Reparát Lucid Hydra: X-Mode a DirectX 11 především

0

Co se změnilo a ještě změní

Jak už jsem při postupném informování o novinkách kolem Hydry slíbil, je celý článek koncipován v podstatě jako opakovaný test, jen s novými ovladači. MSI znovu zapůjčila základní desku Big Bang Fuzion (highend s Intel P55 a nejvyšším modelem z řady Hydra 200), přidala svůj R5770 Hawk, který nahradil 5770 CuCore od Asusu a já na něm mohl zkusit A-Mode v páru s HD 5770 Vapor-X od Sapphire s novými ovladači 1.5.

Vše ostatní včetně SSD s nainstalovaným operačním systémem a nastavenými hrami jsem měl připravená a zatím u ledu ponechané od minula, mohla tedy začít rychlá akce s aktualizací ovladačů. Nejnovější ovladač pro Hydru najdete vždy v sekci Drivers na stránkách Lucidlogix. Nebudu už znovu opakovat teoretickou a motivační část testu Hydry, pokud jste ji prošvihli a například vůbec netušíte, co je to A-Mode, X-Mode anebo proč vůbec zkoušet konkurovat CrossFire a SLI, určitě se k tomuto článku vraťte:

Za řekněme 50 posledních dní se toho kolem Hydry událo opravdu mnoho. O tom, že Lucid Hydra 200 se objeví nejen na deskách pro platformy Intel, ale i AMD, jsme věděli už z CeBITu. Tam MSI ukázala prototyp. Nakonec má desku s Hydrou a AMD kupodivu jako první venku Asus, archrival MSI:

Další důležitou událostí bylo oznámení (snad brzkého) vydání výrazně levnější základní desky MSI s čipsetem P55 a Hydrou než je špičková Big Bang Fuzion. Základní deska P55A Hydra má levnější variantu čipu Hydra 200 a podporuje nejvýše dvě grafické karty, ale to drtivé většině uživatelů v této cenové kategorii nevadí. Z kategorie levnějších by měla být i alternativa pro AMD. Deska MSI 870A Hydra má rovněž dvoucestnou Hydru a stejně jako P55A Hydra podporuje i nová rozhraní SATA 6 Gb/s a USB 3.0. Obě desky sdílejí moderní návrh, na němž už nenajdete tradiční kondenzátory, ale maličké „hi-c caps“.

Hydra ale stojí na dvou pilířích. První pilíř se uváděním nových základních desek s tímto čipem pomalu upevňuje, na tom druhém, tedy ovladačích či obecně softwarové stránce, se zřejmě usilovně pracuje. Velký posun vpřed přinesla čtvrtletní velká aktualizace ovladačů. Novinky jsem sice avizoval už v původní recenzi, ale určitě bylo dobré vidět, že se Lucidlogix své „tajné“ roadmapy skutečně drží:

  • podpora zapojení tří GPU
  • podpora DirectX 11 (dosud jen DirectX 9.0c, 10, 10.1 a OpenGL)
  • nezávislost na verzi ovladačů (1.4 potřebovaly Catalyst 9.7 až nejvýše 9.12 a poslední podp. byly GeForce 195.62)
  • monitor může být zapojen do kterékoli grafiky v X-Mode (dosud pokud možno do silnější a zároveň do Radeonu)
  • zapnutelná ikona (logo) nyní identifikuje nejen aktivní Hydru, ale i režim a verzi DirectX

Hydra v N-Mode už nemá padat v 3DMark Vantage (v jednom z Feature testů) a v X-Mode zase pro změnu zvládá Call of Juarez pod DirectX 10. Seznam nevyřešených problémů je podle mě zase trochu v opozici s hlavními novinkami (snad jsem No display driver dependency dokázal správně přeložit), jelikož Catalyst 10.3 a GeForce 197.13 nejsou podporovány. Hydra se dále zatím nekamarádí s Alt+Tab a pokud je do karty počítající PhysX připojen displej, čekejte zhoršený výkon.

Jednou z novinek je indikace použitého API v případě, že zapnete logo Hydry pro 3D

Režim tří GPU je podporován jen v pár titulech, stejně jako smíšený X-Mode ve svých začátcích. X-Mode měl mít touto dobou okolo 100 her, nepočítal jsem to (můžete sami díky PDF), ale asi to ještě stovka nebude. Z testů, které jsem použil, se něco dělo u 3DMark Vantage, u Crysis Warhead přibyla podpora A-Mode (třeba tedy bude škálovat i Crysis se stejným engine), asi i díky přidané podpoře DirectX 11 by měl alespoň v A-Mode škálovat Stalker: Call of Pripyat a všechny režimy jsou podporovány i u Unreal Tournament 3. X-Mode přibyl u dalších mnou zařazených titulů.

Lucidlogix ale brzy poté vydal další ovladače, tentokrát jen subverzi 1.5.107 (předtím jsme mluvili o 1.5.106). Toto nové sestavení přineslo vcelku rychle podporu pro Fermi a další novinky:

  • v N-Mode jsou podporovány GPU Fermi (GeForce GTX 470 a 480)
  • podporován ovladač GeForce 197.45 WHQL
  • podporován ovladač Catalyst 10.3 WHQL

Nevím, co Lucidlogix myslí tou podporou ovladačů GeForce a Catalyst, když v poznámkách k vydání ovladače 1.5 už jednou napsal, že zbavil Hydru závislosti na použité verzi ovladačů grafické karty. Možná snad, že tyto tehdy nové ovladače někdo v Lucidu opravdu zkusil, že fungují. Přestože se LucidLogix snaží, zůstává ještě pořád několik kritických problémů:

  • možné kolize s FRAPSem
  • GeForce GTS 250 stále bez podpory
  • ALT + TAB s hrami nefunguje

Hydra 1.5.107 je už ovladačem, na němž je postaven tento re-test se dvěma Radeony HD 5770 (nechávám ale Catalyst 10.2, abych mohl navázat), dvěma GeForce 8800 GT a X-Mode Radeonu HD 5770 s GeForce GTS 250. Trochu jsem se bál, že by mohl být s GeForce GTS 250 nějaký problém, když ji Lucidlogix uvádí jako nepodporovanou. Potvrdilo se ale, že jde o normální grafiku s čipem G92 a když je 9800 GT či 9800 GTX podporována, není důvod, aby GTS 250 nejela. Naopak, jak uvidíte kousek dále, fungoval už X-Mode Radeonu HD 5770 s GeForce GTS 250 v některých hrách docela zajímavě.

Jestliže GTS 250 funguje bezvadně, objevil se jiný problém. Dvě GeForce 8800 GT N-Mode. Co fungovalo s ovladači 1.4, nefunguje už s 1.5. Ani u 1.4 Lucidlogix neuváděl podporu GeForce 8, přesto dvě 8800 GT (až na název shodné to karty jako mnohé 9800 GT) předtím normálně šlapaly. Momentálně jsem se ale nedostal přes hlášku pod odstavcem, proto se re-test nebude týkat N-Mode těchto dvou karet.

Seznam podporovaných her sice nejlépe vidíte v odkazovaném PDF (zde je také rozlišeno, které hry jsou podporovány v A-, N- či X-Mode), přesto si můžete prohlédnout i tyto screenshoty s předdefinovanými profily:

I v ovladačích 1.5 je možné přidávat svoje profily, ale stále platí to, co jsem napsal u verze 1.4: Přidávání profilů je vázáno na výběr spustitelného souboru hry a popravdě Lucidlogix moc nepočítá s tím, že byste tuto funkci využili.

Jakmile přidáte profil na stejné EXE, jež už Hydra zná (například xRengine.exe pro Stalker Pripyat i Clear Sky), vyskočí na vás věc dnes už často nevídaná (neošetřená výjimka):

Spouštění některých her s FRAPSem (takřka všech v X-Mode minimálně všech zkoušených pod DirectX 11) anebo vynucování Hydry tvorbou profilu pro některé zřejmě značně nepřátelské hry končí pak i obrazovkami modré smrti:

Základní deska MSI Big Bang Fuzion

Základní deska MSI Big Bang Fuzion je podobně jako její sestra Big Bang Trinergy založena na čipové sadě Intel P55 (Ibex Peak) a její patice slouží procesorům v pouzdře LGA 1156. Osadíte do ní tedy procesory s jádry Lynnfield (např. Core i7-870, 860 či i5-750) a Clarkdale (Core i5-6xx, i3-5xx a Pentium G6950).

Jediným rozdílem oproti Trinergy, kterou už před časem recenzoval kolega Radek Bábíček, je právě záměna čipu Nvidia nForce 200 za Lucidlogix Hydra 200. To znamená, že můžete sice spojit dvě grafické karty Nvidia do N-Mode (a navíc grafiku Radeon a GeForce do X-Mode), ale Fuzion neumí SLI. CrossFireX je podporován na Fuzion i Trinergy. Na otázku, proč MSI u Fuzion na rozdíl od jiných desek s Intel P55 nepodporuje SLI, přišla AnandTechu úsměvná odpověď: N-Mode na Hydře je s SLI natolik srovnatelné, že by to bylo zbytečné.

Důležitou informací je to, že MSI na Big Bang Fuzion osadila nejvyšší model z řady Hydra 200, tedy až pěticestný LT24102 (PCIe ×16 na vstupu a až čtyři PCIe ×8 na výstupu). Pro hodnocení rozložení komponent, možností BIOSu, zahřívání anebo přetaktování vás odkáži na zmíněnou recenzi Big Bang Trinergy:

Trinergy

MSI Big Bang Trinergy: Deska bez kompromisů

Pokud hledáte extrémní desku za extrémní cenu pro procesory Intel Core i5/i7, dál již hledat nemusíte. Je zde MSI Big Bang Trinergy, která jako jedna z mála desek obsahuje integrovaný čip NF200 pro zprovoznění 3-Way SLI na této platformě. Vyplatí se ale nad takovou investicí vůbec přemýšlet a co za své peníze vlastně dostanete? Číst dál

 

Nutno podotknout, že přehled o veškerém příslušenství, možnostech BIOSu či podporovaných technologiích vám dá také opravdu skvěle zpracovaný manuál, který najdete na stránce Big Bang Fuzion přímo na webu MSI.

Jelikož jde chladič z Fuzion velmi snadno odšroubovat a MSI nepoužívá ani žádnou pastu nýbrž znovupoužitelné teplovodivé polštářky, rád vám přináším detailní pohled na všechny zajímavé čipy a nadstandardní součástky jako driver mosfety, hi-c caps či solid state chokes.

Testovací sestava, použitý hardware a software

Testovací konfigurace (podrobně)

Hardware

  • monitor: HP LP3065 (30″, 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesor: Intel Core i5-750 (20× 133 MHz = 2,66 GHz, Turbo Boost zapnut)
  • základní deska: MSI Big Bang Fuzion (Intel P55 + Lucidlogix Hydra 200, BIOS 1.14)
  • paměti: 4× 1 GB Kingston DDR3-1866 (@ 1333 MHz, 8-8-8-24-1T)
  • pevný disk (SSD): OCZ Agility 120GB (Indilinx Barefoot, fw 1.5)
  • zdroj: Corsair CMPSU-650TX
  • chladič CPU: Arctic Cooling Alpine Pro 11 + Noctua NT-H1

Pouze pro testy SLI byla s jinak stejnými dalšími součástmi použita

  • základní deska: Gigabyte GA-P55A-UD4 (Intel P55, BIOS F3)
  • chladič CPU: Noctua NH-U12P

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Enterprise (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na všech jednotkách
  • DirectX redist February 2010
  • Intel INF 9.1.1.1
  • ATI Catalyst 10.2 pro Radeon HD 5770 a CrossFireX (a A-Mode s ovladači 1.5.107)
  • ATI Catalyst 9.12 pro A-Mode
  • Nvidia GeForce 195.62 pro GeForce 8800 GT, SLI a N-Mode
  • Lucidlogix Hydra Engine 1.4.109 a 1.5.107

Grafické karty testujeme na 30″ LCD panelu HP LP3065

Za poskytnutí procesoru Intel Core i5-750 děkujeme společnosti Intel


Core i5-750 v základním nastavení


Turbo Boost +4 v jednojádrové zátěži


Turbo Boost +1 v čtyřjádrové zátěži

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston

Kingston

Za poskytnutí základní desky GA-P55A-UD4 děkujeme společnosti Gigabyte

Za poskytnutí desítek balení teplovodivé pasty Noctua NT-H1
děkujeme společnosti RASCOM Computerdistribution

Za poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

 

 

 

Aliens vs. Predator (DX11/9), ArmA II (DX9)

Aliens vs. Predator

Kdybyste potřebovali odemknutou první misi za predátora, můžete si uloženou pozici stáhnout na tomto místě. AvP lze spouštět v DX9 a DX11 režimu (přímo ze Steamu). DX11 režim běží i na DX10 kartách, jen nejsou k dispozici funkce jako teselace nebo multi-sampling. DX11 režim je při stejných detailech jak na Radeonech, tak na GeForce o několik procent (až cca deset) rychlejší než DX9.

S ovladači 1.4 nebyl ještě podporován DirectX 11, s 1.5 pro změnu neexistuje pro Aliens vs. Predator profil. Ten jsem tedy vytvořil:

Hydra sice po vytvoření profilu funguje, ale bohužel jen do úvodní obrazovky s logem hry a copyrighty. Tam tuhne a nepomůže ani když vypnu FRAPS.

 

Testovanou sekvencí je předskriptované intro příletu a přistání predátora do džungle (mise Džungle). FRAPS nastavuji na 45 sekund.

 

DX11 rendering path lze tedy použít i pro DirectX 10 karty, karty z toho profitují výkonnostně (teselaci či MSAA ale nezapnete).

Ke grafu je důležité dodat, že výsledky GeForce a Radeonů nejsou srovnatelné. Zatímco Radeony běží v DX11 režimu s 4× MSAA a teselací (viz nastavení pod odstavečkem), GeForce 8800 GT běží bez něj. Vynucený profil pro DX9 AvP pro N-Mode zabral docela hezky a Hydra škáluje podobně jako SLI (AFR).

Za poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

ArmA II

Při testování v velmi náročné hře českého původu jsem využil integrovaného benchmarku. Všechny detaily kromě anti-aliasingu jsem zvolil nanejvyšší hodnotu, dohled nechal na 3600. U ATI bylo vyhlazování nastaveno na normální, u Nvidie na vysoké. Použil jsem demo hry a zabudovaný benchmark (mezi misemi).

Nastavení vyhlazování (ve hře) se totiž liší u ATI (nízké = 2× MSAA, normální = 4× MSAA, vysoké = 8× MSAA) a Nvidie, kde je to vše složitější. Nízké a normální je 2× MSAA, vysoké a velmi vysoké potom 4× MSAA a 8× MSAA odpovídá nastavení 6. Další čísla jsou pak některé z režimů CSAA.

I u ArmA II jsem musel profil vytvořit a v tomto případě to není moc dobrý nápad. Ve hře pak bliká menu a výkon je stejný jako u jediné karty. Tedy s výjimkou X-Mode, kde můj čin navíc zavinil zpomalení.

Batman: Arkham Asylum (DX9) a Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9)

Batman: Arkham Asylum

Jedna z her na Unreal 3 engine by měla být podporována ve dvou ze tří režimů Hydry. Pokud vás napadá, jestli by snad nějak nešlo využít Hydra X-Mode pro PhysX s Radeonem jakožto primárním GPU, tak odpověď zní ne. Jedinou šanci jsou stále jen triky a mody „Hybrid PhysX“. Ale zpátky k Hydře. Následující screenshot ukazuje nastavení (vypnutý anti-aliasing a HW PhysX):

Bylo zajímavé, že třeba Batman: Arkham Asylum, resp. jeho Steam verze, který měl být mezi jednou ne až tolik her podporujícíh A- i N-Mode, hlásil se zapnutou Hydrou v X-Mode ale i N-Mode problém se SecuROM. Stačilo zvolit Disable Hydra a Batman AA běžel. Samozřejmě na jediném GPU. S ovladači 1.5 už v X-Mode zmizel problém se SecuROM a jelikož i škálování nebylo úplně špatné, je škoda, že nebylo možno přeměřit i N-Mode.

Colin McRae: DiRT 2

U DiRT 2 jsem postupoval podobně jako u Aliens vs. Predator a po vytvoření profilu…

…jsem trochu naivně otestoval Radeony HD 5770 v DirectX 11 režimu. S Hydra A-Mode to ale dle očekávání nejde a v DX11 je třeba Hydra Engine vypnout.

Výsledky v grafu nejsou opět srovnatelné mezi GeForce a Radeonem, Radeon HD 5770 měl náročnější úlohu v podobě lepšího postprocessingu a teselace.

DiRT 2 sice s Hydrou 1.5 už přes vytvoření profilu pod DirectX 11 rozchodíte, ale je tu několik problémů:

  • není možné mít spuštěn i FRAPS
  • výkon v A-Mode je zatím nižší než s jediným Radeonem HD 5770

 

Call of Duty 4: Modern Warfare a Call of Duty 5: World at War (DX9)

Call of Duty 4: Modern Warfare

Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry. Testováno bylo pomocí TPUbench a timedema tpu.

 

Grafy v Call of Duty 4 jsem také nemusel aktualizovat, jelikož Hydra 1.5 na mé konfiguraci s touto hrou nějak nekamarádila a Modern Warfare skončilo krátce po spuštění hry chybovým hlášením. Výsledky jsou tedy stále ty z 1.4.

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane, spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.

Ačkoli to Lucid neuvádí, přece jen i v X-Mode došlo k malému pěknému nárůstu výkonu. Škálování v N-Mode a A-Mode je srovnatelné s SLI a CrossFire. Na rozdíl od SLI je ale třeba v menu hry zapínat podporu Dvojice grafických karet (stejně jako u CoD 4).

Crysis (DX10) a Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)

Crysis

Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „high“ (ve Warheadu odpovídá nastavení Gamer), multi-sampling zůstal vypnut. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.2.1.

Kdybych přepínačem -dx9 přidaným za crysis.exe vynutil DirectX 9, zřejmě by Hydra nějak pracovala (alespoň v době prototypu Hydra 100 Lucid právě na Crysis DX9 dělal demonstrace). Implicitně se hra ale pod Windows Vista a 7 spouští v DX10 režimu, takže jsem tak beztak oficiálně nepodporovanou hru nechal (Lucidlogix uvádí jen podporu pro Crysis Warhead a to v N-Mode).

Enemy Territory: Quake Wars

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 (com_unlockFPS 1) i 60 fps (com_unlock_maxFPS 0, je vhodné nastavit do autoexec.cfg), AA i AF zapínám ve hře. První spuštění timedema používám opět jako cacheovací, odečítám výsledek až z druhého.

Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.

Nejdříve jsem si myslel, že Hydra ve skutečnosti žádnou OpenGL aplikaci neumí, nakonec jsem ale ve výčtu našel hru Wolfenstein (2009), která by měla používat dokonce stejný id tech 4 engine jako Enemy Territory: Quake Wats. Hydra Engine ale nemá profil a jeho umělé vytvoření v tomto případě nezabírá. A bohužel to platí také v ovladačích 1.5.

F.E.A.R. (DX9) a Far Cry 2 (DX10.1)

F.E.A.R.

Engine hry F.E.A.R. se díky datadisku stal znovu aktuálním a ukazuje se, že se jedná stále o dobrý test grafik: procesor hraje jen velmi malou roli. Všechny detaily mám nastaveny na maximální hodnoty a všechny obraz vylepšující funkce včetně měkkých stínů zapnuty. Testuji zabudovaným benchmarkem.

   

Ačkoli Hydra podporuje F.E.A.R. 2 (N-Mode a A-Mode), profil pro první F.E.A.R. jsem musel vytvořit.

Bohužel však zbytečně. V A-Mode hra padá, v N-Mode padá až benchmark, s FRAPSem se pak ani pořádně nespustí. S ovladačem 1.5 už na rozdíl od 1.4 lze funkčnost Hydry vytvořením profilu úspěšně vynutit. Škoda, že mi s těmito ovladači nefungoval N-Mode dvou 8800 GT… Škálování X-Mode je celkem slibné. Ani s vynuceným profilem jsem neviděl žádné problémy v obraze.

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Ačkoli jsem musel profil pro Far Cry 2 vytvořit (Hydra má podporu pouze pro starý Far Cry, tedy s enginem CryEngine a nikoli Dunia), výsledek snažení byl velice dobrý. Tedy alespoň, co se škálování výkonu týče. Obraz byl v A-Mode a N-Mode také v pořádku, pouze v X-Mode se vyskytovalo blikání. V ovladačích 1.5 už je profil pro Far Cry 2 vytvořen, blikání obrazu v X-Mode bohužel přetrvávalo. Jelikož se to týká ale také SLI s novějšími drivery GeForce, mám pocit, že chyba bude spíše na straně Nvidie. Mimo benchmark a se zapnutým Vsync (tedy při normálním hraní) se myslím nevyskytuje.

Left 4 Dead (DX9) a Serious Sam 2 (DX9)

Left 4 Dead

Pro účely testování v Left 4 Dead jsem si vytvořil vlastní timedemo v pěkné a hlavně především na výkonu grafiky závislé lokaci s lesem.

V Left 4 Dead má fungovat jen v N-Mode, ale s A-Mode také nebyl problém a škálování výkonu bylo ještě lepší než u dvou GeForce. Pokus o spuštění v X-Mode s Hydra Enabled dopadl hlášením „failed to create d3d device“. X-Mode zůstává v ovladačích 1.5 neaktivní.

Serious Sam 2

Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.

Testovací skripty ke stažení: zde.

Starší Serious Sam 2 mezi podporovanými hrami není, a tak jsem musel vytvořir profil. To pomohlo A-Mode, N-Mode a pokud použijete ovladače 1.5 tak docela pěkně i režimu X-Mode:

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11/DX10) a Shadow of Chernobyl (DX9)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options.

S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky byl v A-Mode podporován už s 1.4, ovladače 1.5 podporují už také Pripyat. Je to vlastně asi jediná DirectX 11 hra (které jsem si všiml), pro niž Lucid už vložil profil do svých ovladačů:

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Engine Stalkeru, X-Ray engine, je zajímavý mimojiné tím, že používá deferred shading umožňující velké množství dynamickýh zdrojů světla. Ve hře se setkáte s normálovým a paralaxním mapováním, měkkými stíny, FP HDR, dynamickými efekty počasí a mnoha postprocessingovými efekty.

Soubor s nastavením ke stažení: zde.

Ani vytvoření profilu v prvním Stalkerovi Hydře nepomůže. SLI i CrossFireX přitom škálují příkladně. Nic se nezměnilo ani s ovladači 1.5. „Starý“ Stalker Lucid zřejmě zatím nezajímá.

The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9), Tom Clancy’s H.A.W.X. (DX10.1)

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny (The West Weald). Testuji s maximálními detaily a HDR. Soubor s nastavením (vše na maximum) a uložená testovací pozice ke stažení: zde.

Anti-aliasing i anizotropní filtrování vynuťte v ovladačích, v souboru Oblivion.ini se přesvědčte, že máte vypnutou vertikální synchronizaci (iPresentInterval=0). Po spuštění hry si nahrajte mou uloženou pozici číslo 260 a po načtení ihned začnětě logování FRAPSem a pohyb vpřed. Držte stále klávesu pro pohyb vpřed, dokud se neobjeví nápis upozorňující na to, že dále už nemůžete. Když nastavíte automatické vypnutí FRAPSu po 35 vteřinách, nic taky nezkazíte.

Oblivion je oficiálně podporován jen v N-Mode, ale i A-Mode funguje (stejně špatně) jako CrossFireX. X-Mode je pomalejší než jediná karta. Ovladač 1.5 v Oblivionu opět nic nezměnil.

Tom Clancy’s H.A.W.X.

V arkádovém simulátoru bojových letadel lze využít nejen DirectX 10 pro efekty jako SSAO či volumetrické paprsky, ale také DirectX 10.1. Tuto revizi lze použít jak pro zrychlení hry na kartách, které ji podporují (což činím), nebo pro zlepšení obrazu nastavením SSAO na very high (což kvůli porovnatelnosti výsledků s kartami bez podpory DirectX 10.1 nečiním).

V nabídce s grafikými nastaveními je i tlačítko spouštějící zabudovaný benchmark, což v praxi znamená oblet města.

Tom Clancy’s H.A.W.X. má být v DX10 režimu podporován jako v A-Mode, tak N-Mode a dokonce i v X-Mode. Bohužel, škálování v A- a N-Mode je poněkud slabší a v X-Mode hra s FRAPSem padá hned po spuštění, bez FRAPSu jen o chvíli později. Je nutno Hydru vypnout.

Trackmania Nations Forever (DX9), Unreal Tournament 3 (DX9)

Trackmania Nations Forever

Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Škoda jen zatím nevysvětlitelného chování, kdy ve vyšším rozlišení (dokud nezapnete anti-aliasing) obdržíte vyšší výsledek. Jinak hra na plné detaily zatíží jakoukoli dnešní grafiku a není velkým přítelem Multi-GPU.

Trackmania se nikdy nelíbila CrossFireX, snad poprvé s 10.2 se mi povedlo dosáhnout nárůstu výkonu bez přejmenovávání spouštěcího EXE. V případě 8800 GT není škálování dobré ani s SLI, je zajímavé, že s GTX 260 SLI si pamatuji nárůsty lepší. Je to ale jedno, neboť v TMNF se vytáhla právě Hydra. Kdyby to ve více hrách vypadalo podobně, budou lidé po Hydře asi šílet. S ovladačem 1.5 nově funguje i X-Mode. A rovnou velice pěkně. Tedy alespoň, co se výkonu týče. Obraz zcela v pořádku není, chybně je zobrazen prach a odlétávající bláto od kol („mrak“ je málo transparentní, spíše sytě černý).

Unreal Tournament 3

Unreal Tournament 3 je příkladem skvěle optimalizovaného enginu, skvěle vypadá a přitom je velmi svižný i na běžném hardwaru. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Pro grafické karty je lepší flyby, pro realističtější výsledky pak botmatch, testoval jsem pomocí flyby a vybral jsem pro změnu mapu Shangri-La. Nastavení hry ke stažení: zde.

Unreal Tournament 3 příjemně překvapil škálováním dokonce u v X-Mode. Nárůsty s přidanou GTS 250 nejsou velké, ale jsou, SLI a CrossFire jsou účinnější bez AA, po vynucení AA nejenže nestačí asi paměť GeForce 8800 GT, ale také výkon Hydry začíná být lepší než u CF a SLI.

Pikantností je chování Unreal Tournament 3 s ovladači 1.5. Ty už obsahují pro tuto hru profil, jenže Hydra se neaktivuje. Zřejmě půjde ale o nějakou menší chybu, kterou vývojáři snadno odstraní.

World in Conflict (DX10), 3DMark Vantage (DX10)

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds (voda odráží oblaka), anizotropní filtrování navýšil na 16×). Používám vestavěný benchmark.

World in Conflict je hrou podporovanou ve všech režimech Hydry a náš test to potvrzuje. Škálování je slabší jen v A-Mode a Lucidlogix dokonce upozorňuje, že hra v A-Mode pod DX9 padá. Naštěstí je testováno v DX10.

3DMark Vantage

Vantage

Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

3DMark Vantage měl být podporován i v X-Mode, no, realita je trochu jiná. Alespoň testovaný mix nárůst výkonu nepřinesl. Škálování A-Mode je stejné jako u CrossFireX, N-Mode je dokonce o něco lepší než SLI. X-Mode už s ovladači 1.5 konečně funguje.

Jedna z oprav s 1.5 se měla týkat také padání X-Mode v jednom z Feature testů, i toto jsem ověřil. Screenshot níže navíc ukazuje, že A-Mode dvou Radeonů HD 5770 už také nepadá v posledním feature testu (Perlin Noise = Math-heavy Pixel Shader):

Shrnutí výkonu a verdikt

Shrnutí výkonu

Rozdíl oproti prvnímu testu z přelomu března a dubna se týká především X-Mode, tedy režimu, do něhož jsem spřáhnul Radeon HD 5770 s GeForce GTS 250. X-Mode začal fungovat a nezřídka pěkně škálovat nejen v 3DMark Vantage, ale také třeba v Trackmanii, Serious Samovi 2, F.E.A.R. či Batmanovi (Arkham Asylum). Tyto hry se přídávají po bok již dřívě úspěšným titulům jako Call of Duty: World at War anebo World in Conflict. Řekl bych, že běžný uživatel se ale stále může setkat se třetinou až polovinou her, jež z X-Mode těžit nebudou a pokud půjde o nadšenec do herních novinek, bude poměr horší.

V testu se také podařilo ověřit funkčnost podpory DirectX 11, byť jen ve Stalkeru: Call of Pripyat. U DiRT 2 a Aliens vs. Predator si počkáme na přidání profilu do ovladačů, to samé bude asi platit třeba pro Metro 2033. Pokud chce Lucidlogix, aby mohli recenzenti případné přidání podpory pro tu či onu hru ověřit a napsat o ní, musí rozhodně zapracovat na kompatibilitě s FRAPSem.

Budoucnost Hydry

Momentálně je Hydra ve své roadmapě za milníkem “ zapojení tří GPU, DirectX 11 a alespoň 100 her pro všechny tři režimy“.

V dubnu mělo také dojít k demonstraci Eyefinity ve spojení s multi-GPU Hydra (tedy zřejmě A-Mode – nějak jsem si ale nevšiml, že by tento plán byl splněn), někdy v první půli léta potom k demonstraci zapojení čtyř GPU. Oficiálně (vlastně tajně) se quad GPU do ovladačů má dostat až v srpnu, září či říjnu, kdy bude vydána verze 2.1. Předtím asi někdy o prázdninách vyjde 2.0, u níž je štítek: celkové optimalizace výkonu.

Verdikt

Ani pokrok na poli ovladačů a ani pomalé objevování se nových produktů s Hydrou nijak výrazně nemění již jednou vyřčený verdikt. Lucidlogix by měl rozhodně s ovladači ještě zrychlit, hlavně rychle vychytat kritické a déle se táhnoucí bugy, pořádně vyřešit kompatibilitu s grafickými kartami (aby nedocházelo na nelogickou oficiální nepodporu GTS 250 či 8800 GT) a hlavně rychle přidávat profily pro nové ale i starší (a přitom náročné) 3D hry.

Hydra je správně navržené řešení, sympatická je nejen podpora GeForce i Radeonů společně, ale třeba i nízká spotřeba čipu s 48 PCIe 2.0 linkami (do 6 W), Lucidu nezbývá než držet palce, aby se dokázal prosadit. Jak je na tom si ale ověříme nejdříve za čtvrt, ale spíše až za půl roku. Do té doby se spokojíme s verdiktem, že je buď pro uživatele, které svou konfiguraci a hrané hry najdou v seznamu podporovaných anebo pro experimentátory. Po přidání podpory čtyř GPU, s nimiž by Hydra teoreticky měla škálovat výrazně lépe než matný Quad-CrossFireX či Quad-SLI, by se asi Hydra mohla začít objevovat i pod různými rekordními zápisy z benchmarků.

Lucidlogix Hydra 200

+ obecně správný přístup k multi-GPU
+
může pomoci tam, kde se CrossFire a SLI příliš nechytají
+ univerzální (pro GeForce i Radeony, bez propojky)

+ i v případě 48 PCIe 2.0 linek (LT24102) nízká spotřeba
– zatím jen na jediné desce (s vysokou cenou) a tedy nikoli pro masy
– rozhraní k profilům není dopilované
– počet podporovaných her má ještě daleko k označení dostatečný
– deklarovaná podpora také neznamená ještě výkon
– kolize s FRAPSem, s 1.5 už nefungují dvě 8800 GT v N-Mode a další chyby

Za zapůjčení základní desky Big Bang Fuzion děkujeme společnosti  MSI 

 

 

Reparát Lucid Hydra: X-Mode a DirectX 11 především

Ohodnoťte tento článek!