Hlavní navigace

Radeony HD 4000 na obzoru

16. 2. 2008

Sdílet

Zdroj: Redakce

O GeForce 9600 GT se už ví, že by měla být výkonnější než Radeon HD 3850 a zároveň jen asi o 10 % pomalejší (v průměru) než GeForce 8800 GT. Při ceně okolo 170 EUR to přineslo první spekulace o čipu RV740, který by měl současný RV670 v nejbližších měsících nahradit.

Německý server Hartware.de ve spekulacích pokračuje a tentokrát vytáhl těžký kalibr: přehled základních parametrů všech teprve na léto připravovaných karet ATI Radeon. Ty byly do redakce zaslány anonymním dopisem, a tak se za ně server nezaručuje.

Podle dopisu by nová generace měla nést jméno Radeon HD 400 (což je logické a očekávané), čipy by měly nadále využívat povedený 55nm výrobní proces, podporovat DirectX 10.1 a být připraveny pro GDDR5 paměti. Mělo by dojít ke zrychlení anti-aliasingu a v režimu nečinnosti (idle) by díky PowerPlay čipy neměly odebírat více než 20 W.

Novou vlajkovou lodí se má stát Radeon HD 4870 X2 (R700 XT), který stejně jako současný Radeon HD 3870 X2 bude nést dvě grafická jádra na jediném PCB. Protože má každé z jader nést 480 stream procesorů a takt celého jádra dosahovat 1050 MHz, vyšplhá se výkon na teoretických 2 TFLOPS. Rychlým GDDR5 na 1800 MHz by pak 256b paměťová sběrnice měla stačit.

2× 1 GB pamětí GDDR5 by kartu jistě hodně prodražily, a tak věřme spíše 2× 512 MB. TDP 250 wattů pak napovídá, že do HTPC asi tato karta nebude. Nás však zajímají daleko více následníci současných Radeonů HD 3850 a 3870.

Radeony HD 4850 a 4870 by měly stavět na čipu RV770, u nějž vzroste počet stream procesorů z 320 na 480, ale hlavně se zvedne počet texturovacích jednotek ze 16 na 32. ATI tak uznává, že s poměrem stream procesory (či „shadery“, chcete-li) ku texturovacím jednotkám (ALU:TEX) to přehnala a její hypermoderna se neosvědčila a ústila v často propady minimálních fps ve scénách, kde prostě fill-rate (multi-texturing) nestačil a stal se úzkým hrdlem.

Takt jádra 1050 MHz při zachování stejného výrobního procesu a současném navýšení stream procesorů i texturovacích jednotek zní až trochu neskutečně, třeba se ale jedná o další využití know-how kdysi získané společnosti Intrinsity (Fast 14 Technology). Takt GDDR5 pamětí by se měl dostat až na 2200 MHz, sběrnice pak postačí 256bitová a jejich celková kapacita by mohla být až 1 GB.

Levnější Radeon HD 4850 by měl být taktován na 850/1800 MHz a v zátěži spotřebovat o 30 W méně, tedy 120 W. V režimu nečinnosti si karty řeknou údajně o pouhých 10 W.

Na začátku zmíněný čip RV740 se dostává ke slovu v Radeonu HD 4650 a 4670, se svými 240 stream procesory, 12 ROP (či spíše RBE, prostě rasterizační či vykreslovací jednotky), 24 texturovacími jednotkami a takty 800 až 1000 MHz i spotřebou do 100 W vypadá opravdu jako soupeř šitý na míru GeForce 9600 GT. Šířka paměťové sběrnice bude činit 256 bitů a paměti by měly být nejspíše typu GDDR4.

Nejlevnější Radeony budou zastoupeny modely 4450 a 4470 a u nich počet stream procesorů nevzroste. Pomohou si však vyššími takty, navýšením šířky paměťové sběrnice ze 64 na 128 bitů a také zdvojnásobením texturovacích jednotek. Výkonem by se tyto karty tedy mohly blížit současným Radeonům HD 2600 Pro a to nezní na totální lowend špatně.

 

Radeon Shaderů (SP)
RAM Sběrnice Takt (MHz) TDP
HD 4870 X2 2x 480 1024MB GDDR5 2x 256bit 1050/1800 250W
HD 4870 480 1024MB GDDR5 256bit 1050/2200 150W
HD 4850 480 512MB GDDR5 256bit 850/1800 120W
HD 4670 240 512MB GDDR4 256bit 1000/1200 100W
HD 4650 240 256MB GDDR4 256bit 800/1000 80W
HD 4470 40 256MB GDDR3 128bit 900/800 50W
HD 4450 40 128MB DDR2 128bit 700/500 30W

 

Radeon Stream
procesorů (SP)
FLOPS
na SP
Takt jádra
Výpočetní výkon
HD 4870 X2 2x 480 2 1050 MHz 2016 GigaFLOPS
HD 4870 480 2 1050 MHz 1008 GigaFLOPS
HD 4850 480 2 850 MHz 816 GigaFLOPS
HD 4670 240 2 1000 MHz 480 GigaFLOPS
HD 4650 240 2 800 MHz 384 GigaFLOPS
HD 3870 320 2 775 MHz 496 GigaFLOPS

 

Za pár měsíců uvidíme, zda se jedná o čirou spekulaci anebo velmi přesný únik informací z AMD.

Zdroj: Hartware.de

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku