Radeon HD 7970 proti 16 herním grafikám (test)

0

AMD Radeon HD 7970 v parametrech

Radeon HD 7970, či přesněji čip Tahiti, je první grafické jádro s novou architekturou AMD označovanou jako GCN – Graphics Core Next. Ta je optimalizovaná i pro GPGPU výpočty a pro AMD je po dlouhé době opravdu revoluční – opouští totiž letitou koncepci VLIW 5 i VLIW 4 známou z Caymanů.

Pro hráče je podstatný výkonnější teselátor, který byl v některých náročných hrách a benchmarcích (tedy ve srovnání s GeForce) slabinou Radeonů HD 6000 a HD 5000.

Je také první grafickou kartou s jádrem vyráběným novým 28nm procesem. Díky tomu se podařilo na téměř stejnou plochu, jakou má Radeon HD 6970, vměstnat 4,3 miliardy tranzistorů.

Takt jádra je 925 MHz, karta má 2048 stream procesorů, 128 texturovacích jednotek a 32 rasterizačních jednotek. Karta dostala méně obvyklou 384b paměťovou sběrnici (u karet Nvidie se objevovala již od uvedení GeForce 8800 GTX) při stejně rychlých pamětech jako u HD 6970 (GDDR5 5,5 GHz efektivně). V souladu s tím vzrostla i paměťová propustnost o polovinu na vysokých 264 GB/s a narostla i kapacita paměti ze 2 na 3 GB.

  GeForce GTX 560 Ti GeForce GTX 570 GeForce GTX 580 Radeon HD 6870 Radeon HD 6950 Radeon HD 6970 Radeon HD 7970
Jádro GF114 GF110 GF110 Barts Cayman Cayman Tahiti
Výrobní proces 40 40 40 40 40 40 28
Velikost jádra ~330 ~520 ~529 255 389 389 365
Tranzistorů 1,95 mld. 3,0 mld. 3,2 mld. 1,7 mld. 2,64 mld 2,64 mld. 4,31 mld.
Stream procesorů 384 480 512 224 (1120) 352 (1408) 384 (1536) 2048
Takt jádra 822 MHz 732 MHz 772 MHz 900 MHz 800 MHz 880 MHz 925 MHz
Takt SP 1644 MHz 1464 MHz 1544 MHz 900 MHz 800 MHz 880 MHz 925 MHz
ROP/RBE 32 40 48 32 32 32 32
Texturovacích jedn. 64 60 64 56 88 96 128
Paměť 1 GB GDDR5 1280 MB GDDR5 1536 MB GDDR5 1 GB GDDR5 2 GB GDDR5 2 GB GDDR5 3 GB GDDR5
Takt pamětí 4008 MHz 3800 MHz 4008 MHz 4200 MHz 5000 MHz 5500 MHz 5500 MHz
Šířka sběrnice 256 b 320 b 384 b 256 b 256 b 256 b 384 b
Propustnost pamětí 128,3 GB/s 152 GB/s 192,4 GB/s 134,4 GB/s 160 GB/s 176 GB/s 264 GB/s
Fillrate (pixely) 26,3 Gpx/s 35,1 Gpx/s 37,1 Gpx/s 28,8 Gpx/s 25,6 Gpx/s 28,2 Gpx/s 29,6 Gpx/s
Fillrate (textury) 52,6 Gtx/s 43,9 Gtx/s 49,4 Gtx/s 50,4 Gtx/s 70,4 Gtx/s 84,5 Gtx/s 118,4 Gtx/s
FLOPS 1262 1406 1582 2,0 TFLOPS 2,25 TFLOPS 2,7 TFLOPS 3,79 TFLOPS
Max. spotřeba 170 W 225 W 244 W 151 W 200 W 250 W 250 W
Délka karty 23 cm 27 cm 27 cm 25 cm 28 cm 28 cm 28 cm
Shader model 5.0 5.0 5.0 5.0 5.0 5.0 5.0

 

Karta přináší i řadu zajímavých novinek, které už jsme rovněž několikrát zmiňovali. Mně samotnému se z nich nejvíc zamlouvá hlubší úsporný režim AMD ZeroCore Power, ve kterém karta vypíná vše (včetně ventilátoru) s výjimkou obvodů nutných pro opětovné probuzení karty a uvedení do původního stavu před uspáním. Spotřeba v tomto režimu klesá podle AMD pod 3 W.

Významnou novinkou, kterou ocení zejména majitelé počítačů, které plní i úlohu HTPC, je možnost distribuovat pro každý výstup jiné audio se 7.1 kanály.

Z recenzí se možná dost často dozvíte, že jde o Eyefinity 2.0, se kterou přichází Radeony HD 7000, ale není to tak úplně pravda. Je to jen jednu z řady novinek, které AMD schovala pod souhrnné označení Eyefinity 2.0. Některé z technologie z tohoto balíku nám postupně AMD servíruje již několik měsíců a fungují i na starších kartách, a některé budou ještě následovat. Vylepšení doznala i akcelerace videa.

V testu jsem využil hned dvojici referenčních karet od AMD – kromě karty, kterou měli kolegové z DIIT (a které měla nejspíš špatně aplikovanou teplovodivou pastu) jsem dostal i druhý kus, jenž dorazil přímo od AMD, a který už před námi snad nikdo nerozebíral. Na něm jsou změřené všechny provozní vlastnosti karty.

Design karty je netradiční, kombinace červené a černé i tvarování mi chtě něchtě připomněla americké bouráky z konce padesátých a počátku šedesátých let. Z posledních referenčních karet AMD je rozhodně nejvydařenější, ale pořád je to trochu retro.

AMD HD 7970 reference design-0001 AMD HD 7970 reference design-0002 AMD HD 7970 reference design-0003 AMD HD 7970 reference design-0004
originál | originál | originál | originál

Pikantní je, že složitější tvarování krytu komplikuje výrobcům tvorbu rozmanitých nálepek a tak se realizují hlavně na rovném červeném proužku uprostřed karty. I na něm je ke všemu ještě embosované logo Radeon. Jak se s tím vyrovnal třeba Sapphire, se už zanedlouho budete moci přesvědčit.

AMD HD 7970 reference design-0023
originál

Karta má klasické dvouslotové chlazení s radiálním ventilátorem. Oproti HD 6970 je pozitivní mírné zkosení na zadní straně, díky kterému je o malinko lepší přístup vzduchu k ventilátoru při osazení více karet do CrossFire.

AMD HD 7970 reference design-0005 AMD HD 7970 reference design-0006 AMD HD 7970 reference design-0007 AMD HD 7970 reference design-0008
originál | originál | originál | originál

Povrchová úprava Piano Black se dokonale leskne. Znamená to, že na plastu je vidět každý otisk prstu, každý kaz a škrábanec… a taky okolí při focení.

AMD HD 7970 reference design-0009 AMD HD 7970 reference design-0010
originál | originál

AMD HD 7970 reference design-0012
originál

Uspořádání výstupů je oproti Radeonům HD 6000 mírně odlišné. Namluvili jsme se o tom už dost, takže jen ve stručnosti – starší Radeony měly v referenčním provedení dva DVI a jeden HDMI, dohromady na ně bylo možné ale zapojit nejvýš dva monitory. Další už musely jít přes DisplayPort. V případě HD 7970 je to totéž – na kombinaci DVI a HDMI zapojíte rovněž dva monitory, pokud byste chtěli zapojit dva na DVI, stačí k tomu do HDMI zapojit jednoduchou redukci.

AMD HD 7970 reference design-0013
originál

Průduchy na konci karty jsou prakticky nefunkční – odkrývají pouze kousek tištěného spoje, ventilátor je ale pochopitelně za stěnou.

AMD HD 7970 reference design-0014 AMD HD 7970 reference design-0015
originál | originál

Tištěný spoj je navržený pro dva osmipinové napájecí konektory, přítomný je ale pouze šestipin a osmipin. V souladu se specifikacemi by tak mohl maximální odběr karty činit 300 W, z HD 6990 už ale víme, že to může být i víc.

AMD HD 7970 reference design-0016 AMD HD 7970 reference design-0017
originál | originál

Výrazně přepracovaný je ventilátor. Dostal nové lopatky, které jsou tvarované tak, aby při nižších otáčkách dosahoval větrák většího průtoku vzduchu. Jsou podstatně užší a o něco větší. Znamená to o něco příjemnější zvukový projev (menší množství parazitních zvuků), protože k dosažení obdobného průtoku vzduchu stačí nižší otáčky.

A logicky naopak platí, že pri stejných otáčkách kvůli vyššímu průtoku vzduchu vydává chlazení vyšší aerodynamický hluk než u starších karet AMD.

AMD HD 7970 reference design-0018 AMD HD 7970 reference design-0019 AMD HD 7970 reference design-0020
originál | originál | originál

AMD HD 7970 reference design-0021 AMD HD 7970 reference design-0022
originál | originál

Délka karty je shodná s HD 6970 – je to 28 cm, o centimetr více než u GTX 580.

AMD HD 7970 reference design-0024 AMD HD 7970 reference design-0025
originál | originál

Karta je stejně jako Radeony HD 6970 vybavená dvojicí BIOSů – jeden z nich lze přehrávat, druhý slouží jako záložní pro případ, že by se flash BIOSu nepovedl. Výborná věc, mimo jiné to umožňuje upravit takty i provozní vlastnosti přímo na úrovni BIOSu a pak mezi nimi přepínat. Ale to asi nemusím majitelům HD 6950 s BIOSem HD 6970 vysvětlovat.

Zda a jak to bude s možností flashování HD 7950 na 7970 zatím nevíme, uvidíme, zda tomu AMD učiní přítrž, nebo tomu bude v rámci podpory prodejů HD 7950 tiše přihlížet.

AMD HD 7970 reference design-0027 AMD HD 7970 reference design-0028
originál | originál

Testovací sestava

Testovací konfigurace

Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Karty AMD jsou testované na ovladačích Catalyst 11.4, Catalyst 11.8 (Radeon HD 5850, HD 5870, Radeon HD 6670, HD 6850, HD 6950, HD 6990), Radeon HD 6970 je přetestovaný na poslední verzi ovladačů AMD Catalyst 12.1a preview.

Téměr všechny karty Nvidie jsou testované na ovladačích 266.58. Výjimkou je model GTX 560 Ti, který jsem testoval na ovladačích 266.66, GTX 560 je pak testovaný na neveřejné verzi ovladačů 267.59 a konečně GTX 560 je testovaná na ovladačích 275.20.

Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).

V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.

testovací sestavy 27

Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.

Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.

„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.

testovací sestavy 23

Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.

O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.

Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.

testovací sestavy 28

 

Procesor

Intel Core i7-980X

základní parametry

počet jader / vláken 6 / 12
taktovací frekvence 3,33 GHz
násobič 25×
TurboBoost až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2
cache 12 MB

použité nastavení

taktovací frekvence 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST

recenze

Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu
Intel Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel

 

Základní deska

Gigabyte GA-EX58-UD5

základní parametry

patice LGA 1366
čipová sada Intel X58, ICH 10R
paměťové sloty 6× DDR3, max. 24 GB
PCIe sloty, PCI sloty 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte
 

 

Paměti

Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB)

základní parametry

typ DDR3
taktovací frekvence 1600 MHz
časování 7-8-7-20
napájecí napětí 1,65 V
udávaná spotřeba 1,8 W na modul
podrobné specifikace viz specsheet

použité nastavení

takt/časování 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V
Kingston Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston

 

Pevný disk

Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)

základní parametry

kapacita 300 GB
otáčky 10 000 ot./min
rozhraní SATA 3 Gb/s
vyrovnávací paměť 16 MB
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) 4,2 ms / 4,7 ms
podrobné specifikace viz specsheet
  Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital

 

Optická mechanika

Lite-On DH4O1S

základní parametry

typ BD-ROM
podporované formáty [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL
[DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9
[CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I
rychlost čtení BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV
DVD +R/-R SL : 12×
DVD +R/-R DL : 8×
DVD +RW/-RW SL : 8×
DVD-9 : 8×
CDR/CDRW : 32×
podrobné specifikace viz specsheet
  Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn

 

Zdroj

Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W

základní parametry

celkový výkon 920 W
špičkový výkon 1010 W
podrobné specifikace viz specsheet
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax

 

Skříň

Cooler Master Centurion 534

základní parametry

formát miditower
standard ATX

 

Chladič

Coolink Corator DS

základní parametry

podporované patice Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3
rozměry 155 × 140 × 121 mm
hmotnost pasivu 1040 g
materiál měděná základna, hliníková žebra
ventilátor 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman…
  Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom

 

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na všech jednotkách
  • DirectX redist August 2010
  • Intel INF 9.1.1.1
  • Grafické karty testujeme na 30″ LCD panelu HP LP3065

Za

poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Za poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

 

 

Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

 

CD Projekt

Anno 1404

U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.

Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir. 

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Battlefield Bad Company 2 (DX11)

Battlefield Bad Company 2

Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.

Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)

Call of Duty: Black Ops

Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.

nastavená úroveň vyhlazování. I na průměrné moderní grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane, spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.

 

Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)

Colin McRae: DiRT 2

Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.

Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.

V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.

 

 

 

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Just Cause 2

Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.

Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.

Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)

Mafia II

Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).

Testuje se na maximální detaily s vypnutým GPGPU PhysX.

 

Metro 2033

Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.

 

Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.

Napoleon: Total War

V Napoleon: Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u Ligny. Fraps nastavuji na 62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím pohled hned na zcela nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či obilí).

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.


Spotřeba (příkon), teploty, přetaktování

Spotřeba

Při běžné práci ve Windows je spotřeba u všech karet velmi vyrovnaná. U Radeonu HD 7970 je ale jedna podstatná novinka – v okamžiku, kdy Windows spustí úsporný režim displeje, se karta může přepnout do hlubšího režimu s vypnutým ventilátorem padá spotřeba sestavy podstatně níž. V případě naší sestavy to bylo jen 112 W!

Neplatí to ale vždy. Za některých okolností se karta do hlubokého spánku s vypnutým ventilátorem nepřepíná. Bylo tomu tak například při spuštěném monitorování z MSI Afterburner.

Spotřeba v zátěži po zahřátí karty je s ohledem na výkon pořád celkem zajímavá, rozhodně ale není nikterak nízká – i přes nový výrobní proces je ze všech jednočipových karet AMD nejvyšší.

Teplota jádra bez zátěže oproti jiným kartám ničím nevybočuje a je více než vyhovující. Je dobře, že regulace zbytečně nevytáčí ventilátor.

Teplota jádra u testované referenční karty také nebyla nijak extrémní. Počítejte s tím, že kartu testujeme na náročné scéně a při běžném hraní bude obvykle nižší.

Hlučnost

Hlučnost

Už jsem zmiňoval, že Radeony HD 7970 dostaly vylepšený ventilátor, který je optimalizovaný pro vyšší výkon při nižších otáčkách. Díky tomu je zvukový projev o něco kultivovanější a míň trpí na různé parazitní zvuky, jako je pískání, svištění, povrzávání nebo vrčení.

Vyšší průtok vzduchu při stejných otáčkách ale také automaticky znamená, že je karta za stejných otáček ventilátoru hlučnější než její předchůdce HD 6970. Pozor, neznamená to, že by byla HD 7970 v tomhle ohledu horší, na dosažení stejného chladícího výkonu stačí nižší otáčky (a nižší hlučnost). Umocňuje to ještě větší pasivní část chladiče.

Následující grafy ilustrují hlučnost karty při konkrétních otáčkách. Podrobné vysvětlení dvojice následujících grafů a toho, co vše z nich vyčtete, najdete v článku Hlučnost jako nikdy předtím: srovnání 10 karet.

Bez zátěže je karta velmi tichá, ale kartám s chladičem osazeným kvalitním axiálním ventilátorem (GTX 460, GTX 560), nemůže výkonný a masivnější radiální ventilátor pochopitelně konkurovat. Na rozdíl od nich je znát výraznější vrčení a hluk od ložisek. Není to ale nic, co by u výkonnějších sestav nezaniklo v hluku běžných systémových ventilátorů.

Pokud máte zkušenosti se staršími větráky na referenčních kartách AMD, vězte, že HD 7970 je při stejných otáčkách hlučnější právě kvůli optimalizacím, které umožňují vyšší průtok vzduchu při nižších otáčkách. V zátěži ale ventilátor běží na podstatně nižších otáčkách než u HD 6970 a tak je novinka tišší.

Přetaktování

Při přetaktování se mi podařilo (druhou nerozebíranou) kartu dostat na 1100 MHz pro jádro a 6300 MHz pro paměti, při kterých byla karta stabilní v Crysis. Jak to potom bylo právě v Crysis s výkonem jste si mohli přečíst už v pátek.

Autor MSI Afterburner konečně vypustil novou verzi utility, která by měla u HD 7970 podporovat změnu napájecího napětí, navíc tu mám dvě jiné karty, které jsem přetaktováním ještě netrápil. Snad mi tu ještě zůstanou dost dlouho na to, abych poznatky k přetaktování trochu rozšířil.

Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon

Průměrný výkon

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou.

Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet a multi-GPU konfigurací. Nejvýkonnější řešení, které jsme testovali, bylo tvořené trojicí GeForce GTX 580 a které téměř ve všech testech dosáhlo maximální skóre. Vůči němu je tedy většinou vztažený výkon jednotlivých karet v jednotlivých hrách, ze kterých je pak spočteno průměrné skóre.

V plném HD rozlišení a rozlišení 1920 × 1200 bodů je v testovaných hrách celkový průměr jen o 11 % vyšší než u GTX 580. Při takto výkonných kartách a relativně nízkém rozlišení už ale může svou roli hrát i vliv výkonu procesoru, a plné HD rozlišení není nic, pro co byste museli kupovat podobnou kartu (pokud nejde jen o pár nejnáročnějších her, které spočítáte na prstech).

Podstatné bude rozlišení 2560 × 1600 bodů a vyšší. A tam už je náskok HD 7970 podstatně větší (asi 18,5 %) i přestože nejde o nejnovější hry a v testovaných titulech je jen zlomek těch, pro které AMD v poslední době ladilo ovladače a které znáte prakticky ze všech zveřejněných testů (Batman: Arkham City, Battlefield 3, TES V: Skyrim, DiRT 3, F1 2010 atp.). Oproti HD 6970 je to výrazný pokrok, oproti rok staré GTX 580 vyráběné navíc 40nm procesem to ale není vysloveně terno.

Otázkou je, do jaké míry je na vině to, že AMD raději sáhlo ke konzervativnějším parametrům. HD 7970 má od GTX 580 dost velký odstup na to, aby se dalo říct, že ji s přehledem poráži.

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání. Z grafu výrazně vyčnívá Radeon HD 5850 a HD 5870, u kterého cena zůstala zamrzlá podle posledních kusů s velmi vysokou cenou. Paseku to dělá i v grafech s poměrem cena/výkon.

graf cena

Poměr cena/výkon je při kalkulované ceně 13 500 Kč s daní u jednoprocesorových karet nejhorší. Ale to je u nejvýkonnějších karet obvyklý jev a daň za exkluzivitu.

V rozlišení 2560 × 1600 bodů už je rozdíl oproti GTX 580 minimální.

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 a 2560x1600 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 2560x1600 bodů

Závěrečné hodnocení

Závěrečné hodnocení

Radeon HD 7970 nabízí oproti svému přímému předchůdci podstatně vyšší výkon při lepších provozních vlastnostech. I ve srovnání s GeForce GTX 580 nabízí dostatečný výkonnostní náskok (byť může být nevelký rozdíl ve výkonu a provozních vlastnostech oproti více než rok staré GTX 580 na 40nm procesu pro někoho zklamáním.) A AMD si za to může nechat dobře zaplatit.

Reálné ceny karet bychom měli znát během pár hodin. Otázkou je, jak to bude v dlouhodobějším časovém horizontu s dostupností. Už teď se spekuluje o zlevňování karet, ale po pravdě – AMD k tomu nic netlačí a celkem není důvod, proč by se tato karta nemohla prodávat za 13 500 korun s daní (549 amerických dolarů).

V tomto kontextu bude spíš zajímavé to, jako dopadne cena a poměr cena/výkon u slabšího Radeonu HD 7950.

Dá se předpokládat, že cena, která se objevila na jednom ze známých e-shopů (podle snímku určitě poznáte) nebude úplně reálná, i tak bych tipoval, že se tam už sešly desítky objednávek.

A doufám, že pravdou nebudou ani ceny kolem patnácti a půl tisíce, které jsou zatím k dohledání v několika málo menších e-shopech (výhradně model od Asusu, který si na konto podpory Voltage Tweak s uvedením dovolí prodávat za o něco vyšší cenu).

AMD HD 7970 reference design-0026

Oproti HD 6970 nabízí novinka podstatně větší rezervu pro přetaktování (byť není nárůst výkonu s vyšším taktem jádra tak vysoký jako u jiných karet), o stropu a možnostech nového jádra Tahiti si uděláme jasno teprve v příštích týdnech a měsících (zejména jestli se objeví karty s napájením pomocí dvou osmipinů). Jako obvykle se dá říct, že by se nemuselo vyplatit soudit jen podle prvních kusů karet, kterou pár recenzentům rozesílalo samotné AMD nebo ze vzorků (byť produkčních) zasílaných přímo výrobci grafických karet.

Co mě trošku zarazilo bylo prakticky nefunkční PowerTune – nezasahovalo ani při výrazném přetaktování a v power virusech. Na jednu stranu kvituji s povděkem, že už se karta nepodtaktovává v kritických situacích tak často, jak tomu bylo u HD 6970, na druhou to ale znamená, že mohla i v rámci dodržení TDP běžet rychleji. Uvidíme, do jaké míry je to rezerva pro horší kusy karet.

S nadšením vítám režim spánku se spotřebou pod 3 W, který ocení především majitelé LCD s podsvícením pomocí LED – při krátkém časovém intervalu pro uspání displeje (což u LCD s CCFL není moc žádoucí) už může být celková úspora celkem zajímavá.

V současnosti jde o nejvýkonnější jednočipové řešení, kterému z technologií podstatných pro hráče schází logicky jen proprietární řešení Nvidie (CUDA, PhysX). Oproti svému přímému předchůdci, Radeonu HD 6970 je po všech stránkách (snad s výjimkou spotřeby v zátěži) lepší.

Proto kartě udělujeme ocenění, co dostávají produkty, které jsou vydařené a velmi zajímavé, ale jde spíše o srdeční záležitost než o úplně racionální koupi – We Want It!

AMD Radeon HD 7970

+ nejvýkonnější jednoprocesorová karta
+ velká rezerva pro přetaktování (vč. pamětí)
+ spotřeba bez zátěže
+ poměr výkon/watt
+ úsporný režim se spotřebou pod 3 W

+ bez zátěže celkem tichá
+ dva biosy
+ první karta s 28nm jádrem
+ podpora DX11.1

při intenzivní zátěži hlučnější
− horší poměr cena/výkon
− jen o málo nižší spotřeba než GTX 580

− při přetaktování jádra nižší nárůst výkonu než obvykle

Radeon HD 7970 proti 16 herním grafikám (test)

Ohodnoťte tento článek!