Většina českých rodičů by uvítala plošný zákaz mobilů ve školách

21
mobil škola studenti
Ilustrační foto (zdroj: natureaddict / Pixabay)

T-Mobile si nechal agenturou IPSOS vytvořit průzkum týkající se využívání mobilů ve školách. Dotazníku se zúčastnilo 525 rodičů dětí mezi 6 a 18 lety z celé republiky. Překvapivé bylo, že hned dvě třetiny rodičů by chtělo zavést plošný zákaz mobilů, jako to mají od loňska ve Francii.

Mezi hlavní důvody pro zákaz je rozptylování ve výuce, zneužívání při testech a rozšiřování sociálních rozdílů, protože si žáci a studenti poměřují, kdo má lepší telefon. Mladší rodiče si ale spíš myslí, že škola by měla děti připravovat na život s mobily.

Zákaz či omezení používání chytrých telefonů ve výuce je odrazem bezradnosti dospělých, jak smysluplně integrovat digitální technologie do výchovy a vzdělávání. Spíš je to zametení problému pod koberec. Moderní technologie významně ovlivňují život lidí a společnosti a školy by se měly snažit najít řešení, jak je správně do výuky zapojovat,“ říká Bohumil Kartous z informačního centra o vzdělávání EDUin.

Mezi učiteli je počet příznivců i odpůrců stejný. I zde platí, že plošný zákaz by si přáli spíš starší učitelé, zatímco lektoři do 35 let by mobily rádi využívali přímo v procesu výuky. A řada z nich už to dělá. Třetina vyučujících zadává úkoly nebo projekty tak, aby při nich žáci mohli telefon zužitkovat. Mobily často slouží jako slovník při výuce jazyků, zdroj informací nebo na nich běží výukové aplikace.

Čtvrtina učitelů vnímá jako problém používání mobilů o přestávkách. Podle nich řada žáků tráví s mobilem v ruce takřka veškerý čas o přestávkách, což má za následek špatnou připravenost na výuku i zhoršenou komunikaci mezi spolužáky, kteří se díky mobilům zavírají do vlastního světa,“ uvádí T-Mobile ve své zprávě.

Téměř všichni dotazovaní učitelé se shodují, že je potřeba pro používání mobilů stanovit konkrétní pravidla a ta vyžadovat. Pouze třetina dotazovaných uvedla, že má jejich škola nastavena funkční pravidla pro používání mobilů, podle většiny jsou pravidla sice oficiálně daná, ale nedaří se je dodržovat,“ dodává operátor.

Většina českých rodičů by uvítala plošný zákaz mobilů ve školách

Ohodnoťte tento článek!
4.5 (89.09%) 11 hlas/ů

21 KOMENTÁŘE

  1. *surrealizmus. Majitelia kapitálu sa snažia vytvoriť svet, v ktorom bude každý plávať v svojich myšlienkach (pretože iracionálny človek je dokonalý nástroj, sny sú odrazom načerpaných informácií) a spoločnosť ignorujú. Rodičia a učitelia sú racionálni.

  2. Bohumil Kartous z informačního centra o vzdělávání EDUin by si měl v prvé řadě udělat jasno v několika věcech. Za prvé do jaké míry je informační technologie mobilní telefon vhodná k výuce čehokoliv … pak by možná pochopil proč je normální rodič a normální učitel pro zrušení použávání mobilů ve vyučování. A za druhé … jestli on se nesnaží zamést pod koberec problém ve smyslu nedostatku těch informačních technologií a těch kvalitních pedagogů, které ve školství nejsou, protože ministerstav prachy pro***ou za nesmysly a vyčerpat dotace je taky nikdo nenaučil a celkem porůhledně se to snaží přehrát na rodiče, mě tak napadlo (mobil ani tablet dětem škola asi kupovat nebude, že)
    Néé, jednoznačně zakázat, kdo to poruší, makarenko, bez milosti …. včera jsem zas ty smrady viděl courat se ze školy, to bylo jak živí mrtví, každý sluchátka, čenich v mobilu a v drtivé většině cigáro … nebo co to bylo, pak to nemá být blbé jak pučtok 😀

  3. Chýbajúci učitelia nie sú problém ministerstva. Je to problém konzumného spôsobu života a filozofie. Cieľom ľudí sa stalo uzavretie vo vlastných snoch, na tento problém poukazuje známy film Počátek (Inception).
    V ľuďoch nie je budená potreba racionálne myslieť ale konzumovať.

  4. Jako vždy. Dost mě udivují rodiče, kteří mají pocit, že jejich potomek toho má na rozdíl od nich příliš moc k dispozici, vojnu na ně, zakázat tohle a tamhleto. Jsou hrdí na to, že je někdo šikanoval, že neměli jak být ve spojení, tak chtějí to samé i pro své potomky. Než aby je naučili jak s tím zacházet, tak jim to zakážou, žádný internet, žádný tablet, běž si sednou do kaluže, nám to tak ve tvém věku stačilo. Proč se neustále musíme mlátit z extrému do extrému? Školákům stačí jen vytyčit hranice, za kterými je čeká nějaký postih, jako je podvádění při písemce, zneužívání techniky k šikaně spolužáků nebo učitelů. A že si je porovnávají? Kdo je naučil si něco porovnávat? Tohle je taková hloupost.

  5. Hlúposť je myslieť si, že technológia je iba dobrá. 🙂 10 rokov som trávil vo virtuálnej realite závislý na hrách a uvedomujem si aké dôsledky má podobné „plnenie snov“.

    Je jednoznačne dokázané, že sociálne siete komunikáciu zabíjajú práve vďaka kvantite používania. V skutočnosti vás pripravia o schopnosť akceptovať iných (jeden z dôvodov, prečo sa ľudia tak definujú do skupiniek).
    Taktiež je dokazané, že sa človek učí výrazne lepšie pri písaní rukov ako na počítači a že elektronická výučba môže dokonca zabrániť pochopeniu princípov. To, že niečo vykonáte neznamená, že aj chápete danej práci. Kníh môžete mať v hlave 100 a aj tak nepochopíte ani 1 (dosť časté v spoločnosti), hoci používate výroky z nej aj každý deň.

  6. Vy si myslíte, že ste slobodní pretože si môžete pozrieť porno kedykoľvek chcete a pokiaľ vám to rodič zakáže ste šikanovaní? Lebo niečo podobné presne odpovedá výkladu tohto slova vo vašom podaní. Sloboda spočíva v schopnosti vytvoriť a zničiť potrebu.

  7. Ten chytrák z EDUinu vyděl školu maximálně tak z dálky, protože neznám školu kde by slavné „Tablety do škol“ dělaly něco jiného než chytaly prach ve skříni. Až ten chytrák najde nějaké smysluplné užití (což podle mě nenajde) může si do výuky zapojovat co chce, do té doby jen plýtvá státním rozpočtem.
    Něco jiného jsou interaktivní tabule a projektory, které výuku znatelně zlepšují.

  8. Skutočný zdroj financií je to najdôležitejšie poznanie, nikto totiž nefinancuje vec, kt. nevytvára svet podla jeho predstáv. Nejde o to, že by musel účelne ovplyvňovať konkrétne dianie, ide o vlastníctvo prostriedkov a ich uvoľnenie tam, kde je plnená vaša filozofia. To je napríklad dôvod, prečo majú ľudia imúnni na marketing tak ťažký život. Zároveň aj dôvod, prečo v minulosti W.J. Sidis tak kritizoval kapitalizmus.

    Nič sa nezmenilo, ten kto má moc nad majetkom určuje dianie.

  9. Ľudia všeobecne vychádzajú z mylného predpokladu, že všetko nové je dobré. Podla tohto tvrdenia by naše prvotné myšlienky (sny) boli vždy pozitívne pre našu existenciu čo je totálna kravina.

    Argumenty typu *nedokážete pochopiť vývoj* sú úplna blbosť už zo základného princípu – deti sú na internete pod neustálim útokom propagácie a tvorby potrieb. Ak vám pripadá normálne, že vaše 12 ročné dieťa pozerá porno, chodí s cigaretou v papuli a vonku si búcha hlavu o stenu do rytmu DnB, kľudne ich na mobilných zariadeniach nechajte celý deň.
    Dnes už nemáte s kým hrať futbal alebo ísť lyžovať pretože všetci sú „indisponovaní“ vo svojom virtuálnom svete, kde vytvoria hovno (a to mám 25 rokov). Ak to niekto robí tak preto, aby si honil ego.
    Virtuálna realita nám nedala vôbec nič, skôr stále niečo berie. Za 2 roky som našiel zmysluplné využitie na jedinom! mieste (zdravotníctvo). Inde vždy išlo o umelo vytvorenú potrebu a presadzovanie nepotrebných vecí.

    Sú 2 riešenia: 1. Zničiť neutralitu siete, 2. Obmedziť používanie zariadení.
    Ja som za reguláciu a jej prísne dodržiavanie.

      • Neutralita je podstatou všetkého. Na internete neexistuje regulácia vyvolávania potrieb, vlastne tam neexiistuje žiadna regulácia. Pokiaľ by tam bola, deti by na ňom neboli závislé, pretože by ich jednoducho omrzel (dnešné hry napríklad sú už v základe tvorené tak, aby vyvovalávali závislosť; nielen hry, bežný obsah). Neutralita sa netýka len konšpiračných teórií. 🙂 Lenže… vieme ako to dopadne, keď sa veci začnú cenzúrovať viac ako je nevyhnutne nutné… preto je lepšie obmedziť používanie zariadení na náučné úlohy a zábavu regulovať ako začať cenzúrovať internet.

        • Pokud by ve škole chtěli používat telefony, pro výuku a zároveň zamezit používání telefonů na vykecávání. Potom by to šlo jen tak, že by měla škola vlastní síť a blokovala sítě mobilních operátorů. Nešlo by používat SMS a vše spojené s tím internetem přes data. Mohli by se přihlásit přes Wifi a dal by se zamezit přístup k určitým stránkám. To ale stojí peníze 🙂

          Podle mě tohle není ani tak o používání technologií, ale je to i o lenosti učitelů, kteří nedokáží poradit žákům, kde si to kromě internetu vyhledat a pokud jim zadají nějaký úkol, tak ať už si doma dělají podle svých schopností.

          Nemyslím, že by na Smartphono bylo něco strašného a používám všechny moderní technologie, ale nesnáším lidi kteří to mají přilepené na uchu a jdou a jdou. No a nebo jak dosednou mrskají hry na mobilu. atd

          • Problémynv školstve… Pozrime sa na Fínsko, kde sa žiaci učia dokonca bez toho, aby potrebovali akékoľvek testy, pričom používajú všetky elektronické zariadenia. Stačia im 2 do roka a vzdelanie je tam na vysokej úrovni. Lenže oni pristupujú k životu ako k daru a hoci sú navonok chladní, vnútri sú presní opak. Kultúrni, umiernení, často veriaci v nejaký vyššý zmysel.

            S elektronikou je to ako s ľahkými drogami, musíte ju vedieť použiť správne. To nie je vôbec ľahká vec nakoľko v detstve je primitívne jednoduché vytvoriť vo vás akúkoľvek potrebu a pokiaľ nieste racionálny, dokonca ani neviete, že sa niečo podobné deje.

            Len sa pozrite na školské učebnice, žiadne negatíva k danej téme, rozvíjanie názoru, objektívne podanie informácií,… na vyučovaní sa s deťmi manipuluje, bez ohľadu na použitie/nepoužitie technológie. Ako elektrikára ma nikto nenaučil ani to, že skutočný sme prúdu je opačný voči dohodnutému (učenému) vďaka čomu som mal dlhý čas problém pochopiť obvodom (vážne banálna vec). Teraz otvorím učebnicu marketingu (som študent) a prvé čo vidím je 5 stranový výklad o tom, aký je marketing super a nevyhnutný, automatická distribúcia je nevyhmutná… ale ani slovo o tom, aké to má riziká, ako to môže ísť proti základným ľudským potrebám (kreativite) atď.

            Technológia nemení náš svet len k lepšiemu (aj ona sa pohybuje v rámci logiky) a vraciame sa k tomu, že z ľudí sa stane banda nemyslacich zombie. To nehovorím o tom, že spotreba energie neustále rastie a my v skutočnosti nemáme stabilný ekologický zdroj. Jadrová fúzia nám nedáva viac energie ako do nej investujeme a z bežných zdrojov nemožno udržať stabilnú sieť. AK sa nám podarí vytvoriť podobnú technológiu, POTOM možme uvažovať o aplikácii elektroniky v každom aspekte života ale aj vtedy by sme to museli robiť pomalšie.

            Je naivné si myslieť, že nevyhnutne vytvoríme všetko potrebné len preto, že vznikla potreba. Takto to nefunguje (z psychologického hľadiska) a už len keď sa pozrieme na základné princípy vesmíru, každý „organizmus“ má svoje potreby obmedzené, je tu nejaká hranica. Iste to platí aj o človeku..

            • Aneb je pekné, že sme leniví ale nemôžme nechať elektroniku za nás vykonávať prácu keď ju nemáme čím kŕmiť a naviac jej aplikácia ide proti našej základnej potrebe sebarealizácie.

              Je veľký rozdieľ medzi potrebou a želaním… potrebujete sa realizovať a vaším želaním je virtuálna realita. Toto želanie ale vzniklo na nejakom základe, v tomto prípade na absencii majetku (potrebný priestor) a reklame. Preto sú ľudia v meste nešťastní, človek potrebuje tvoriť, nie byť strojom. Vytvorili sme systém v ktorom sa my prispôsobujeme nášmu výtvoru. Amen.

  10. Na vine sú rodičia. Nech sa na mňa nikto nehnevá ale pokiaľ dajú 10 ročnému dieťaťu do rúk tablet / mobil a rob si čo chces hlavne že mám od teba pokoj, tak je to len a len ich výchova.

    Stále stretávam mladých ktorý hrajú futbal, chodia von a používanie PC majú doma časovo obmedzené a dá sa to krásne všetko deti naučiť. Tak ako im rodičia nekúpia cigarety a alkohol tak im majú vytýčiť aj hranice čo sa elektroniky týka.

    • Tak tak, to souvisí s tím, že dnešní rodiče očekávají, že školská zařízení jejich děti vychovají a zadarmo. Udělejte anketu, kolik rodičů si bude přát zrušit většinu prázdnin, jen aby je mohli strčit do školy.

  11. Nutné je si uvědomit, od koho to ta naše mládež okoukala. Když vidím ty masy diskutujících jedinců, co si na takovýchto stránkách, forech, a na FB a podobných sítích poměřují v dospělosti pindíky s někým druhým skrze telefony, vytváří zde on sám tak jakési virtuální „stáda“ „tábory“, tak se nelze divit že ta naše mládež není jiná. No a chtít po nějakých institucích, školách a nebo úřadech aby s tím něco udělali protože, to snad nemůže myslet někdo vážně. Kdyby ty děti od rodičů neokoukali jak se povyšovat, jak druhé ponižovat, jak se zařadit do nějaké „prestižní“ skupiny pomocí debilního telefonu nebo podle toho kam rodina v létě/zimně jede na dovolenou, nebo jaké má auto, nikdy by se takovéto problémy neřešili. Telefony určitě jsou součástí našich každodenních životů a díky stále se zvyšujícímu tempu se bez nich neobejdeme, ale doopravdy je nutné aby každé školní dítě mělo funkcemi nabitý telefon určený k machrování? Nepotřebujeme my rodiče jen mít dítko na telefonu? K čemu pak jim teda kupovat ty iPhony a Samsungy? Na toto jim stačí tlačítková kalkulačka ne? Myslet si že nějaký telefon či tablet podpoří rozvoj dítěte je nesmysl. My dospělí se s novým telefonem a technologiemi sžíváme i několik měsíců, oni to zvládnou klidně za dva dny, takže opravdu už od mala s sebou musí tahat ty „chytré“ telefony? Určitě je zde nějaká hranice, kdy už každý jedinec potřebuje přejít na chytrý telefon, ale ta hranice „globálně“ určitě není na prvním stupni ZŠ.

  12. „rozšiřování sociálních rozdílů, protože si žáci a studenti poměřují, kdo má lepší telefon“ to asi autor tohoto napadu nikdy nechodil do skoly, jinak by si vsiml, ze kidi ve skole se pomeruji ve vsem a vzdycky… zakazeme obleceni, protoze se kidi pomeruji, kdo ma „znackovejsi“ obleceni? Tohle neni argument a reseni uz vubec ne…