Prodeje a reklamovanost PC hardwaru v roce 2010

0

Procesory

Když jsem se jen tak letmo bavil s šéfem marketingu Alfa Computer o reklamacích různých komponent, nenapadlo by mě, že to povede až k tomu, že mi v mailu přistane tabulkový dokument obsahující nejen procenta reklamací jednotlivých komponent, ale i konkrétní počet prodaných a reklamovaných kusů. To už dává dohromady velmi zajímavá statistická data. Ve veřejném článku pouze musím zaměnit konkrétní počty kusů za procenta, abych poskytovatele dat nepoškodil. Ale díky tomu, že já tato absolutní čísla znám, mohu ze srovnání míry reklamací vynechat nereprezentativní vzorky (málo prodaných kusů) a naopak zdůraznit spolehlivá data díky tisícům či alespoň mnoha stům prodaných kusů.

Aktualizace (druhý díl): Prodeje a reklamovanost PC hardwaru v roce 2010 II.

V pokračování článku jsme zjistili prodeje i reklamovanost grafik (ATI/AMD vs. Nvidia), napájecích zdrojů, pamětí (DIMM pro PC) i USB flash disků. V článku najdete i několik upřesnění a odpovědí na dotazy.

Procesory

Desktopové procesory, procesory v ČR a procesory v jednom e-shopu, kde se nakupují především počítačové komponenty, to je trochu něco jiného než celosvětové prodeje CPU. A tak Intel nedrtí AMD v poměru 4:1 či ještě více, ale stav je víceméně 1:1. Notebooky a hotové PC sestavy by s tím určitě značně pohnuly.

Reklamace procesorů jsou zanedbatelné a u každého modelu jsou to nejvýše jednotky kusů. Oba výrobci se vejdou do jednoho procenta, AMD se zdá býti méně reklamovanou značkou desktopových procesorů.

Určitě vás zajímají prodeje jednotlivých modelů a já vás nebudu dlouho napínat. Začneme abecedně od AMD. Vyloučil jsem procesory, kterých se prodalo doslova pár kusů a to ať už z důvodu nízké atraktivity, nebo třeba proto, že byly do nabídky zařazeny až na sklonku roku 2010 (Sempron 145, Phenom II X4 970, Athlon II X4 645 apod.).

Stejně jako v případě AMD i mezi procesory Intelu jsem pro přehlednost grafu s nejprodávanějšími desktopovými procesory této značky odebral některé zoufale málo prodávané (například velice drahé Core i7-975XE a 980X, zájem také nebyl o nejvýkonnější integrovanou grafiku Intelu v relativně drahém dvoujádře Core i5-661) a některé zařazené do nabídky až v pozdější fázi minulého roku (např. Core i7-960). Přestože mezi Xeony jsou občas docela zajímavé procesory i pro desktopové nasazení, nízké prodeje nasvědčují využití pouze pár nadšenci nebo opravdu pro pracovní stanice či servery. Co se reklamovanosti týče, za zmínku stojí jen Core 2 Duo E8400, u něhož kupující každý desátý reklamovali. Podobný trend se dal pozorovat i u E8500, ale těch se neprodal vzhledem k cenový nevýhodnosti dostatečně reprezentativní vzorek.

Grafické karty

Grafické karty

Jelikož by to kvůli divokému značení modelů mezi různými výrobci dalo spoustu práce, tak vynechám poměr prodaných karet ATI/AMD Radeon oproti Nvidia GeForce. Stejně zajímavé je to ale také podle značek (i když to by mohlo být v jiném e-shopu dost jinak, záleží na konkrétní nabídce či akcích) a podle jednotlivých modelů.

Ačkoli PowerColor a Zotac toho v Alfě neprodali mnoho, nechal jsem je i v grafu procenta reklamací. Z opravdu velkého vzorku dat se vyšší mírou reklamace odděluje jen Gigabyte. Jak uvidíte níže, mohou za to především dva modely.

Následující graf vypichuje ty více reklamované grafiky (ty kolem 2,5 % a níže jsou spíše do počtu, to je v celku normální míra), ale nechal jsem v něm jen modely, u nichž se prodeje počítaly alespoň na stovky kusů. Na opačném konci, tedy mezi kartami, jež se sice prodávaly opravdu hodně a přitom měly nula či jedinou (jeden kus) reklamaci, stojí Sapphire Radeon HD 5750 (512 MB, 11164-03-20R) a především opravdu vysoce prodávaná MSI N460GTX Cyclone 768D5/OC.

Úplně nejvíc grafik v Alfě prodá Sapphire, který model od tohoto hongkongského výrobce byl tím úplně nejžádanějším? Radeon HD 5770 v tichém provedení Vapor-X je následován dvěma variantami Radeonu HD 5670 a běžným provedením HD 5770. Nezajímavé není i nějaké to procento prodejů AGP Radeonu 9250.

Gigabyte patří mezi výrobce zabývajícími se jak kartami Nvidia GeForce, tak AMD/ATI Radeon. Vyhrál model mírně přetaktované 1GB GTX 460, ale opět se dařilo i Radeonům HD 5770 a 5670.

U MSI vládla 768MB GeForce GTX 460 s chladičem Cyclone a v Alfě tvrdí, že podobně má našlápnuto v této době GeForce GTX 560 Ti Twin Frozr II a je prý vůbec nejprodávanější grafikou (bez ohledu na značku). U MSI jsou celkově GeForce častěji vidět na předních příčkách než Radeony.

Asus sice v Alfě prodal trošku méně než Gainward, ale je zajímavější, protože prodává jak Radeony, tak GeForce. Jsem trošku zklamán, že jste nedali na recenze a na čelním místě je model CuCore. Ten měl dlouho atraktivní cenu, ale oproti ref. provedení nebo později chladiči DirectCu je opravdu ošklivě hlučný. Tyto zmíněné modely ale následují a Asus je trochu opak MSI: na čele prodejů jsou Radeony, nikoli GeForce.

Základní desky

Základní desky

Hned první graf leckoho určitě překvapí. ASRock na kusy předčil dokonce MSI, i když to odhaduji na výrazně nižší průměrnou cenu jedné prodané desky. Souboj Gigabyte a Asus je na rozdíl od grafik velmi těsný, lehce vede Gigabyte. Pár set desek prodá i Intel, zbytek jsou konkrétně v Alfě drobky.

Tak jak v grafických kartách si v míře reklamací nevedl Gigabyte nic moc, v základních deskách exceluje. Průměrem k jednomu procentu se při největším počtu prodaných desek zařadil na první místo. U Intelu není prodaných desek zase tolik, aby se vyšší než průměrné procento muselo brát za směrodatné. To naopak u ASRocku už trochu něco naznačuje.

Nejprodávanější deska není vyloženě z kategorie levných, za příjemných 2300 Kč ale lidé v GA-870A-UD3 dostali dobře vybavenou desku se slušným rozložením a na prodejích je to vidět. To další Gigabyte v pořadí je vyložený lowend s cenou pod 1000 Kč (a co vím od Gigabytu, G31 se prodává dobře už hodně dlouho) a bronzovou příčku obsadil ASRock s deskou za 860 Kč. S ní máte navíc v kanceláři vyřízenou i grafickou kartu. Na čtvrtém místě je pro změnu deska střední třídy (P7P55D-E pro LGA 1156 stojí kolem 3000 Kč).

Asus M4A79XTD Evo se prodalo docela dost a míra reklamace je u desek snad jediná alarmující. Asi tam bylo opravdu něco špatně. Na zbytku je vidět, že mezi masověji prodávanými základními deskami je těžké najít nějaké s větším procentem reklamací.

Pevné disky (HDD/SSD)

Pevné disky (HDD/SSD)

Pevné disky a reklamace, to je choulostivé téma. A musím říct, že jsem byl výsledky dost překvapen. Není to zase tak dávno, co internetem putovala podobná statistika z nějakého myslím francouzského e-shopu, kde Samsung nedopadl vůbec dobře. V Alfě nejenže prodá podobné množství jako Seagate, ale za míru reklamací se nemusí vůbec stydět.

Zatímco v počtu prodaných kusů Western Digital jasně dominuje, více než každý pětadvacátý disk na reklamacích si asi za rámeček nedá. A to je vzorek dat obrovský, vždyť disků se prodá např. třikrát více než grafik, či čtyřikrát víc než procesorů či základních desek, přičemž Western ukusuje značnou část koláče prodejů. Reklamace SSD nejsou žádná hrůza, ale zde budeme moudřejší u modelů z roku 2010 spíše v roce 2012.

Čekal bych, že za tu cenu a i další solidní parametry musí být nejprodávanější 1TB Samsung SpinPoint F3 a ejhle, on je až třetí. První je jednoplotnová pětistovka od Seagate a celkově nejsou větší kapacity příliš na špičce prodejů.

Nevím, co je s 320GB Caviary, ale jejich míra reklamace je opravdu nehezká. A to jsem ještě na čelo žebříčku nedal skoro 15% ATA verzi tohoto HDD, protože se prodalo méně kusů, než jsem nastavil práh pro zařazení do grafu. Něco určitě dělá to, že se pod stejným označením tyto HDD prodávají už delší dobu a jsou to třeba reklamace po více než jednom roku života (některé jiné modely či typy komponent se tak dlouho v ceníku neudrží a nejsou pak ve statistice). Disků s mírou reklamace nad 5 % je opravdu dost (a to mohou další přijít v dalších letech po prodeji či uvedení do ceníku). Zkusím se asi někde vyptat, jestli jsou všechny ty reklamace povětšinou uznány jako oprávněné.

Mám ještě k dispozici data externích pevných disků (do USB, eSATA či FireWire), zde ale není příliš zajímavých dat. Všichni výrobci od Adata až po WD, kteří prodají větší množství, se pohybují mezi jedním až dvěma procenty RMA.

Monitory a závěr

Monitory

Ve statistice monitorů jsou připojeny i nějaké LCD TV, ale není to ve srovnání s primárně počítačovými zobrazovadly významný vzorek. A kdo že to vyhrál? Samsung? LG? Ne, BenQ. A není to díky modelům VA LED, ale spíše 21,5, 22 a 23palcovým TN s „Full HD“. Eizo, NEC a pár dalších značek nemají ani přes to procento a půl a jsou zahrnuty v položce Ostatní.

Člověk by řekl, že když už BenQ prodává kvanta levných monitorů, tak bude mít asi i nějaké to procento reklamací. Jenže má právě jedno a z těch, kdo prodají ještě nějaké větší množství monitorů, je lepší jen Acer. Naopak u Dell i Samsung není statistika tak lichotivá, uvidíme ještě podle modelů. U Samsungu to může být dáno tím, že myslím jako jeden z mála dává záruku na nula vadných pixelů.

Vůbec nejvíce se prodávaly monitory mající tyto společné rysy: nízká cena (pod 3000 Kč), 16:9, 20″, 1600 × 900 px, TN. BenQ je o pár korun dražší než Fujitsu, ale má alespoň DVI vstup. Na třetím místě je opět BenQ, se svou Full HD TN čtyřiadvacítkou. Jestli jsem něco nepřehlédl, tak nejprodávanější „non-TN“ monitor, cPVA Samsung SyncMaster F2380 je až někde kolem dvacátého místa, kousek dále je nejlevnější e-IPS LG Flatron W2220P. Z widegamutových IPS je na první Dell UltraSharp U2410, který by celkově nedostál ani na půlprocentní podíl. Stačí ale na to, aby Dellu s nevelkým podílem zvýšil procento reklamovanosti (v grafu reklamací jej nemám, neboť množství prodejů nepřekročilo prahovou hodnotu ).

Nevím, kvůli čemu lidé reklamují P2450H (možná ty zmíněné vadné pixely v záruce), ale u dalších dvou monitorů bude mít určitě vliv složitost vinou kombinace s TV tunerem. Vážnější procento reklamací se u těch hodně prodávaných monitorů hledá těžko a tak vidíte i čtyři BenQ, u nichž je míra reklamace určitě v normě. Hodně dražších monitorů má míru reklamací vyšší, ale zde nebyl prodán dost reprezentativní vzorek a taky se dá čekat, že uživatelé kladou vyšší nároky.

A pokud vás zajímá, které monitory nejčastěji splňují kombinaci vysokého množství prodejů a velmi nízké (či často nulové) reklamovanosti, jsou to opět BenQ, zejména řada G (G2420, 2320, 2020). V tomto ohledu je na tom dobře i zmíněný laciný Fujitsu L20T-1 Eco.

Závěr

Udělal jsem to sice už v úvodu a alespoň jednou v průběhu článku, ale ještě jednou upozorňuji: jedná se o data za celý rok 2010 z jediného (byť počtem prodejů počítačových komponent velmi významného) e-shopu. Zejména prodeje poměrů různých značek grafických karet, základních desek a monitorů bych čekal přinejmenším odlišná podle toho, který e-shop kterou nejvíce propaguje, jak nabízí akční slevy, letáky apod.

Určitě ale můžete vyvodit některé trendy a zcela jistě zobecnitelné informace. Ať už je to velice nízká míra reklamace procesorů, zatím stále poskrovné prodeje SSD nebo třeba vysoké prodeje našimi čtenáři často proklínaných monitorů s matricí TN a poměrem 16:9.

Pokud v diskuzi pod článkem vymyslíte nějaký další zajímavý pohled na data, jež mám k dispozici, mohu se o něj pokusit.

Za poskytnutí veškerých statistických dat v článku děkujeme společnosti Alfa Computer

Prodeje a reklamovanost PC hardwaru v roce 2010

Ohodnoťte tento článek!