Hlavní navigace

Redaktoři dTestu obviňují O2 kvůli zdražení. Sami ale mají máslo hlavě

9. 11. 2012

Sdílet

Zdroj: Redakce

Zvýhodněné volání podle O2? Až o 46 % vyšší cena!hlásá titulek spotřebitelského časopisu dTest. „Společnost Telefónica O2 zdražila od 1. listopadu takzvané chytré tarify o 18 až 46 %, a přesto je inzeruje jako zvýhodněnou vánoční nabídku. To lze považovat za klamavou reklamu.

Když si na stejné stránce stáhnete podrobnější údaje v PDF, uvidíte tuto výmluvnou tabulku. Počty sedí, zdražení až o 46 % je tam. 

dTest O2 ceník

dTest je doprovází slovy: „Takzvané „chytré tarify“ od O2 sledujeme od jejich uvedení na trh v červenci letošního roku, jedná se vždy o balíček tarifu a mobilního internetu. V průběhu času se některé balíčky měnily (zvyšoval se limit stažených dat u internetu), či z oficiálního ceníku vypadávaly (ač na webu byly stále nabízeny).

Toto je důvod, proč dTest podal stížnost k Českému telekomunikačnímu úřadu.

Jaká je realita

Proti samotné stížnosti nemůžeme nic namítat, operátory musí někdo systematicky hlídat a buzerovat. Jenže dTest staví svou „obžalobu“ nesmyslně. Pohledem na ceník můžeme vidět jednu faktickou chybu, od 15. 7. ani nikdy jindy nebyl nabízen datový tarif s 350MB FUPem, správně má být 500 MB.

dTest dále srovnává nesrovnatelné, tzv. akční ceny. O2 začalo od 18. června 2012 nabízet tzv. Chytré tarify Neon, které v sobě kombinují volné minuty, SMS a data. Nejsou ale součástí běžného ceníku, vždy jsou uvedeny až na konci v akčních nabídkách. Jedná se o výhody, které získáte, když se operátorovi upíšete dvouletou smlouvou. Standardně jsou v ceníku obyčejné tarify Neon a k nim můžete méně výhodně dokoupit datové balíčky.

Když v červnu začaly platit nové Chytré Neony, v ceníku bylo jasně uvedeno, že akce trvá od 18. 6. do 31. 8. 2012. Pak mohl operátor ceny změnit, nebo nabídku těchto tarifů úplně zrušit. Skoro tak učinil. Nový ceník platný od 1. 9. do 31. 10. už obsahoval jen dva Chytré Neony, a to XL a XXL. Jejich cena ani podmínky se neměnily, jen si už zákazníci nemohli objednat levnějí Chytrý Neon S, M, L a L+.

Ty se s velkou slávou objevily až v novém vánočním ceníku platným od 1. 11. do 31. 1. Ve srovnání s letní akcí ale vyšly dráž, přesně o těch 18–46 %, jak píše dTest.

Podíváme-li se na standardní ceny, ty se nezměnily. U tří tarifů ale došlo ke změně (navýšení) datových balíčků, proto se i ceny zvedly. Chytrý Neon L dostal místo 150 MB rovnou 500 MB, ale taky je o 150 Kč dražší. Nicméně jde o stejný cenový rozdíl jako mezi Internetem v mobilu S (150 MB, 150 Kč) a Internetem v mobilu M (500 MB, 300 Kč).

Dva nejvyšší tarify Chytrý Neon XL a XXL zase míst 500MB internetu dostaly 2GB, standardní cena narostla o 200 Kč. Opět je to stejný rozdíl jako mezi Internetem v mobilu M (300 Kč, 500 MB) a Internetem v mobilu L (500 Kč, 2 GB). Tento fakt dTest nebere v potaz, přičemž k největším zdražení podle spotřebitelského časopisu došlo právě u tarifů, které mají i jiný datový balíček.

Ceník Chytrých tarifů O2

Pokud se vám vložená tabulka nezobrazila, zde ji stáhnete jako obrázek.

Zdražení, nezdražení

Tak zdražilo O2 své služby, nebo ne? Záleží, jakou optikou se na tarify díváte. Stávajících zákazníků se změna nedotkne. Těch nových také ne. Když se smluvně uvážou na dva roky, dostanou výhodnější cenu, než jakou by platili zvlášť na dobu neurčitou za tarif Neon a k němu datový balíček.

Zdražení pocítí jen ten, kdo v létě zaváhal a neobjednal si Chytré Neony do konce prázdnin. Teď by za ně zaplatil více. O2 ale nezdražuje standardní nabídku, jen akční ceny už jsou méně výhodné. Je to sice slovíčkaření, kterým by se měl bránit spíš sám operátor, ale je to fakt.

 

Nejedná se o stejný švindl, jako když včera v obchodě XYZ stál šampón 90 Kč, ale dnes stojí 100 Kč, ale je u něj uvedena 20% sleva a přeškrtnutá cenovka 120 Kč. O2 má jasně definované akce s uvedeným datem od kdy do kdy budou platit.

To, že je vánoční sleva méně výhodná než ta zaváděcí letní, je smutné. Osobně ale věřím, že podobný případ na ČTÚ smetou ze stolu. Tohle není klamavá reklama.

Nepořádek v ceníku a na webu

dTest dále píše: „Rozdíly lze najít i mezi webovými stránkami a oficiálními ceníky. Zatímco na stránkách O2 je k tarifům uváděna řada výhod, nejnovější ceník je skoupější. Srovnáme-li dva dokumenty, dojdeme k různým počtům volných minut a SMS. Na rozdílnost informací si stěžují také zákazníci na naší poradenské lince 299 149 009. Podle nich získávají jiné informace od operátorů a jiné pak mají ve skutečnosti ve smlouvách. Zde se opět jedná o porušení zákona.

Přiznám se, že žádné z těchto tvrzení neumím potvrdit ani vyvrátit. Ale rozdílné počty volných minut a SMS jsou podle mě také jen nepozorností dTestu.

  • V běžném ceníku v PDF jsou uvedeny základní tarify Neon Basic, které obsahují jen volné minuty. 
  • Na konci v akčních nabídkách jsou tarify Chytrý Neon, které obsahují i neomezené SMS do sítě O2 (to je přidáno spolu s datovým balíčkem). Další volitelnou výhodou je buď zvýhodněný telefon, nebo o 50 % více volných minut.
  • Na webu O2 propaguje Chytré Neony, kde jsou ony slibované volné SMS i minuty navíc (nebo levnější telefon).
  • Na stejné stránce nechybí odkaz na obyčejné tarify Neon Basic, které mají stejné údaje, jako ty v ceníku v PDF.

Dva problémy, které bych mohl O2 vytknout, jsou:

DT24

  • Někdy se základní tarify jmenují jen O2 Neon, někdy O2 Neon Basic.
  • V ceníku v PDF je u tarif Neon Basic XXL uvedeno, že má 1000 volných minut do všech sítí, přitom by volání nemělo mít žádná omezení.

Subjektivně mohu říci, že ceníky a podmínky všech operátorů jsou vždy složitější, než je zdrávo. Přestože mohou být po právní stránce v pořádku, uživatel se lehce ztratí, přehlédne důležitý fakt.

dTest podle mě odvedl špatnou práci, i když mu šlo o (pro spotřebitele) dobrou věc.

Byl pro vás článek přínosný?