Radeon RX Vega by mohl mít takt GPU až 1600 MHz, dle databáze CompuBench

27

Tento nebo asi spíš příští měsíc má AMD vydat své 14nm highendové GPU, čip Vega 10 – a na něm založené grafiky Radeon RX Vega. Ty jsou sice řečeno s klasikem „předmětem vášnivých debat v anarchistických kroužcích“, ale zatím je velkou neznámou jejich výkon. Je téměř jisté, že počet stream procesorů zůstává na 4096 jako u předchozího highendového čipu Fiji, dosud jsme ale netušili frekvenci. Nyní se ale v databázi CompuBench objevil únik, dost možná ukazující možné takty čipu, a spekulační guláš docela přikořenil.

Vega 10 se touto cestou neukazuje poprvé. V Compubench se už před pár měsíci objevil záznam pro GPU vypadající jako Vega a běžící na taktech 1000–1200 MHz. To by odpovídalo zhruba možnostem architektury Polaris a výkon by asi moc neohromil. Nicméně ona karta mohla být jen nízko taktovaným prototypem, což slibovalo, že ve finále by frekvence šly výš (karty, které AMD v té době předvádělo, měly evidentně do finálních daleko). Dnes web VideoCardz upozornil, že se v CompuBench pro čip Vega 10 objevil nový záznam, který už skutečně vyšší takt má.

Jde o tento záznam, nalezený podle PCI identifikátoru nedávno přidaného do Linuxových ovladačů (6864:00). Podle detekce má testované GPU 4096 stream procesorů (64 bloků CU) a architekturu GFX9, což má být označení Vegy. Nejdůležitější údaj je ale v kolonce „CL_Device_Max_Clock_Frequency“, podle níž má maximální takt být 1600 MHz. Radeony generace Polaris jako maximální takt uvádějí svou frekvenci turba, například 1266 MHz u referenčního radeonu RX 480. Je tedy pravděpodobné, že grafika, ke které tento záznam patří, má boostovou frekvenci 1600 MHz.

Tato frekvence by znamenala, že se hrubý výkon v TFLOPS proti Radeonu R9 Fury X zvedne o 52,4 %, přičemž reálný herní by mohl být ještě lepší díky archtiektonickým zlepšením. Na druhou stranu základní takt by přirozeně byl nižší, než tato hodnota.

Čip Vega 10 v databázi CompuBench: maximální takt turba je údajně 1600 MHz
Čip Vega 10 v databázi CompuBench: maximální takt turba je údajně 1600 MHz

Frekvence 1,6 GHz je více, než se doposud od Vegy očekávalo. Dosavadní odhady založené na odvozených parametrech výpočetní karty Radeon Instinct MI25 počítaly jen s oblastí okolo 1500 MHz, a to ještě za vysokého 300W TDP. Pokud by se tato frekvence potvrdila, byla by paradoxně stejná, jakou sliboval „únik prezentace“ 1. apríla na webu WCCFtech, což byl ovšemže žertovný podvrh (ale dobře udělaný).

1600Mhz přisuzoval kartě Radeon RX Vega tento aprílový žert webu WCCFtech. Pozor, tento slajd je samozřejmě zflašovaný. Tehdy takový takt působil jako velmi nereálný
1600Mhz přisuzoval kartě Radeon RX Vega tento aprílový žert webu WCCFtech. Pozor, tento slajd je samozřejmě zfalšovaný. Tehdy takový takt každopádně působil jako velmi nereálný

Nicméně je třeba dát pozor na to, že tento vzorek nemusí být Radeon RX Vega, tedy herní grafika s novým čipem. Je docela pravděpodobné, že máme naopak co do činění s výpočetní kartou pro servery, ať už o Radeonem Instinct MI25 nebo o jiným modelem. Pro tuto variantu totiž hovoří velikost paměti, která je 16 GB. Dosavadní vzorky Vegy měly jen 8 GB a počítalo se s tím, že stejně by na tom byly i finální modely Radeonů. Model s 16 GB by totiž potřeboval osmivrstvé čipy HBM2 (respektive devítivrstvé, kromě osmi čipů DRAM je pouzdru ještě samostatný ovládací čip), které by patrně byly dražší.

Údajná vizualizace referenčního Radeonu RX Vega (Zdroj: VideoCardz)
Údajná vizualizace referenčního Radeonu RX Vega (Zdroj: VideoCardz)

Víc, nebo míň?

Pokud je 1,6 GHz skutečných, ale patří nějaké serverové verzi Vegy, pak je otázka, jaké parametry by mohl mít herní model. Teoreticky by mohl jít i výš, jelikož serverové karty historicky mívaly frekvenci spíše sníženou. Pokud má však Radeon RX Vega nižší TDP než 300W serverová verze, pak by naopak asi měl takty horší. Uvedení by ale mělo být maximálně šest týdnů daleko, takže už snad odpověď brzy vypluje na hladinu v nějakém úniku. Pokud se každopádně frekvence okolo 1600 MHz uskuteční, pro výkon by to bylo velmi pozitivní a snad by ukazovalo, že se konečně podařilo překonat nízký strop starších architektur GCN, které nebyly navrženy na frekvence výrazně přesahující 1,0 GHz.

Radeon RX Vega by mohl mít takt GPU až 1600 MHz, dle databáze CompuBench

Ohodnoťte tento článek!

27 KOMENTÁŘE

        • Jo, sorry, myslel jsem menší než, chtěl jsem to tam napsat, ale zlblnul jsem to.

          Aha, nenapdalo mě, že by byla řeč o těchhle starých slajdech. Tam jde IMHO o to, že buď je to stará hodnota, nebo hodnota pro jiný model serverové grafiky, než co nakonec na podzim bylo oznámeno pod ozančením MI25.

          • To není nové. To někdo napsal na redditu už před týdnem. A vlákno je už smazané, takže asi fejk. Zítra se uvidí, protože tam taky psal toto:
            The Vega teaser is May 16.
            The full Vega reveal is May 30 – June 3.
            The official release of Vega is June 5

          • Koukám, že WC už o tom ale stihlo napsat. Mě se „líbí“ jak publikoujou každej drb bez ohledu na věrohodnost a ani se neobtěžujou mezi tím nějak vypořádávat konflikty, nemluvě o tom, že by třeba občas zpětně přiznaly, že to a to byla blbost :/

            Docela vtipný je to s těma high-end Zenama. Nikdo neví, jestli je to fakt X399, ten název ThreadRipper je spekulace, to označení Whitehaven pochopili blbě (nejspíš je to jméno zkušební desky, jako je Gardenia testovací/referenční deska pro Carrizo). Pak k tomu ještě přilepěj ty dřív uniklý „schémata od Asusu“, které jsou skoro určitě fake a vůbec k tomu nesedí, a na vrh se k tomu přidají ještě ty taky asi fake parametry, co se dneska taky na webu obejvily (IMHo fake, protože označení jsou nesmyslná, parametry divné, a 10/14 jádro s velkou pravděpodobností nebude, možná ani není možné ho udělat).

            No neuvěřitelnej guláš, je moc špatně, že ty hlpuposti od nich další média přebírají :/

          • Jo, to Vega, Core, Eclipese a Nova by klidně mohla být pravda, nejsou tam ostatně žádné světoborné informace (i když teda na VideoCardz to nevidím – to je IMHO na leaky okolo grafik nejspolehlivější zdroj. Taky SweClockers, když už něco publikujou a není to jen pevzaté odjinuď, tak to většinou mají dobře očíhnuté a nakonec se ukáže, že je to pravda, ale mají ty zprávy mnohem míň často než videocardz).

          • Na Videocardz to není, GoGo kecá… Videocardz je nejlepší zdroj, bez fejků…
            Jeden web to převzal z Redditu a ostatní weby to je převzaly od něj, to už je taková smutná klasika… Z Redditu se to později smázlo jako fejk, ale to už nikdo neřeší.
            Důkaz-vlákno z 10.5. : http://goo.gl/yuD0um

        • Oni to ale nepoužívají nějak super-exaktně.

          Ta sémantika jednak může znamenat, že finální hondota TDP uvedená ve specifikacích bude nižší než 300 W nevčetně. To znamená, že 300 W by být nemohla. IMHO to ale funguje v praxi trošku jinak, hned řeknu proč.

          1) Oni tím < dost možná i myslí ≤. To první znamínko je totiž na klávesnici a používá se docela často, kdežto to druhý by se muselo tahat někde v tabulce unicode, je hůř čitelný, a tak… takže lidi mají tendenci ho nepoužívat.

          2) Ta hodnota TDP svým významem už sama pracuje s tím koncenptem "menší než než X včetně". TDP vždycky znamená, že spotřeba/výdej tepla je maximálně určitá specifikovaná hodnota – tj. že může být i nižší, ale je potřeba počítat s tímto určitým číslem coby nejhorším scénářem (v praxi je tam teda určitě ještě tolerance navrch, ale to nechme stranou).
          No a kvůli tomu se TDP v prezentacích často dává s tím znamínkem – asi to odkazuje přesně na tohle (že TDP neznamená, že ta spotřeba je přesně taková jako to maximum).
          Takže například u 75W karty se napíše že TDP <75 W – ale myslí se tím, že TDP je 75 W, ne že má nějakou jinou hodnotu (která není řečená, ale musí být matematicky nižší než 75 a ne rovná).
          —————————————————-
          To sem se do toho teda trochu zaplet, ale snad je jasné, co sem tím chtěl říct?
          U toho Instinctu MI25 to buď může být tenhle případ a TDP je skutečně 300 W, ale může to být i ta možnost, že ho ještě nechtěli prozradit a jen chtěli říct, že víc než 300 W to nebude.

  1. to bude fake od nějakých fanoušků co nic nemají tak aspoň vaří z vody pro své kolegy 🙂
    4096SP a takty vyšší jak u mainstreamového Polaris? Tomu snad nikdo nevěří. To by pak musela být jiná architektura než GCN. A nevěřím že by se AMD konečně po letech rozhodlo následovat NV a vydat čistě herní gpu bez tuny výpočetního balastu, na to nemají prachy, jsou rádi že nějak dotáhli RyZen.

  2. Být tam 1600MHz v turbu u herní verze, bylo by to pro mě překvapení, resp. pokud bude mít turbo cokoli přes 1500MHz, budu to považovat za překvapení.
    Herní varianta každopádně přes 300W mít nemůže, takže pokud je toto varianta s takovým TDP, u herní by to odpovídalo turbu tak k těm 1500MHz, což už bych považoval za pravděpodobé, se základem cca. 1400MHz.

    Ale opravdu se nechám překvapit, toto je první pozitivní zpráva o RX Vega po delší době, což mě těší a třeba nakonec bude moje skepse mimo mísu. 🙂

  3. Než se hnát za extrémní frekvencí, dal bych spíše přednost spolehlivosti, kvalitním ovladačům, a rozumné spotřebě. Výhodu Vegy vidím ve větší dostupnosti zajímavých monitorů s technologií Free sync. Free sync je vlastně jediný důvod, proč na Vegu stále čekám, (asi jsem vyjímka, uživatel, který stále ještě čeká…), než se pak s klidnou duší, po srovnání, možná rozhodnu koupit GTX 1080 ti… :-)))))) Jenže kde pak vzít zakřivený monitor s G sync velikosti 32″, 1440p, 144 Hz….