Radeonů RX Vega prý může být nedostatek do října. Pouzdření GPU a HBM2 dělá problémy

24

Grafiky Radeon Vega by se sice příští měsíc měly objevit v nereferenčních verzích, ovšem zároveň se potýkají s jiným problémem: špatnou dostupností anebo zase vysokými cenami v obchodech – což jsou dvě stránky téhož problému a patrně jsou způsobené tím, že výrobci karet nedodávají do obchodní sítě dostatečný objem zboží. Podle informací z Tchaj-wanu může jít o závažnější problém, který by prý mohl vydržet i několik týdnů.

Grafik RX Vega je v distribučních kanálech nedostatek podle webu DigiTimes, který bere informace právě z okruhu výrobců a distributorů hardwaru na Tchaj-wanu. Nemělo by to přitom být extrémní poptávkou – nebo alespoň ne primárně. Podle DigiTimes různé zdroje jako na příčinu ukazují na nedostatečnou výrobu.

Nejde ovšem zřejmě přímo o výrobu samotných GPU (v GlobalFoundries na 14nm procesu), ani o výrobu pamětí HBM2, které dodává Samsung a Hynix. Problém má být údajně se zapouzdřováním u tchajwanské firmy ASE Group (Advanced Semiconductor Engineering). Tato externí firma sestavuje dohromady celé pouzdro čipu GPU s pamětí na vrstvu křemíkového interposeru a poté na klasický substrát, přičemž použití 2.5D pamětí z tohoto kroku činí zřejmě nejnáročnější fázi výroby Vegy.

GPU Vega 10 (Zdroj: techPowerUp)
GPU Vega 10 (Zdroj: techPowerUp)

Podle zdrojů, na něž se DigiTimes odvolává, nedokáže momentálně ASE zajistil dost vysoký objem výroby – buď kvůli, tomu, že má ASE s tímto výrobním postupem nějaké problémy, nebo kvůli špatné výtěžnosti (zdroje mezi sebou v tomto úplně nesouhlasí). Druhá varianta by byla asi horší. Pokud totiž selže pouzdření, zmaří se jak paměť, tak GPU a interposer, takže neúspěch vyjde poměrně draho a těchto komponent také nemusí být neomezená zásoba.

AMD se údajně snaží zásobu Radeonů RX Vega na trhu ve spolupráci s výrobci karet dorovnat a eventuálně tak snad i dostat ceny na původní doporučenou úroveň (v tomto směru bylo vydáno i nějaké oficiální prohlášení). Jenže dokud/pokud se nepodaří odstranit problémy se zapouzdřováním, bude přísun GPU výrobcům karet stále omezený. Podle DigiTimes by nedostatek mohl trvat možná až do října, tedy dejme tomu dalších 6–8 týdnů, i když realita asi bude záviset i na tom, kolik karet se bude v obchodech prodávat a na tom, jak se případně vyvine stav „těžního průmyslu“, který ceny grafických karet přímo a nepřímo nafukuje.

Nahoře Radeon RX Vega 56 s referenčním chladičem, pod ním limitovaná RX Vega 64 (Foto: HardwareCanucks)
Radeon RX Vega 56 a RX Vega 64 (Foto: HardwareCanucks)

Mimochodem, DigiTimes rovněž uvádí, že dle některých jeho zdrojů Nvidia přesunula uvedení nové generace GPU z konce letoška na první čtvrtletí roku 2018. Tuto informaci máme už i z oficiálního zdroje, takže nejde o novinku. Může prý ovšem jít i přímo o reakci na problémy s Vegou a vydání nových GeForce prý může být načasováno „podle toho, jaký bude její stav“.

Radeonů RX Vega prý může být nedostatek do října. Pouzdření GPU a HBM2 dělá problémy

Ohodnoťte tento článek!

24 KOMENTÁŘE

      • Ono svým způsobem HBM opravdu je pokročilá technologie, jenže právě kvůli tomu ještě nevhodná do takovéhoto mainstreamového produktu. Nvidia dobře ví, proč ná HBM2 aktuálně akorát v nejvyšším Quadru za $6000, kde jsou vyšší výrobní náklady ukradené a vzhledem k tomu kolik se těch karet vyrobí nevadí ani ta špatná dostupnost.

        Ze strany AMD to byla prostě fatální chyba při zhodnocení sitauce, když se rozhodli pro HBM2 do Vegy.

        • Čert ví jestli za to můžou jenom HBM, ale je jasné, že jsou dražší než GDDR5X. Někde sem četl hezký článek o tom, že AMD si prostě nemůže dovolit prodávat Vegu levněji a v tom tkví celý problém. Pokud by mohli cenu stáhnout třeba na 10tisíc, mohli by taky kartě nasadit mnohem nižší takty a se spotřebou by nebyl žádný problém. Sice by karta nepřekonala GTX 1080, ale mohlo by jít o prodejní trhák. Celý problém je prostě v těch vysokých taktech, tak aby si karta obhájila stejnou cenu jakou má GTX 1080.
          Hold taková Vega za 10tisíc s GDDR5X by mohl být skvělý produkt a dost možná by tu byla min. o půl roku dříve než s HBM

  1. To použití HBM2 se obrátilo proti nim tak moc, až je mi jich vážně líto. Kdyby tam dali GDDR5(X), tak tu možná byla Vega na začátku roku ještě před 1080Ti a to by byla pro AMD jiná káva…
    Kdyby tam alespoň byli bývali schopní dát plnou 4096bit sběrnici, aby to mělo nevídanou paměťovou propustnost, ale takto na té HBM2 opravdu nic moc exkluzivního není.

    • Absolutni propustnost neni zas tak dulezite cislo. Daleko dulezitejsi je latence pri plneni bufferu nebo lokalni cache pro jednu vypocetni jednotku (nebo sadu jednotek). U GCN, alespon u generaci pred Vegou (a mozna i u Vegy), bylo potreba dotahnout cela data pro danou cast pipeline. Rasterizace neprobihala po malych blocich, ale v jednom velkem. Nvidia ale diky svemu novemu rasterizeru (od generace Maxwell), zpracovava data v malych blocich. Diky tomu tak muze nacist data pro jednu vypocetni jednotku (nebo sadu jednotek) a ta/ty pak muzou okamzite zacit pracovat, zatimco se zacnou nacitat data pro dalsi jednotku (a tak porad dokola). Data jsou tak rozlozena na mnohem mensi (a snaze zvladnutelne) kousky. A diky tomu se stava nejdulezitejsi prave to, jak rychle/s jakou odezvou, dokaze pametovy system plnit ty male kousky aby byly stale vyuzite. GDDR5X s mnohem mensi sbernici, zato ale s mnohem vyssi frekvenci, na tom muze byt ve vysledku lepe.

      U GCN musi vypocetni bloky cekat, nez prijdou kompletni data. A tady dost mozna lezi kamen urazu v tragicke efektivite GCN (a pokud to AMD u Vegy nezvladlo dostatecne dobre, tak i tam).

      To je vec, ktera nedochazi nekterym „expertum“ (DD, Soucek), co se snazi tvrdit, jak je sirka sbernice super dulezita. Neni. Vubec. Jenze to jsou lidi bez technickeho vzdelani, kteri to asi ani pochopit nemuzou. Clovek by jim to ale nemel tak zrat.

      • Souhlas s Mauditem, ale pak tu máme tu nevysvětlitelně nelogickou otázku: „proč tedy HBM2?“
        Když šířku sběrnice to má poloviční? Klidně mohli nahradit paměti GDDR5… jednak by to bylo levnější a rychlejší… To zavání tím, že by snad ani sami v AMD nevěděli co dělají a prostě něco navrhli podle jejich představ jak by to mohlo fungovat a pak to poslali do výroby a pak teprve začli řešit ovladače a vono „ejhle to nejede tak jak jsme si to představovali“…

          • Každopádně velmi zajímavý rozbor od Maudita. 🙂

            Co se „čistě výpočetního čipu“ týče – trh strojového učení, apod, má stejně Nvidia svými Teslami zabraný, takže tam myslím nemá AMD šanci jen tak proniknout a co se týče konkurencí pro Quadra, tak kromě nejvyššího modelu mají pořád GDDR5, takže to mi přijde jako nedostatečný důvod cpát mermomoci HBM2.

  2. Fandím AMD, ale mohli udělat první generaci Vegy (GDDR5)a druhou (s HBM2). Ovšem zase kódování je jiné… celé to jejich snažení bylo typizované na HBM2 a zpět už to nejde.
    Snad se to srovná… Ovšem už jednou AMD takový problém řešilo (staré Athlony – výtěžnost byla jen 40-50%), ovšem to vyřešilo během roka. Ale pak to byl skok a i Intel se zadejchal…
    Snad to nějak dopadne 🙂