konzolí, ale protože nebudou procesory, povede se v tomto časovém horizontu dát dohromady jenom 11 milionů kusů. Kvůli potřebné logistice se jich do obchodů a k zákazníkům dostane do té doby o něco méně, nemalá část se může stále nacházet v distribučním řetězci/meziskladech/na cestě.

Design Sony PlayStation naležato
Design Sony PlayStation naležato (Zdroj: Sony, Via: Tom’s Hardware)

I tak by údajně měl být objem výroby během prvních šesti měsíců větší, než byl při vydání PlayStation 4, takže nejde o úplnou tragédii. Ale byla by to jen o něco vyšší výroba, zatímco Sony chtělo mít mnohem vyšší.

Sony informace popírá

Jde samozřejmě o neoficiální průsak či drb, takže je ho třeba brát s rezervou. Po vydání této zprávy Sony zareagovala a sdělila, že se zpráva Bloombergu nezakládá na pravdě, a že firma „nesnížila plánovaný počet vyrobených kusů“. Je tedy slušná pravděpodobnost, že tato informace neplatí. Nebo že je přehnaná.

Nemůžeme si ovšem ani být jistí, že Sony částečně nezapírá, takže reálně může být pravda i někde mezi. To, že nebyl snížený počet plánovaných vyrobených kusů, může například být skutečné, ale jejich dokončení může být tímto zpožděno, takže efektivně by výpadek výroby fakticky nastal.

Tip: Co bude lepší, Xbox Series X, nebo PlayStation 5? Otec Valve a Steamu Gabe Newell má jasno

Mohou problémy postihnout i Radeon RX 6000?

Pro nás tak tato zpráva pořád může být relevantní. PlayStation 5 totiž používá GPU architekturu RDNA 2, která má snad vyjít během listopadu (odhalení bude na konci října).

Pokud by byla špatná výtěžnost způsobená nějakými vlastnostmi grafické části, pak by to totiž mohlo znamenat, že tento potenciální problém se může projevit i u samostatných GPU, která mohou asi být vyráběna identickým procesem. A pak by mělo AMD špatnou výtěžnost i u nich a na trhu by jich pak asi byl nedostatek vedoucí ke špatné dostupnosti a potenciálně zdražení.

Semicustom APU konzole Sony PlayStation 4 (Zdroj: iFixit)

PS5 se prý budou distribuovat i letecky

Podle komentátorů to nic méně vypadá, že pokud výroba opravdu nestíhá, neprojeví se to ještě před Vánoci a nejdůležitější počáteční období by tedy nemuselo být negativně postiženo. Nedostatek konzolí v obchodech by pak mohl nastat až v novém roce. Výroba totiž běží nějakou dobu v předstihu a během této doby se vyrobí velká skladová zásoba. Na začátek tedy bude Sony mít polštář a může prodávat více konzolí, než kolik jich za stejnou dobu vyrábí.

Je ale samozřejmě otázka, na jak dlouho tento polštář (který částečně vysaje mimořádný nával zákazníků během prvních dní a expedice předobjednávek) bude stačit. Z našeho pohledu by byla situace, kdy se vyčerpá po Vánocích, tak nějak  pořádku, ovšem v Asii s posunutým koncem roku a odlišnými svátky samozřejmě budou spokojení méně.

Sony jinak prý bude s poptávkou po PS5 bojovat i tak, že je místo tradiční levnější lodní dopravy, bude do světa rozesílat letadly. To stojí o hodně víc, ale zboží dorazí rychleji. Protože nebude muset trávit mnoho dní navíc na moři, zvýší se tím při konstantní míře výroby množství konzolí, které se podaří k určitému datu dotlačit na pulty.

Galerie: Odhalení Sony PlayStation 5: design, hry

Zdroje: Bloomberg, Daniel Ahmad/Twitter, PCMag

Problémy s výrobou PlayStation 5? AMD má prý jen 50% výtěžnost, chybí 4 miliony čipů
Ohodnoťte tento článek!
3.1 (62.35%) 17 hlas/ů

33 KOMENTÁŘE

  1. To je divný, pokud by byly problémy u custom čipů s výtěžností, pak by hlásil problémy i Microsoft.
    Takže dokud nepotvrdí sama Sony, tak nemá cenu tomuto věnovat pozotnost.
    A koukám, že jen Speedy tomu věří na 100% a neodpustil si trapný komentář, takže vlastně nic nového 😉

  2. Tvrzení agentury Bloomberg, proslavené fantasmagorií o špionážních čipech na serverových deskách z Číny, může přikládat důležitost jen nesvéprávný idiot. Tato agentura je dnes zaměřená na akciové podvody, k nimž zneužívá zbytky svého bývalého renomé.

  3. Je to cele nesmysl, uz jen proto ze Sony snizilo pocet obednavek cipu kvuli corana-recesi. Sama sony prohlasila nizsi zajem o novou konzoli nekdy behem brezna … Pokud nazor byl zmenen tezko asi muze mit vice ,jelikoz obemy jsou predem nasmlouvane ….

  4. Ja bych rekl, ze jestli budou konzole dostupne, nebo ne (byt i prvniho pul roku, ktery by mel byt pokryty), je to skoro jedno z pohledu her. Tech titulu na nove konzole pri vydani nebude zase tolik, i kdyz par hodne ocekavanych ano. To ale nic nemeni na veci, ze napr. u MS „smart buy“ je mozne koupit na XBOne a treba za pul roku si to stejne nainstalovat na XSX bez znovu kupovani.
    Sony s kompatibilitou trochu couva a nechava rozhodnuti na vyvojarich, tedy asi nebude velka zmena (protoze vyvojari chteji prodavat co nejvice).
    Co ale vidim jako nejvetsi minus u prvni varky novych konzoli – provozni problemy jako hlucnost, prehrivani, apod. Proto si myslim, ze ma smysl pockat (treba pul roku).
    Kdo ma dnes XBOneX, tak spechat nemusi, u PS4Pro je to horsi, ale ja osobne bych take s koupi nespechal.