Proč fotit do rawu, aneb raw není jen pro profesionály

0

Naprostá většina fotografů fotí spokojeně do formátu JPEG. Přitom dnes mnoho fotoaparátů poskytuje možnost fotit i do pokročilého formátu raw. Ten má své výhody i nevýhody a my si je zde postupně všechny popíšeme.  

Rozdíl mezi formáty JPEG a raw

Rozdíl je to opravdu obrovský. Nebudeme zde rozebírat zbytečné detaily, které v praxi nijak nevyužijete. Věřím, že zájemci si potřebné technické podrobnosti dohledají. Pro účely článku se pokusím o maximální zjednodušení, abyste se mohli soustředit na to podstatné.

 

U formátu JPEG je použito ztrátové komprese – díky pokročilým algoritmům se z původních dat odstraní určité informace tak, aby to nebylo okem nijak znatelné. Tím dojde ke zmenšení datové velikosti souborů, a pokud použijete nějaký rozumný stupeň komprese, tak pouhým pohledem žádnou ztrátu dat nepoznáte.

Naopak formát raw (píše se malým, protože se nejedná o zkratku. Raw znamená v překladu „surový“, nebo „nezpracovaný“) obsahuje veškeré informace, které se po stisku spouště dostaly ze snímače.

Pokud fotíte přímo do formátu JPEG, fotoaparát udělá toto:

  1. po stisku spouště zachytí fotografovanou scénu
  2. údaje získané ze snímače začne upravovat dle nastavení fotoaparátu (vyvážení bílé, kontrast, barvy…)
  3. výsledek uloží dle nastavené kvality do ztrátového formátu JPEG – ořízne tedy určitou část informací

V případě fotografování do formátu raw zjednodušeně uloží data ze snímače do souboru. Vy pak můžete vše, co jinak dělá fotoaparát v terénu udělat kdykoliv později a rozhodnout se o tom, jak mají být získaná data ze snímače „vyvolána“.

raw není jen pro profesionály raw není jen pro profesionály
Vlevo je fotka, jaká vyšla po vyfocení do JPEGu. Vpravo je fotka vyvolaná z rawu. Jak vidíte, bylo zde možné zachránit přeexponovanou oblohu

 

Jak s raw fotkami pracovat

V raw souboru jsou tedy uloženy data ze snímače fotoaparátu. Abyste s nimi mohli pracovat, budete potřebovat nějakou aplikaci, která je dokáže zpracovat. Již ze své podstaty není formát raw univerzální jako třeba JPEG. Aplikace prostě musí dokázat informace ze snímače daného modelu fotoaparátu správně přečíst a dále s nimi pracovat. Proto třeba po vydání nového modelu fotoaparátu často výrobci aplikací pro práci s fotkami poskytují aktualizace, aby umožnili fotografům práci s raw soubory nových fotoaparátů.

Naštěstí ale naprostá většina výrobců poskytuje spolu s fotoaparátem i nějakou svou aplikaci pro práci s raw fotografiemi.

Práce s fotkami v raw formátu je trochu více náročná na výkon počítače. Jednak jsou raw soubory mnohonásobně větší, než JPEG. Dále je taky náročnější údaje z raw fotografií zpracovávat a editovat je. Což nemusí být hned jasné. Ve fotoaparátu se totiž zdá, že fotoaparát dokáže velmi rychle ukazovat náhled raw souborů. To je ale způsobené tím, že se při vytváření raw souboru vytvoří i malý JPEG náhled, který se uloží přímo do raw souboru. Při prohlížení ve fotoaparátu se pak vlastně koukáte na JPEG soubory, i když fotíte do rawu.

Nastavení vyvážení bílé

Pojďme se podívat na první praktickou výhodu formátu raw. Ve fotoaparátu můžete nastavit vyvážení bílé barvy. To určuje barevný nádech fotek – od chladných modrých odstínů až po ty teplé oranžové.

Většina fotografů nejspíše používá automatické vyvážení bílé. Přesto, že automatika dokáže často vyvážit bílou barvu věrohodně a správně, nejlepších výsledků dosáhnete tím, že budete nastavovat vyvážení bílé ručně. A samozřejmě – nejlepších výsledků dosáhnete tehdy, když nejdříve vyfotíte nějakou bílou, nebo neutrálně šedou plochu a podle ni vyvážíte bílou barvu.

Nicméně, díky formátu raw můžete toto řešit až doma u počítače. Můžete dle libosti měnit nastavení vyvážení bílé, aniž by to mělo vliv na kvalitu fotky.

 

A ještě lepší je to v případě, kdy se na fotce nachází nějaká čistě bílá, nebo šedá plocha. Většina aplikací pro zpracování raw souborů totiž umožňuje označit bílou plochu na fotce a dle ní potom vyvážit bílou. Je to jednoduché a často velmi přesné.

Větší možnosti úpravy expozice

Asi každému fotografovi se občas podaří vyfotit příliš světlou (přeexponovanou), nebo příliš tmavou (podexponovanou) fotku. Takové chyby expozice jsou nepříjemné a často je nemožné je v postprocessu nijak napravit.

U raw fotografií je velmi snadné ještě trochu ovlivnit expozici a fotku trochu ztmavit, nebo naopak zesvětlit. V extrémních případech se dá získat ještě nějaká kresba i s přeexponovaných míst, které by třeba z JPEG fotek zachránit nešly vůbec. Sice se to už dost projeví na kvalitě, ale u některých fotek (třeba neopakovatelných momentek) budete rádi i za tu horší kvalitu.

 

raw není jen pro profesionály

raw není jen pro profesionály

původně přeexponovaný snímek se dal ještě dobře zachránit. U JPEGu by to tak snadné nebylo 

Možnost vytvářet HDR fotky z jednoho snímku

Technika HDR (High Dynamic Range) znamená, že poskládáte dohromady několik snímků s různou expozicí tak, abyste na jednom snímku zachytili jak hodně světlé části, tak i části ve stínu. Tedy jde o jakousi eliminaci přepalů a podexponovaných míst.

Většinou se takové snímky tvoří pomocí spojení tří fotek – podexponované, správně exponované a přeexponované. Jenže k tomu potřebujete nafotit tři různé snímky a zajistit, aby se nic na fotografované scéně nepohnulo. Což není vždy reálné.

Z jednoho raw souboru můžete „vyvolat“ tři snímky s různou expozicí a ty potom spojit a vytvořit dojem HDR fotografie. Na fotce budete mí tedy kresbu jak ve světlých místech, tak i ve stínech. I když výsledky nejsou takové, jako u spojení několika různých fotek, často vás mile překvapí a jedná se o rozumný kompromis.

Archivace a sdílení fotek v raw formátu

Protože jsou raw soubory mnohonásobně větší, než JPEG, vyžaduje jejich uskladnění větší úložiště. Sice není v dnešní době problém přikoupit třeba externí disk se stovkami GB, ale nezapomeňte, že s fotkami budete třeba dále pracovat. Například zálohovat, nebo je někam posílat.

Proto se zamyslete, jestli potřebujete opravdu všechny fotky uchovávat v raw formátu. Někdo si nechává všechny rawy a někdo naopak po zpracování a převedení do JPEGu rawy odstraní. Já volím zlatou střední cestu a u hodně povedených fotek a taky u fotek z focení pro klienty si nechávám i rawy.

Pokud budete ale někomu chtít fotky poslat, je samozřejmě hloupost je zasílat takhle v originálech jako rawy. Vždy potom zasílejte již vyvolané a upravené JPEGy. Případně, pokud budete chtít zachovat ve snímku maximum informací, zvolte export třeba do bezztrátového formátu TIFF (vhodné například při zasílání fotek k tisku).

Raw nejen pro profesionály

Jak vidíte, práce s rawem je trochu náročnější. Na druhou stranu ale získáte spoustu možností, jak s fotkami pracovat. Dostanete šanci ještě zachránit špatně nafocenou fotku. Taky při větším upravování fotek dosáhnete kvalitnějších snímků a dostanete více možností, jak ovlivnit jejich zpracování.

Pokud použijete správnou aplikaci, nebude taková práce s raw fotkami nijak složitá. Vyzkoušejte si proto více řešení. Kromě aplikace dodávané k vašemu fotoaparátu vyzkoušejte například Adobe Lightroom, Apple Aperture (jen pro Mac OS X), nebo třeba Český Zoner Photo Studio.

Ohodnoťte tento článek!