„Státní navigace“ bude přesnější než Waze. Stojí čtvrt miliardy korun

8
navigace řízení gps
Ilustrační foto (zdroj: Skitterphoto / Pixabay)

Ředitelství silnic a dálnic vypsalo veřejnou zakázku na Systém pro plošné kontinuální monitorování dynamiky dopravních proudů na síti komunikací ČR. Přeloženo do češtiny jde o systém sledující dopravní situaci na českých silnicích, který pomůže navigacím zvolit alternativní trasy.

Pomocí mýtných bran, kamer a anonymizovaných dat mobilních operátorů o pohybu uživatelů chce sestavit nejpřesnější mapu vytížení cest. ŘSD má navíc informace o plánovaných uzavírkách silnic a sbírá také čerstvá data integrovaného záchranného systému o nehodách. Tyto informace, každou minutu aktualizované, bude volně předávat dál, takže je mohou využít vývojáři tvořící navigační software.

ŘSD chce monitorovat dálnice, silnice I., II., III. tříd i městské komunikace. Z dat půjde v reálném čase vyčíst hustotu provozu, průměrné rychlosti, časy strávené v kolonách apod. Navigace díky tomu budou moci zvolit alternativní cesty. Podle ŘSD půjde o nejpřesnější možný systém, na rozdíl od Waze (či Google Maps) nebude závislý jen na řidičích zapojených do sítě, ale k dispozici bude mnohem více dat, která dosud plošně nikdo neanalyzoval.

Ředitelství silnic a dálnic počítalo s tím, že vytvoření systému a pětiletý provoz bude stát 350 milionů korun. O2 chtělo zakázku provést za 345 milionů. Vítězem tendru je ale nakonec společnost Vars Brno, která si řekla o 267 milionů. Další informace k tématu najdete na webu Zdopravy.cz, který téma dlouhodobě sleduje a informoval o něm jako první.

„Státní navigace“ bude přesnější než Waze. Stojí čtvrt miliardy korun
Ohodnoťte tento článek!
4.14 (82.86%) 14 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

  1. Docela zajímavá informace z původního článku „Data tvoří zhruba 80 % ceny“. Teď chápu, proč to O2 tak strašně moc chtěla, není nad to nakupovat sám od sebe s pořádnou marží. A co se týče anonymity dat od operátorů. Bude vážně hodně anonymní, když někde z lesní hájenky odjede ráno auto a večer se vrátí. Z toho jistě nelze poznat kdy majitel není doma. To samé letní sídla hromady Čechů, zapadlé chaty a chalupy. Asi jako anonymní dotazník na technické škole, kde je jedna holka a první kolonka k vyplnění je pohlaví.

        • Samozřejmě, že je to dnes stejně klíčová věc jako dobré mapové podklady, ale ten systém nejde nijak úderně „prodat“ v nadpisu. Vzhledem k těm kamerám a datům z mobilů ale možná příště použiju něco jako „Velký dopravní bratr“ 🙂