Riziko tavících se 16pinových konektorů: Nvidia dodává dva druhy adaptérů, jeden je náchylnější

22
Roztavený kabel 12VHPWR a straně zdroje 1600
Roztavený kabel 12VHPWR pro napájení grafické karty
-
Zdroj: Cultists Network

Posun v kauze tavících se grafik GeForce RTX 4000? Jeden ze dvou typů používaných konektorů se pokazí snáz, bohužel ten častější. Konec problémů toto zjištění ale ještě nemusí přinést.

Nová generace grafik Nvidia přinesla i díky skoku na moderní 4nm proces (o 1,5 až 1,75 generace lepší než 8nm proces používaný generací Ampere) velké pokroky ve výkonu. Ale bohužel také vysoké spotřeby a nový 16pinový napájecí konektor 12VHPWR, který je patrně v některých situacích nezvládá a přehřeje se tak, že je poškozen kabel i samotná grafika. Máme k tomu teď nové poznatky – zdá se, že k problému jsou některé kabely náchylnější než jiné.

Většina uživatelů zřejmě nebude s GPU zároveň kupovat nový zdroj, takže je pravděpodobné, že převážně budou s GeForce RTX 4000 používat adaptéry z tradičních osmpinových konektorů. Tyto adaptéry podle neoficiálních zdrojů exkluzivně dodává Nvidia i ke kartám partnerských výrobců (je to zřejmě její požadavek). Takže lze říci, že za ně má i odpovědnost, ale podle aktuálního poznání není problém přehřívání a tavení jen věcí adaptérů, ale i přímých kabelů ze zdroje to GPU, takže to nemyslíme v nějakém obviňujícím smyslu – problém je asi s 16pinem obecně.

Proč je důležité, že jsou adaptéry údajně přímo od Nvidie? Firma by díky tomu měla mít kontrolu a přehled o tom, jaké adaptéry jsou používané, a může se k nim tedy paušálně vyjádřit. Což se teď stalo a firma potvrdila webu igor’sLAB, že adaptéry dodávané ke grafikám nejsou všechny stejné, ale jedná se o dva typy. Jeden je od firmy Astron a druhý od firmy NTK (obě z Tchaj-wanu) a liší se v provedení konektoru.

Konektory Astron a NTK mají trošku jiné plasty (NTK prý má trošku horší tolerance a víc otřepků/přetoků z lisování, i když je otázka, zda to platí paušálně a nešlo třeba o věc zkoumaných vzorků). Zásadní rozdíl je ale v dutince, tedy samotném plechovém kontaktu. U napájecích konektorů ATX 3.0 / PCI Express 5.0 „12VHPWR“ je na GPU či obecně kartě port s piny s plným průřezem, zatímco adaptér či kabel ze zdroje má zasouvaný konektor a v něm jsou duté „objímky“ z plechu, které se nasouvají na pin v kartě – tedy dutinky.

Konektor Astron

Tyto dva druhy konektoru se dají rozeznat pohledem. Konektor Astron má dutinky, ve kterých zepředu můžete vidět dvě přerušení. Konec plechové objímky tak vypadá jako dvě hranaté závorky []. Toto dvojí přerušení nepokračuje po celé délce, protože díl je tvořen jedním kusem plechu a pak je sbalený, takže jedno proříznutí po pár milimetrech končí. Nicméně dvojí rozříznutí na konci by mělo umožňovat snazší zasunutí.

Pohled na adaptér typu Astron charakteristické jsou dvě spáry viditelné v plechu
Pohled na adaptér typu Astron, charakteristické jsou dvě spáry viditelné v plechu (zdroj: igor’sLAB)

Zásadnější detail ale je, jak dutinka tvoří kontakt s pinem. Není to přímo celou plochou plechu, ale zřejmě prolisovanými výstupky, které se při zasunutí natlačí na pin. Důležité je zřejmě, že jsou jen ze dvou ze čtyř stran – můžete to vidět na schématu průřezu. Účinný kontakt pro vedení proudu je tedy omezený. Zdá se, že toto může zhoršovat elektrický odpor konektoru proti druhému designu.

Konektor NTK

Konektor NTK je podle igor’sLAB a také podle kolegy Ľuba Samáka zřejmě „lepší“, pokud jde o (přechodový) elektrický odpor a potenciál k přehřívání. Tento konektor poznáte tak, že má při čelním pohledu přerušení jen jedno, jinak plech obaluje celý pin dokola (jako takové téměř zavřené U). Toto způsobuje, že se konektor NTK hůře zasouvá, potřebuje více síly.

Pohled na adaptér typu NTK charakteristický je jediná spára viditelná v plechu
Pohled na adaptér typu NTK, charakteristická je jediná spára viditelná v plechu (zdroj: igor’sLAB)

Nicméně toto není hlavní rozdíl. Jak můžete vidět na schématu, kontakt této dutinky je tvořen jinak, místo prolisů má po všech čtyřech stranách dovnitř prohnutý pruh plechu, kterými se při zasunutí natiskne na konektor ze všech čtyř stran – ne asi po celé délce, ale snad z významné části. Tento design by měl mít proto nižší elektrický odpor. Snad by také mohl být méně náchylný k „vyžvýkání“ či roztažení tím, že se piny dostanou mimo osu kvůli bočním silám tlačícím na konektor (to je ten důvod, proč se nesmí kabel vedoucí z karty moc ohýbat a je třeba dbát na kompletní zasunutí a zacvaknutí konektoru).

Nákres dutinek konektorů 12VHPWR používaných v adaptérech pro grafiky GeForce RTX 4000
Nákres dutinek konektorů 12VHPWR používaných v adaptérech pro grafiky GeForce RTX 4000 (zdroj: igor’sLAB)

Astron může mít problémy častěji?

Podle igor’sLAB by skutečně měl být konektor NTK menším zdrojem problémů a více problematickou z obou variant je adaptér s konektorem Astron. Bohužel se také ale zdá, že adaptéry typu Astron tvoří větší část z těch dodávaných. Pokud budete kupovat GeForce RTX 4090, podívejte se třeba s lupou na konektor (tj. kolik přerušení v plechu dutinky vidíte), a pokud máte adaptér Astron, buďte opatrnější a po sestavení počítače a delším hraní náročné hry (takové, která vytíží GPU skutečně až k 450W TDP) zkontrolujte, ideálně opakovaně čas od času, zda kabely u konektoru nejsou abnormálně horké.

Průřez dutinek konektorů ukazující způsob kontaktu
Průřez dutinek konektorů ukazující způsob kontaktu (zdroj: igor’sLAB)

Instinkt by člověku velel občas konektor vytáhnout a podívat se, zda neuvidíte stopy pálení, změny tvaru a tavení. Toto ale bohužel je dvojsečné. Oba typy konektoru mají omezenou životnost. Například 10 zasunutí a vysunutí by snad mělo být bez problému, ale už tímto zřejmě dochází k laboratorně měřitelnému opotřebení a potenciálnímu zhoršování vlastností. Toto je asi negativní důsledek fyzického zmenšení konektoru, které Nvidia asi požadovala kvůli malému PCB používanému ve svých grafikách Founders Edition. Pokud by konektor byl větší, možná by pevnost a houževnatost byla lepší a degradace při opětovném zasouvání a vysouvání by byla pomalejší.

Aby tu nevznikl nějaký dojem, že konektor Astron je sám o sobě nebezpečný – to nejspíš není pravda. Je možné, že má o něco nižší tolerance, ale zřejmě při nominálním fungování zdaleka nemá problém přenést potřebné proudy a udržet nízké teploty. Problém s tavícím se adaptérem a portem na grafice je zřejmě něco, co vzniká až v aspoň trochu abnormálních situacích, a je možné, že se k jeho spuštění musí sejít více faktorů. Tedy například ohnutí kabelu, které deformuje vnitřek celkově příliš subtilního konektoru, a k tomu nějaký další faktor, jako může být nepřesnost nebo defekt z výroby, nedostatečné zasunutí nebo opotřebení dutinky zasouváním a vysouváním. To je nejspíš důvod, proč tento problém nastává ne vždy, ale jen v některých případech a není ho snadné replikovat schválně. (Toto by však zase nemělo vést ke zjednodušujícím soudům typu „vyzkoušel jsem u sebe a neděje se to“. Karet se prodají tisíce, takže je nutné, aby náhodný výskyt problémů byl opravdu nízký).

Igor’sLAB uvádí různé možné faktory, na které je třeba dávat pozor. Jde například o přítomnost výstupků/nepřesností z lisování na plastu, kvůli kterým se nedá konektor zasunout do portu úplně rovně. Dále o problém, kdy se konektor nedá snadno zasunout až nadoraz (po zaklapnutí pojistky). Je možné, že toto někdy ztěžuje i design chladiče, který tak může nepřímo k problému s tavením přispět. Také byste neměli konektorem v portu nějak hýbat a tlačit na něj po zasunutí, protože by mohlo dojít k deformaci a rozvolnění dutinky. Někdy asi také může dojít k defektu pájení vodičů kabelu v konektoru a problém s elektrickým odporem a zahříváním se pak sekundárně přenese na kontakt dutinek a pinu.

Nvidia GeForce RTX 4090 Founders Edition 03
Nvidia GeForce RTX 4090 Founders Edition. Napájecí konektor je hodně malý. Možná příliš? (zdroj: Nvidia)

Jednoznačné vysvětlení, která z těchto slabin je hlavní příčinou, kvůli které se zvyšuje elektrický odpor, konektor a port se přehřívají a taví plasty okolo, zatím není. Je možné, že ani nebude a vždy musí jít o nějakou souhru více faktorů. Zatím proto těžko říct, zda by třeba situaci vyřešilo exkluzivní používání konektorů typu NTK. Stejně jako je asi zatím brzo na odpověď na otázku, zda je 16pinový konektor obecně špatně zvolený standard a bylo by lepší se vrátit k robustnějším konektorům, nebo zda je riziko problémů – které teď evidentně je zvýšené – stále akceptovatelné. Nebo se ho případně na akceptovatelnou úroveň ještě podaří nějakými opatřeními snížit.

Zdroje: igor’sLAB, VideoCardz

Riziko tavících se 16pinových konektorů: Nvidia dodává dva druhy adaptérů, jeden je náchylnější
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 4 hlasů

22 KOMENTÁŘE

  1. U grafiky MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO je v mém případě bohužel redukce s konektorem Astron. Tu jsem ale nakonec nepoužil. Už od pohledu má dost slabou konstrukci a kabely se strašně jednoduše ohýbají, přímo u konektoru.
    Raději jsem použil podstatně bytelnější redukci, dodávanou přímo u PC zdroje Seasonic Prime PX-1600W Platinum. A absolutně bez problému. I při dlouhodobé zátěži.

    Ano. Nový konektor je spíš nepovedený a podstatně citlivější než standardní 8-piny (snad to vyřeší nová revize). Tak či tak. Pokud někdo u takové TOP grafiky šetří na zdroji a zároveň ohýbá napájecí kabely jako pra*e, nemůže se divit, že to konektor nemusí vydržet.

    • Ten 16-pin je na přenos tak velké zátěže prostě navržen špatně!
      Jinak souhlasím s Betelgeruze, že když už nutně potřebuji a koupím grafiku za 60 tis., měl by být adekvátní i zbytek PC, tedy minimálně stejných 60 tis., ale spíše 80 tis. a víc.

      • a to jako proč? Pokud potřebuju výkon grafiky a ne CPU, tak nemusím kupovat hovadské CPU, desku, nemusím kupovat mega rychlé disky, chlazení atd.

        OSobně bych se nebál dát k 4090 třeba procesor jako 12100 či 12400 i na hraní her. 60FPS v minimech ty CPU zvládnou i v náročných titulech, ale 4090 v minimech 60FPS ne.

        Osobně razím přístup ušetři na procesoru, desce pamětech, disku, ale neboj se nacpat do grafiky, to ti u herního počítače dá vždy víc než vše ostatní dohormoady.

    • Souhlas, ti co navrhují GK která půjde do volného prodeje, by si měli uvědomit že jí budou do počítače instalovat také amatéři. Karta která má takové rozměry a konektor je vyveden proti bočnici počítačové skříně, kde je pak jen pár centimetrů prostoru mezi bočnicí a GK je i pro zkušeného člověka oříšek připojit kabel, aby mechanicky konektor nenamáhal.

      • Pokud grafiku do počítače monituje amatér je to jeho blbost. Taky si nemontuju doma jističe, ani nepřipojuju trubky na plyn nebo na vodu, dokonce si ani nemaluju,,,, Na všechny práce pozývám lidi kteří tomu rozumí a poskytují garanci. Samozřejmě bych lecos zvládl sám, ale pak tu garanci dávám sám sobě…

        Tady se aspoň projevuje to že domsácí skládači nejsou takoví borci jak si o sobě myslí.

        • No jo, ale PC se právě nebere tak, že by bylo na úrovni jističe nebo plynu. PC je skládačka a v poslední době se spíš víc a ne míň než dřív marketuje to, že si ho správnej gamer může postavit doma. Proto jsou tam toolless udělátka, tlačítka na desce a podobně. Zanedbat tohle je jednoduše chyba*, schovávat se za to, že najednou „to má stavět expert“ IMHO neobstojí.

          * IMHO to ne že zanedbali, ale možná při tom návrhu 12+4pinu došlo k tomu, že je na správnou montáž a správný podmínky adekvátní, ale podcenilo se, nebo se nečekalo, jak často v praktickém provozu ty podmínky správný nejsou.

          Asi při návrhu a schválení té koncepce inženýři neměli správnou představu o tom, jak často se ty napájecí kabely provozují v horších než očekávaných podmínkách a zachraňuje to jenom to, že mají 8piny větší než obvyklou rezervu. Mysleli si, že ten 12pin to bude taky dávat, ale když se nasadil do praxe, tak se ukázalo, že v reálu lidi tu větší rezervu nevědomky „využívali“.

          Ale vsadím boty, že při návrhu určitě nebylo ve specifikacích někde řečeno: „tohle má nižší toleranci a bude vyžadovat precizní montáž, ale to je v cajku, protože produkt mají montovat jenom odborně školení pracovníci“.

    • To video je parádní. Hezky to zanalyzovali. Zajímavá věc byla, že zjistili že spálený kabel, který jim jeden uživatel poslal, byl vystrčený z konektorů o celé 4mm. Prostě ho ten dotyčný pořádně nezasunul.

      Největší problém tedy ani tak není ve špatném návhru konektorů a kabelů, ale spíš v tom, že to řešení není dostatečně blbuvzdorné.

    • „Gamers Nexus to už údajně dokážu zreprodukovať spoľahlivo“
      Myslím že tady bude dobrý trošku počkat se závěry, protože ještě není jasné, jestli to je *jediná* příčina, která to způsobí. Ze začátku se podobně zdálo, že to je zahnutýma kabelama, a teď se ukazuje, že ne, nebo to není jediný problém. Myslím že se objevila i informace, že podezření z toho, že můžou zhoršit odpor a udělat problém je i na nečistoty v konektoru. A to by se při plném zasunutí úplně nevyřešilo.

      Doufejme, že to zasunutí je opravdu ten nejkritičtější problém a po eliminaci už to bude téměř nemožné spálit. Ale nemusí to tak dopadnout. Po tomhle objevu hlásit „objasněno, vyřešeno!“ je trošku moc rychlý.

      • Tie nečistoty sú v tom videu celkom dobre zdokumentované ako jeden z 3 pravdepodobných problémov. Ale jediný spôsob, ktorým sa im reálne podarilo navodiť poškodenie konektoru, bolo zlé zasunutie. A všetky poškodené konektory, ktoré našli, mali na sebe znaky zlého zasunutia.
        A to s tým čakaním so závermi súhlasím. Ale predpokladám, že ste to video (a dnešné pokračovanie) ešte nevideli. Pretože to bola jedna z hlavných tém – že sa na internete zrazu objavila kopa „odborníkov“, ktorá sa k tomu vyjadrovala bez akýchkoľvek dôkazov.

    • Přesně tak, lidi ale holt pořád budou skládat počítače sami doma protože si buď myslí že ušetří nebo je to baví, nechat si to složit nebo koupit hotové je ale jistota, že se neodpbornou montáží stane něco podobného, případně se to celé jednoduše reklamuje,

      Když si někdo složí počítač sám, musí si dělat diagnostiku a následnou reklamaci vady sám, když jedna vada souvisí s druhou, může se stát že ten problém zavinil neodbornou montáží a má smolíka. Když to staví lajk tak to stejně dá nakonec do servisu jako celek a ten mu pak samozřejmě naúčtuje veškerou diagnostiku a práci, což mohou být stovky dolarů.

      • “ nechat si to složit nebo koupit hotové je ale jistota, že se neodpbornou montáží stane něco podobného, případně se to celé jednoduše reklamuje,”
        Asi by s tebou nesouhlasilo hodně těch, kteří si nechali postavit barák, udělat podlahu apod. Instalace plynu bez odborníka je fakt hloupý případ, protože tam máš nařízenou revizi (a bez toho ten plyn vůbec nesmíš pustit). Takže srovnání úplně mimo.
        Ono by se logicky zdálo, že za to může BFU, ale těch případů je tolik a důvod poškození spíš ukazuje na nesprávně zvolený konektor a materiály. Za mě jednoznačně chyba výrobce a to celkem fatální (nebavíme se tu o nějakém BSOD, ale o ohni na el. zařízení!).

  2. Osobně bych se asi řídil doporučením Corsairu, konektor před nasazením promáznul a ujistil se, že je opravdu na doraz. Pak už, podle jejich testů, k žádnému přehřívání ani při ohýbání nehrozí.

      • Já bych to na ně úplně neházel. Myslím, že prostě postupovali jako obvykle a netušili zradu, takže je vypeklo, že se ten konektor chová jinak.

        Tipuju, že minimálně část z nich si pozor docela dávala vzhledem k tomu, jak je tak karta drahá. Třeba zrovna narazili na to, že ten konektor kladl odpor kvůli tomu, že měl adaptér trošku otřepy a zase nechtěli používat maximální hrubou sílu, když už se zdálo, že to dál nejde (rvát něco na silu někam, kam to nechce, je taky častej důvod zničení hardwaru). Nebo kvůli chladiči okolo nebylo dobře vidět, jestli je zaklaplá ta pojistka… a dřív tohle prostě nevedlo k poškození.

        Edit: Taky nevím, jak moc lidí by před touhle kauzou napadlo, že konektor, který není totálně zasunutý na doraz (ale je tam a neviklá se vyloženě) může mí takhle dramatické důsledky? Mě teda ne.

    • GN to nehádžu čisto na zákazníkov. Ten konektor sa zle zasúva a nie vždy cvakne keď je na doraz. A ak je zasunutý od oka na doraz, ale nie je zaistený tou poistkou, tak sa pri ohýbaní môže ľahko uvoľniť. To nie je dobre navrhnutý konektor do PC.