Radeon HD 6790 má 24 ROPs (vlastně nemá)

0

Architektura grafických čipů AMD generace Radeon HD 5000 a HD 6000 umožňuje vypínat ROP jednotky nezávisle na kanálech paměťové sběrnice, čehož firma využila už u nepříliš úspěšného Radeonu HD 5830 a nyní u Radeonu HD 6790. Obě tyto karty si ponechaly 256bitovou sběrnici jader Cypress a Barts, počet ROP jednotek byl ale snížen na polovinu – šestnáct.

Někteří recenzenti proto byli překvapeni, když detekční utilita GPU-Z hlásila počet ROP jednotek jako 24. Usoudili, že v programu musí být chyba. Jenže GPU-Z čte hodnoty správně: karty skutečně mají více ROP jednotek, než oficiálně mají mít, a jsou tedy o něco málo výkonnější, než mělo AMD v úmyslu. Chyba nejspíš vznikla někde mezi AMD, TSMC a výrobci karet.

Redaktoři serveru techPowerUp prý oslovili několik výrobců a všichni z nich mají karty s 24 ROPs. Pokud jste tedy zakoupili kartu z prvních sérií, je velká pravděpodobnost, že se jedná o „postižený“ kus. Teď, když se problém provalil, ovšem hrozí, že AMD si u dalších karet správné specifikace ohlídá a novější karty tak budou v některých případech (vyšší rozlišení s vyhlazováním) nižším počtem ROP jednotek limitovány. AMD serveru tPU sdělilo, že záležitost prošetřuje a později možná vydá oficiální prohlášení.

U grafické divize AMD to není poprvé, co k popletení specifikací došlo. V roce 2008 byly recenzentům dodány vzorky Radeonu HD 4830 s 560 stream procesory namísto 640, o rok později se dvornímu výrobci Sapphire dokonce do volného prodeje dostaly Radeony HD 5770 Vapor-X se 720 SP namísto správných 800. Do třetice všeho dobrého a zlého dostali loni recenzenti Radeony HD 6850 pro změnu s vyšším počtem stream procesorů, než jaký měl být (1120 namísto 960).

Update: Server techPowerUp doplnil ke zprávě oficiální dementi. Po komunikaci s AMD vyšlo najevo, že utilita GPU-Z detekuje počet aktivních ROP jednotek chybně a Radeony HD 6790 jich tedy ve skutečnosti mají 16, jak praví specifikace.

Jádro Barts má fyzicky osm bloků ROP jednotek po čtyřech (žluté obdélníky v dolní části obrázku). Každá čtveřice bloků ale náleží k jednomu ze dvou bloků shaderů a texturovacích jednotek. GPU-Z čte z registrů karty dva bity značící deaktivaci, ty ovšem neznamenají dva deaktivované bloky z osmi, nýbrž dva v každém ze dvou velkých bloků shaderů.

Zdroj: techPowerUp

Ohodnoťte tento článek!