Radeon R9 290X bude mít plně funkční Frame Pacing s 4K monitory i Eyefinity

0

Nové GPU z produkce AMD, tedy čip Hawaii a na něm založené karty Radeon R9 290X byly ve středu uvedeny-neuvedeny, koupit si je ale ještě nemůžete. Jako jistou náplast na prodlevu mezi předváděčkou a dostupností na pultech obchodů ale můžete brát, že AMD do vydání karty vyřeší některé bolístky v ovladačích.

Radeony R9 290X se mají na trh – zřejmě za (americkou) cenu okolo 600 USD – dostat zhruba v půli října (októbra). AMD. respektive jeho viceprezident pro grafiku Raja Koduri, novinářům potvrdilo, při uvedení budou mít tyto karty k dispozici ovladač s plně funkční technologií Frame Pacing v CrossFire. Ta se stará o to, aby při vykreslování GPU produkovalo rovnoměrnou snímkovou frekvenci prostou microstutteringu.

Funkci Frame Pacing (vlastně obdobu již existující funkce Frame Rate Metering u karet GeForce) AMD uvedlo v beta ovladačích ještě o prázdninách. Tehdy ovšem šlo spíše o jakési demo s celou řadou omezení. Jejich odstranění se ale zřejmě stalo před začátkem prodej Hawaii prioritou. Při uvedení by proto již v ovladačích pro karty R9 290X mělo fungovat vše co má. Jde zejména o Crossfire a hraní v režimu Eyefinity, čili s vícero monitory, což je koneckonců určitá „vlajková“ vlastnost Radeonů.

Radeon R9 290X (zdroj: Bright Side Of News*)
Radeon R9 290X (zdroj: Bright Side Of News*)

Méně viditelná než problémy s Eyefinity byla nekompatibilita s obrazovkami o rozlišení 4K. Což asi mnoho lidí momentálně netrápí, u highendového reprezentativního produktu jde ale o tak trochu ostudu. Frame Pacing nemá problém přímo s vysokým rozlišením. Pes je zakopán v tom, že tyto obrazovky mají velmi často tzv. „tiled“ uspořádání – to znamená, že jsou interně řešené jako dva či více oddělených panelů (s několika ovládacími čipy, které se starají o různé segemnty matrice). Výsledek je takový, že z pohledu grafické karty je tento monitor vlastně sestavou více LCD, stejně jako by se běželo v režimu Eyefinity. Nicméně i tuto bolest má AMD mít v ovladačích pro Hawaii při vypuštění karet vyřešenou.

 

O podpoře rozlišení 4K padla ostatně řeč i na středeční prezentaci. Pokud karta totiž takový „skládaný“ monitor nerozpozná, můžete se dočkat různých nepříjemností: například budete mít pracovní plochu rozpůlenou. AMD se údajně snaží zajistit, aby se uživatelé s těmito problémy již nesetkávali. V dlouhodobém horizontu to má zajistit vytvoření nového standardu VESA podobného známému EDID, kterým by se tyto monitory korektně identifikovaly a ovladače již samy a transparentně zařídily správnou konfiguraci.

Podpora monitorů s rozlišením 4K/UHD (AMD GPU14)
Podpora monitorů s rozlišením 4K/UHD (AMD GPU14)

Raja Koduri v prezentaci nebyl konkrétní, zřejmě ale mluvil o specifikaci DisplayID 1.3, kterou konzorcium VESA vydalo již v pondělí. Na jejím vývoji AMD spolupracovalo a vedle automatického rozpoznávání obrazovek složených z více segmentů obsahuje DisplayID 1.3 podporu také pro různá vysoká rozlišení. Mělo by také být připravené i na budoucí rozšíření.

Zatímco Radeon R9 290X zmíněnou aktualizaci ovladače má mít připravenou ke dni vydání, vlastníci ostatních modelů si budou muset počkat o něco déle. Ovladače, které tyto funkce zpřístupní nižším modelům generace Volcanic Islands a také starším Radeonům HD, mají přijít později – žádné přesné datum bohužel nebylo udáno. Odladění nového kódu na širším spektru karet si asi vyžádá ještě nějaký čas a AMD je lepší validaci neuspěchat. Snad to ale bude spíše v horizontu týdnů než měsíců…

Zdroje: PC Perspective, VESA

Radeon R9 290X bude mít plně funkční Frame Pacing s 4K monitory i Eyefinity

Ohodnoťte tento článek!