Prodeje a reklamovanost PC hardwaru v roce 2010 II.

0

Odpovědi na dotazy, paměti DIMM

Důležitá upozornění, upřesnění

Nejdříve zopakuji, že veškeré statistiky pocházejí z jednoho, byť nemalého obchodu. Zejména poměr prodejů tím může být dost ovlivněn a již minule při nepříliš pečlivém čtení nebo vynechání doprovodného textu úplně, se leckdo podivoval třeba nad poměrem prodejů procesorů. Číst text kolem bylo opravdu třeba, jinak byste si odnesli dezinformace.

Ve zmíněném příkladu s procesory není možné zobecnit výsledky z Alfy na celkový poměr sil Intel vs. AMD v ČR. Velikou změnu by přinesly mobilní procesory (notebooky, netbooky), procesory nainstalované už v hotových sestavách a dost možná třeba i další obchody. Množství prodejů nemá za úkol rozhodovat, jak to v ČR s tržními podíly je, má především dávat do kontextu míru reklamovanosti.

Z diskuze pod článkem vyplynuly nejen podněty pro další komodity, ale také upřesňující dotazy k některým už zveřejněným částem:

Dotaz: Co si pod pojmem reklamace vlastně představit? Jedná se o počet reklamací, kdy nějaký zákazník přijde s pseudoproblémem, nebo o uznané reklamace?

Odpověď (Alfa Computer): Ve všech statistikách může hrát roli také vrácení zboží do 14 dnů přes e-shop a podobně, ale to je pravděpodobně dost eliminováno tím, že uvádíte pouze hojně prodávané zboží.

Dotaz: Které značky zákazníci typicky reklamují přímo na autorizovaném servisu? Jak je to s onsite NBD zárukou Dellu (jaktože je u vás zachyceno poměrně dost velké procento reklamací u jejich monitorů)?

Odpověď (Alfa Computer): Reklamace LCD monitorů jsou samozřejmě také výrazně ovlivněny servisy. K nám se dostane informace ze servisu pouze v případě neopravitelného zboží. Takže kusy, které servis opraví a zašle přímo zákazníkovi, nemáme v systému vůbec zanesené.

Dotaz: Co je nejčastější příčinou reklamace základní desky Asus Asus M4A79XTD Evo? A co u 320GB pevných disků WD Caviar? Vyplatí se produkty s tak velkou mírou reklamací (u Caviarů oné kapacity potvrzenou opravdu velkým množstvím prodaných a následně reklamovaných kusů) držet v nabídce?

Odpověď (Alfa Computer): Deska Asus se opravdu reklamovala ve větší míře, závady byly různé. Disky WD taky, chyba ve statistice není.

ATI/AMD vs. Nvidia

Jak jsou na tom jednotlivý výrobci kompletních grafických karet (Sapphire, Gigabyte, MSI, Asus apod.), jste mohli vidět už minule. Viděli jste asi také, že vynikaly především tři modely: Radeony HD 5770 a 5670 a potom GeForce GTX 460. Teď se mi dostala do rukou statistika, která potvrzuje, že rok 2010 byl i kvůli opožděnému nástupu DX11 grafik alespoň v kusovém prodeji v Alfě daleko lepší pro Radeony. GeForce nemají ani 40 %.

Reklamace jsou sice spíše o konkrétní implementaci výrobcem, ale při početné statistice na obou stranách už může něco prozrazovat. Tato disciplína dopadá lépe pro Nvidii.

Paměti (DIMM)

U statistik pamětí Alfa Computer upozorňuje: Často bývá problém s nekompatibilitou a hodně se jich vrací z tohoto důvodu. To může výrazně ovlivnit statistiku.

To, že Kingston vládne českému trhu s operačními pamětmi je věc známá i z různých průzkumů. Po také nepřekvapivém druhém místu Adaty je tu značka Evolve. Za ní není přímo výrobce, ale spíše nákupčí a propůjčitel značky – ve statistikách celé ČR by zřejmě s takovým náskokem třetí místo neuhájil.

U pamětí určitě více čekáte na ty reklamace. Nezapomeňte na upozornění ohledně vracení kvůli nekompatibilitě výše. I v tom bude ale asi Kingston dobrý – s 1,3 % při obrovském prodaném množství strká všechny konkurenty do kapsy.

Hitem jsou nejzákladnější dva 2GB DDR3 moduly v kitu, žádný rozvaděč tepla, žádná vysoká frekvence. Volíte vysokou kapacitu za příznivou cenu (v kombinaci se spolehlivou značkou). Třetí místo bere 1GB modul DDR(1), který zřejmě bude často používán k upgradům starších počítačů.

Z těch opravdu dost prodávaných DIMM se hodně reklamují DDR2 od Adaty a také dlouhou dobu svou cenou velmi atraktivní kit dvou 2GB DDR3 Evolve Zeppelin se „zlatým“ rozvaděčem tepla.

USB flash disky

USB flash disky

Alespoň v Alfě ve flashkách nevede kupodivu Kingston, ale Patriot. Hlavně model XT je podle všeho právem oblíbený – za slušnou cenu máte jednu z nejrychlejších USB klíčenek. Ale nepředbíhejme.

Kingston má opět minimum reklamací, společně se Sandiskem představují etalony kvality. Corsair je na tom taky dobře, dalším výrobcům to typicky kazí nějaká konkrétní řada.

Velmi levná 4GB flashka od Verbatimu byla více než každá dvanáctá prodaná, následují už zmíněné rychlé XT od Patriotu.

Dvě různé kapacity u Verbatim Store’n’Go jsem sloučil do jedné, míra reklamací je zhruba průměr (16GB byl horší). U Adata dělá problémy Sporty Series, u Patriot XT Boost se vrací zhruba každý čtyřicátý – to už se nedá označovat asi za nějaké problémy.

Z masově prodávaných flash disků měly minimální či nulovou reklamovanost naopak modely Sandisk Cruzer Blade, Adata Classic Series C906 a Kingston DataTraveler 101 G2.

Napájecí zdroje pro PC

Napájecí zdroje pro PC

 

Seasonic svou plejádou účinných, tichých a cenově dostupných zdrojů drtí (alespoň v Alfě) konkurenci, druhé místo patří Fortronu (FSP Group) a následuje levný LC Power. Čtvrtý je evidentně úspěšný rebrander Evolve. V dílu koláče Ostatní jsou zahrnuty značky jako Nexus, Gigabyte či Thermaltake, které v Alfě neprodaly význačnější množství. Pátý v pořadí je Corsair se třemi procenty, těsně před dalším specialistou na nákup laciných zdrojů – RedStarem. Ačkoli Enermax vždy exceloval v anketách popularity (a dva ze tří ročníků volby čtenářů ExtraHardware o nejlepšího výrobce zdrojů vyhrál), v Alfě má pouhých 1,6 %.

Kdo čekal hrozivou reklamovanost u Evolve nebo třeba RedStaru, bude dost překvapen. Na tyto zdroje jsou buď kladeny velmi nízké nároky, nebo (hlavně v případě Evolve) nejsou dost dlouho v prodeji, aby se třeba projevily lacinější komponenty, nebo zástupci těchto značek jednoduše mají čich na to, co v Číně či na Tchaj-wanu pod svou značku vybrat. Překvapivě špatný průměr má Corsair. U něj však není počítáno z tak velkého počtu zdrojů a statistika může být trochu zkreslená.

Energy Knighty jsou prostě hitem, nízká hlučnost, slušná účinnost, dobrá cena rozhodují a nějaký vzhled či bohatá a dlouhá kabeláž už jsou pro většinu lidí věci podružné. Mezi prodávanými je myslím jen jeden za nějakých 1200 Kč (Energy Knight SS-500ET-F3), zbytek je pod 1000 Kč a v mnoha případech i celkem hluboko.

Na špičce reklamovanosti jsou některé modely od LC Power, překvapivě se vrací také některé zdroje od Seasonicu (kromě 400W Energy Knighta F3 i Corsair TX650 a Arctic Fusion 550R – v tomto případě ale může být předmětem reklamace třeba větrák, který už jde na vrub přímo Arcticu (možná ale také ne, je to jen spekulace)).

Málem bych zapomněl – minule jsem v diskuzi zmínil, že na ExtraHardware (už od založení) existuje možnost hodnotit článek a hned se to projevilo řádově vyšším počtem hodnocení než obvykle. Dokonce takovým, že už se dá z průměru něco vyvozovat. Takže ještě jednou – to, jak se vám článek líbí nebo nelíbí, můžete vyjádřit jednoduchým vybráním počtu srdíček v oblasti mezi koncem článku a začátkem diskuze. Jednoduchý skriptík nebude obnovovat stránku a honit nám statistiky zobrazených stránek, ani si někde nezaznamenáme IP adresu návštěvníků hlasujících pro horší hodnocení. Hodnocení se zapamatuje ale jen od přihlášených uživatelů.

 

Za poskytnutí veškerých statistických dat v článku děkujeme společnosti Alfa Computer

Prodeje a reklamovanost PC hardwaru v roce 2010 II.

Ohodnoťte tento článek!