Radeon HD 3870 X2 – kde je pravda?

0

Ve vzduchu visí dvě otázky. Je Radeon HD 3870 X2 opravdu až o pětinu rychlejší než GeForce 8800 Ultra, jak vyšlo v nejoptimističtějších recenzích? Nebo je naopak při správném otestování zhruba na úrovni GeForce 8800 GTX a nabízí jen nejlepší poměr cena/průměrné snímky za vteřinu ve většině her?

Pojďme se podívat, co předvedl dvoučipový dlouhán na jiných serverech a poté si vše porovnejte s recenzí na ExtraHardware.cz. Zpracoval jsem přehledy výsledků z několika webů, kde se buď testovalo ve vícero hrách, nebo se testuje v méně hrách, ale o to podrobněji, anebo tyto weby byly zmíněny čtenáři. Vynechal jsem jen AnandTech, kde nejsou použity žádné z nejnovějších her v režimu s využitím DirectX 10 a recenze je podobná níže zmíněné recenzi na Tom’s Hardware.

Začneme webem DriverHeaven.net, který Radeon HD 3870 X2 podrobil mnoha hrám a dokonce hrám, které se hrají a typicky se v nich tak často netestuje:

    DriverHeaven  
    HD 3870 X2 8800 Ultra
Call of Duty 4 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF 61 56
Colin McRae DIRT 1 920 × 1 200 2× AA 16× AF 39 34
ET: Quake Wars 1 920 × 1 200 8× AA 16× AF 51 29
Tiger Woods 08 1 680 × 1 050 16× AF 75 91
Gears of War DX10 1 680 × 1 050 16× AF 51 57
Lost Planet DX10 1 280 × 960  2× AA 16× AF 42 59
HL2: EP2 1 920 × 1 200 2× AA 16× AF 99 103
World in Conflict DX10 1 280 × 768  2× AA 16× AF 40 51
Crysis DX10 1 280 × 768  VH 16× AF 21 26
Oblivion 1 920 × 1 200 16× AF 95 68
Blazing Angels 2 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF 35 50
Průměr   55,4 56,7

Protože CrossFire nefunguje v leteckém simulátoru Blazing Angels 2 a v golfu Tiger Woods 08, vyhrává v průměru Ultra. Pokud bychom tyto dvě hry nebrali v potaz, ale zase dali nižší váhu hrám s vyššími fps, dopadlo by to stejně.

Podrobnější test provedl server dříve dobře známý hlavně jako HardWare.fr, nyní i v anglické verzi jako BeHardware.com:



BeHardware





HD 3870 X2 8800 Ultra
HD 3870 X2 8800 Ultra
ET: Quake Wars 1 920 × 1 200 104,3 85,7 4× AA 74 64,8
HL2: EP2 1 920 × 1 200 68,9 52,8 4× AA 81,9 62,1
Stalker 1 920 × 1 200 68 58,5 4× AA

Rainbow Six: Vegas 1 920 × 1 200 110,5 49 4× AA
33,4
Oblivion 1 920 × 1 200 93,5 90,1 4× AA

Colin McRae DIRT 1 920 × 1 200 51,9 40,7 4× AA 45,4 34,4
Bioshock DX9 1 920 × 1 200 131,5 83,3 4× AA
64,4
Bioshock DX10 1 920 × 1 200 100,6 87,3 4× AA

Company of Heroes 1 920 × 1 200 147,3 115,3 4× AA 101 93,8
Company of Heroes DX10 1 920 × 1 200 33,6 50 4× AA 42,9 42,3
World in Conflict 1 920 × 1 200 46 40 4× AA 35 37
World in Conflict DX10 1 920 × 1 200 38 37 4× AA 13 32
Crysis high 1 920 × 1 200 29,7 26,8 4× AA 12,7 21
Crysis very high 1 920 × 1 200 17,3 15,7 4× AA 11,1 11,2
Průměr
74,4 59,4
22,9 28,7
Průměr DX10
47,4 47,5
22,3 28,5

Zde zřetelně vidíte, jak se situace obrací po započtení nejnovějších her s využitím DirectX 10 prvků.

Čtenáři zmínili i Guru3D.com. Ačkoli se Hilbertovi Hagedoornovi rozpadla metodika, přesto výsledky uvedu:



Guru3D.com


HD 3870 X2 8800 GTS-512 OC
Call of Duty 4 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF 51 43
Crysis DX10 high 1 920 × 1 200 16× AF 25 21


HD 3870 X2 8800 GTX
STALKER dyn. light. off 1 920 × 1 200 AA 16× AF 60 38
Battlefield 2 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF 148 137
War Front 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF 90 86
Ghost Recon: AW 2 1 920 × 1 200 AA 16× AF 77 72
F.E.A.R. 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF 59 84

Bíložluté proužky pokaždé v přeházeném pořadí jsou na Guru3D dost matoucí, zvlášť když ve dvou hrách Hilbert testoval proti GTS a v pěti proti GTX. Výsledek ze S.T.A.L.K.E.R. a F.E.A.R. je na Guru3D přesně opačně než na jiných serverech, jinde jsou na tom karty zhruba 1:1.

HardOCP nemá mnoho her, zato má podrobné průběhy (doporučuji klepnout na odkaz v tabulce, odhaluje to propady fps u Multi-GPU) a v každém je několik minut hry.



HardOCP.com




HD 3870 X2 8800 GTX

Crysis DX10 1 600 × 1 200 26,2 28 medium u HD 3870 X2 high shaders u GTX
HL2: EP2 1 920 × 1 200 8× AA 16× AF 69,9 56,5 ADSS TRMS
Unreal Tournament 3 2 560 × 1 600 16× AF 39 43,3

Call of Duty 4 1 920 × 1 200 AA 16× AF 41 45,9 2× AA 4× TRMS AA

Na HardOCP v jinak pojatém testu tedy kromě HL2: EP2 Radeon HD 3870 X2 tvrdě prohrává s GeForce 8800 GTX, všimněte si, že u GTX jsou pro stejná či lepší průměrná fps použita náročnější nastavení.



TomsHardware.com





HD 3870 X2 8800 Ultra
HD 3870 X2 8800 Ultra
Test Drive Unlimited 1 920 × 1 200 64,2 80,8 4× AA 8× AF 42,9 44,5
Supreme Commander 1 920 × 1 200 54,4 38,7 4× AA 8× AF 43,7 37,7
Age of Empires III 1 920 × 1 200 88,2 79,5 4× AA 8× AF 82,9 73
Oblivion 1 920 × 1 200 94,2 88,1 4× AA 8× AF 72,3 65,9
Stalker 1 920 × 1 200 61,9 55,3


World in Conflict 1 920 × 1 200 46,6 48,4 4× AA 8× AF 35 45,5
Unreal Tournament 3 1 920 × 1 200 121 99,2 4× AA 8× AF 52,6 47,6
Crysis high 1 920 × 1 200 29,6 27,1 4× AA 8× AF 19 19,8
Call of Duty 4 1 920 × 1 200 54,2 58 4× AA 8× AF 37,8 41,1
Průměr
68,3 63,9
48,3 46,9

Na Tom’s Hardware dopadl Radeon HD 3870 X2 o pár procent lépe, redakce ale nepoužívá žádné DirectX 10 testy a Radeon si získal náskok hlavně v méně náročných hrách.

TechReport zaujal spíše srovnáním s CrossFire dvou HD 3870, ale navzdory méně testům, je metodika vcelku moderní, nicméně opět bez DX10:



TechReport




HD 3870 X2 8800 Ultra

Call of Duty 4 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF 59,8 54

HL2: EP2 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF 66,1 57,6

ET: Quake Wars 1 920 × 1 200 4× AA 16× AF 67,9 70,3

Crysis high 1 280 × 800 4× AA 32,9 36

Crysis high 1 680 × 1 050 30,4 30

median low
Unreal Tournament 3 2 560 × 1 600 65,4 55,5 40 41
Průměr
53,8 50,6

A nakonec se dostávám k testu na ComputerBase.de, který má sice pár nedostatků (chybí nové a velmi hraných her Call of Duty 4 a ET: Quake Wars, míchají se dohromady výsledky s velmi starými a novými ovladači, v Oblivion se testuje v dost nenáročném nastavení, ve World in Conflict intro sekvencí první kampaně demo verze hry a v Crysis se nezkouší very high), ale přesto je díky své podrobnosti dobrým vodítkem:

Přes svou podrobnost se ComputerBase nepokusí ani o náznak průběhu či propadů na min. fps (či problému „micro-stuttering“), což je pravidelně vyčítáno i v německé diskuzi k článku, přesto je v testu jedna chyba opravdu velká. A to je shrnutí na závěr. Jedná se zřejmě o prosté průměrování.

Hra, ve které karty běží 150 fps (a tedy nás až tak moc netrápí) a rozdíly jsou třeba 50 fps se tak v podstatě započítá s pětkrát větší vahou než hra, ve které karty bojují o plynulých 30 fps a rozdíly jsou do 10 fps.

Nemýlím-li se, většina z vás hraje již na LCD panelu a aby nedocházelo k jevu zvanému tearing, máte zapnutu vertikální synchronizaci, typicky na 60 Hz. Co se stane s často velmi vysokými výsledky na ComputerBase.de, když virtuálně zapnete VSYNC?



ComputerBase.de VSYNC ON




HD 3870 X2 8800 Ultra
HD 3870 X2 8800 Ultra
Anno 1701 1 600 × 1 200 60 60 4× AA 16× AF 60 48,3
Clive Barkers Jericho 1 600 × 1 200 39,9 46,9 4× AA 16× AF 22,2 32,7
Company of Heroes DX9 1 600 × 1 200 60 60 4× AA 16× AF 60 60
F.E.A.R. 1 600 × 1 200 60 60 4× AA 16× AF 60 60
Gothic 3 1 600 × 1 200 29,9 44,9 16× AF 21 42,3
Oblivion 1 600 × 1 200 60 60 4× AA 16× AF 60 60
Prey 1 600 × 1 200 60 60 4× AA 16× AF 60 60
Rainbow Six Vegas 1 600 × 1 200 60 46,9


STALKER 1 600 × 1 200 58,7 47,3 16× AF 40 39,8
Unreal Tournament 3 1 600 × 1 200 60 60 16× AF 60 60
Bioshock DX10 1 600 × 1 200 60 54,8 16× AF 60 54,2
Call of Juarez DX10 1 600 × 1 200 26 38,8 4× AA 16× AF 12,5 20,8
Company of Heroes DX10 1 600 × 1 200 52,5 48,8 4× AA 16× AF 44,1 37,7
Crysis DX10 high 1 600 × 1 200 30,2 29,8 4× AA 16× AF 17,4 21,3
Lost Planet DX10 1 600 × 1 200 44,3 52 4× AA 16× AF 40,4 42,7
World in Conflict DX10 1 600 × 1 200 60 57,8 4× AA 16× AF 56,4 39,2
Průměr s VSYNC
51,3 51,8
44,9 45,3

Situace se nám obrací a nenáročné hry najednou nemají větší váhu.

Už rozumíte výsledku na ExtraHardware? Jednoduše jsem Radeon HD 3870 X2 podrobil nejtěžší zkoušce (ale už dávno připravené metodice, viz recenze 8800 GTS-512):

  • méně tradiční hry, kde CrossFire ještě neškáluje
  • nejnovější hry s využitím DirectX 10
  • ultra náročná nastavení – možná maxima u všech her

Pokud ne, mám pro vás další důkazy, že Multi-GPU karty zatím nejsou tím pravým (a GeForce 9800 GX2 nebude podle mého názoru o moc lepší).

Minimální fps

Měřit min. fps je věc ošidná a musí se jen tam, kde vám nezpůsobuje náhodné výsledky třeba disk. I tak je to hodnota orientační a spíše ji dejte význam, pokud se nějak opakuje. Jestliže byste nevěřili grafům s minimálními fps na ExtraHardware, která ukazují, že CrossFire (ani SLI) prostě z 256bitové sběrnice 512bitovou neudělají a stejně tak v praxi nemáte k dispozici dvojnásobný fill-rate ani FLOPS výkon, musíte uvěřit alespoň podrobným grafům průběhu na HardOCP či všem měřením na DriverHeaven.net. Na této stránce se ATI/AMD k tomuto problému dokonce vyjádřilo a uznalo jej.

Micro stuttering

Mikro-potrhávání je fenomén, který se objevil až s Multi-GPU. Ty, aby byly dnes rychlé, používají AFR (střídání čipů/karet ve vykreslování snímků. Jiný režim dnes tak rychlý není. Jenže jak u SLI, tak u CrossFire dochází ke špatné synchronizaci a místo toho abyste při kritických 30 fps dostali při logování každého swap buffer (zobrazení toho, co je už kartou spočítáno, na displej) toto jako u single karty:

  • 33 ms, 66 ms, 99 ms, 132 ms, …

Dostanete třeba toto:

  • 33 ms, 43 ms, 99 ms, 109 ms, …

Ano, snímková frekvence může být stále 30 framů za sekundu, ale obraz je očividně méně plynulý. Synchronizace bude daleko větším problémem u 3-way SLI, CrossFireX čtyř karet a Quad-SLI (dvě 7950 GX2 či dvě 9800 GX2).

Problém v ČR zmiňoval například Jirka Souček, v zahraničí se o něm dlouho lidé baví na 3Dcenter fóru.

V ZIPu níže však najdete logy z Crysis a hlavně 3DMark06, v němž jde fixně nastavit 30 fps, kde k podobnému jevu nedochází (Windows XP, A64 X2, ATI CF 3200 čipset, beta Catalyst z 28. ledna). Redaktorům PC Games Hardware se toto při jiné konstelaci stávalo.

Důkaz o pravosti testů na ExtraHardware

Podrobné výsledkové logy všech deseti karet z recenze Radeonu HD 3870 X2, logy z FRAPS a TPUbench, screenshoty, ke stažení v jediném ZIP souboru (4 MB).

Fotografie testovaných karet i s vodoznakem jste viděli ve velkém počtu v již uveřejněných článcích (v některých i video).

Zotac 8800 GTS-512 Zotac 8800 GTS-512

Ohodnoťte tento článek!